Uitpeilen

Tips en trucks over allerlei witvistechnieken, materialen, enz... mbt het vissen met de vaste hengel.
Forumregels
Hou steeds rekening met de Forumregels en pas ze ook toe!
1_visserke
Vip
Vip
Favoriet water: Vijver
Favoriete discipline: Witvissen
Favoriete vis: Karper
Lid van: 't venneke
Groep: Vips
Leeftijd: 30

Re: Uitpeilen

Berichtdoor 1_visserke » 13 mar 2006, 22:38

ik peil eerst onder mijn stok met een peillood en daarna zet ik al wat dieper omdat het verder meestal toch dieper is en schuif ik mijn lood naar beneden (1 loodje tegen de haak, het volgende 5 cm van de haak...)
als uw lood op de grond ligt komt uw pennetje hoger te staan, als dit niet het geval is moet je dus dieper schuiven, en als je wel op de grond ligt zie je meteen hoe ver je op grond ligt doordat je de loodjes op verschillende hoogtes gehangen hebt.

wim
Vip
Vip
Leeftijd: 28

Berichtdoor wim » 13 mar 2006, 23:28

10m draad 10m stok heb ik nog nooit geprobeerd mits er bij ons een max opstaat van 5delen
men vraag is nu als je dan over de top vist met een slag van 2meter 50cm.en hengellengte is 10meter maar ge hebt gene stok van 11.50 om erover te diepteloden hoe doen jullie dit dan?
want als je dan dieptelood en je draad komt schuin te liggen geeft dat een verkeerd beeld inplaats van juist op grond kan je dan gerust 20 op grond liggen mits de draad schuin lag.Kan je wel juist uitpeilen dan met een dieptelood als je in mijn geval 2meter 50 wilt over vissen maar ge hebt gene langere stok om netjes onder je top te loden?
hopelijk is het een beetje duidelijk wat ik zeg :)

Grtz wim
Al is een visje nog zo snel...men haakje achterhaald hem wel.

Knoei en Co
regelmatige gebruiker
regelmatige gebruiker
Groep: Geregistreerde gebruikers
Leeftijd: 64

Berichtdoor Knoei en Co » 14 mar 2006, 09:16

Dat hoef ik nooit toe te passen, want bij ons is het maar 4 m lijn.
Maar als je gewoon een loodje aan de haak doet zodat je dobber zinkt dan werkt dat ook.
Voor de gemakkelijkheid kun je eventueel in de voeg van dat loodje een stukje spons zetten, dan kun je je haakje daarin haken en is je zelfgemaakt peillood langer bruikbaar.

spectral
Vip
Vip
Favoriete vis: Paling
Lid van: De Snoek Booischot, DMV Blauwmolen
Leeftijd: 31

Berichtdoor spectral » 14 mar 2006, 18:11

wim schreef:10m draad 10m stok heb ik nog nooit geprobeerd mits er bij ons een max opstaat van 5delen
men vraag is nu als je dan over de top vist met een slag van 2meter 50cm.en hengellengte is 10meter maar ge hebt gene stok van 11.50 om erover te diepteloden hoe doen jullie dit dan?
want als je dan dieptelood en je draad komt schuin te liggen geeft dat een verkeerd beeld inplaats van juist op grond kan je dan gerust 20 op grond liggen mits de draad schuin lag.Kan je wel juist uitpeilen dan met een dieptelood als je in mijn geval 2meter 50 wilt over vissen maar ge hebt gene langere stok om netjes onder je top te loden?
hopelijk is het een beetje duidelijk wat ik zeg :)

Grtz wim

wel met de techniek die we zonet beschreven hebben: uitloden met bulklood, dus zonder peillood.
Eerst ff loden onder de top me peillood om een idee te hebben van de diepte, en dan 1 of meerdere loodjes tegen/naar de haak schuiven. aan de hand van hoe hoog je pen komt te staan kan je dan zien hoe ver je op grond ligt.
op harde ondergrond kan je ook proberen gewoon in te gooien met je peillood tot waar je wilt vissen, en als je pen boven komt lig je op grond... Dit doe ik echter niet vaak omdat de ondergrond al heel hard moet zijn of je peillood zakt weg

Jopi29
nieuwe gebruiker
nieuwe gebruiker
Leeftijd: 23

Berichtdoor Jopi29 » 08 dec 2009, 17:21

Ik vis op de Zuid Willems Vaart onder de brug met een vaste stok van 4 meter en één van 6.
Waarom zo kort? omdat veel vissen tegen de kademuur liggen denk ik.
Maar hoe moet ik nu peilen?
De bodem zakt onder ongeveer 45 graden naar beneden, onder mijn hengel top zet ik dobber gelijk en 1 metertje nr links staat die weer verkeerd, misschien zelfs 10 cm verder en mijn dobber staat fout als ik peil.
Komt het door mij? Mijn dobber (0.5gr )? Mijn lood verdeling?

