Aalscholvers

Allerlei onderwerpen over witvis mbt het vissen met de vaste hengel die niet in de bovenstaande categorieën thuishoren.
Forumregels
Hou steeds rekening met de Forumregels en pas ze ook toe!
Wim Reynders
Vip
Vip
Favoriet water: Kanaal
Favoriete discipline: Witvissen
Favoriete vis: Brasem
Lid van: Goudvisje Diest
Groep: Vips
Leeftijd: 26

Re: Aalscholvers

Berichtdoor Wim Reynders » 23 okt 2006, 19:27

sluit mij volledig aan bij steve en gunther...

grtz Wim
Goudvisje Diest :D :banana:
Hengelsport Lemmens: Alles voor de visser
Hasseltsestraat 52-54
3290 Diest
Tel:013/312308

woudman
regelmatige gebruiker
regelmatige gebruiker
Favoriet water: Vijver
Groep: Geregistreerde gebruikers
Leeftijd: 74

Berichtdoor woudman » 23 okt 2006, 19:28

Niet meer gaan vissen ......... stress weg.
Woudman
als ze me vangen zal ik hangen
><((((°>

steve 2
Sponsor
Sponsor
Favoriete vis: Voorn
Groep: Sponsors+++
Leeftijd: 43

Berichtdoor steve 2 » 23 okt 2006, 19:41

Zo praat ne groenen ook!! niet willen inzien dat er iets niet juist is!!

Maar geen probleem woudman voor mij met jou mening ik heb respect voor iedereen en ook voor een vis!!

Wim Reynders
Vip
Vip
Lid van: Goudvisje Diest

Berichtdoor Wim Reynders » 23 okt 2006, 19:53

Aalscholvers mogen er zijn ma zoveel is gewoon TE hé en daar moet iets aan gedaan worden...

grtz Wim
Goudvisje Diest :D :banana:
Hengelsport Lemmens: Alles voor de visser
Hasseltsestraat 52-54
3290 Diest
Tel:013/312308

zyviec
Vip
Vip
Favoriet water: Vijver+Kanaal
Lid van: Team Den Dobber, De Zaart Heultje
Leeftijd: 28

Berichtdoor zyviec » 23 okt 2006, 20:05

ik zou me dringen een jachtgeweer moeten aanschaffen ;d
Visclub de zaart, Heultje

Slafes

Berichtdoor Slafes » 23 okt 2006, 21:34

-gewist door gebruiker-
Laatst gewijzigd door Slafes op 24 jan 2008, 18:51, 1 keer totaal gewijzigd.

Jan
Vip
Vip
Leeftijd: 39

Berichtdoor Jan » 24 okt 2006, 00:00

ik deel ook de mening van steve, er mag dringend gaan gedacht worden aan een gecontroleerde 'reductie' van de aalscholverpopulatie, k zou er geen cijfer durven opplakken hoeveel vis elk jaar verloren gaat door hun toedoen maar weinig zal t niet zijn,

wat maakt het verschil tussen een reiger die helemaal geen schade toebrengt en een aalscholver die dat mijns inziens wel doet? ze jagen in groep en veel te efficient (de vis wordt samengedreven door een eerste groep en opgewacht door een andere groep die maar moet happen), zijn met te veel (twee weken geleden in Hermalle een zwerm over t kanaal zien gaan van op zijn minst duizend vogels, de lucht zag zwart ervan, vorig jaar in Tildonk alleen al 300 vogels geteld op een strook kanaal van een paar km)), hebben geen natuurlijke vijanden en eten niet alleen redelijk wat per dag (500g / vogel / dag) maar ook vis die te groot is om op te eten vallen ze aan, deze laatsten sterven vaak aan de verwondingen,

een mooi voorbeeld is de leuvensevaart, ik spreek nog maar over een tiental jaar geleden, toen kon je daar in de winter in wijgmaal en in Tildonk op het kanaal goed voorn vangen gedurende de wintermaanden, december tot maart,

probeer dat de laatste jaren maar eens, als je een visje wilt vangen moet je een plaats zoeken op bij voorkeur 1 meter (!) van de brug, geen twintig meter want zover durft de vis niet komen, dat is tildonk, in wijgmaal is er vorig jaar van de hele winter geen vis gevangen..

