Leren feederen

Info over Techniek en materialen voor de feeder.
Forumregels
Hou steeds rekening met de Forumregels en pas ze ook toe!
FrankG
regelmatige gebruiker
regelmatige gebruiker
Favoriet water: Vijver+Kanaal
Favoriete discipline: Witvissen
Favoriete vis: Voorn
Lid van: Maandagvissers Gent
Groep: Geregistreerde gebruikers
Leeftijd: 63

Re: Leren feederen

Berichtdoor FrankG » 21 okt 2010, 20:38

Misschien een onnozel iets : in plaats van lijnclip, afstand kiezen en dan een stukje fietsbinnenband over de spoel. Altijd juist ver en geen lijnbreuk of voerkorfjes weg Fille. Zullen samen eens gaan feederen e.
Dat de tijd vliegt ...

art
Vip
Vip
Favoriet water: Kanaal
Lid van: Indivilux
Groep: Vips

Berichtdoor art » 22 okt 2010, 14:54

FrankG, als je een fietsbinnenband over je spoel zou leggen ga je je draad ongelijk opspoelen vrees ik. Gouden raad leer gooien en gooi nooit over je eigen mogelijkheden... oefening is de enige optie. Zolang je niet met korven van meer dan 40 gram gooit moet je al veel poeier in je armen hebben om een korf af te gooien... korven van meer dan 40 gram dat is iets voor bedreven feedervissers natuurlijk!

FrankG
regelmatige gebruiker
regelmatige gebruiker

Berichtdoor FrankG » 22 okt 2010, 16:24

Klein stukje e Art. Nog nooit geen probleem mee gehad en degenen die ik ken die het ook zo doen ook niet. Onbekend is onbemind. Toch eens proberen en dan eens zien.
Dat de tijd vliegt ...

fille1
Vip
Vip
Lid van: fwft, stropke, GK, VVG, BPSB, Rijdtv
Leeftijd: 42

Berichtdoor fille1 » 22 okt 2010, 16:53

ja idd als je direcht wil uitpakken op het kanaan Gent - Terneuzen als beginner is dat fout hé

feedergek
Vip
Vip
Lid van: Vna Ramsel, Slijkvissers Walem, Feederteam Robbyfish, Team Cbb Baits
Leeftijd: 46

Berichtdoor feedergek » 22 okt 2010, 19:00

ik heb ook steeds een klein fijn repeltje fietsbinnenband op men spoel zitten en dat geeft helemaal geen problemen met je draad,misschien oogt het niet mooi maar dat is dan ook alles ;-)
Teamplayer CBB Baits
Afbeelding

frankii
Vip
Vip
Favoriet water: Vijver
Leeftijd: 65

Berichtdoor frankii » 22 okt 2010, 19:05

FrankG schreef:Misschien een onnozel iets : in plaats van lijnclip, afstand kiezen en dan een stukje fietsbinnenband over de spoel. Altijd juist ver en geen lijnbreuk of voerkorfjes weg Fille. Zullen samen eens gaan feederen e.

Ik doe het ook op deze manier en werkt perfect. Fietsband doorsnijden op 1,5 cm en over het spoel trekken, wel mooi gelijk.Lijn blijft mooi opspoelen, echt geen probleem.
Vroeger ook de lijnclip gebruikt, resultaat: draad gebroken.
Groetjes van Frank.

horky
regelmatige gebruiker
regelmatige gebruiker
Favoriet water: Vijver
Favoriete vis: Paling
Leeftijd: 59

Berichtdoor horky » 22 okt 2010, 19:24

ik ben vandaag gaan feederen op overmere donk en ook met een bandje van binnenband op mijn spoel ,
als je dan altijd mooi recht voor u werpt ,lig je voer en aas altijd op de zelfde plaats,nog nooit in de problemen gekomen met dat stukje binnenband
vandaag veel bliek gevangen sommige van wel 300 a 400 gram,zijn sterke kerels als je die aan je feeder krijgt

florre1978
Vip
Vip
Favoriete vis: Karper
Lid van: Team CBB witvis, de lak
Leeftijd: 38

Berichtdoor florre1978 » 22 okt 2010, 20:46

frankii schreef:
FrankG schreef:Misschien een onnozel iets : in plaats van lijnclip, afstand kiezen en dan een stukje fietsbinnenband over de spoel. Altijd juist ver en geen lijnbreuk of voerkorfjes weg Fille. Zullen samen eens gaan feederen e.

