Aalscholvers

Allerlei onderwerpen over witvis mbt het vissen met de vaste hengel die niet in de bovenstaande categorieën thuishoren.
Forumregels
Hou steeds rekening met de Forumregels en pas ze ook toe!
spectral
Vip
Vip
Favoriet water: Vijver
Favoriete discipline: Witvissen
Favoriete vis: Paling
Lid van: De Snoek Booischot, DMV Blauwmolen
Groep: Vips
Leeftijd: 31

Re: Aalscholvers

Berichtdoor spectral » 21 okt 2007, 19:49

dus als die manne uitkome voor hun eige mening en een andere mening niet dele, dan respectere ze andermans mening niet?

Slafes

Berichtdoor Slafes » 21 okt 2007, 19:50

-gewist door gebruiker-
Laatst gewijzigd door Slafes op 24 jan 2008, 18:55, 1 keer totaal gewijzigd.

S Volkaerts
Vip
Vip
Favoriet water: Vijver+Kanaal
Favoriete vis: Zeelt
Leeftijd: 36

Berichtdoor S Volkaerts » 21 okt 2007, 19:51

spectral schreef:dus als die manne uitkome voor hun eige mening en een andere mening niet dele, dan respectere ze andermans mening niet?

Nog ene die het niet snapt. Nee als iemand zegt da we me weinig zijn en dat afschieten niet direct de oplossing is, dat dan zever noemen en hem gene visser noemen dat is een ander zijn mening niet respecteren.
alias de rover and the honeybadger

spectral
Vip
Vip
Favoriete vis: Paling
Lid van: De Snoek Booischot, DMV Blauwmolen
Leeftijd: 31

Berichtdoor spectral » 21 okt 2007, 19:53

ja ik heb het begin niet geleze, de laatste 2 pagina's, maar ik snap echt niet waar de drukte om gemaakt word

Adriaan
Vip
Vip
Leeftijd: 24

Berichtdoor Adriaan » 21 okt 2007, 19:53

Doe is niet kinderachtig,voor ene keer zallek 't zegge.

Slafes

Berichtdoor Slafes » 21 okt 2007, 20:18

-gewist door gebruiker-
Laatst gewijzigd door Slafes op 24 jan 2008, 18:55, 1 keer totaal gewijzigd.

S Volkaerts
Vip
Vip
Favoriet water: Vijver+Kanaal
Favoriete vis: Zeelt
Leeftijd: 36

Berichtdoor S Volkaerts » 21 okt 2007, 20:20

PAS123 schreef:ja maar slafes en honey ge moet ons nu ook begrijpen hé??

Welle begrijpen het. Kzeg het, lees gewoon. Er is een aalscholverprobleem. Ik ben tegen afschieten, gelle dus duidelijk voor. Ge kunt ook eieren wegnemen, nesten kapotmaken en vaccineren. Maar ge noemt ons mening zever en dat gaat er bij mij niet in. Ik noem da afschieten ook geen zever. In mijn ogen is dat een meer radicale oplossing die nog niet direct hoeft.
alias de rover and the honeybadger

dlv
Beheerder
Beheerder
Favoriete vis: Brasem
Groep: Beheerders
Leeftijd: 58

Berichtdoor dlv » 21 okt 2007, 20:20

Eventjes mijn mening:
- Iedereen heeft over dit onderwerp een andere mening, en daar is in principe niets mis mee :!:
- Mekaar allerlei verwijten naar het hoofd slingeren, kan volgens mij niet :!:
- Ik hoop dat deze topic terug als normale discussie kan verder gaan, zoniet zal deze onmiddellijk worden gesloten :!:
Webmaster witvisforum.be
Lees de Forumregels aub!

marc
Vip
Vip
Favoriet water: Kanaal
Favoriete vis: Voorn
Lid van: Vrije Vissers Gent
Leeftijd: 55

