Is kunstaas schadelijk voor de vis?

Alles over aas en lokvoer perikelen mbt het vissen met de vaste hengel.
Forumregels
Hou steeds rekening met de Forumregels en pas ze ook toe!
Egnal
nieuwe gebruiker
nieuwe gebruiker
Favoriet water: Vijver+Kanaal
Favoriete discipline: Roofvissen
Favoriete vis: Snoekbaars
Groep: Geregistreerde gebruikers
Leeftijd: 40

Re: Is kunstaas schadelijk voor de vis?

Berichtdoor Egnal » 11 mar 2017, 21:01

Ik denk dat zo een plastic made er bij een vis nog makkelijker uitkomt dan zo een shad van 15 cm. :shock:
Ik heb medelijden met de snoek/snoekbaars die dat eruit moet persen, zal een zware bevalling zijn! En te weten dat deze vissen geen gebruik kunnen maken van een epidurale. Of we zouden dit kunstaas in een laxeermiddel moeten drenken. Ik vermoed dat er sinds de opkomt van het kunstaas veel vissen geconstipeerd rondzwemmen.

778899
gebruiker
gebruiker
Favoriet water: Vijver
Favoriete discipline: Witvissen
Favoriete vis: Karper
Lid van: Sasvrienden
Leeftijd: 20

Berichtdoor 778899 » 11 mar 2017, 21:30

Daarom dat op sommige vijvers veel met plastiek word gevangen, de vis niet goed bijt. Hij zit namelijk nog vol. :)

cyprinus
regelmatige gebruiker
regelmatige gebruiker
Leeftijd: 35

Berichtdoor cyprinus » 11 mar 2017, 21:32

Zoals bij het karpervissen gebruiken ze ook die plastic mais en zo, maar dan werken ze met een zelfhaaksysteem. Vis krijgt dat dus niet in zijn lichaam. In het witvissen ligt het anders, daar zuigen ze het echt naar binnen. Ik zie veel Berkley, Cresta, enz. Maar zuigt die vis dat echt volledig naar binnen en kan die dat daadwerkelijk ook uitscheiden?Daar moeten toch testen in aquaria op gebeurt zijn door desbetreffende firma's?

Larum
Sponsor
Sponsor
Favoriete vis: Voorn
Groep: Sponsors+++
Leeftijd: 59

Berichtdoor Larum » 11 mar 2017, 23:45

Schaf eens een aquarium aan, zet er wat witvis/baarsjes, andere inlandse visjes. Probeer eens wat plastic aas, je zal hier meer uit leren, en het is nog mooi ook. Gemakkelijk om je pennen of voeder uit te testen en je zal zien dat plastic aas niet wordt ingeslikt, na een paar proefhappen wordt het terug uitgespuwd. En als het van de haak is, ligt dit aan ons omdat wij aanslaan wanneer de vis het vast heeft, niet dat hij het heeft ingeslikt. Wanneer heb je met kunstaas een witvis diep moeten onthaken? Ik nog nooit, wel bij baars/roofvis omdat deze een vacuümbeet/aanvalsbeet hebben, voor shads/kunstaas is dit hetzelfde. Vraag maar eens aan mensen die soms een visje eten, ze hebben nog nooit een kunstaasje gevonden in een vis maag. Bij karper (zelfhaak systeem) is de vis al gehaakt omdat deze maalt met zijn keeltand. Wel haken/driepikkels van onderlijnen die te dun waren in de bek/kieuwen/ maag, dit zorgt wel voor sterfte.
Dus van sterfte/constipatie door plastic aas is hier geen spraken (zoals gezegd op de chat).
Dit kan je allemaal leren als je kan kijken naar uw visjes en vissen is soms ook wat wetenschap.

cyprinus
regelmatige gebruiker
regelmatige gebruiker

Berichtdoor cyprinus » 12 mar 2017, 09:43

Bedankt @Larum voor dit constructief antwoord!! =D> =D> Er staat hier al visgerief genoeg!! Een aquarium zal wat veel zijn denk ik. Super dat je uw ervaring op dit forum wil delen.
Heb net van een vriend die plastieken bolletjes bekeken. Staat geen naam of merk of dergelijke op :roll: Doorschijnend zakje.
We hebben het voor alle zekerheid verboden op onze club. Een brasem kost 4 Euro de kilo en bij ons hebben ze dikke lappen gezet (2 a 3 kilo!!). Dat is 12 Euro voor een vis :shock: Voor de rest mag alles bij ons, mogelijkheden genoeg om een vis te vangen denk ik zo.

Larum
Sponsor
Sponsor

Berichtdoor Larum » 12 mar 2017, 10:34

Goed besluit, lang leve het normaal aas. Sommige wedstrijdvissers gaan hiermee niet akkoord, maar er gaat al genoeg rommel in het water en de vis heeft het al moeilijk genoeg om in leven te blijven. Ook al sterft er 1 visje van, is dit één teveel. Dus weg er mee! Vis je graag met plastiek ga dan naar de kermis op plastieken eendjes vissen. Haha!

cyprinus
regelmatige gebruiker
regelmatige gebruiker

Berichtdoor cyprinus » 12 mar 2017, 11:12

Jammer, topic staat al 5 jaar open en slechts 430 keer bekeken :roll: :roll: Iedereen heeft zoiets in zijn viskist zitten. Dat is eigenlijk toch niet te begrijpen. Intriest.

