Voeder van Steve

Alles over aas en lokvoer perikelen mbt het vissen met de vaste hengel.
Forumregels
Hou steeds rekening met de Forumregels en pas ze ook toe!
opelmike
regelmatige gebruiker
regelmatige gebruiker
Groep: Geregistreerde gebruikers
Leeftijd: 42

Re: Voeder van Steve

Berichtdoor opelmike » 29 dec 2016, 20:47

Wat is eigenlijk het nut van potgrond in je voeder? En op welk type water heeft het effect?

TomV
Moderator
Moderator
Favoriet water: Kanaal
Favoriete discipline: Witvissen
Favoriete vis: Zeelt
Lid van: Team Perfect Munster (TPM)
Groep: Algemene moderators
Leeftijd: 37

Berichtdoor TomV » 29 dec 2016, 20:53

Soms de zoekfunctie eens gebruiken doet wonderen :wink:: zie topic http://www.witvisforum.be/viewtopic.php?f=3&t=9993.
Live your life

kim
nieuwe gebruiker
nieuwe gebruiker
Favoriet water: Vijver
Favoriete vis: Brasem
Leeftijd: 51

Berichtdoor kim » 29 dec 2016, 21:03

Je hebt veel verschillende vijver potgrond. De één krijg je gemakkelijker door een zeef dan de andere.

opelmike
regelmatige gebruiker
regelmatige gebruiker
Leeftijd: 42

Berichtdoor opelmike » 29 dec 2016, 21:04

Merci TomV, ik gebruik meestal de zoekfunctie maar vond er nu niet direct een antwoord op mijn vraag.

kim
nieuwe gebruiker
nieuwe gebruiker

Berichtdoor kim » 29 dec 2016, 21:16

steve2, wat is een licht voertje voor op de put te vissen regio Melle?

steve 2
Sponsor
Sponsor
Favoriete vis: Voorn
Groep: Sponsors+++
Leeftijd: 43

Berichtdoor steve 2 » 29 dec 2016, 21:31

Denk vooral dat je jou voeder lichter aan de grond zal leggen. Zeker in vijvers met veel slip zal dit zeker niet verkeert zijn. Als je bv brasem classic neemt en je steekt er gemalen Purple pellets onder, 50% brasem classic en 50% gemalen pellets krijgt je super luchtig voeder.
Ook als je gemalen pellets vervangt door voeders als type Sonubaits of Ringers krijg je zelfde effect.
Potgrond komt beetje op zelfde neer, je voeder zal zeer licht aan de grond hangen, ook zeer weinig voedingswaarde.
Je zou dat eens moeten kunnen testen, meerdere keren op vijver gaan zitten en steeds zelfde proberen, ene met 50% brasem classic en gemalen pellets eronder( of Sonubaits of Ringer) en ene met brasem classic en potgrond.
Potgrond kleeft wel niet, gemalen pellets beetje. Met bv method zou je waarschijnlijk problemen krijgen met potgrond.
Ook zal er wel verschil zijn met voedingswaarde. Potgrond zal zo goed als niks bevatten van voedingswaarde, vele voeders die gemaakt zijn van gemalen pellets gaan veel langer vis op de plaats houden. Met potgrond zal je meer levend aas moeten gebruiken.
Groeten steve
http://www.dewedstrijdvisser.be
3e Beker van Vlaanderen vaste stok 2014
2e Beker van Vlaanderen vaste stok 2015
1e Beker van Vlaanderen vaste stok 2016

kim
nieuwe gebruiker
nieuwe gebruiker

Berichtdoor kim » 29 dec 2016, 22:02

Oke, dank u steve.

