[Belangrijk] Aalscholver Petitie!!!

Allerlei onderwerpen over witvis mbt het vissen met de vaste hengel die niet in de bovenstaande categorieën thuishoren.
Forumregels
Hou steeds rekening met de Forumregels en pas ze ook toe!

Is er een nood aan een Aalscholver petitie?

Ja
301
94%
Neen
19
6%

Totaal aantal stemmen: 320

rikky
ervaren gebruiker
ervaren gebruiker
Favoriet water: Vijver+Kanaal
Favoriete discipline: Witvissen
Lid van: geen
Groep: Geregistreerde gebruikers
Leeftijd: 51

Re: [Belangrijk] Aalscholver Petitie!!!

Berichtdoor rikky » 15 okt 2009, 17:03

in walonie is een kweeker van vis voor de rechter moeten komen voor het afschieten van aalscholvers ,de rechter heeft nog geen straf uitgesproken "word in beraad gehouden"in afwachting van de europese wetgeving indien deze de bescherming opschort zal deze worden vrijgesproken anders word deze veroordeeld maar zolang er geen beslissing word genomen op europees vlak word er geen uitspraak gedaan

rikky
als ze missen ben ik vissen

steve 2
Sponsor
Sponsor
Favoriet water: Kanaal
Favoriete vis: Voorn
Groep: Sponsors+++
Leeftijd: 43

Berichtdoor steve 2 » 21 okt 2009, 18:33

Vandaag heb ik hier reporter van radio2 op bezoek gekregen ivm de aalscholver, morgen word dit uitgezonden op radio 2 west vlaanderen tussen 12 en 13u, hopelijk valt reportage een beetje mee want zomaar in micro spreken is toch iets appart!
We hebben hier nu ook de laatste weken in ieder krant een mooi artikel mogen en kunnen plaatsen, oa in laatste nieuws, wekelijks nieuws, nieuwsblad en standaard !
Nu dit hebben wij gedaan voor de regio west vlaanderen en de reacties zijn positief en mijn vraag is nu of er meschien geen mensen bereid zijn om ook in andere provincies hetzelfde te proberen te doen, we moeten het levend houden, we moeten het eerlijk spelen en proberen mooi uit te leggen wat er gebeurd is en nog aan het gebeuren met onze openbare wateren en vijvers!
Slafes nu is het echt eens jou moment om eens te tonen wat je kan, ook aan anderen probeer dit probleem levend te houden niet enkel voor de visser maar ook voor de vissen!

groeten steve
http://www.dewedstrijdvisser.be
3e Beker van Vlaanderen vaste stok 2014
2e Beker van Vlaanderen vaste stok 2015
1e Beker van Vlaanderen vaste stok 2016

Slafes

Berichtdoor Slafes » 22 okt 2009, 08:48

Die artikels zijn niet eenzijdig hé Steve... Was u misschien nog niet opgevallen?

Tonen wat ik waard ben? Ik ben nog steeds de oproep niet vergeten van zwervuil op te rapen langs de viswaters. Ik wou dat organiseren en wie wou helpen? Niemand. Wel dan, sorry ze, ik als enige mijn mond open trekken en de rest rust in vrede? Er zijn er hier die harder van leer tegen mij gegaan zijn, maar die zullen nu ook wel niet durven natuurlijk.

art
Vip
Vip
Lid van: Indivilux
Groep: Vips
Leeftijd: 62

Berichtdoor art » 22 okt 2009, 10:11

het visseizoen loopt voor vele vissers op zijn laatste benen en daar zijn ze weer de gevreesde aalscholvers. Het welles nietes spelletje tussen vissers en groenen kan weer beginnen. We blijven maar rondjes draaien. Ik ben bang dat we daden van burgerlijke ongehoorzaamheid zullen moeten stellen. De Waalse kweker die de aalscholvers afschoot zal in geval hij beboet zal worden waarschijnlijk een financiële boete krijgen. Gevangenisstraf zit er niet in want onze gevangenissen zitten nu al vol met "echt uitschot" de kans dat hij naar Tilburg op gevangenisvakantie zal moeten is nihil.... Als de kweker zijn rekening zal maken zal hij ondanks de boete waarschijnlijk financieel er beter af zijn dan dat hij duizenden kilo's vis moet kopen. Tussen de vissers zullen er waarschijnlijk ook wel jagers zitten, misschien moeten ze massaal een daad van burgerlijke ongehoorzaamheid plegen... De boete kunnen ze via een solidariteitsaktie bij vissers verhalen. Ik weet dat dit stoute taal is maar ik vrees dat de keuzes kleiner en kleiner worden willen we het visbestand redden.

