[Belangrijk] Aalscholver Petitie!!!

Allerlei onderwerpen over witvis mbt het vissen met de vaste hengel die niet in de bovenstaande categorieën thuishoren.
Forumregels
Hou steeds rekening met de Forumregels en pas ze ook toe!

Is er een nood aan een Aalscholver petitie?

Ja
301
94%
Neen
19
6%

Totaal aantal stemmen: 320

art
Vip
Vip
Favoriet water: Kanaal
Favoriete discipline: Witvissen
Favoriete vis: Voorn
Lid van: Indivilux
Groep: Vips
Leeftijd: 62

Re: [Belangrijk] Aalscholver Petitie!!!

Berichtdoor art » 26 mar 2009, 10:38

beste giovanni,
surf naar http://www.minaraad.be/voorstelling/sam ... raadsleden
en je kan met je eigen ogen de samenstelling zien, het lijkt wel de website van groen! Tussen het overtal aan leden staat ook de heer Cousement.... Als enkeling zal hij daar wel voor spek en bonen bij zitten zeker...

dlv
Beheerder
Beheerder
Favoriet water: Vijver
Favoriete vis: Brasem
Groep: Beheerders
Leeftijd: 58

Berichtdoor dlv » 26 mar 2009, 10:40

Hierbij het artikel van HLN 25/03/2009
Gemeente wil jagen op beschermde aalscholver

In het Limburgse Hechtel-Eksel hebben ze er genoeg van dat een kolonie aalscholvers de plaatselijke visvijvers plundert. Burgemeester Raf Truyens (CD&V) wil jagers inzetten om de gulzige - maar beschermde - vogels af te schieten, maar vindt daarvoor geen gehoor bij Vlaams minister Hilde Crevits.

Die vogels vernielen alle vijvers, zegt visser Domien Poelmans. In Hechtel-Eksel alleen al vreten ze jaarlijks honderden kilo's vis. Ze duiken het water in, slikken de vissen door en als ze dan toch eens verzadigd raken, gooien ze hun prooien gewoon uit de vijver. Zelfs op het kanaal kunnen viswedstrijden soms niet meer doorgaan, omdat er simpelweg geen vissen meer rondzwemmen.

Als dieren het natuurlijk evenwicht verstoren, moet de mens toch kunnen ingrijpen? meent burgemeester Truyens. In onze buurlanden delen ze die mening, maar hier kan het niet.

Vogelbescherming Vlaanderen deelt de mening van Vlaams minister Crevits (CD&V). Voorzitter Jan Rodts: Studies wijzen uit dat de aalscholver - die in de jaren 60 bijna was uitgestorven - geen invloed heeft op het visbestand in natuurlijke vijvers. Daar kunnen vissen immers 'schuilen'. Maar in kunstmatig aangelegde visbassins is er vaak geen beschutting en zijn de vissen makkelijke prooien. Daar moet de aalscholver toch niet voor boeten?

Crevits denkt er wel aan om de schade die de vogels aanrichten te vergoeden.

© 2009 De Persgroep Publishing
Webmaster witvisforum.be
Lees de Forumregels aub!

giovanni vanhooren
nieuwe gebruiker
nieuwe gebruiker
Groep: Geregistreerde gebruikers
Leeftijd: 35

Berichtdoor giovanni vanhooren » 26 mar 2009, 10:58

Bedankt!

@ Art: Het lijkt idd een druppel op een hete plaat, maar vanuit VVHV doen we al het mogelijke om verandering teweeg te brengen. Binnenkort eindelijk overleg met minister, ook hebben we een politieke enquête gelanceerd waarvan hopelijk in het volgende Hengelblad al de resultaten te zien zullen zijn,...

Groeten,

Giovanni

art
Vip
Vip

Berichtdoor art » 26 mar 2009, 11:01

op 19 maart kwam er een advies van de MINA raad ter verduidelijking.
lees onderstaand uittreksel uit het besluit ....

Categorie 6-soorten.
In opdracht van de Vlaamse Regering vraagt de minister aan de Minaraad om expliciet een standpunt in te nemen met betrekking tot de mogelijkheid van een beheerregeling voor volgende zeven soorten: aalscholver, ekster, gaai, kauw, kale jonker, kruldistel en speerdistel. Tevens vraagt de minister om dienaangaande een argumentatie aan te brengen evenals de inhoudelijke elementen waarvan het wenselijk of onwenselijk zou zijn om deze in te voegen in eventuele beheerregelingen voor die soorten.