Ik doe het ook op deze manier en werkt perfect. Fietsband doorsnijden op 1,5 cm en over het spoel trekken, wel mooi gelijk.Lijn blijft mooi opspoelen, echt geen probleem.
Vroeger ook de lijnclip gebruikt, resultaat: draad gebroken.

om je draad niet stuk te gooien moet je je feeder bijna loodrecht naar achter houden je laat hem naar achter doorzakken en vervolgens kies je je herkenningspunt en je werpt.
je feeder stopt horizontaal voor je uit met de top gericht op het punt waar je naartoe hebt geworpen.
onmiddelijk daarna haal je je feeder terug omhoog dit om de terugslag van je korf op te vangen (dus haal je feeder omhoog terwijl je korf door de lucht vliegt).wanneer je de feeder op de clip van je molen voelt trekken geef je zachtjes mee zodat je korf geen meters achteruit vliegt en dan kan je de vrijgekomen voorwaartse kracht die je korf nu maakte absorberen door mee te geven, normaal mag je lijn dan niet stuk gaan.
Probeer dit maar eens je zal zien dat je het vlug onder de knie hebt.
fille1 schreef:Mja dat zal dan aan mij liggen...maar als ik op 45m gooi dan moet je al wat kracht zetten en... Pats voerkorf weg.... Dus ik zet te veel kracht?

Fille dat ligt aan de verkeerde werptechniek hé niet aan de kracht die je zet hoor je moet net de overtollige kracht op het einde van de korf zijn vlucht absorberen door mee te geven met je feeder hé, je moet hierboven maar eens lezen ik hoop dat het wat duidelijk is.
Bij mij is het al jaren geleden dat ik nog een korfje kwijtspeelde vroeger had ik dit ook nog wel eens.

groeten yves

clairpoes
Vip
Vip
Lid van: TPM Munsterbilzen
Leeftijd: 64

Berichtdoor clairpoes » 22 okt 2010, 23:28

Ja Yves perfect uitgelegd , echter heb op een gegeven moment ook lijnbreuk gehad bij ver inwerpen ,
bleek dat de uitfresing van de ligplaats/lijnclip een scherp randje had op de spoel , bijgevijld met klein nagelvijltje , en daarna nooit meer problemen gehad , vis enwerp zoals je het beschreven hebt .
mvg
rene
ps : vis ook lijn achter lijnclip , maar indien op water waar karper ook gevangen wordt is het beter de fietsenband techniek toe te passen , maar ik gebruik niet 1,5cm , maar wel slechts 0,5cm
Een dag niet gaan vissen is voorzeker een verloren dag in je leven!!

art
Vip
Vip

Berichtdoor art » 23 okt 2010, 08:37

op karperwaters om te vermijden dat je achter je lijnclîp lijnbreuk zou hebben plaats je een klein stukje elastiek of powergum onder je lijnclip eerst zodanig dat je lijnclip enigzins open staat, wanneer er een karper zou gaan blokkeren bij een run verder dan de afstand van je lijnclip kan je door die elastiek of powergum los te rukken, dat gaat perfect. Het is weliswaar zeer uitzonderlijk dat je dit moet doen maar het kan gebeuren. Dan ben je nadien wel je afstand kwijt maar dat los je op door tussen je twee meetpaaltjes weer je correcte afstand af te stellen of eventueel zoals bij het matchvissen je draad net voor je lijnclip te markeren met een wascostift of met correctievloeistof.

