[Belangrijk] Aalscholver Petitie!!!

Allerlei onderwerpen over witvis mbt het vissen met de vaste hengel die niet in de bovenstaande categorieën thuishoren.
Forumregels
Hou steeds rekening met de Forumregels en pas ze ook toe!

Is er een nood aan een Aalscholver petitie?

Ja
301
94%
Neen
19
6%

Totaal aantal stemmen: 320

dlv
Beheerder
Beheerder
Favoriet water: Vijver
Favoriete discipline: Witvissen
Favoriete vis: Brasem
Groep: Beheerders
Leeftijd: 58

Re: [Belangrijk] Aalscholver Petitie!!!

Berichtdoor dlv » 24 apr 2009, 18:46

V.V.H.V. en Witvisforum.be in overleg met minister Crevits!

Na de vraag om een onderhoud (zie brief Crevits) werd op donderdag 16 april 2009 een delegatie van de V.V.H.V. en Witvisforum.be (vertegenwoordigd door forumlid Jan) ontvangen op het kabinet van minister Crevits.

De minister bevestigde in dit onderhoud dat de bepalingen van het ontwerp Soortenbesluit betreffende de introductie van dieren in het wild geen gevolgen zouden hebben voor het uitzetten van pootvis op afgesloten private viswateren, noch op openbare wateren. Een aantal aanpassingen van dit besluit werden in die zin doorgevoerd en een aantal onduidelijkheden naar bepalingen van de Wet op de Riviervisserij zouden verder uitgeklaard worden. Het soortenbesluit is nu doorgestuurd naar de Raad van State voor finaal juridisch nazicht.

Ook stelde de minister dat een mogelijkheid voorzien is om aalscholver lokaal te verstoren (wat voorheen niet zo duidelijk bestond), zolang dit geen significante impact heeft op de populatie.

Er is een mogelijkheid voorzien om aalscholver te bestrijden op basis van individuele afwijkingsvraag, men moet deze afwijking aanvragen bij het ANB en goed motiveren.

De minister stelde voor om een overleg op te starten die alle gegevens eens samen zou brengen en de methoden zou vaststellen om tellingen en de schade van aalscholvers op een gestructureerde wijze in beeld te brengen, teneinde preventieve maatregelen naar de toekomst te kunnen uitwerken.

De discussie tussen Europees Parlement en Europese Commissie hierover zal hierbij wellicht verdere duidelijkheid brengen, waarna er met meer argumenten in de hand kan beslist worden voor of tégen zo’n maatregelen en/of over de inhoud daarvan.

Op het einde van de vergadering, die constructief en in ontspannen sfeer verliep, heeft forumlid Jan (namens Witvisforum.be) de aalscholverpetitie-formulieren aan Minister Crevits overhandigd.

Wij houden jullie op de hoogte van verdere ontwikkelingen in dit dossier :wink:
Webmaster witvisforum.be
Lees de Forumregels aub!

Wim Reynders
Vip
Vip
Favoriet water: Kanaal
Lid van: Goudvisje Diest
Groep: Vips
Leeftijd: 26

Berichtdoor Wim Reynders » 24 apr 2009, 19:20

Een bedankje voor forumlid Jan Vanluyten is hier wel op zijn plaats :wink: hoed af dat hij dit allemaal bereid is te doen en er veel tijd en moeite in te steken om onze hobby te redden!!! :apllaus: Vind het ne straffe kerel :wink: :toppie:

grtz Wim
Goudvisje Diest :D :banana:
Hengelsport Lemmens: Alles voor de visser
Hasseltsestraat 52-54
3290 Diest
Tel:013/312308

voorntje
regelmatige gebruiker
regelmatige gebruiker
Groep: Geregistreerde gebruikers
Leeftijd: 56

Berichtdoor voorntje » 24 apr 2009, 20:03

daar heb je gelijk in wim. wel jan een dikke proficiat voor al je inspanningen en tijd voor het redden van onze hobby. bedankt makker =D> =D> =D>

groetjes....

art
Vip
Vip
Favoriete vis: Voorn
Lid van: Indivilux
Leeftijd: 63

Berichtdoor art » 25 apr 2009, 06:49

gelukkig zijn er mensen zoals Jan en Marc Coussement, want vanuit de federaties horen of zien we weinig of niets... die zijn nog bezig om een mogelijk kampioenschap te organiseren , hoe wil je nu dat ze iets doen ze zijn nog niet eens in staat om met de franstalige federatie overeen te komen...

JJ
ervaren gebruiker
ervaren gebruiker
Favoriet water: Vijver+Kanaal
Favoriete discipline: Karpervissen
Favoriete vis: Snoekbaars
Groep: Geregistreerde gebruikers
Leeftijd: 54

Berichtdoor JJ » 25 apr 2009, 07:17

want vanuit de federaties horen of zien we weinig of niets... die zijn nog bezig om een mogelijk kampioenschap te organiseren , hoe wil je nu dat ze iets doen ze zijn nog niet eens in staat om met de franstalige federatie overeen te komen..