en waar zijn de maatvoorns naartoe? gaan vliegen samen met de vogels zeker want ieder jaar worden er minder en minder gevangen, de laatste drie jaar weliswaar elk jaar opnieuw een massa minivoorntjes (3-7 cm) vanaf augustus, er komt dus wel degelijk nieuwe vis op het kanaal terecht maar krijgen ze de kans om te groeien?

dat vraag ik me af want om een maatvis te vangen was dit jaar niet simpel, vijftien cm ja maar al wat groter is zit er blijkbaar niet meer, en dat terwijl het pakweg zes zeven jaar geleden nog geen probleem was om die zomer en winter op het kanaal te vangen,

vissers die in de winter nog eens visje willen vangen zijn verplicht zich te begeven naar haventjes zoals de leuvense vaartkom, tot drie jaar geleden kon dat nog op de vijfhonderd meter kanaal die naar de kom toeloopt maar de zwarte vogels hebben tegenwoordig geen schrik meer en zelfs langs de drukke autoweg zie je ze vrolijk jagen, de vis wordt verplicht in die kom onder de boten samen te hokken en er lange tijd te blijven kamperen,

maar ook daar viel de afgelopen winter de voornvisserij zwaar tegen, plattekes en de eerder genoemde minivoorntjes maar maatvoorns waren er ondervertegenwoordigd..

Jan

S Volkaerts
Vip
Vip
Favoriet water: Vijver+Kanaal
Favoriete vis: Zeelt
Leeftijd: 37

Berichtdoor S Volkaerts » 24 okt 2006, 00:20

Ik ben tegen het afschieten van die beesten, zeker als ze niet geschikt zijn voor consumptie. ik zou zelfs niet wete waarom niet ma soit. het is gelijk Tom zegt, alle wie zeide om te bepalen of er teveel zitten of niet. Er zitten er mss teveel naar uw zin ma da kan ik van andere dingen dan ook zeggen. Mss zit er aan den andere kant wel teveel vis waardoor ze zo in aantal toenemen. Als er teveel zitten laat die van bos en groen dan de nesten leeg halen of ze stereliseren. Ma de natuur intrekken om er een stukske van kapot te maken, da kan er bij mij niet in. het is diezelfde natuur waarda ge in zit te vissen. De meerkoeten duiken opt meer ook mijn boilies op, ik ga die ook niet afknallen.
Persoonlijk haat ik jagers, ik kan echt niet begrijpen da ge een beest kunt dooschieten en er nog trots op zijn ook. En dan diene zever van we houden de populatie in stand maar de "wilde" fazanten kome de mais uit uw handen ete.
alias de rover and the honeybadger

Serranos
ervaren gebruiker
ervaren gebruiker
Leeftijd: 69

Berichtdoor Serranos » 24 okt 2006, 08:12

Er zijn al overzichten van aantallen maar die moeten jaar na jaar bijgesteld worden. Wel omhoog. Ook de groenen regulieren zichzelf, slechte uitspraken geeft minder zieltjes.
En zo moet het bij de aalscholvers ook. Teveel is teveel.
Zo was dat ook in een gebied in Nederland waar de vos beschermd was. De vos rukte enorm op. Derhalve een gedeelte mocht afgeschoten worden. Zo kan het hier ook.
GMS maakt vis zichtbaar met gmswebshop.nl

Slafes

Berichtdoor Slafes » 24 okt 2006, 09:53

-gewist door gebruiker-
Laatst gewijzigd door Slafes op 24 jan 2008, 18:51, 1 keer totaal gewijzigd.

Jan
Vip
Vip
Leeftijd: 39

Berichtdoor Jan » 24 okt 2006, 11:25

ik ga niet beweren dat een totale populatie van maatvis uitgeroeid is, dat is onmogelijk, maar er is wel degelijk een verschil tussen op je eentje aan t water zitten of in wedstrijdverband

als je als dagvisser alleen of met een paar man aan t kanaal gaat zitten zal je nog zeker je vis vangen en meer dan genoeg, van zodra je met veertig (of meer) man langs het kanaal zit worden de vangsten gedecimeerd, of voor sommigen zelfs tot nul gereduceerd, zoals gezegd een jaar of zes zeven geleden was dit absoluut nog niet zo en ving je over het hele kanaal constant vis en niet enkel tegen bruggen (in de winter)

ik stoor mij niet aan futen, reigers, eenden of ander gevogelte, wel integendeel ik zit ook graag in 'de natuur' en dat er eens een fuut op mijn plek komt duiken, tja pech hé..

wat me stoort is het feit dat de vis weerloze tegenstanders worden tegen deze al te efficiente jagers, en het gevolg ervan namelijk dat het al dan niet vis vangen gedurende vijf maanden per jaar afhangt van de aanwezigheid van die beesten

het argument van de kempvisser was ik vergeten, voor de grote voorn is kemp zeker iets goed, ik gebruik het ook, en toch klagen de kempvissers dit jaar steen en been aan de vaart en zijn ze content dat ze in de winter in de kom kunnen vissen..

