Welke feederhengel?

Info over Techniek en materialen voor de feeder.
Forumregels
Hou steeds rekening met de Forumregels en pas ze ook toe!
geranimo
regelmatige gebruiker
regelmatige gebruiker
Favoriet water: Vijver
Favoriete discipline: Witvissen
Favoriete vis: Brasem
Lid van: KV Doeg
Groep: Geregistreerde gebruikers
Leeftijd: 63

Re: Welke feederhengel?

Berichtdoor geranimo » 29 dec 2016, 12:02

Ja mannen 40 à 50 meter is toch een mooie afstand zekers met de feeder. We mogen ons niet gaan vergelijken met de topvissers, die hebben voor ieder water de gepaste materialen en nog gesponsord ook.
Vrg. geranimo

racerke666
Vip
Vip
Favoriet water: Vijver+Kanaal
Groep: Vips
Leeftijd: 52

Berichtdoor racerke666 » 29 dec 2016, 13:11

Orioner, ik vis nu een jaar met de Black Queen van Colmic, voorheen 6 jaar met de Dutch masters.
De Colmic is toch van een ander niveau dan de Dutch Master hoor? Ik kan ze niet meer missen.
Gisteren bij Clotilde met de kortste Black Queens gevist op 60 meter ging vrij vlotjes.
Clubkampioen 2014-2015 de snoekbaars Dessel
Colmic Belgium
Champion Feed

feederke2
ervaren gebruiker
ervaren gebruiker
Favoriet water: Kanaal
Favoriete vis: Voorn
Leeftijd: 62

Berichtdoor feederke2 » 29 dec 2016, 16:56

Ik vis ook graag met de Colmic Black Queen 4,15 meter. Heb er pas eentje bijgekocht van mijn maat. Twee dezelfde stokken is altijd gemakkelijk bij een wedstrijd. Ik vind ze geweldig werpen en drillen, met de top van 1.5 oz zie ik de kleinste beet. Ik zou graag een carbon top vinden van 1 oz maar al dat ik tegenkom is in glasvezel!
Welke toppen hebt u er in zitten @racerke666?
Grtjs

Orioner
Sponsor
Sponsor
Groep: Sponsors+
Leeftijd: 37

Berichtdoor Orioner » 29 dec 2016, 17:01

Hèhè, kogel door de kerk. Naar Steve geweest met mijn feeder. Tja, kan hem nog gebruiken voor op de pier te vissen.
Daar een aantal feeders mogen aanschouwen en deftige uitleg gekregen en het is de Black Queen 3.9 meter geworden.

insano187
Moderator
Moderator
Favoriete vis: Karper
Groep: Algemene moderators
Leeftijd: 36

Berichtdoor insano187 » 29 dec 2016, 19:38

Ga je geen spijt van krijgen Orioner.
Feederke2, ik dacht dat je een 1 oz Carbon los kon bijbestellen. Dacht dat deze in de catalogus stond als extra.
Zelf heb ik een glas top van Shimano aangepast van 1 oz. Beetje bijschuren en onderste oogje iets naar buiten draaien en werkt perfect.

steve 2
Sponsor
Sponsor
Groep: Sponsors+++
Leeftijd: 43

Berichtdoor steve 2 » 29 dec 2016, 20:00

racerke666 schreef:Orioner, ik vis nu een jaar met de Black Queen van Colmic, voorheen 6 jaar met de Dutch masters.
De Colmic is toch van een ander niveau dan de Dutch master hoor. Ik kan ze niet meer missen.
Gisteren bij Clotilde met de kortste Black Queens gevist op 60 meter ging vrij vlotjes.