Vind ik erg!! Vergaderen en zeveren maar als het er op aan komt.

mvg JJ
mvg JJ
Maasvissers Geistingen.
We zijn er om mekaar te helpen, niet waar!

froempje
Vip
Vip
Favoriet water: Vijver+Kanaal
Leeftijd: 55

Berichtdoor froempje » 26 apr 2009, 12:41

Bedankt hoor allemaal =D>
Ik vis voor de rust en omdat het leuk is.
Mijn echte naam is Frankie

Slafes

Berichtdoor Slafes » 26 apr 2009, 16:17

Ik weet niet hoe anderen zich voelen, maar ik kan me voorstellen dat mensen zich gepasseerd voelen. Het is goed dat er mensen met de bevoegde minister gaan spreken maar de delegatie had groter kunnen zijn.

Heb ik iets gemist? Ik wist niet eens dat er een vergadering belegd werd met personen van hier! Is er ook een volledig verslag zoals ik er op het werk ook moet maken? Kan me niet voorstellen dat het maar een overleg van 10 minuten was.

Begrijp me nu niet verkeerd, ik bewonder de inzet maar ik vraag me af hoe die tot stand kwam en waarom we daar niet van op de hoogte werden gebracht.

dlv
Beheerder
Beheerder

Berichtdoor dlv » 26 apr 2009, 19:31

Beste Slafes,

Ik vind het raar dat je niet op de hoogte was :?:
Nochtans stond alles netjes uitgelegd in deze topic alsook op de aparte pagina Aalscholvers :shock:
Wat betreft het verslag (gemaakt door Marc Coussement) denk ik dat dit een correcte samenvatting is van wat er daar besproken is (ik was er zelf niet bij) :o
Verder wil ik nog eens benafrukken dat wij de taak hebben om de ondertekenaars van onze Petitie te informeren en dat doen we dan ook zo correct mogelijk :!:
Webmaster witvisforum.be
Lees de Forumregels aub!

Slafes

Berichtdoor Slafes » 27 apr 2009, 06:35

Hugo, dat is niet helemaal correct wat je hier schrijft hoor, ik heb die topics ook gevolgd en nergens staat daar dat er op 16 april een afspraak zou komen en nergens stond er een oproep voor personen die mee wilden om de delegatie te versterken of een soort actieplan. Wel een brief tot gesprek van uit het VVHV, niet vanuit het witvisforum.

Het is en blijft een mooi initiatief, maar de communicatie loopt toch wel mank. Heb ondertussen ook mail gekregen van iemand die het er ook mee eens is, waarschijnlijk iemand die ook heel hard wou meehelpen, maar zich ook aan de kant gezet voelt?

Ma bon, ik zal het allemaal verkeerd gelezen hebben dan?

steve 2
Sponsor
Sponsor
Groep: Sponsors+++
Leeftijd: 43

Berichtdoor steve 2 » 27 apr 2009, 06:38

Ik denk dat je daar ook niet moet gaan met 100 mensen, het is geen kermis hé en ik denk ook dat je daar niet ontvangen zal worden als de groep te groot is! Heb denk ik nog gehoord van luc of hugo dat de delegatie maar uit 2 mensen mocht bestaan!
We hebben nu gedaan wat we moesten doen, nu gewoon afwachten en genieten van onze hobby!
Bedankt jan om dit op jou te nemen!! :thumbleft:

Slafes, tof dat er nog mensen zijn die er aan willen mee werken maar geloof me ik denk dat de vissers het max gedaan hebben en dan zeker in vlaanderen, je loopt overal tegen een muur!
Het enige wat er nog kan gedaan worden is betoging maar dan moet er samengewerkt worden met frankrijk, nederland en duitsland!

groeten steve
http://www.dewedstrijdvisser.be
3e Beker van Vlaanderen vaste stok 2014
2e Beker van Vlaanderen vaste stok 2015
1e Beker van Vlaanderen vaste stok 2016