steve 2
Sponsor
Sponsor

Berichtdoor steve 2 » 22 okt 2009, 10:49

Ik versta je maar al te goed slafes maar je moet zo niet denken!
Ik krijg soms ook negatieve commentaren maar dat is nu eenmaal zo, als mijn woordje dat ik op radio2 mag doen verkeerde reacties zal opbrengen wel dat intereseerd mij niet, volgende jaar horen ze terug van mij tot het opgelost word!
Zwerfvuil acties moeten georganiseerd worden door clubs en samen bv met natuurpunt, als je dat alleen wil organiseren is dit te moeilijk, hier word dit meerdere keren gedaan door meerdere clubs en steeds komen we positief in het nieuws!
We hebben hier in ieper wel een goede samenwerking met de groendienst, die mensen weten zeer goed dat het erg gesteld is met de vis op deze wateren en willen er iets aan doen samen met vissers, nu zijn we aan het kijken wat we eventueel kunnen doen ivm beschutingsplaatsen doormiddel van bv een vlot of door bv een soort doolhof aan te leggen in het midden van een plas uit een soort riet, helpt om rustplaats, helpt om te paaien en het zijn nog planten ook en zo hebben we beiden wat!

groeten steve

Slafes

Berichtdoor Slafes » 22 okt 2009, 11:15

Art, sollidariteitsactie? Als het op geld en moeite aankomt zijn er maar weinig vissers die iets willen meedoen. :(
Steve, ja, dat klopt, ik wou dat ook niet alleen doen, naar ik me herinner was er nog iemand die er naar vroeg (art?) en dat topic was zeer kort. Ik wou dat dan ook mee samen doen met de jaarlijkste zwervuilophaling langs de vaart dat doorgaat vanuit het stad, de scouts etc... Geen reactie. Ga daar niet als enige een hoop vissers vertegenwoordigen die daar toch niet achter staan.
Net zoals bij de aalscholvers het geval is, een mooi artikel en dan antwoord de vogelbescherming: het gaat net goed met de waters, anders zouden er zoveel aalscholvers niet zijn. Dan is maar de vraag wat mensen van dat artikel onthouden. De man die de vogels weg wil om te kunnen vissen, of de man van de vogelbescherming die zegt dat alles super gaat. De machtige lobby van vogelbescherming is sterker dan de eenzame visser die er goed aan wil doen. Dat is spijtig, want als vissen nu echte knuffeldieren waren had men de lelijke vogels al lang verwijderd. Volgels zijn spijtig genoeg net iets aaibaarders. :(

steve 2
Sponsor
Sponsor

Berichtdoor steve 2 » 22 okt 2009, 12:08

Allemaal juist slafes maar we moeten beginnen doen zoals zij doen met ons!
Wat ze daar zeggen van dat we mogen content zijn dat die vogel er is wel dat kan langs de ene kant maar dat komt enkel doordat we vis bepoten en wij bepoten niet voor die vogel en dat heb ik mooi op de radio duidelijk gemaakt en ik sprak wel over openbaar water en niet over een vijver!
Ieder jaar word er op de openbare waters bepoot maar zoals de vangsten aantonen zeker niet meer genoeg, vroeger was dat wel genoeg maar nu door de aalscholver klopt dit niet meer!
Stoppen we met bepoten op openbaar water zullen we geen vogels meer hebben dat staat vast maar zal er ook buiten wat watervogels en hier en daar een visje die weten te ontsnappen is niks meer leven!
We moeten zoals ik al veel eerder vermelde leren hun info en hun woorden tegen hun gebruiken, zo staan ze blok en dat heb ik nu gedaan vandaag!
Ze zullen terug wel iets weten maar dat gebruiken we dan volgende keer , ik weet zo word het een spel maar wij hebben niks meer te verliezen en geloof me zij komen meer en meer met negatieve reklame in het nieuws, kauwen, kraaien, aalscholvers, vossen enz enz...
Denk wel dat we over het slechtste geen zijn, veel waters zijn kapot en komen nooit meer goed , de afschot die word gedaan in onze buurlanden (tot 40000 in frankrijk) zullen we wel voelen, hier zullen ze ongetwijfeld honger beginnen lieden want als wij niks meer vangen dan zullen ze ook mogen 'kineklop' doen!
Art tes niet omdat het seizoen bijna gedaan is dat ik er terug over begin, ik ben daar het complete jaar mee bezig!