Berichtdoor marc » 22 okt 2007, 12:55

Ik vind deze discisie nu eens een prachtig voorbeeld van politiek sé!!
Iedereen die hie mee debatteerd zegt dat er een groot probleem is met de aalscholver, :shock: maar niet iedereen is de zelfde mening toegedaan over de manier van aanpakken.
Er wordt ellendig lang over gepalaverd en uiteindelijk komt erbijna ruzie van!
Maar een oplossing is en blijft nog ver zoek!!!!!
Als je ziet wat voor tegenstellingen hier in deze discussie zitten, bij een groep die het eigenlijk eens zijn met het probleem :roll: , laat dan staan dat er ooit iets gaat gebeuren aan dit probleem .
Buitenstaanders zien dit probleem niet, zoals herhaaldelijk hier aan gehaald, dus hun maakt het niet uit of er aalscholvers zijn of niet. :shock:
Politiekers ( behalve de groenen ,maar die zijn blind voor het probleem)interesseerd dit probleem niet zolang er geen ekonomische schade is. :shock:
Samengevat , als wij als vissers ( en dan ook alle vissers) er al niet in overeen komen hoe dit probleem aan te pakken; hoe gaan we in godsnaam anderen ( niet geinteresseerden of belanghebbenden) kunnen overtuigen om dit probleem aan te pakken! :oops:
PS Iedereen heeft hier recht op een mening, wees blij dat je dit kan doen er zijn landen waar je dat alleen mag denken, maar zeker niet uiten.
Wees geduldig en tolerant naar ieders mening, ook al heb je een andere!
laat het om met modder te gooien naar elkaar.Laat ons dit forum leuk,leerzaam informatief en zeer open houden a.u.b;
Het feit dat hier mensen van alle kanten van Belgie op zitten , waarschijnlijk uit alle lagen van de bevolking en allemaal verknocht aan de zelfde hobby; vind ik persoonlijk een verijking.
Grts
Marc.
Groeten uit Gent

ysan
ervaren gebruiker
ervaren gebruiker
Lid van: Siesegemvissers (Den Gouden Haak), Vissersclub de Cabrio's
Groep: Geregistreerde gebruikers
Leeftijd: 35

Berichtdoor ysan » 22 okt 2007, 13:55

Vorige week is er bij ons voor het eerst voor het nieuwe forelseizoen forel uitgezet geweest. Tot nog toe zijn er nog maar 1 à 2 aalscholvers op de vijver gekomen, nochthans vliegen ze regelmatig met een 15 tot 20-tal de vijver over. Verleden jaar stonden de boxen met 'orka'-geluiden voor het eerst in de vijver, en toen wel eerst regelmatig technische problemen gehad, waardoor de aalscholvers een plaag bleven en forel, winde en voorn letterlijk in de hoeken werden gejaagd om vervolgens uit het water 'geplukt' te worden. Tot nu gaat het dus redelijk, ondanks ze al weten dat er forel op de vijver zit, maar dit is nog maar het begin van hun winterrooftocht, dus zullen we nog maar even wachten. Ik hou jullie op de hoogte, en ja, die boxen -als ze effectief functioneel zijn- zijn redelijk duur bij aanschaf, maar op lange termijn, verdienen ze hun eigen toch redelijk snel terug, als je even een rekensommetje maakt van wat zoal een aalscholver-populatie die op je vijver land, kan aanrichten. Dit is één oplossing die misschien eventueel, rust kan brengen. En als dit echt goed zou werken, kunnen misschien alle vis-verenigingen, en organisatoren van grote wedstrijden en onze Belgische ploeg, misschien eens gaan aankloppen bij de mensen 'hogerop', om eventueel een voorstel aan te brengen, waarbij de visserij subsidies krijgt om zulke boxen, goedkoper te kunnen aankopen. Eventueel kan er op dat moment ook meteen gebruik van gemaakt worden, om het probleem van de aalscholvers nogmaals aan te kaarten, en al eens te laten voelen dat deze boxen, misschien ooit, niet meer het gewenste effect zullen hebben en dus deze vogel-populatie echt wel eens een grondige opkuis-beurt nodig heeft, gezien deze zich toch héél makkelijk hersteld.
M.v.g.

Gunne
Moderator
Moderator
Groep: Algemene moderators
Leeftijd: 49

Berichtdoor Gunne » 22 okt 2007, 15:31

marc schreef:PS Iedereen heeft hier recht op een mening, wees blij dat je dit kan doen er zijn landen waar je dat alleen mag denken, maar zeker niet uiten.
Wees geduldig en tolerant naar ieders mening, ook al heb je een andere!
laat het om met modder te gooien naar elkaar.Laat ons dit forum leuk,leerzaam informatief en zeer open houden a.u.b;
Het feit dat hier mensen van alle kanten van Belgie op zitten , waarschijnlijk uit alle lagen van de bevolking en allemaal verknocht aan de zelfde hobby; vind ik persoonlijk een verijking.
Grts
Marc.