Heb ik ook die Black Queens. Vind ik zeer goeie hengels maar 60 meter gaat nooit vlotjes voor mij, :? 50 ja, 55 ook oké, maar 60, pfff. Ligt puur aan mezelf, zeker begin van wedstrijd soms rampzalig.
Wil gewoon zeggen, is niet omdat je zo een Black Queen koopt je zomaar 60 meter smijt.
Je moet dat veel oefenen denk ik, dat gevoel krijgen, zie nu wel dat het van vele vlot gaat.
Heb van die dagen dat het perfect gaat, heb dagen ramp.
Ook met die Black Queens moet je veel oefenen, gaat niet zomaar van zelf.
Groeten steve
http://www.dewedstrijdvisser.be
3e Beker van Vlaanderen vaste stok 2014
2e Beker van Vlaanderen vaste stok 2015
1e Beker van Vlaanderen vaste stok 2016

insano187
Moderator
Moderator

Berichtdoor insano187 » 29 dec 2016, 20:17

Ver smijten ongeacht wat, dat kan inderdaad iedereen. Steeds op dezelfde vierkante meter smijten en dat op afstand, dat is al heel wat anders.
Ik heb een Arca 3.9 meter en 120 gram en een Colmic Black Queen 3.9 meter, en moet zeggen dat die Black Queen toch verder en preciezer smijt dan die Arca.

Maxim
Vip
Vip
Leeftijd: 55

Berichtdoor Maxim » 29 dec 2016, 20:20

racerke666 schreef:De Colmic is toch van een ander niveau dan de Dutch master hoor.

Ik vind dat ook, de Dutch Master staat nog altijd een flinke kwalitietstrede hoger! :wink:
Colmic is goed bezig maar heeft op feedervlak nog een hele weg af te leggen.
Ik kijk nu al reikhalzend uit naar de upgrade van de Dutchmasters en de nieuwe Equis serie.
De betere Belgische- en Nederlandse feedervissers zijn er alvast laaiend enthousiast over!
Vervolgt!
Dirk
Laatst gewijzigd door Maxim op 30 dec 2016, 16:23, 1 keer totaal gewijzigd.

frankii
Vip
Vip
Favoriet water: Vijver
Leeftijd: 65

Berichtdoor frankii » 29 dec 2016, 20:57

Wat ik mij afvraag bij al die goede feeders of ze eindelijk goed afgebouwd zijn rekening houdend met ruggengraat (spine) van de blank. Hier een uitleg: http://www.fishboneshop.be/frontend/scr ... n%20class=
Bij de Dutch Masters was dat zeker niet het geval.
Groetjes van Frank.

racerke666
Vip
Vip

Berichtdoor racerke666 » 29 dec 2016, 21:57

Maxim schreef:
racerke666 schreef:De Colmic is toch van een ander niveau dan de Dutch master hoor.

Ik vind dat ook, de Dutch Master staat nog altijd een flinke kwalitietstrede hoger!
Colmic is goed bezig maar heeft op feedervlak nog een hele weg af te leggen.
Ik kijk nu al reikhalzend uit naar de upgrade van de Dutchmasters en de nieuwe Equis serie.
De betere Belgische- en Nederlandse feedervissers zijn er alvast laaiend enthousiast over!
Vervolgt!
Dirk

Ik peins dat ge me verkeerd begrijpt Dirk.
Tegenover de Black Queens zijn en voelen de Dutch Masters zeer gedateerd en veroudert aan, net of ze hebben er ergens een klomp lood bij ingestoken zo zwaar tov de Black Queens. Ik denk na een X aantal jaren met de Dutch Masters gevist te hebben en nu sinds een jaar met de Black Queens dat ik een mooi vergelijk kan maken. Neen de Dutch Masters kunnen niet tippen aan de Black Queens, daarom waarschijnlijk de nieuwe Dutch Masters.
Ik zou niet weten wie er momenteel reeds een nieuwe Dutch Master in bezit heeft en al zeker geen Equise om er enthousiast over te zijn.
Ik heb ze vast gehad in Utrecht, ze voelen beter aan dan de vorige, maar of ze werkelijk beter zijn zou ik niet weten dan zou je er op zijn minst een aantal keer mee moeten kunnen vissen.
Colmic Belgium
Champion Feed