art
Vip
Vip
Lid van: Indivilux
Leeftijd: 63

Berichtdoor art » 27 apr 2009, 08:12

ik begrijp de reactie van slaves wel een beetje, het had waarschijnlijk beter geweest om opener te communiceren over de afspraken, indien er voor de afspraak met de bevoegde instanties er minimaal een berichtje zou gestaan hebben op het forum over dit onderhoud met een oproep om eventuele extra informatie door te sturen naar de bewuste personen die gingen spreken met de minister en zijn kabinet dan zouden bepaalde personen/vissers zich niet gepasseerd voelen... Lang geleden op dit forum deed ik een oproep aan de vissers om foto's of video's te maken als ze aalscholvers hun vernietigende acties zagen doen. Op die oproep kwam nooit enige reactie. Langs Franstalige kant waar ecolo véél sterker is dan de groenen in Vlaanderen krijgen ze steeds als tegenargument dat wij altijd met diezelfde foto's afkomen... Hoewel de "winter-aalscholvers" nu terug naar het noorden zijn en we met een minderheid blijven zitten denk ik dat het nog steeds de moeite is om foto's/video's te maken van de vernielzucht van de aalscholver. In tijden dat bijna iedereen een digitale camera heeft is het toch maar een kleine moeite om dit toestel mee te nemen en bij eventuele vaststellingen er foto's van te maken en ze door te sturen naar het forum. Het belangrijkste nu is dat we mekaar niet moeten "afkatten" maar elkaar steunen, en ja Steve een kleine betoging op het Martelarenplein in Brussel lijkt me nog steeds een goeie aktie. Als een van de weinige Brusselaars op het forum ken ik daar de weg indien nodig wil ik zelfs bij de instanties de aanvraag doen voor een betoging... Laat maar weten wat jullie er van denken. We mogen nu de aandacht niet laten verslappen.

Jan
Vip
Vip
Leeftijd: 39

Berichtdoor Jan » 27 apr 2009, 13:28

het is waar wat steve zegt, wij (Marc Coussement, André Bocken en ikzelf) zijn op kantoor ontvangen bij de minister en twee van haar kabinetmedewerkers,
met veel moeite is er een afspraak versierd kunnen worden door dhr coussement en het was niet de bedoeling dat we daar met een bus zouden afkomen, het probleem is gekend ook bij hen, dat was wel duidelijk, nu is het enkel een oplossing krijgen waar we allemaal content mee kunnen zijn..
op de agenda stonden de vier genoemde punten (bepoting afgesloten wateren, afschrikking vd aalscholver, afwijkingsaanvraag mbt bestrijding en een op te stellen beheersplan), buiten het laatste punt was het onderhoud enkel informatief, we kregen info over wat er beslist was en dat leek positief, het beheersplan is iets dat moet uitgewerkt worden in de nabije toekomst, daar zal dhr coussement verder overleg over plegen samen met een van de kabinetmedewerkers

dlv
Beheerder
Beheerder

Berichtdoor dlv » 27 apr 2009, 18:35

Slafes schreef:Hugo, dat is niet helemaal correct wat je hier schrijft hoor, ik heb die topics ook gevolgd en nergens staat daar dat er op 16 april een afspraak zou komen en nergens stond er een oproep voor personen die mee wilden om de delegatie te versterken of een soort actieplan. Wel een brief tot gesprek van uit het VVHV, niet vanuit het witvisforum.

1e Vanaf het begin waren er 4 personen van het Forum de "initiatiefnemers" van de Petitie. Om diverse redenen hebben we die namen bewust niet bekend gemaakt. 1 van die 4 kreeg in het begin zelf een telefoon met doodsbedreigingen van onze groene vrienden...
2e Waarom een oproep om de delegatie te versterken als er met Marc Coussement op voorhand afgesproken is om 1 iemand van Witvisforum.be te vertegenwoordigen.
3e Wat doet een datum ertoe?
4e In de brief aan Crevits staat onderaan toch duidelijk ook Witvisforum.be vermeld.
Namens de initiatiefnemers van dit schrijven hopen we op een onderhoud, waarbij we de
Aalscholverstudie en de aalscholver- petitieformulieren zouden willen overhandigen en onze
problemen verder kunnen toelichten.

Verder zijn wij van oordeel dat wij hier enkel de echt belangrijke en relevante informatie mede delen en niet al onze plannen tot in de details gaan uit de doeken doen, er kunnen immers ook groenen meelezen op dit Forum.
Ik hoop dat mijn antwoord nu wel duidelijk is.
Webmaster witvisforum.be
Lees de Forumregels aub!

Slafes

Berichtdoor Slafes » 28 apr 2009, 07:54

Goh Hugo...

Ik ben toch niet de enige die het gebrek aan open communicatie laakt als ik zo de reacties lees. Misschien had er geen datum moeten staan, maar wel een melding dat het er zou aankomen. Dat is niet gebeurd, iedereen in het ongewisse omdat de Groenen kunnen meelezen...

steve 2
Sponsor
Sponsor
Groep: Sponsors+++
Leeftijd: 43

Berichtdoor steve 2 » 28 apr 2009, 16:11

Ik versta echt niet waarover jij nu zaagt slafes!
Wees content dat die mensen de moeite gedaan hebben!
Je weet voor mij kunnen die groenen de boom in, hoe hoger hoe liever! Hopelijk lezen ze dit ook!

groeten steve
http://www.dewedstrijdvisser.be
3e Beker van Vlaanderen vaste stok 2014
2e Beker van Vlaanderen vaste stok 2015
1e Beker van Vlaanderen vaste stok 2016

Terug naar “Vaste hengel algemeen”