Vissen met kemp

Alles over aas en lokvoer perikelen mbt het vissen met de vaste hengel.
Forumregels
Hou steeds rekening met de Forumregels en pas ze ook toe!
clairpoes
Vip
Vip
Favoriet water: Kanaal
Favoriete discipline: Witvissen
Favoriete vis: Voorn
Lid van: TPM Munsterbilzen
Groep: Vips
Leeftijd: 64

Re: Vissen met kemp

Berichtdoor clairpoes » 24 nov 2014, 20:33

Het kempzaad is niet bestraald, indien wel dan totaal geen kiem op geen enkel zaadje!!!
De tegenwoordige te verkrijgen kempzaad is nl. geforceerd gedroogd, zodoende dat deze moeilijker kiemt, indien niet vooraf voldoende te week gezet. Nl. de harde buitenschaal heeft tijd nodig om water op te nemen. Niet te vergeten kempzaad bevat olie ook aanwezig in de buitenschaal.
Hoe te werk gaan? Kempzaad te week zetten in voldoende koud water 24 u. Daarna overvloedig spoelen met vers water, terug voor 24 u te week zetten in koud water. Men zal zien dat de zaden beginnen te kiemen hier en daar. Terug goed spoelen tot spoelwater helder is. Daarna de kemp in vers water tot het kookpunt brengen, hittebron afzetten kemp laten rusten in dit water tot er zich voldoende scheuten zichtbaar zijn, regelmatig controleren met soeplepel bv. op kiemvorming. Is het gewenste resultaat bereikt het kempzaad dan met koud water goed spoelen, daarna in een vergiet doen voor uit te lekken, liefst in de koelkast. Daarna klaar voor gebruik en zeker voor meer dan 80 % gekiemde zaden zonder enige toevoeging of bewaarmiddelen.
Rene
Een dag niet gaan vissen is voorzeker een verloren dag in je leven!!

lookalike
gebruiker
gebruiker
Favoriet water: Vijver+Kanaal
Favoriete discipline: Roofvissen
Favoriete vis: Forel
Groep: Geregistreerde gebruikers
Leeftijd: 71

Berichtdoor lookalike » 05 dec 2014, 19:08

Dag kempvissers,
is het kemp vissen nu veranderd tov 50 jaar geleden want zolang is het geleden dat ik nog met een vaste stok heb gevist. Moet mij er nog een aanschaffen.
Welke haaknr. gebruiken jullie zoal en met wat voor onderlijn vissen jullie?

Jambers
Vip
Vip
Favoriet water: Vijver
Favoriete vis: Karper
Lid van: LVA (Auwelanden)
Leeftijd: 27

Berichtdoor Jambers » 05 dec 2014, 19:27

Zie dat je eerst nog maar kemp vind die beetje kiemt ;)