Jan

btw, vraag maar eens aan Benny (die woont daar) hoeveel aalscholvers er in Tildonk de voorbije jaren zaten
Laatst gewijzigd door Jan op 24 okt 2006, 12:06, 2 keer totaal gewijzigd.

Slafes

Berichtdoor Slafes » 24 okt 2006, 11:51

-gewist door gebruiker-
Laatst gewijzigd door Slafes op 24 jan 2008, 18:52, 1 keer totaal gewijzigd.

robby
Vip
Vip
Lid van: Maasvissers Geistingen, VNA Neeroeteren

Berichtdoor robby » 24 okt 2006, 12:08

weg met die beeste :@ bij ons op het grindgat met het jaar meer vogels en minder vis :(

grtz
De rietvoorn stokkem :joker:
Maasvissers Geistingen :joker:
Vermaak na arbeid :joker:

woudman
regelmatige gebruiker
regelmatige gebruiker
Favoriet water: Vijver
Leeftijd: 74

Berichtdoor woudman » 24 okt 2006, 13:25

MEER vogels en MINDER vis?
Moeilijk te geloven, maar dan ook heel moeilijk te geloven.
Een aalscholver(kolonie) gedijt alleen maar als er een overvloed is aan voedsel.
Het kleinste gebrek hieraan zorgt zelf voor de stabilisatie van de vogels.
Is het gebrek aan vis op jullie grintgat misschien te wijten aan vervuiling, of wellicht door overbevissing van de mens of vissers die de gevangen vis meenemen om in hun eigen vijver uit te zetten?
Ik ben akkoord, de grens is overschreden.
Maar het uitroeien van de aalscholvers moet wel beginnen met het verwijderen van de nesten.
Om hun nesten te maken breken de aalscholvers takken van de bomen waarin ze hun nest maken. In een aalscholverkolonie zullen ze in de buitenste bomen nog broeden de rest der bomen ligt er verdord bij en broeden de vogels op grond. Wie klaagt er dat ze de bomen vernietigen?
Woudman
als ze me vangen zal ik hangen

><((((°>

Gerry
ervaren gebruiker
ervaren gebruiker
Leeftijd: 66

Berichtdoor Gerry » 24 okt 2006, 13:30

Steve 2 zegt:
Stel je eens in de plaats van een vis, je zit in een vijver met niks van beschuting en ieder dag komt daar een keer of 3 die zwarte plaag langs die de vis in een hoek drijft en daar gewoon zijn gang kan gaan, ik krijg er al stress van wat moet dat dan niet voor die vissen zijn!!

Al eens gedacht aan de stres die een vis heeft als hij aan de haak hangt of enkele uren samen gepakt in een leefnet zit? Ik denk als een vis opgeslokt word door een aalscholver de stres veel korter duurt hoor, wat natuurlijk niet wil zeggen dat ik niet vind dat er veel te veel van die vogels op onze wateren aanwezig zijn hé.
Wat ik wel denk is dat de oorzaak hiervan is, dat ze hier nog veel vis te eten vinden wat in vele landen niet meer het geval is door overbevissing en vervuiling van het milieu. Ook de veranderingen van de temperaturen zullen hier wel mee te maken hebben zeker? Ik zit mij ook te ergeren aan de waterkant als ik zie dat die vogels meer vis vangen als ikzelf hoor maar daarom wens ik ze nog niet naar de verdoemenis, ik hou namelijk van de natuur met alles wat er in leeft (dat krijg je als je ouder wordt). Alhoewel ik op de buiten woon moet ik al heel goed rond kijken om nog eens een huismus te zien die ik vroeger ook naar de verdoemenis wenste omdat ze met tientallen meer aten dan onze kippen. :wink:
49 jaar visser en 'k zint nog niet beu !!!

Terug naar “Vaste hengel algemeen”