Leren feederen

Info over Techniek en materialen voor de feeder.
Forumregels
Hou steeds rekening met de Forumregels en pas ze ook toe!
dvh
nieuwe gebruiker
nieuwe gebruiker
Favoriet water: Vijver+Kanaal
Favoriete discipline: Witvissen
Favoriete vis: Brasem
Groep: Geregistreerde gebruikers
Leeftijd: 37

Leren feederen

Berichtdoor dvh » 15 okt 2010, 12:55

Hoi

Ik zoek iemand die mij met zou willen feederen op kanaal, in Mechelen of Tisselt, ofzo...
Liefst wel al iemand met wat ervaring en die zijn ervaring beetje wil delen, moet niet de geheimen weten maar gewoon een goede basis om te feederen op kanaal, want ben beginneling, zeker op kanaal.
Als er iemand intresse heeft....

Alvast bedankt

Richard
BK Feeder 2013
BK Feeder 2013
Leeftijd: 70

Re: Leren feederen

Berichtdoor Richard » 15 okt 2010, 13:03

Hoi, geen probleem als je een dagje wil gaan voor mij wel tijdens de week en dat is misschien een probleem voor jou?

Grts,
Richard

dvh
nieuwe gebruiker
nieuwe gebruiker

Berichtdoor dvh » 15 okt 2010, 13:15

Ja, werk in ploegen, is moeilijker dan in week. Is het in de week dan geen probleem met boten?

Richard
BK Feeder 2013
BK Feeder 2013
Leeftijd: 70

Berichtdoor Richard » 15 okt 2010, 16:39

Neen hoor valt wel mee, is toch meestal in de brede zwaaikommen dat men vist.

Richard

fille1
Vip
Vip
Favoriete vis: Voorn
Lid van: fwft, stropke, GK, VVG, BPSB, Rijdtv
Groep: Vips
Leeftijd: 42

Berichtdoor fille1 » 15 okt 2010, 17:38

het steeds op het dezelde plaat kunne werpen is dat de moeilijkheid? of is het eerder een spel van montage?

Tim1995
Vip
Vip
Lid van: De Lane Vissers, Deltavisser HVVB
Leeftijd: 21

Berichtdoor Tim1995 » 15 okt 2010, 17:40

Ja, eerder een kwestie van Techniek vermoed ik.

fille1
Vip
Vip
Lid van: fwft, stropke, GK, VVG, BPSB, Rijdtv
Leeftijd: 42

Berichtdoor fille1 » 15 okt 2010, 17:48

ja maar het exact gooien op bv 45m kost mij al heel wat moeite.... dat is natuurlijk ook wel techniek. maar misschien dat de montage belangrijker is?

dvh
nieuwe gebruiker
nieuwe gebruiker

Berichtdoor dvh » 15 okt 2010, 18:57

idd, hoe en wanneer welke montage, het inwerpen is oefenen en blijven oefenen.

horky
regelmatige gebruiker
regelmatige gebruiker
Favoriet water: Vijver
Favoriete vis: Paling
Leeftijd: 59

Berichtdoor horky » 15 okt 2010, 19:07

ik smijt mij op de gewenste afstand in en doe dan een brede rekker rond de spoel zo lig ik altijd op de zelfde afstand

clairpoes
Vip
Vip
Favoriet water: Kanaal
Lid van: TPM Munsterbilzen
Leeftijd: 64

Berichtdoor clairpoes » 15 okt 2010, 21:01

hallo horky , ja op de zelfde afstand , maar ook op de hotspot ( voerstek) ??
rene
Een dag niet gaan vissen is voorzeker een verloren dag in je leven!!

art
Vip
Vip
Lid van: Indivilux
Leeftijd: 62

Berichtdoor art » 15 okt 2010, 22:16

horky schreef:ik smijt mij op de gewenste afstand in en doe dan een brede rekker rond de spoel zo lig ik altijd op de zelfde afstand
al eens van een line-clip horen spreken?

florre1978
Vip
Vip
Favoriete vis: Karper
Lid van: Team CBB witvis, de lak
Leeftijd: 38

Berichtdoor florre1978 » 15 okt 2010, 23:25

fille1 schreef:ja maar het exact gooien op bv 45m kost mij al heel wat moeite.... dat is natuurlijk ook wel techniek. maar misschien dat de montage belangrijker is?

Als ik verder dan 40m vis neem ik een speedkorfje deze gooien veel preciezer op lange afstand.
En ja oefenen en oefenen hé om op de juiste plaats te gooien.
horky schreef:ik smijt mij op de gewenste afstand in en doe dan een brede rekker rond de spoel zo lig ik altijd op de zelfde afstand

Ja ik zou toch ook eerder de lijnclip gebruiken boven een elastiek hoor.

