Broes (of aasbelletjes voor wie dat niet kent)

Alles over aas en lokvoer perikelen mbt het vissen met de vaste hengel.
Forumregels
Hou steeds rekening met de Forumregels en pas ze ook toe!
def p
Vip
Vip
Favoriet water: Kanaal
Favoriete discipline: Witvissen
Favoriete vis: Brasem
Groep: Vips
Leeftijd: 32

Re: Broes (of aasbelletjes voor wie dat niet kent)

Berichtdoor def p » 27 sep 2009, 16:50

stevenr schreef:Gisterenavond ben ik gaan vissen aan de zwaaikom in ingelmunster. (kanaal Roeselare-Leie)
De beet zat er wel in en er was zeker beweging in het water, de vis was actief.
Regelmatig misgeslagen en ook een paar lossers gehad tijdens het binnenhalen.

Op een bepaald moment zie ik dat het nogal begint te broesen.
Niet onmogelijk ware het niet dat het echt overal was. Als ik rondom mij keek was het over heel de zwaaikom en het kanaal dat ik kon zien hevig gaan het broesen. +-2 plekken per m² zowel in de kant als in het midden.
Dat heeft enige minuten geduurd waarna alles weer normaal was. Een half uur later is het nog eens voorgekomen.
Tijdens die periodes heb ik geen aanbeet gehad.

Ik heb wel een soort geronk gehoord waarvan ik dacht dat het een boot was maar ik heb er geen gezien.

Heeft iemand daar een verklaring voor?

Steven

Wss zal het van een boot ofzo geweest zijn. Op de moervaart heb je dit ook dikwijls, alleen zie je het water daar ook nog eens snel op en afgaan en levert het wel een beet op. Ik vermoed omdat er dan veel aas van de bodem loskomt en de vis gewoon naar alles hapt.

stevenr
nieuwe gebruiker
nieuwe gebruiker
Groep: Geregistreerde gebruikers
Leeftijd: 40

Berichtdoor stevenr » 29 sep 2009, 18:31

Hoi,
Ik heb woensdag opnieuw hetzelfde gezien in ingelmunster.
Een oudere visser kon mij vertellen dat het kwam door het vele bezinksel (bladeren) dat in de zwaaikom ligt dat verplaatst wordt door stroming in het water.
Er zal ergens water bijkomen of weggetrokken worden op één of andere manier waardoor alles in beweging komt op de bodem en zorgt voor veel bubbels.

Steven

siluro
ervaren gebruiker
ervaren gebruiker
Favoriet water: Vijver
Favoriete discipline: Karpervissen
Favoriete vis: Karper
Lid van: club bonne, j&k feederteam, de wingsesportvissers, grand pont
Leeftijd: 38

Berichtdoor siluro » 17 nov 2009, 22:10

gas belletjes zou kunnen van rottende bladeren die omgewoeld worden door een stevige boot

op de meeste plaatsen wijst dit op giebels die schieten als gekken op je plaats rond en duwen brasems uit de weg van het voer

het beste is rond de broes te gaan vissen aan de rand dus nooit vlak erin tenzij het om grote broes wolken gaat dan is het grote karper die zijne stofzuiger in het gang heeft gezet
-vissers sterven niet ze ruiken alleen zo
-bijten ze? nee kom maar korter bij...
-kom uit voor je mening, je vind er je echte vrienden door

fille1
Vip
Vip
Favoriet water: Vijver+Kanaal
Favoriete vis: Voorn
Lid van: fwft, stropke, GK, VVG, BPSB, Rijdtv
Leeftijd: 42

Berichtdoor fille1 » 18 nov 2009, 08:39

al die broes is onmogelijk van vis! als er bv ergens gesluist wordt en water weggetrokken wordt dan krijg je dat effect. Je ziet toch het verschil tussen visbellen en gasbellen... Dit heb je ook op de schelde ea...

siluro
ervaren gebruiker
ervaren gebruiker
Favoriete discipline: Karpervissen
Favoriete vis: Karper
Lid van: club bonne, j&k feederteam, de wingsesportvissers, grand pont
Leeftijd: 38

Berichtdoor siluro » 18 nov 2009, 22:27

het kunnen zeker gas bellen zijn maar school azende vissen , karperachtig en brasem kunnen je toch een mooi wolkje bellekes geven zulle
-vissers sterven niet ze ruiken alleen zo
-bijten ze? nee kom maar korter bij...
-kom uit voor je mening, je vind er je echte vrienden door

TLB
regelmatige gebruiker
regelmatige gebruiker
Lid van: Ter Lijsterbes Merchtem, Mondial Masters Team
Leeftijd: 33

Berichtdoor TLB » 15 mar 2010, 19:23

stevenr schreef:Gisterenavond ben ik gaan vissen aan de zwaaikom in ingelmunster. (kanaal Roeselare-Leie)
...
Niet onmogelijk ware het niet dat het echt overal was. Als ik rondom mij keek was het over heel de zwaaikom en het kanaal dat ik kon zien hevig gaan het broesen. +-2 plekken per m² zowel in de kant als in het midden.
Dat heeft enige minuten geduurd waarna alles weer normaal was. Een half uur later is het nog eens voorgekomen.
Ik heb wel een soort geronk gehoord waarvan ik dacht dat het een boot was maar ik heb er geen gezien.
Steven

Beste Steven,
Dat verschijnsel kom je op de Willebroekse vaart geregeld tegen. Plots beginnen er overal bellen boven, echt overal! (Soms kan je het ook ruiken). Het is eenvoudig uit te leggen.
De bodem (met een flink pak slijk) zit vol (vaak voor vissen giftige) gassen.
Die blijven in de bodem gevangen door de heersende druk op de bodem.