Tevens benadrukt de Raad de rol van de mogelijkheden inzake bestrijding en bijzondere bejaging, zoals voorzien in het Jachtvoorwaardenbesluit. Ten slotte verwijst de Raad naar de regeling inzake vergoeding voor wildschade die
momenteel in opmaak is en waarin naast jachtwild ook vergoeding voorzien is voor eventuele schade door aalscholver. Voor wat betreft de aalscholver verwijst de Raad naar een nota van het Instituut voor Natuurbehoud en het Instituut voor Bosbouw en Wildbeheer.
5 De Raad verwijst ook naar een recent antwoord van de Vlaamse minister van Leefmilieu en Natuur naar aanleiding van een vraag over de aalscholver.
6 De minister stelde: “Men kan vandaag niet stellen dat er een algemeen probleem is voor het visbestand omdat de aalscholvers te veel vis opeten. Individuele afwijkingen kunnen worden gevraagd als aan alle voorwaarden is voldaan, maar een veralgemeende verdelgingsregeling zal door mij vandaag zeker niet worden voorgesteld.”
Samenvattend stelt de Raad aldus dat binnen de huidige context, en met de huidige kennis en het huidige beschikbare instrumentarium er geen noodzaak is voor een globale, gebiedsdekkende bestrijding van deze soorten. De Raad beveelt aldus aan om aalscholver, ekster, gaai, kauw niet op te nemen in de lijst van categorie 6-soorten.
Standpunt Vlaamse Hoge Bosraad: De VHBR meent dat deze soorten moeten opgenomen blijven onder de categorie 6-soorten.

5 Devos K. & H. Verreyken (2005). Aalscholvers en schade aan visserij in Vlaanderen : een afweging van mogelijke maatregelen in het kader van een internationaal actieplan. Nota Instituut voor Natuurbehoud (A 2000/53) en Instituut voor Bosbouw en Wildbeheer IBW (Wb.V.Adv.2000.068). Brussel, Hoeilaart maart 2005.

6 Handelingen Commissievergadering Commissie voor leefmilieu en natuur, landbouw, visserij, plattelandsbeleid en ruimtelijke ordening en onroerend erfgoed C94 – LEE14 – 13 januari 2009.
Citaat p. 23. Vraag om uitleg van mevrouw Vera Dua aan Hilde Crevits, Vlaams minister van Openbare Werken, Energie, Leefmilieu en Natuur over de aalscholver.
Voor Crevits is er dus GEEN PROBLEEM... Misschien toch maar opnieuw een bril kopen ipv die contactlenzen...

giovanni vanhooren
nieuwe gebruiker
nieuwe gebruiker
Leeftijd: 35

Berichtdoor giovanni vanhooren » 26 mar 2009, 11:12

Idd, is hier ook binnengekomen. Voor Crevits is blijkbaar geen probleem.

Zie ook:

http://www.vvhv.be/Laatste%20nieuws/031 ... hovler.htm

HBI-ijzervallei
nieuwe gebruiker
nieuwe gebruiker
Lid van: hbi.be
Leeftijd: 45

Berichtdoor HBI-ijzervallei » 26 mar 2009, 19:27

Tof allemaal maar de belgische politiek, sorry voor mijn woorden, trekt op gene zak. :letitallout:
De belg wacht op europa, want zoals steeds is de belg een schijterd als hij of zij (crevits ) een beslissing moet nemen.
Kijk maar uit naar Sarkozy. Die gaat erachter zitten in Frankrijk want de fransman da's ofwel een visser ofwel een jager. Bekijk dat maar eens goed. :!:
En Sarkozy weet dat goed genoeg dat hij daar een heleboel stemmen kan gaan halen door op te komen voor jacht- en visvangst. En dan spreken we niet over een paar duizend stemmetjes zoals hier in belgie maar een heel pak stemmen voor die kerel.
Dien Sarkozy gaat het in Europa doordrukken en dan gaan we wel tot de oplossing komen waarnaar onze politiekers toch zo lang moeten zoeken ( met brilglazen of contactlenzen...)
Frankrijk heeft immers ook een veel grotere invloed in Europa dan wij 'petit belges'.

De boel is al om zeep door onze politiekers, ga nu niet verwachten dat zij ons gaan helpen.
Zoals steeds zijn het de buitenlanders die ons gaan helpen en in dit geval de Fransen via Europa. :oops:

Een goeie aalscholver is een dode en neen je moet ze niet allemaal afschieten hé
Laat er een paar over voor die groenen
Twee.
Twee aalscholvers laten we over, twee mannetjes........ :mrgreen:
Hengelbelangen IJzervallei
www.hbi.be

art
Vip
Vip

Berichtdoor art » 01 apr 2009, 19:05

vandaag is bekend geraakt dat minister Crevits een cursus gaat volgen bij Rene Van der Eycken trainer van de Nationale Ploeg Voetbal, over hoe je andere dingen ziet dan andere mensen. Er is een budget uitgetrokken van 1 miljoen euro voor het welslagen van deze cursus.