clairpoes
Vip
Vip

Berichtdoor clairpoes » 05 dec 2014, 20:57

Hey lookalike, met kemp vissen is een van de mooiste momenten die je kan beleven!
Je neemt een niet zware dobber zo tussen 0.4 en 1 gram, model afhankelijk van stroming veel stroming een buik model , geen of zeer weinig stroming een rechte pen. Draaddikte bovenlijn 10 honderste is meestal genoeg, indien met onderlijn gevist deze 8 honderste nemen. Haakgrootte afhankelijk of je met dikke kemp vist of met de gewone deze varieert van een 18 tot een 20 of zelfs een 22 haakmaat. Beetje grondvoer aanmaken met voldoende chapelure erin, wat geplette kempzaad onder mengen, dan voorzeker je grondvoer bevochtigen met een papje van duivenstront (zorgt voor kleefkracht en smaakspoor eveneens licht wolkend) een vijftal bolletjes voer ter grootte van een ei netjes rond je dobber plaatsen als je hengel met tuig te water ligt. Regelmatig een klein aantal kempzaadjes 10 a 15 stuks bij voeren vanuit de hand of met een werpstok. Dit voortdurend herhalen eens de voorns aanwezig zijn. Indien je dit niet regelmatig doet verlaat de voorn je voerplek daar deze vissoort een zeer actieve en vlot azende soort is die meestal in een (grote) groep je voerplaats bezoekt en leeg vreet, dit kan snel gaan. Dus steeds bijgooien van kemp dit verzekert je dat de vissen geanimeerd blijven. Ik zelf wrijf meestal de scheutjes van de kempzaad af die ik bij gooi om te voeren, zodoende valt je eigen kempzaadje met scheutje beter op en trekt de aandacht van vissen. Kempzaad vissen is een actieve visserij dwz. hou je aas steeds in beweging, licht regelmatig je pennetje iets of wat omhoog en laat langzaam zakken meestal komt dan de aanbeet zeer vlug. Bij stroming blokken of lichtjes tegen stroming in iets of wat verplaatsen meestal is een 10 a 15 cm genoeg. Kemp vissen doe je net boven de bodem of tot zelfs een 15 cm erboven afhankelijk waar de vissen azen. Op grondvoer dan tegen bodem, op je regelmatig ingeworpen kempzaadjes dan erboven dit kan zelfs meer dan 20 cm indien de vissen je zaadjes tegemoet zwemmen.
Vang ze!!!
Rene

steurbaut
Vip
Vip
Favoriete vis: Brasem
Lid van: De Penne, Steenputvissers Zingem, Scheldeveld, 's Gravenhaegse
Leeftijd: 55

Berichtdoor steurbaut » 05 dec 2014, 21:05

ik vind het spijtig dat veel van de jonge garde daar nooit mee gevist heeft, ik heb het bij wijze van spreken met de paplepel meegekregen. Fantastische visserij.
Kampioen 2016 De Penne

lookalike
gebruiker
gebruiker

Berichtdoor lookalike » 05 dec 2014, 23:10

Bedankt jongens voor de antwoorden.
Zo te zien is er niet veel veranderd wat de kemp visserij betreft. Was al bang de vroegere kennis van het kemp vissen totaal anders benadert werd, als je ziet wat er in de karper en roofvisserij allemaal niet gebeurd is, dat is een wetenschap geworden en nog een dure ook.
Man man, waar is de tijd van de patat en de broodvlok. A long time ago.

vyverke 5
Vip
Vip
Favoriete vis: Brasem
Lid van: De Genieters, Team Den Dobber

Berichtdoor vyverke 5 » 06 dec 2014, 10:14

Ja mensen zoals lookalike zegt waar is de tijd van patat en broodvlok maar ook van de kemp visserij! Niets aangenamer dan 's avonds met wat kemp en een broodvlokje (ter afwisseling) langs de waterkant te zitten en genieten van het ondergaand zonnetje.
Dat is pas ontstressen! Een hengeltje 4 of 5 deeltjes is dikwijls ruim voldoende om een mooie avond te beleven. Ja pure nostalgie dat jammer genoeg aan het verdwijnen is en nog weinig jongeren kennen! Echt jammer maar nooit te laat om terug ermee te beginnen.

lookalike
gebruiker
gebruiker

Berichtdoor lookalike » 06 dec 2014, 12:06

Neen neen vijverke, we zullen er eens aan beginnen.
Heb verleden week een 84 jarige hengelaar eens bezig gezien met de kemp, man wat ving die daar knoerten van voorns. En op een plek waar in jaren geen visser zit, maar wees gerust ga hem daar laten zitten en zal wel anders een stek proberen op te bouwen. Met die oude visser bezig te zien is inderdaad de nostalgie bovengekomen.