frank descamps
gebruiker
gebruiker
Lid van: ONI,
Leeftijd: 56

Berichtdoor frank descamps » 01 jan 2017, 20:14

Steve, een openbaar water (heel grote kreek) diepte tussen 1 en 2 meter (uitgepeild op 10 meter), aanwezige vis veel voorn en platjes, brasem niet teveel aanwezig. Karper maar niet zo op de plaatsen waar wij vissen. Mooie rietkraag aan de kant. Ik zou hiervoor een basis gewild hebben, hoe bouw ik het best de basisbestanddelen op. Wolkend, hoeft niet hard te kleven, ook niet teveel onderstroom aanwezig, hennep gemalen of gebrand/gemalen of gekookt/gemalen. Steranijs of gewone anijs en nu het belangrijkste, zout. Het is namelijk licht brak water hoeveel gram/kg toevoegen?
Of heb je in je gamma een goed samengesteld voeder om op zo'n water te vissen met eventueel enkele toevoegingen?
Ik kom enkele keren/jaar naar je winkel (voor mij nogal ver), misschien kan je me de nodige boodschappenlijst meegeven?
Automatisch samengevoegd met je vorig bericht. Gelieve in het vervolg de wijzig knop te gebruiken (cfr. Forumregels 24 uur regel)!
Zo kan ik deze lijst meebrengen naar jou zaak!!

Repesteel
regelmatige gebruiker
regelmatige gebruiker
Favoriete vis: Karper
Leeftijd: 53

Berichtdoor Repesteel » 02 jan 2017, 07:06

Hoi Frank,
Waarom dan niet het basis voorn aas maken - uiteraard verse duivenmest gebruiken, die is er nu volop aanwezig bij de duivenmelkers want die zijn aan het kweken. Vergeet niet als je er nu veel van deze bereid dan kan je ze invriezen. Deze heb je dan steeds voor de hand liggend. De droge duivenmest die je zo kan kopen zou ik je niet aanraden.

frank descamps
gebruiker
gebruiker
Lid van: ONI,
Leeftijd: 56

Berichtdoor frank descamps » 02 jan 2017, 11:45

Hey repesteel,
Ja dat is de bedoeling een voorn lokaas te maken als basis.
Ik heb vroeger lang geleden, ongeveer 30 jaar vrees ik (amai die tijd vliegt) bijna altijd gevist met duivenmest en toen had ik een duivenmelker in de familie waarvan ik toen gretig afnam. Maar door de bepoting overal van brasem is die kennis verdwenen en spijtig genoeg nu al overleden. Is het nog evident een duivenmelker te vinden die bereid is duivenmest af te staan (ik weet het niet hoor) en in welke hoeveelheid mocht dit toegevoegd worden.
Het reinigen was gewoon in lauw water stellen en de pluimpjes eruit halen, overtollig water afgieten en mengen met het voer, want er beginnen al kloven te vallen in die grijze cellen hoor!
Maar ja dan heb ik nog de basis niet hé, ik dacht dat men gebruik maakte van duivenmest om een betere werking te krijgen van het lokaas en dient dit klaargemaakt te worden 24 uur op voorhand of vlak voor de vissing kwestie van actief of passief voeder?
Veel vragen hier omtrent maar toch een zoekrichting, bedankt.

Rico
mini gebruiker
mini gebruiker
Lid van: NVTA
Leeftijd: 41

Berichtdoor Rico » 02 jan 2017, 20:14

Een visbestand van veel voorn en platjes, 1 tot 2 meter diepte en je wilt een zout voeder. Dan zou ik niet twijfelen: Turbo zwart.
(sorry voor off-topic, het gaat hier over Voeder van Steve).

steve 2
Sponsor
Sponsor

Berichtdoor steve 2 » 03 jan 2017, 08:08

frank descamps schreef:Steve, een openbaar water (heel grote kreek) diepte tussen 1 en 2 meter (uitgepeild op 10 meter), aanwezige vis veel voorn en platjes, brasem niet teveel aanwezig. Karper maar niet zo op de plaatsen waar wij vissen. Mooie rietkraag aan de kant. Ik zou hiervoor een basis gewild hebben, hoe bouw ik het best de basisbestanddelen op. Wolkend, hoeft niet hard te kleven, ook niet teveel onderstroom aanwezig, hennep gemalen of gebrand/gemalen of gekookt/gemalen. Steranijs of gewone anijs en nu het belangrijkste, zout. Het is namelijk licht brak water hoeveel gram/kg toevoegen?
Of heb je in je gamma een goed samengesteld voeder om op zo'n water te vissen met eventueel enkele toevoegingen?
Ik kom enkele keren/jaar naar je winkel (voor mij nogal ver), misschien kan je me de nodige boodschappenlijst meegeven?
Automatisch samengevoegd met je vorig bericht. Gelieve in het vervolg de wijzig knop te gebruiken (cfr. Forumregels 24 uur regel)!
Zo kan ik deze lijst meebrengen naar jou zaak!!