Maxim
Vip
Vip
Leeftijd: 55

Berichtdoor Maxim » 29 dec 2016, 23:09

Ik versta helemaal niks verkeerd!
Ik expliceer:
Wat mij betreft breken ze de Dutchmasters af tot in de grond, ik ben er nog altijd 'fan' van. Er moeten 'echt' straf verbeterde hengels op de markt komen om me te overhalen over te schakelen.
Hiervan uitgaand wil ik hier nog mijn volgende mening kwijt en dan houd het voor mij op.
Dat iemand 'bevooroordeeld' gaat 'zingen en dansen' naar de muziek van zijn 'orkest' kan ik best begrijpen!
Maar, Tubertini, Sensas, Colmic,... vooraanstaande 'vaste stok merken' pikken plots 'begrijpelijk' in op een hengelsporttak die in no time commercieel zeer aantrekkelijk wordt. Is ook zeker te bevatten, niks mis mee, integendeel.
Wat ik echter niet goed begrijp is, jaren gebruik maken van hengels waarvan je nadien gaat beweren dat ze aanvoelen alsof er een klomp lood is ingewerkt en plots van het ene jaar op het andere 'gedateerd' en 'overroepen' zijn! (En dat over hengels waarmee nog altijd de beste, zo niet toch de betere feedervissers van België mee vissen!)
Het type Dutch Master gaat al 8 jaar mee, een upgrade pas na zovele jaren getuigd er enkel des te meer van dat men bij Preston al altijd wel zeer vooruit was op de 'concurrentie'!
Acht jaar geleden wist men bij voorgenoemde 'vaste stok'-merken amper wat een feederhengel was!
Of deze upgradehengels van Preston er plots komt om in te spelen op de 'concurrentie' betwijfel ik ten zeerste, of ze werkelijk een vooruitgang zullen zijn kan je idd niet beoordelen alvorens er enkele keren mee te gaan vissen. Dan de technische kant waar frankii op attendeert;
Om over de 'spine', de 'massa', de 'snelheid', de 'kracht', etc van een hengelblank te oordelen is meer nodig dan daarover eens ergens iets te horen luiden of er iets eens over gelezen te hebben. Ik ben zelf zo'n 25 jaar goed bevriend met Nederlands meest vereerd hengelbouwer Cor Spinhoven (CJW Roddisigner). In die tijd heb ik heel wat opgestoken over hengels en meer precies in de bouw van blanks en de opbouw en afbouwen van hengels.
Ik heb bij hem geregeld tijd doorgebracht in zijn werkhuis (kelder) in de Willem de Zwijgerlaan in Amsterdam. Om het kort te houden en me te beperken tot genoemde de 'spine' van een blank wil ik daar enkel over kwijt dat er een aantal verschillende manieren worden gebruikt om blanks te fabriceren. Een aantal van die manieren betekent gewoon dat er van een spine zoals die van de Dutchmasterblanks geen 'rechte' spine hebben! Net zomin als die van de Colmics, Sensassen, etc.... De hengelblanks die een perfect rechte spine hebben, en die je dus perfect kan afbouwen, zijn voor deze 'fabrieksmerken' financieel namelijk niet aantrekkelijk wegens veel te duur! De beste kwaliteit word gemaakt in Nieuw-Zeeland, dan weet je het wel veronderstel ik? Trouwens, dit gaat dan over perfectie en je moet al echt 'super geoefend zijn' of je haalt er de 'rechte spinehengels' echt niet uit!
Dirk

W.Ha
regelmatige gebruiker
regelmatige gebruiker
Lid van: Feederteam Gent
Leeftijd: 47

Berichtdoor W.Ha » 30 dec 2016, 09:06

Racerke666, die klomp lood zat die er 6 jaar geleden dan niet in? Persoonlijk denk ik dat je wat flauwe praat verkoopt.