clairpoes
Vip
Vip

Berichtdoor clairpoes » 06 dec 2014, 16:44

Deze oude visser zit naar alle waarschijnlijkheid op zijn vaste stek, waarschijnlijk voert hij dagelijks wat kemp en vist er ook regelmatig. Deze man en zijn stek gerust laten en elders eveneens een vaste stek opbouwen en je zal eveneens knoerten van voorns vangen. Meestal gebeurt het omgekeerde men ziet vis vangen en dan strijkt men een paar dagen later neer op deze visstek die de oude man met zorg en toewijding opgebouwd heeft. Indien er dan ook met kemp gevist wordt is er niets aan de hand. Maar zo is het vaak niet men vist hierop met maden voer en kleine verre, zo verknoei je deze visplaats voor de pure kempvisser. Reeds meerdere keren aan den lijve ondervonden. Men ziet je vis vangen komt een praatje maken en dan... wie zit daar dan enkele dagen later? Jawel dezelfde meneer die een praatje kwam maken, die te lui is om zelf een visstek op te bouwen en vind dat het viswater aan iedereen toebehoort en hij het recht meent te hebben zich daar neer te zetten en je kemp plaats te vernielen. Dat is de trieste waarheid ivm dat ik niet meer de moeite doe om zo een stek op te bouwen.
Rene

lookalike
gebruiker
gebruiker

Berichtdoor lookalike » 06 dec 2014, 17:22

clairpoes, u en ik zijn mannen van de oude garde en zullen er zelfs niet aan denken deze man zijn plek in te palmen. Wij hebben, bij een overeenkomst ook geen ellenlang document nodig om een overeenkomst af te sluiten indien we te maken krijgen met mensen met dezelfde mentaliteit. Maar u en ik weten ook dat dit a dying generation is.
Spijtig maar het is nu eenmaal zo.
lucien

lookalike
gebruiker
gebruiker

Berichtdoor lookalike » 08 feb 2015, 11:20

Ben verleden week(na informatie van een bevriende nederlander) even weest vissen in een nederlandse haven.
Bedoeling was met de vaste stok even wat te kempen in de buurt van een rijbrug, was daar op een paar kleine voorn na niets te vangen tot een voorbijganger er mij attent op maakte dat alle vis zich onder de brug bevond en inderdaad bij nader toezien zwommen er daar geen tientallen maar honderden voorns. Probleem was met de vaste stok niet te bereiken. Maar daar ik ook roofvisser ben heb ik steeds een dropshot hengeltje bij. U raad het al ben gaan dropshotten met de kemp.
Jongens wat was me dat daar, drie uur later had ik 2 kleine voorns en 38 kleppers tussen de 30 en 39 cm waarvan de helft gevangen en de ander helft gehaakt in de staart of in de buik zo dik lag de voorn daar gestapeld. Bijkomend probleem was dat mijn schepnet te kort was en ik acrobaten toeren moest uithalen om de vis geland te krijgen. Maar wat een dag ik droom er nog van.

rudyke
nieuwe gebruiker
nieuwe gebruiker
Lid van: VK De Goudkarper
Leeftijd: 49

Berichtdoor rudyke » 08 feb 2015, 11:30

Zijn daar de aalscholvers nog niet te bespeuren dan?

lookalike
gebruiker
gebruiker

Berichtdoor lookalike » 08 feb 2015, 11:38

Heb er twee gezien plus een vastgeroeste reiger. Joeg die aalscholvers weg want ze wisten drommels goed waar de vis zich bevond. Maar aalscholvers wegjagen ligt bij die dorpsbewoners, hoe zal ik zeggen, ietwat moeilijk.

jose
gebruiker
gebruiker
Favoriete discipline: Karpervissen
Favoriete vis: Karper
Lid van: vvhz.be
Leeftijd: 65

Berichtdoor jose » 09 feb 2015, 17:44

Op Mol markt, elke zondag staat een stand met vogels en zaden. De man en de vrouw zijn blond, deze hebben grote kemp bij. Hij noemt Jan.
De kemp wordt door vissers gekocht.

rudyke
nieuwe gebruiker
nieuwe gebruiker
Lid van: VK De Goudkarper
Leeftijd: 49

Berichtdoor rudyke » 09 feb 2015, 19:05