rikky
ervaren gebruiker
ervaren gebruiker
Favoriet water: Vijver+Kanaal
Lid van: geen
Leeftijd: 51

Berichtdoor rikky » 01 apr 2009, 21:54

bij vogelbescherming staat op 01-04-2009 de teller op 9.247 handtekeningen (is wel internationaal)
als ze missen ben ik vissen

HBI-ijzervallei
nieuwe gebruiker
nieuwe gebruiker
Lid van: hbi.be
Leeftijd: 45

Berichtdoor HBI-ijzervallei » 06 apr 2009, 21:09

ze kan dan ook eens een cursus vistandbeheer volgen bij bezoekerscentrum Den Otter in Woumen
ze kan er zelfs educatief verlof voor vragen LOL :lol:
Hengelbelangen IJzervallei
www.hbi.be

steve 2
Sponsor
Sponsor
Groep: Sponsors+++
Leeftijd: 43

Berichtdoor steve 2 » 08 apr 2009, 06:53

Leve sarkozy!

groeten steve
http://www.dewedstrijdvisser.be
3e Beker van Vlaanderen vaste stok 2014
2e Beker van Vlaanderen vaste stok 2015
1e Beker van Vlaanderen vaste stok 2016

Slafes

Berichtdoor Slafes » 15 apr 2009, 23:33

http://www.rtl.nl/components/sport/vist ... s14_a5.xml aflevering van vistv die vrij te zien is op rtl gemist.

Het gaat er over de aalscholver...

Ik zei ergens in het begin van de discussie dat er schuilplaatsen moesten gemaakt worden en toen kreeg ik meteen de wind van voren. In Nederland testen ze in alle geval met schuilplaatsen.

art
Vip
Vip

Berichtdoor art » 16 apr 2009, 14:20

schuilplaatsen, laat me lachen ! gaan we dat ook op rivieren en kanalen mogen doen slafes... je mag tegenwoordig al blij zijn als je nog een dobber te water mag laten op een openbaar water, als het van sommigen zou afhangen mag je zelfs niet meer met een haak vissen... kunnen we zoals in de jaren stillekes weer er met een peur op uittrekken. Trouwens wie gaat al die ijzerdraadconstructies betalen ??? Op de vijver van Louvain la neuve hebben ze die kooien ook geplaatst, je moet eens gaan kijken er zit géén aalscholver minder daar, de vissen kunnen beter permanent in die kooien blijven zitten.

Slafes

Berichtdoor Slafes » 16 apr 2009, 21:26

Ja, maar is dat nu net niet het probleem? We willen de aalscholver weg, maar men schiet letterlijk alles af wat er aan wordt gedaan in de mate van het mogelijke. Allez, sorry ze. Of is het te veel moeite gevraagd om mensen die op zijn minst proberen de vis te redden NIET te gaan neersabelen? Ik krijg het er in alle geval van op mijn heupen. Volgens mij wil de "enthousiaste visser" hier niet genieten van het vissen en de natuur, maar liefst zoveel mogelijk vis in zijn leefnet en alles wat vis eet kapot. Vind het echt zielig dat men dan zo weer maar moet reageren. Ik zou zeggen, heb je een vogel- en visvriendelijk alternatief dat echt werkt, zeg het dan ipv elke mogelijk actie die men toch onderneemt als ridicuul te bestempelen. Daarvan zal het probleem zeker niet oplossen!

art
Vip
Vip

Berichtdoor art » 17 apr 2009, 08:14

Ik sabel de mensen die de vissen willen redden niet af
Ik wil niet alles wat vis eet kapot en ik wil idd zo veel mogelijk vis vangen maar ik zet ze netjes terug, een leefnet hoeft niet !
Er is géén alternatief dat vogel en visvriendelijk is. Ofwel zijn er niet teveel en dan is er géén probleem of er zijn er wel te veel en dan bestaan er géén vriendelijke alternatieven tenzij er een of andere professor een systeem zal uitvinden om die aalscholvers iets anders dan vis te doen eten.... Ze verjagen is géén alternatief want dat is het "niet in mijn eigen achtertuin" systheem dat nooit werkt. Ik ben bang dat alleen afschot zal werken. In een huis waar plaats is voor 6 personen moet je ook niet met 50 gaan wonen. Geef me een ander alternatief tegen overlast dan afschot ! Helaas maar het is niet anders vrees ik.

rikky
ervaren gebruiker
ervaren gebruiker
Favoriet water: Vijver+Kanaal
Lid van: geen
Leeftijd: 51

Berichtdoor rikky » 17 apr 2009, 18:01

op 16-04-2009 staat de teller op 9258
als ze missen ben ik vissen