racerke666
Vip
Vip

Berichtdoor racerke666 » 30 dec 2016, 09:20

Ik pik hier wel op in, als je jaren zoals jij en ik aan een stuk met dezelfde feederhengels vist kun je niet oordelen wat andere merken op dat vlak gepresteerd hebben.
Jij houd nog steeds vast aan de Dutch master, je zult ook nooit kunnen zeggen of een andere hengel beter is aangezien je er niet mee wil vissen. Niks mis mee, maar dan beweren dat de Dutch Master momenteel de betere feeder hengel is, is uit de lucht gegrepen.
Ik ben er na overschakeling op de Black Queens achter gekomen dat ze gedateerd en niet zwaar maar zeer zwaar aanvoelen. Voorheen kon ik daar ook geen oordeel over vellen aangezien ik er reeds een jaar of 6 mee viste en ook geen andere feederhengels in mijn handen had gehad.
Ze waren toen ze uitkwamen zeer goed, maar andere merken hebben ook niet stil gezeten en hun gamma feeders verbeterd daar waar ze bij Preston volgens mij een beetje op hun lauweren hebben gerust omdat ze lang de enige waren. Uiteindelijk zijn ze blijkbaar wakker geworden over het water, want de nieuwe Dutch Masters komen eraan + de Equise. Anders van opbouw en veel lichter dan hun voorganger. Dat zal niet voor niks een reden hebben.
Automatisch samengevoegd met je vorig bericht. Gelieve in het vervolg de wijzig knop te gebruiken (cfr. Forumregels 24 uur regel)!
W.Ha schreef:Racerke666, die klomp lood zat die er 6 jaar geleden dan niet in? Persoonlijk denk ik dat je wat flauwe praat verkoopt.
Toch wel maar de andere merken waren nog zwaarder :wink:
Btw al een andere stok vast gehad dan zou je die flauwekul niet schrijven.
Colmic Belgium
Champion Feed

insano187
Moderator
Moderator

Berichtdoor insano187 » 30 dec 2016, 09:29

Mijn persoonlijke mening: toen de Dutch Masters op de markt kwamen staken ze er met kop en schouders boven uit voor vele andere merken. De toenmalige ontwikkelaar van deze feeders stapte na een tijd echter over naar Matrix en plots maakt dit merk ook furore.
De andere merken, dewelke toen ook al feeders op de markt hadden, zagen in dat hun kwaliteit naar boven moest om te concurreren.
Momenteel hebben diverse merken hun achterstand deels ingehaald en staan momenteel misschien op gelijke voet met de Dutch Masters, sommige misschien een stapje verder.
Daiwa, Shimano, Tricast, Sportex, Browning, Rive, Colmic, Matrix enz.
Ze hebben allemaal wel een goed exemplaar. Ik spreek dan over 1 type, want we vergelijken dan ook met 1 type en dat is de Dutch Master. Zou niet eerlijk zijn om de goedkoopste reeks van een ander merk met de beste van Preston te vergelijken.
Dat is mijn gedacht er over.
Aan een Colmic liefhebber wijs maken dat de beste stok van Sensas misschien even goed kan zijn, dat lukt ook niet. Dus ik ga het er hier bij laten.
De ene eet graag een appel, de andere graag een peer, smaken en meningen verschillen, maar doen geen zeer.

steve 2
Sponsor
Sponsor
Groep: Sponsors+++
Leeftijd: 43

Berichtdoor steve 2 » 30 dec 2016, 12:50

Ze hebben nu allemaal goeie. Wel vind ik dat er veel verschil is qua actie, parabolisch of strak.
Sommige hengels zijn veel harder dan andere. Ze zeggen je smijt beter met harde, klopt dit?
Die Black Queens zijn hard, smijten gaat goed voor mij tot 55 meter. Onlangs eens zo'n nieuwe van Spro mogen testen en smeet ook zeer goed. Was wel veel soepeler en als je vis aanhebt echt leuk terwijl met Colmic je de vis veel minder voelt.
Heb ook een Preston, ook met deze voel je zeer goed de vis. Die hengels zijn iets zachter, sommigen gaan dit liever hebben.
Denk dat je zeer groot gamma zeer goeie hengels hebt die perfect tot afstand van 55 meter smijten. Verder zal zeker te maken hebben met de visser en ook beetje materiaal maar hoeveel keer heb je dat nodig?
Ene gaan liever vissen met zachte hengel, andere met strakkere.
Wat de merken wel zouden moeten doen is zorgen dat de klant de juiste toppen krijgt. Veel te veel hengels worden geleverd met tips die de klant nooit nodig heeft of zal gebruiken, bv te zwaar. Als je weet dan een carbon tip al snel 20 Euro kost, ja.
Zou moeten zijn dat je hengel koopt zonder tips en dan mag kiezen.
Groeten steve
http://www.dewedstrijdvisser.be
3e Beker van Vlaanderen vaste stok 2014
2e Beker van Vlaanderen vaste stok 2015
1e Beker van Vlaanderen vaste stok 2016

Terug naar “Feeder techniek en materialen”