Eenvoudige fysica; de druk op de bodem is de atmosferische druk (boven) + gewicht van de waterkolom.
In normale situatie is dit systeem in evenwicht en blijven de gassen gevangen in de bodem (jaja ze ontsnappen geleidelijk naar boven: nu en dan wat belletjes). Het bubbelen begint wanneer dit systeem uit evenwicht wordt gebracht en druk op de bodem vermindert (waardoor de gassen stijgen).
Dit kan in 2 situaties (of gecombineerd):
- De atmosferische druk daalt boven het oppervlak (in de zomer vaak gevolgd door een onweer..., kijk op je barometer). Dit fenomeen manifesteert zich zeker ook op vijvers! Mensen die aan een beek wonen zeggen "dat het gaat regenen, omdat de beek stinkt". komt je bekend voor?
- Het gewicht van de waterkolom neemt af: een massa water wordt verplaatst. (Het stroomt plots heel erg, omdat er gesast wordt voor een aankomende boot, bijvoorbeeld).

Het heeft absoluut niets te maken met de (aanwezigheid van de) vissen.

Nog even dit; vaak zul je in zulke situaties geen vissen (beten) zien! Ofwel zijn de gassen zo giftig voor hen, dat ze zich (als dat kan) uit de voeten maken (maar waarheen?). Ofwel (en dat lijkt veel aannemelijker) ervaren ze die drukveranderingen niet als aangenaam (koudbloedig hé!) en moeten ze zich aanpassen. Soms zie je in een wedstrijd bij naderend onweer de beet wegvallen voor pakweg 1u30! Daarna herneemt de vangst opnieuw. Tijdens de grote drukverandering staan de vissen vaak verticaal op hun kop! Weet iemand nog iets van deze verschijning?

Groeten
Geert

JP
Sponsor
Sponsor
Lid van: Victory Arsenaal Put 3 Melle, VVHPOV, Baarsvissers Wetteren
Groep: Sponsors+++
Leeftijd: 70

Berichtdoor JP » 15 mar 2010, 19:50

Uw uitleg betreffende de bellen, beste TLB, is volgens mij volledig correct.

Wat de vis betreft: ik kan mij ook voorstellen dat die soms op zijn kop gaat staan. Heeft te maken, denk ik, met zijn zwemblaas.
Hij regelt die zodanig opdat hij zou gewichtloos zijn. Niet stijgen, niet dalen. Bij plotse veranderingen (stroming, onweer, getijden, ...) heeft hij niet altijd de tijd om zich op 1-2-3 te ontluchten, of om lucht bij te steken.
Ook weet hij misschien van nature uit dat sommige fenomenen maar enkele minuten of uren duren. En doet hij niet de moeite om zich aan te passen.
Vandaar, denk ik, deze rare situatie.

Dat doet mij ook nadenken over een ander regelmatig voorkomend fenomeen: waarom bijt de vis slechter bij grote weersveranderingen en de bijhorende drukverschillen?
Misschien omdat hij zich dan als prioriteit eerst bezighoudt om zijn (blaas)evenwicht terug te zoeken.
En aldus "ongesteld" is.
Ouder worden heeft zo zijn voordelen, je bent pas op je best als je niet meer je best hoeft te doen :fishgreen:

manuelvets
ervaren gebruiker
ervaren gebruiker
Favoriete vis: Zeelt
Lid van: De snoek
Leeftijd: 29

Berichtdoor manuelvets » 15 mar 2010, 20:02

JP schreef:Dat doet mij ook nadenken over het regelmatig voorkomend fenomeen: waarom bijt de vis slechter bij grote weersveranderingen en de bijhorende drukverschillen? Misschien omdat hij zich dan als prioriteit eerst bezighoudt om zijn (blaas)evenwicht terug te zoeken. En aldus "ongesteld" is.

Interessante theorie, maar dat deze klopt, weet ik niet. Wat bedoel je grote weersverandering? Zon - Regen? Windstil - Rukwinden?

Want ik blijf toch evengoed visvangen met zon-regen. En als er wind op komt, denk ik dat dat meer komt door de stromingen...

Geef es wat meer uitleg over wat jij denkt?
Dit forum is voor jagers, vissers en andere leugenaars!