groeten yves

clairpoes
Vip
Vip
Lid van: TPM Munsterbilzen
Leeftijd: 64

Berichtdoor clairpoes » 16 okt 2010, 01:48

leren feederen , wil je goed leren feederen dien je met onder opgenoemde aspecten rekening te houden ;
1- Dien je de juiste werptechniek aan te leren .
2-Dien je steeds de gekozen afstand te halen zonder te forceren in alle omstandigheden.bv bij zijwind of wind schuin in het gezicht of windvlagen
3- Dien je te beschikken over een feederhengel(s) en feedermolen(s) die geschikt zijn om die afstand te halen die je voor ogen hebt voor te vissen , bv 25 tot 40m (light feeder), of bv 40m tot 65m ( medium feeder) , of de meer extremere afstanden van 80m en meer .( heavy feeder)
4- Vooreerst een aantal (saaie) uren droog oefenen op bv een voetbalplein met behulp van een hoelahoep op de gewenste afstand te leggen , en steeds trachten je voerkorf of gewicht te plaatsen binnen deze cirkel of in de onmiddelijk naaste omgeving ervan . in het begin zeer frustrerend , en slechts na voldoende inspanningen en gemaakte vorderingen een fluitje van een cent .
Doe dit samen met een (feeder)vriend en maak er een wedstrijdje van wie werpt het aquraatst /juist een groot aantal keren na mekaar .
5- je werpkunde testen tegenover je in bezit hebbende hengel met het voor jou ideale werpgewicht /voerkorf ( bij een lege korf altijd rekening houden ,dat een volle korf incl voer 10 a 15 gram meer weegt ), dus als je leeg ideaal werpt bv 50m afstand met een lege voerkorf van 40 gram , dien je rekening te houden bij een volle korf vol grondvoer je korf slechts 25of 30 gram leeg zwaar dient te zijn , ( dit kan je testen , korf en grondvoer plaatsen op een kleine keukenweegschaaltje voor het juiste gewicht)
6- Tracht beheerst en juist de hotspot ( voerstek) aan te werpen zonder forceren , veelvuldig droog oefenen zoals vermeld baart kunst , en zal zich verzilveren in meer beten/vis .
7- Je hengeltop achter je rechterschouder brengen voor rechtshandigen , voor linkshandigen achter de linkerschouder . hengel(top) in twee uren stand brengen . beheerst bewegen wachten tot je voerkorf stil hangt , met de rechterhand drukken op de feederhengel van je af een 10 a 20cm boven je open geklapte feedermolen/beugel , lijn onder je duim blokeren ,je linkerhand/arm onderaan je hengel plaatsen en naar je lichaam toetrekken in een zelfde tijdsbeweging als je werkende rechterhand/arm de hengel naar voren drukt .wanneer hengeltop in 10h stand komt je duim oplichten en je lijn vrij laten .( voor linkshandigen andersom)
8- Om verdere afstanden ( zonder te forceren) te bereiken dan je optimale werpafstand tov. van je gekozen type hengel niet wijdbeens gespreid gaan staan maar bv in boksstand linkervoet lichtjes vooruit ; iets of wat door de knieen gaan je lichaam mee opspannen dat wordt het verlengde van je hengel , je kan de kracht van je lichtjes opgespannen lichaam mee over brengen in combinatie met je (te lichte) hengel om verdere afstanden te bereiken oa.10 a 15m zijn dan perfect mogelijk( verder gaat misschien ook nog , doch hou rekening ermee dat je onzuiver begint te werpen of te forceren en dit is uit den boze) dit ook droog testen/oefenen kan ontgoochelingen vermijden .
9- Hou rekening bij het vissen met je kunnen en werpstijl , zodat je ontspannen kunt vissen .hanteer de 80% regel om afstanden te werpen dwz. werp nooit voordurend in je eigen kunnen/grensbereik ,
10- Indien mogelijk probeer eerst met verschillende merken/types hengels te werpen om de juiste feeling/balans te ervaren dat een hengel je geeft ( bv vraag aan vrienden feederaars om met hun materiaal te mogen werpen , om een juist inzicht te krijgen van welke hengel het best bij je past /vist zoals de praktijk zal uitwijzen ( dit is werkelijk voor ieder anders) dit ga je merken als je het doet , je gaat anders werpen bv. beter of slechter dan de eigenaar van de hengel .
11- Om een goede aqurate/ juiste en zuivere werp techniek aan te kweken/beheersen , start je het beste met een type voerkof genaamd speedkorf , deze bezit de eigenschap het loodgewicht laag centraal onder de korf te hebben
12- voor wat betreft materiaal kennis bv hengels molens ea. raadpleeg het forum bv topic feedermolens ea.alles samen gebracht onder de rubriek "feederen"
13-voor systemen , klein materiaal , wijze van opbouw korf onderlijnenlengte laat je voorlichten door een ervaren feederaar in je vriendenkring , of ga kijken naar feederaars aan het water , of ga naar feederwedstrijden kijken , hoe de Cracks vissen , en stel na afloop van de wedstrijd enkele vragen aan hun .
14- een groot hulpmiddel om systemen en/of opbouwen van zeer goede feederaars te weten en/of in gedachten te houden is de hulp inroepen van de digitale foto camera , maak zoveel mogelijk fotos , die kan je achteraf zo dikwijls bekijken op je pc om verschillende systeem/opbouw te ontleden en eventueel te kopieren , zo maak je het vlugst vorderingen , en breidt je je kennis uit .
succes toegewenst
rene
Een dag niet gaan vissen is voorzeker een verloren dag in je leven!!

dovevisser
regelmatige gebruiker
regelmatige gebruiker
Lid van: De brasemvissers
Leeftijd: 40

Berichtdoor dovevisser » 16 okt 2010, 06:07

Probeer anders eerst is leren gooien op een wei bv door op gewenste afstand steeds in een emmer te gooien. Op dezelfde plaats laten neerkomen is al een hele kunst op zich. Techniek komt er natuurlijk ook bijzien. Maar om te leren feederen is het best dat je eerst je werptechniek onder contole krijgt.
WWW.DNY.BE

frakke

Berichtdoor frakke » 16 okt 2010, 08:24

ik gebruik ook altijd mijn lijnclip!!

Terug naar “Feeder techniek en materialen”