Jopi29
nieuwe gebruiker
nieuwe gebruiker
Leeftijd: 23

Berichtdoor Jopi29 » 08 dec 2009, 20:17

1_visserke schreef:ik peil eerst onder mijn stok met een peillood en daarna zet ik al wat dieper omdat het verder meestal toch dieper is en schuif ik mijn lood naar beneden (1 loodje tegen de haak, het volgende 5 cm van de haak...)
als uw lood op de grond ligt komt uw pennetje hoger te staan, als dit niet het geval is moet je dus dieper schuiven, en als je wel op de grond ligt zie je meteen hoe ver je op grond ligt doordat je de loodjes op verschillende hoogtes gehangen hebt.

Wat voor loodjes schuif je tegen de haak?
Ik heb een doosje met kleintjes en zo steeds beetje groter naar echte bommen van 4 mm op 4mm
Als ik nu op lood wil vissen, met een dobber van 0.5 gram, voor op voorn te vissen, hoe moet het lood zijn staan?

NONKEL
nieuwe gebruiker
nieuwe gebruiker
Lid van: De Lustige Lijnvissers
Leeftijd: 44

Berichtdoor NONKEL » 03 apr 2010, 21:25

Im gebruik om te pijlen en elastiekje voor de korrel maar met een loodje in, en dan naar boven schuiven tot het gewenste deel zichtbaar is. Voor de wedstrijd verwissel ik dan het loodje door een korrel of verwijder ik het elastiekje.

van den bossche
mini gebruiker
mini gebruiker
Favoriet water: Kanaal
Favoriete vis: Voorn
Leeftijd: 66

Berichtdoor van den bossche » 27 apr 2010, 10:30

Uitpeilen doen we recht onder de hengeltop. De pen wordt ingesteld op de vermoedelijke waterdiepte. Het peillood laten we recht omlaag onder de top in het water zakken. Onder het gewicht van het peillood staat het soepele topje van onze hengel licht gekromd. Als het lood de bodem raakt zal de top weer recht gaan staan. Wanneer de pen nu onder water blijft, weten we dat de pen omhoog moet. Als de pen daartegen boven water hangt, dan moeten we de pen naar beneden schuiven. Dit schuiven met de dobber en het telkens weer opnieuw peilen, doen we net zo lang tot alleen nog het puntje van de dobber boven water zichtbaar is. We hebben nu "staande haak" uitgelood, zoals dat heet. De haak staat dus als het ware op de bodem. Dit is een prima afstelling om met vissen te beginnen. Vooral als we nog maar net gevoerd hebben en de voerdeeltjes nog volop actief zijn, vangen we vaak zo de eerste vissen. Goed, dat weten we dan zult u zeggen en nu gaan we vissen.
Ho stop!!!
Op dit moment gaan de meeste onervaren vissers in de fout. Want wat hebben we gedaan? We hebben op een willekeurige afstand van de oever de waterdiepte gepeild. Meestal zal die afstand gelijk zijn aan de maximale lengte van onze hengel, bijvoorbeeld acht meter, maar over de verdere bodemstructuur, over de mate van helling van de bodem, over diepere en ondiepere plekken weten we nog niets. Wie zegt ons, dat die visplek op acht meter de ideale visafstand is? Neen hoor, om dat te weten te komen moeten we ook eens voor en het liefst ook achter de visplek peilen. Alleen op die manier krijgen we een goed zicht op de bodemgesteldheid van onze visplek. Het mooiste is natuurlijk een vlak stukje bodem, zonder hinderlijke obstakels. Als we zo'n tafeltje; zoals wedstrijdvissers dat zo mooi uitdrukken, hebben gevonden, dan peilen we ook nog eens een metertje naar links en naar rechts. Alle mogelijke afwijkingen in de bodem, kuilen en richels, prenten we in het geheugen. Als we geluk hebben was de in eerste instantie gekozen visafstand de juiste, maar net zo gemakkelijk kan het zijn dat we dichterbij of, als de hengellengte dit toelaat, verder weg moeten vissen.
Pas op modder!
Niet al het viswater in ons land heeft een harde zandbodem. In water waar de bodem bestaat uit soms tientallen centimeters prut , moeten we voorzichtig zijn met zwaar peillood. Omdat dit zware peillood gemakkelijk vele centimeters in de diepe modder kan wegzinken, zal de gepeilde diepte dan op geen stukken na kloppen met de werkelijke diepte. Als we een zachte bodem vermoeden, doen we er goed aan om nog eens na te peilen, maar nu met een superlicht peillood.

Johan D
Vip
Vip
Favoriete vis: Brasem
Lid van: Ons genoegen Muizen
Leeftijd: 44

Berichtdoor Johan D » 27 apr 2010, 18:07

ik denk dat als je maden (of voeder) schiet op 8m dat daar de vis dan zal op afkomen, schiet ge op 10m dan zal die daar naartoe komen... Je moe natuurlijk wel weten hoe diep het daar is... -> peilen. Misschien te silmpel, maar zo doe ik het :-)

Quintentje
gebruiker
gebruiker
Favoriet water: Vijver+Kanaal
Favoriete discipline: Roofvissen
Favoriete vis: Snoek
Lid van: altijd beet, de marckvissers
Leeftijd: 21