TLB
regelmatige gebruiker
regelmatige gebruiker
Lid van: Ter Lijsterbes Merchtem, Mondial Masters Team
Leeftijd: 33

Berichtdoor TLB » 15 mar 2010, 20:14

JP schreef: Dat doet mij ook nadenken over een ander regelmatig voorkomend fenomeen: waarom bijt de vis slechter bij grote weersveranderingen en de bijhorende drukverschillen?
Misschien omdat hij zich dan als prioriteit eerst bezighoudt om zijn (blaas)evenwicht terug te zoeken.
En aldus "ongesteld" is.

Beetje off-topic wel...
Ok, maar langs de andere kant: ervaren karpervissers weten dat ze aan het water moeten zijn vanaf de dag voor grote weersveranderingen (zeg maar drukveranderingen)... zeker na een lange stabiele periode (van bijvoorbeeld hoge druk...)
Een warme periode gevolgd door een heuse plensbui staat garant voor serieuze vangsten. En dat geldt heus niet alleen voor karper. Witvis doet zeker ook mee. En snoekvissers en vliegvissers moet je het ook niet wijsmaken...
(Opgelet, er zijn meerdere factoren in het spel; zuurstof, beweging in het water, ... maken de vissen actief)

JP
Sponsor
Sponsor
Lid van: Victory Arsenaal Put 3 Melle, VVHPOV, Baarsvissers Wetteren
Groep: Sponsors+++
Leeftijd: 70

Berichtdoor JP » 15 mar 2010, 20:41

Juist, een voorbeeld: de wind gaat naar het Noorden of het Oosten. De vis voelt dat de luchtdruk stijgt. En en hij neemt soms gedurende korte periode een eetpauze om zich aan de nieuwe situatie aan te passen.
En idd, bij drukdalingen en plotse regen daarentegen krijgt hij meer zuurstof, is er beweging in het water, is hij actief en neemt zijn Pavlov-voedselreflex de bovenhand.
Ouder worden heeft zo zijn voordelen, je bent pas op je best als je niet meer je best hoeft te doen :fishgreen:

hees
nieuwe gebruiker
nieuwe gebruiker
Leeftijd: 28

Berichtdoor hees » 15 jun 2011, 07:53

Gisteren gaan vissen op vijver en enorm veel broes op mijn voederplek. Wel veel beten of lijnzwemmers, want ik trok er in het begin veel naast of de vis was gepikkeld en hing er een schub aan mijn haak. Ik ben dan iets verder van de grond gaan vissen. De lijners werden minder, maar er bleef veel broes zonder veel echte beten.
Kan dit ook te maken hebben met de hoeveelheid (te veel?) leem in het voeder of de samenstelling van het voeder in het algemeen? Op 2kg voeder zat 1kg leem.

Config85
Vip
Vip
Favoriet water: Vijver+Kanaal
Favoriete vis: Zeelt
Lid van: Geen :)
Leeftijd: 32

Berichtdoor Config85 » 15 jun 2011, 11:09

De beet zat er wel in en er was zeker beweging in het water, de vis was actief.
Regelmatig misgeslagen en ook een paar lossers gehad tijdens het binnenhalen.

Steven

Dat is geen echte broes, gewoon lucht die vrijkomt door de waterverplaatsing als gevolg van een passerende boot. Heb het al meermaals meegemaakt in het kanaal en op die momenten moet je ook niet hopen op veel aanbeet aangezien de hele watermassa dan verschuift. Vlak nadat dit gestopt is krijg je meestal wel tik.

Brasemkiller
nieuwe gebruiker
nieuwe gebruiker
Leeftijd: 41

Berichtdoor Brasemkiller » 29 jul 2012, 09:00

Hey Visvrienden,

Hebben jullie ook ervaring met vis op je voer maar toch geen beet krijgen?
Gisteren was het weeral van dat, zeker zijn dat er vis (brasem) op je voer zit door de aanwezigheid van verschillende luchtbelletjes die zich verplaatsen.
Heb alles geprobeerd, ver op de grond minder, gelijk, boven, maden, casters, pieren, mais, rode kunst maden, verder, korter???
Lijn montage met styl lood, schuiflood pfff.
Het is een lichtstromend water van 1,5 m diep.
Ik weet echt geen raad meer!!!
Op de duur begint ge te twijfelen aan alles!
Iemand een idee wat ik nog kan proberen???

Groeten, Brasemkiller (mss beter andere naam gekozen?)

Dominique
Vip
Vip
Lid van: den drijf, zoetwatervissers
Leeftijd: 29

Berichtdoor Dominique » 29 jul 2012, 10:09

heb je geprobeerd met een matchpen ik doe het soms als ik echt geen beet krijg, en meestal vang ik dan wel iets.
kampioen zoetwatervissers 2012

filip22
regelmatige gebruiker
regelmatige gebruiker
Leeftijd: 41

Berichtdoor filip22 » 29 jul 2012, 10:54

Wil ook niet altijd zeggen als de vis op je voer zit dat hij wil bijten volgens mij, hangt ook af hoeveel voer je gesmeten hebt en wat. veel luchtbelletjes of broes is niet altijd een teken dat de vis goed zal azen, vis ligt er wel maar moet willen bijten ook. kan van veel afhangen, hoe zwaar van draad vis je, welke haak, loodzetting...

Terug naar “Vaste hengel lokvoer en aas”