groeten steve

art
Vip
Vip
Lid van: Indivilux
Leeftijd: 62

Berichtdoor art » 22 okt 2009, 12:24

beste steve,
net zoals jij ben ik daar ook een heel jaar mee bezig, helaas is niet iedere visser hier aktief mee bezig, veel zeggen en klagen maar als puntje bij paaltje komt doen ze weinig, een petitie tekenen is zowat het enige wat ze doen. Het is zoals slafes schrijft net hetzelfde met de opkuis van de oevers, ik heb inderdaad eens een oproep gedaan maar behalve hij was er weinig reactie... In Wallonie is er nu een vergevorderd voorstel dat ieder vissser op openbaar water lid zou moeten worden van een gefedereerde club, om op die manier meer inpakt te krijgen op de beleidsvoerders zelfs dat voorstel vinden vissers al een brug te ver. Ze vergeten dat een grote georganiseerde federatie meer invloed kan hebben. Naar analogie met Frankrijk waar je ook verplicht bent op openbaar water lid te zijn van de federatie . Gevolg in Frankrijk is dat de vissers/jagerslobby veel sterker is dan hier en dat de beleidsvoerders (Sarkozy en Co) wel rekening moeten houden met een grote georganisserde federatie. Gevolg was en is dat er wel afschot toegestaan is onder druk van de federatie. Ik heb sterk de indruk dat de Vlaamse federatie hier helemaal niet mee bezig is op uitzondering van een paar mensen . Mijn oproep voor burgerlijke ongehoorzaamheid is gebaseerd op de lauwe reacties van vele clubs en de federatie. Ik weet dat dit stoute taal is maar wij gaan anders blijven zeiken met die groene padvinders....

steve 2
Sponsor
Sponsor

Berichtdoor steve 2 » 23 okt 2009, 06:56

Art, ik heb hier meerdere klanten uit wallonie, weet je wat die zeggen dat er bij hun helemaal niks gedaan word aan het probleem, hier doen ze nog eens de moeite om een petitie te houden of meerdere keren in de kranten en op radio het probleem levend te houden maar bij ons gebeurd er niks en dat zijn hun woorden!
Toen we indertijd meerdere keren de vraag gesteld hebben aan hun voorzitters om mee te doen met de petitie was het al teveel om te antwoorden op onze vraag dus kom niet af dat het daar zoveel beter gaat!
We mogen ons ook niet teveel vergelijken met de buurlanden, de hengelsport is daar op zich veel groter dan in belgie, ze komen zelf op tv enz, hier is het juist dat wat ontbreekt en we moeten de mensen proberen duidelijk te maken wat vissen juist is want ze hebben nog altijd dat beeld voor zich van 50 jaar geleden!
Het enige wat we hier hebben is een tijdschrift zoals beet maar daar bereik je die groep totaal niet mee, gisteren zoals op radio is er een complete andere groep op de hoogte gebracht en zouden we eens op tv moeten kunnen komen en daarom nog niet met ons probleem maar om eens te laten tonen hoe er juist tewerk word gegaan op een wedstrijd of op een gewone visdag zouden er vele mensen er een andere kijk op krijgen, negatieve reacties gaan we altijd krijgen maar zoals ik al zei in eerder topic het is met onze openbare waters toch al 10 na 12u dus met niks meer inzitten, we kunnen maar beteren en ons totaal van het water wegschoppen daar gaan ze toch voor vroeger moeten opstaan!
In ieder provincie zou er iemand moeten opstaan en het woord nemen op ieder mogelijke manier, gas geven en er veel tijd insteken dat is onze enige manier, mensen zeggen nu het zal er toch niks aan veranderen wel ik denk er anders over en daarom doe ik het!

groeten steve

vanheulestevie
Vip
Vip
Favoriet water: Vijver+Kanaal
Favoriete vis: Zeelt
Lid van: de lauwevissers, de loze vissers, vierinnekilo, bateurvissers, avi
Leeftijd: 32

Berichtdoor vanheulestevie » 07 apr 2011, 18:45

Steve chapeau =D> =D> =D> =D> eendracht maakt macht die vogels moeten niet uitgeroeid worden alleen in toom gehouden worden. Er zijn er te weinig met uw instelling.
Eat, sleep en go fishing!!!

Terug naar “Vaste hengel algemeen”