Paar jaar geleden hadden we hier ook een visserij op voorn en platjes, was wel iets dieper.
Gebruikte als basis de voorn speciaal maar we pasten dat beetje aan.
2 kg voorn speciaal
200 gr ttx
200 gr coprah melasse
100 gr soja, in zomer 200 gr.
100 gr gluten gold
Zeker in het voorjaar 50 gr kalvermelk speciaal.
Daarna moet je naargelang het te bevissen water kiezen uit duif of een bepaalde soort leem (terre de riviere of de some).
Dat gaat echt goed die mengeling, je zal er zeker de voorn opvangen maar eens platjes toekomen gaan die er ook blijven. Ook zeker op die platjes yellow tracer gebruiken, je kan dat onder je leem voegen, ook als je zwarte leem gebruikt.
Smijt je voeder mooi en proper op je plaats en direct erna een paar ballen echt overnat, die overnatte kan je ook voor je voeder gooien.
Als je dit zo leest lijkt dat allemaal ingewikkeld maar is echt simpel.
Paar jaar geleden met dit voeder met duif echte voorn toppers een rammeling gegeven in Pommeruil, waren zeker de minste niet, toen aangemaakt met terre de riviere en duif (receptje moet ergens op site staan http://www.dewedstrijdvisserwebshop.be)
Ook zoals steeds na het voederen veel bezig zijn met je cup, steeds cuppen met het gepaste aas en leem soort.
Gegrilde kemp zou ik pas gebruiken als er kleine voorn gevangen moet worden, zeker niet slecht, anijs en steranijs moet je testen. Niet echt veel ervaring daarmee maar zal ook wel niet slecht zijn, zou wel gaan voor steranijs.
Zout is ook zoiets, je moet dit testen, is zwaar en kan op sommige waters goed zijn, soms minder goed. Hier in Ieper niet echt goed dat zout, is ook goeie meter diep en voorn en platjes.
Rico, turbo zeker niet verkeerd maar op vele plaatsen sterk aflengen met bruine chapelure want het is een zwaar voeder. Steranijs bij turbo zeker ook goed.
Groeten steve

Repesteel
regelmatige gebruiker
regelmatige gebruiker
Favoriete vis: Karper

Berichtdoor Repesteel » 03 jan 2017, 08:57

Hoi Frank, ik stuur je een heel goed voorn voer door via mail of PB. Nu dat ga ik hier niet verder aan de praat brengen. Want het is voor sommigen nooit goed.

steve 2
Sponsor
Sponsor

Berichtdoor steve 2 » 03 jan 2017, 11:29

Repesteel, wist zelfs niet dat je op voorn viste.
Spijtig dat je het enkel op privé zet, iedereen leert graag bij.
Op het forum heb je er natuurlijk steeds dat het niet gaan goed vinden of een ander idee over hebben en dit zeggen, maar dat is typisch een forum en dat is nu net het belangrijkste.
Groeten steve

jef49
nieuwe gebruiker
nieuwe gebruiker

Berichtdoor jef49 » 03 jan 2017, 15:34

Met het volgende heb ik dit jaar zeer goed gevangen met de feeder op brasem en soms ook een karper op de vijver in Diepenbeek: 700 gram brasem classic + 300 gram black power pellets gemalen. En met de method op dezelfde vijver: 500 gram black power pellets gemalen + 500 gram match dark van Sonubaits.
Steve bedankt voor de goede tips.

Terug naar “Vaste hengel lokvoer en aas”