fille1
Vip
Vip
Lid van: fwft, stropke, GK, VVG, BPSB, Rijdtv
Leeftijd: 42

Berichtdoor fille1 » 23 okt 2010, 14:00

kmoet nog veel leren dus....

feedergek
Vip
Vip
Lid van: Vna Ramsel, Slijkvissers Walem, Feederteam Robbyfish, Team Cbb Baits
Leeftijd: 46

Berichtdoor feedergek » 23 okt 2010, 14:13

fille ik zou zeggen begin gewoon op je eigen gevoel en tempo te feederen,je kan nu niet ineens alles kennen van de techniek,het leren komt vanzelf wel en dat is bij ieder verschillend ook,gewoon jezelf es gaan ontspannen met de feeder en de rest komt wel vanzelf wel,veel visplezier toegewenst alleszins ;-)
Teamplayer CBB Baits
Afbeelding

art
Vip
Vip

Berichtdoor art » 23 okt 2010, 15:51

het lijkt ingewikkelder dan het is Fille , maar als je vanaf het begin wat goeie basis hebt ga je zeer vlug progressie maken, een beetje gewoon boerenverstand is voldoende en je zal zien Gent Terneuzen en eventueel zelfs de schelde bij jou in de buurt daar zullen vlug probleemloos bevist kunnen worden.. Succes alvast en als je problemen hebt gewoon vragen op het forum is de beste manier denk ik . Ga eventueel samen met Johan wat oefenen met 2 weet je altijd meer en je hoeft je voor mekaar niet te schamen als je samen een techniek onder de knie tracht te krijgen.

clairpoes
Vip
Vip
Lid van: TPM Munsterbilzen
Leeftijd: 64

Berichtdoor clairpoes » 23 okt 2010, 19:58

zonder goede basis en juist aangeleerde technieken , blijft het knungelen , zoals er zovelen doen/zijn , denken dat ze kunnen werpen en geraken nog niet eens 5x achter mekaar in een vierkant van 6x6 , en dan maar mopperen dat de vis niet bijt , of dat ze geen vis kunnen vangen .zonder nog te spreken van opbouw/kennis gebruik van klein materiaal , oa korven types ; bevestigingen , onderlijnen , en vooral niet te vergeten het feedervoer!!!!!
Het lijkt mij ook dat de feeder viskunst/kennis hier te lande zo een beetje met de nek wordt aangekeken , en afgeschilderd als iets simpels en helemaal niet moeilijk , en wordt deze viswijze niet voor vol aanzien .
Het afgelopen BK Feeder heeft dit nog eens bewezen , ( inrichten zonder veel centen uit te geven , maar de dikke winst " van de inschrijvingen" wel opstrijken)
De discipline "feederen" kan gesteld worden als even moeilijk / of hoog van niveau als vaste stok vissen op wedstrijd niveau , in Nederland is deze manier van vissen favoriet , en ze bakken er ook wat van de nederlanders , vooral wanneer ze op bezoek komen in Belgie ( grindplas Geistingen) en daar een wedstrijdje meepikken merk je dat ze er kaas van geteten hebben .
Voor hun is deze discpline een volwaardige manier van vissen , wordt er ook enorm veel beoefend ( zoals bij ons het vaste stok vissen ingeburgerd is )
rene
Een dag niet gaan vissen is voorzeker een verloren dag in je leven!!

FrankG
regelmatige gebruiker
regelmatige gebruiker

Berichtdoor FrankG » 23 okt 2010, 20:12

Weet ook dat in Nederland praktisch iedere wedstrijd met de vaste stok EN de feeder mag gevist worden. Zie dat hier met de beperkingsmentaliteit nog niet direct gebeuren......... Daarom kunnen die Nederlanders het ook zo goed, dat feederen.
Dat de tijd vliegt ...

Terug naar “Feeder techniek en materialen”