kurt8970
nieuwe gebruiker
nieuwe gebruiker
Lid van: De Warandevissers

Berichtdoor kurt8970 » 12 mar 2017, 20:15

Niemand is verplicht om met plastic te vissen. Ikzelf gebruik het niet. Maar heb ook geen problemen met iemand die dat wel doet. En in verband met shads voor roofvis, was het dan vroeger zoveel beter met een levende aasvis? En de mensen die hier nu aangevallen zijn hebben enkele weken geleden een groot deel van de rommel langs de oevers van de vaart in Ieper en IJzer opgekuist.

cyprinus
regelmatige gebruiker
regelmatige gebruiker

Berichtdoor cyprinus » 12 mar 2017, 20:28

Aangevallen? Ik vraag hier omtrent gewoon uitleg of er onderzoek naar gedaan is i.v.m. schadelijkheid naar de vis.
Als je Steve2 hier van het forum eventueel bedoelt, die is naast winkelier ook begaan met de aalscholverpredatie en heeft een mooie actie op poten gezet rond opruimen zwerfvuil. Top! Ik kan me dan ook moeilijk inbeelden dat zo iemand niet het beste zou voorhebben met de vis zelf. Ik mag toch uitleg vragen omtrent producten?
Er zitten hier ook gesponsorden van Cresta, Berkley, enz. Ik tracht hier niemand te viseren hoor?

kombucha
Sponsor
Sponsor
Leeftijd: 56

Berichtdoor kombucha » 12 mar 2017, 20:33

Ik denk dat een vis wel veel andere onverteerbare rommel opeet dan een kunstmade.
Ik kan niet laten van te (glim)lachen, vis al 52 jaar en ken al 52 jaar Rubiver, dat is vissen met lijm dat.
Ook maar verbieden zeker.
Vang je?

kurt8970
nieuwe gebruiker
nieuwe gebruiker

Berichtdoor kurt8970 » 12 mar 2017, 20:56

Geen probleem voor mij dan. Sommige vinden 1 kg lokaas al erover. Waar stopt het dan? Als iedereen een beetje zijn gezond verstand gebruikt! Wedstrijden ga je niet winnen met alleen een beetje plastiek. Maar altijd alles verbieden is ook niet de oplossing.

Larum
Sponsor
Sponsor

Berichtdoor Larum » 12 mar 2017, 21:10

Hier wordt niemand aangevallen, enkel om wat informatie gevraagd. En dat probeer ik te geven. Over rommel: gaat het hier om schadelijke producten tijdens het vissen en niet langs de waterkant. De opruiming (Kurt/Steven) is een top onderneming en zou overal moeten plaatsvinden. Voor deze rommel zijn niet alleen de vissers verantwoordelijk maar het grote deel komt van de schippers, zij kiepen alles over boord (al dikwijls gezien).
Topic: voor mijn part mag iedereen vissen met wat hij wil, ook met plastic, maar daarom zijn er forums zoals deze om vragen te stellen, uitgevonden. Beter was het om positieve antwoorden te geven aan een vragensteller en je niet direct aangevallen te voelen.

kurt8970
nieuwe gebruiker
nieuwe gebruiker

Berichtdoor kurt8970 » 12 mar 2017, 21:39

Voor mij mag ook iedereen vissen met wat hij wil.
En ik zeg ook niet dat al het afval komt van de vissers. Maar die mensen kuisen het toch op. Ik wist niet van dat initiatief. Anders had ik met veel plezier meegedaan. Wil gewoon zeggen dat vissers die zulke initiatieven organiseren echt wel het beste voor hebben met de vissen.

spetje
gebruiker
gebruiker
Favoriet water: Vijver
Favoriete vis: Brasem
Leeftijd: 41

Berichtdoor spetje » 18 mar 2017, 01:03

Hier een artikel daarover (Engelstalig):http://www.fishingmonthly.com.au/Articles/Display/8620-Gulp-Safety-Questions. Betreft Gulp van Berkley, dat bio-afbreekbaar zou zijn. Ik zie niet veel reden om me daar zorgen in te maken, het is ook het enig dat ik al eens geprobeerd heb voor witvis.
Als ik rond me kijk, vermoed ik trouwens dat er massa's meer plastic en nylon bewust op de over gedropt wordt en in het water terecht komt dan dat er kunststof aasjes van de haakjes verdwijnen. Dat geldt trouwens ook voor loodjes die men achteloos af nijpt en weggooit. Als je de mogelijke risico's van plastics vergelijkt met de langdurige, brede impact op het milieu van lood dan lijkt dat me echt wel peanuts. Als we dan toch over verbieden spreken...
The map is not the territory.

Larum
Sponsor
Sponsor

Berichtdoor Larum » 18 mar 2017, 08:00

Spetje, het gaat niet om het verbieden, wel om het bewust om gaan met kunststof, al dan niet afbreekbaar. deze discussie zal het magere visbestand niet oplossen. Maar volgens mij is al wat niet oorspronkelijk in het water voorkomt mss. wel schadelijk. Bekijk eens het winkelrek met al die chemische rommel in potjes/flesjes. Ik kom voor mijn werk veel in bedrijven die smaakstoffen/additieven aanmaken en ik kan u verzekeren dat alles chemisch na te maken is, en het is niet altijd bietensap is wat rood kleurt. Daarom ben ik er geen voorstander van en zal ze nooit gebruiken en waarom mag je geen rode maden meer gebruiken, maar zijn ze nog wel in elke viswinkel te verkrijgen al dan niet van onder de toogbank, omdat sommige (vissers?) er om vragen en geld blijft geld.

Terug naar “Vaste hengel lokvoer en aas”