Kon het zelf niet beter gezegd hebben marc :apllaus:
Gunther
Tene Quod Bene
><(((((°> ><(((((°> ><(((((°>

Wim Reynders
Vip
Vip
Lid van: Goudvisje Diest
Leeftijd: 25

Berichtdoor Wim Reynders » 22 okt 2007, 16:00

ysan schreef:Vorige week is er bij ons voor het eerst voor het nieuwe forelseizoen forel uitgezet geweest. Tot nog toe zijn er nog maar 1 à 2 aalscholvers op de vijver gekomen, nochthans vliegen ze regelmatig met een 15 tot 20-tal de vijver over. Verleden jaar stonden de boxen met 'orka'-geluiden voor het eerst in de vijver, en toen wel eerst regelmatig technische problemen gehad, waardoor de aalscholvers een plaag bleven en forel, winde en voorn letterlijk in de hoeken werden gejaagd om vervolgens uit het water 'geplukt' te worden. Tot nu gaat het dus redelijk, ondanks ze al weten dat er forel op de vijver zit, maar dit is nog maar het begin van hun winterrooftocht, dus zullen we nog maar even wachten. Ik hou jullie op de hoogte, en ja, die boxen -als ze effectief functioneel zijn- zijn redelijk duur bij aanschaf, maar op lange termijn, verdienen ze hun eigen toch redelijk snel terug, als je even een rekensommetje maakt van wat zoal een aalscholver-populatie die op je vijver land, kan aanrichten. Dit is één oplossing die misschien eventueel, rust kan brengen. En als dit echt goed zou werken, kunnen misschien alle vis-verenigingen, en organisatoren van grote wedstrijden en onze Belgische ploeg, misschien eens gaan aankloppen bij de mensen 'hogerop', om eventueel een voorstel aan te brengen, waarbij de visserij subsidies krijgt om zulke boxen, goedkoper te kunnen aankopen. Eventueel kan er op dat moment ook meteen gebruik van gemaakt worden, om het probleem van de aalscholvers nogmaals aan te kaarten, en al eens te laten voelen dat deze boxen, misschien ooit, niet meer het gewenste effect zullen hebben en dus deze vogel-populatie echt wel eens een grondige opkuis-beurt nodig heeft, gezien deze zich toch héél makkelijk hersteld.
M.v.g.

aankloppen bij de "hogere" om 100tallen kilometers van kanaal van zulke boxen te voorzien? dat is onmogelijk op een niet al te grote put is dat nog maar net te financieeren laat staan meren kanalen, grotere vijvers etc...

grtz Wim
Goudvisje Diest :D :banana:
Hengelsport Lemmens: Alles voor de visser
Hasseltsestraat 52-54
3290 Diest
Tel:013/312308

Slafes

Berichtdoor Slafes » 22 okt 2007, 17:59

-gewist door gebruiker-
Laatst gewijzigd door Slafes op 24 jan 2008, 18:57, 1 keer totaal gewijzigd.

werner
Vip
Vip
Favoriete vis: Voorn
Lid van: Goudvisje Diest
Leeftijd: 37

Berichtdoor werner » 22 okt 2007, 18:14

ik heb een tijdje geleden een s met een bioloog gesproken en die ontkende zeker niet dat er een probleem is met de aalscholverpopulatie. Uit dat gesprek zijn er enkele interessante punten naar voor gekomen. De oplossing ligt hem denk ik in het opstellen van een quota voor het aantal af te schieten vogels. Op plaatsen waar de volgens broeden kan men bv de eieren onvruchtbaar maken (lees: ermee schudden).
Verder zortg de aalscholver ook voor een positief effect, jaja je leest het goed. De natuur probeert zichzelf altijd te herstellen (op plaatsen waar het mogelijk is) De vissen gaan feller kweken omdat er minder vissen zijn en toch genoeg voedsel.
Oh ja wat dat groen zijn betreft... als de groenen een degelijk drugbeleid hadden zou ik groen zijn.

verder heb ik (als visser) de pest aan die vogel!

ibran
BK 2008 U18
BK 2008 U18
Groep: Geregistreerde gebruikers
Leeftijd: 26

Berichtdoor ibran » 22 okt 2007, 22:03

schudden met die eieren? gooi ze dan derect kapot hé, liever het zekere voor het onzekere:p

Terug naar “Vaste hengel algemeen”