Berichtdoor Quintentje » 27 apr 2010, 19:54

Peilen is ten eerste van groot belang, ik heb 1 wedstrijd meegevist dat ik mijn dobber 1 mm lager heb gezet en ineens begonnen ze heel veel te bijten, terwijl ze van te voren niets deden. Peilen is ook iets dat je rustig moet doen, niet goed gepeild=minder vis.
Peilen doe ik gewoon met een simpel knijppeillood (vind ik handiger dan kurkpeillood).
Ik hang het gewoon aan mijn haak, loodt ten eerste recht onder mijn hengeltop om te kijken hoe diep het daar is (top gespannen om te zien of dobber naar beneden of naar boven moet) en vervolgens doe ik het schuin loden, schuin loden is loden op gevoel en moet je echt wel leren! Ook de put kennen is van zeer groot belang. Nadat ik dit gedaan heb, hang ik mijn peillood aan mijn verklikloodje om te kijken hoever ik dan op de grond vis, weer hetzelfde als het bovenstaande ga ik ver en dicht de bodem af, tot ik (denk) de juiste diepte gevonden te hebben om vis te vangen.
Ook zoals ik al zei is je viswater kennen echt wel belangrijk... De wedstrijdput waar ik vis, moet je de dobbers tussen de 1 e n de anderhalve pen boven water laten, bij andere vijvers moet je 5 cm boven de bodem vissen om brasem te kunnen vangen... Proberen is leren! :)
Voor brasem start ik meestal met het onderste van de pen op het water en met voorn start ik meestal met het bovenste van de dobberantenne dat gelijk staat met het wateroppervlak.
Ik hoop dat je hier iets van hebt opgestoken en vang ze! :mrgreen: :P
Als ze me missen ben ik gaan vissen, als ze me zoeken ben ik goan snoeke :lol:
snoek: 65cm
brasem: 63cm
baars: 35cm
voorn: 25cm
kolblei: 33cm
zandjan: 15cm
Kusterkopke (pos): 12cm
karper: 14 kilo

tomyy
ervaren gebruiker
ervaren gebruiker
Lid van: de baars
Leeftijd: 21

Berichtdoor tomyy » 30 dec 2010, 21:15

Ik heb een vraag , is uitloding belangerijk zoja hoe moet dit ?
alvast bedankt

Noël
Vip
Vip
Leeftijd: 36

Berichtdoor Noël » 30 dec 2010, 21:25

bedoel je de diepte van het water meten of lood op je lijn bevestigen?
Als het is om de diepte van het water te meten met een vaste stok heb je hier alvast een filmpje

ofwel

vijverke
Vip
Vip
Favoriet water: Vijver+Kanaal
Lid van: ouden eind gavere, denisevissers asper, dvlvz, steenput zingem
Leeftijd: 39

Berichtdoor vijverke » 14 jan 2011, 11:49

Ik vis op een vijver met middenin een eiland.we vissen op 11m en 5meter lijn.Ik peil altijd een lijn juist onder de top en dan peil ik een 2 meter voorbij de top met een andere lijn want hoe dichter we naar da eiland gaan,hoe ondieper het wordt.Het verschil kan soms oplopen tot 30cm op 2 meter afstand.Het heeft me ook een jaartje beziggehouden tot ik het water begon te kennen.
Kampioen denisevissers 2011
Kampioen Groot-Gavere 2007
Kampioen de vrije lijnvissers zingem 2006-2008-2012-2013
Koning Denisevissers Asper 2012-2013

jozef
regelmatige gebruiker
regelmatige gebruiker
Favoriet water: Kanaal
Favoriete vis: Voorn
Lid van: VVHV
Leeftijd: 71

Berichtdoor jozef » 14 jan 2011, 18:27

:wink: Uitpeilen doe ik zoals reeds meerdere keren beschreven met een peilloodje maar de pen juist zetten zoals ik ze wil hebben doe ik met het verklikloodje.Dan pas houd men rekening met alle faktoren die een rol spelen.

tygerfish
nieuwe gebruiker
nieuwe gebruiker
Favoriete discipline: Roofvissen
Favoriete vis: Snoek
Leeftijd: 32

Berichtdoor tygerfish » 22 jun 2011, 17:14

hoi jongens ben terug heb paar vraagjes over uitpeilen van stek op vijver bij bv wedstrijd.
Hoor altijd iedereen zeggen moet talluutjes zoeken enz. Ma ik ben veel bezig met grondwerken, en heb me da al veel afgevraagd. Stel laat vijver uit graven, oke is niet overal even recht en staan soms putten in , maar nu de kunst dan hoe kan je da voelen? Sleep je met u lood over de grond of heb ik da gevoel niet, kan niet voor stellen. Hoe ja iedereen weet hoe hem zijn dobber moet zetten enz youtube ed, maar niet echt uitleg wat of hoe zoeken we onder de bodem de geschikte vistek voor maximale visvangst. :? 8)
Laatst gewijzigd door dlv op 22 jun 2011, 19:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Berichten samengevoegd naar bestaande topic, gelieve in het vervolg de zoekfunctie te gebruiken!

Terug naar “Vaste hengel techniek en materialen”