Leren feederen

Info over Techniek en materialen voor de feeder.
Forumregels
Hou steeds rekening met de Forumregels en pas ze ook toe!
florre1978
Vip
Vip
Favoriet water: Vijver+Kanaal
Favoriete discipline: Witvissen
Favoriete vis: Karper
Lid van: Team CBB witvis, de lak
Groep: Vips
Leeftijd: 38

Re: Leren feederen

Berichtdoor florre1978 » 23 okt 2010, 20:57

clairpoes schreef:zonder goede basis en juist aangeleerde technieken , blijft het knungelen , zoals er zovelen doen/zijn , denken dat ze kunnen werpen en geraken nog niet eens 5x achter mekaar in een vierkant van 6x6 , en dan maar mopperen dat de vis niet bijt , of dat ze geen vis kunnen vangen .zonder nog te spreken van opbouw/kennis gebruik van klein materiaal , oa korven types ; bevestigingen , onderlijnen , en vooral niet te vergeten het feedervoer!!!!!
Het lijkt mij ook dat de feeder viskunst/kennis hier te lande zo een beetje met de nek wordt aangekeken , en afgeschilderd als iets simpels en helemaal niet moeilijk , en wordt deze viswijze niet voor vol aanzien .
Het afgelopen BK Feeder heeft dit nog eens bewezen , ( inrichten zonder veel centen uit te geven , maar de dikke winst " van de inschrijvingen" wel opstrijken)
De discipline "feederen" kan gesteld worden als even moeilijk / of hoog van niveau als vaste stok vissen op wedstrijd niveau , in Nederland is deze manier van vissen favoriet , en ze bakken er ook wat van de nederlanders , vooral wanneer ze op bezoek komen in Belgie ( grindplas Geistingen) en daar een wedstrijdje meepikken merk je dat ze er kaas van geteten hebben .
Voor hun is deze discpline een volwaardige manier van vissen , wordt er ook enorm veel beoefend ( zoals bij ons het vaste stok vissen ingeburgerd is )
rene

Klopt als een bus clairpoes feederen is inderdaad niet zo makelijk als het lijkt, er komt trouwens veel denkwerk bij kijken ook,
We hadden vandaag ook een criteriumwedstrijdje op kanaal en ik win hem met 14.650kg en dan gaat het naar 6.8kg en lager maar als je dan weet wat je daarvoor moeten doen hebt, constant ben ik bezig geweest met vanalles en nog wat om toch vis te vangen o hem op men stek te krijgen en houden, nee feederen is niet enkel inwerpen en wachten en dan nog juist werpen ook nog.
:thumbleft: :thumbleft:

groeten yves

clairpoes
Vip
Vip
Favoriet water: Kanaal
Favoriete vis: Voorn
Lid van: TPM Munsterbilzen
Leeftijd: 64

Berichtdoor clairpoes » 24 okt 2010, 20:27

Dan hebt ge heeeeeeel goed gevist , en onderstreept je zeer duidelijk hiermede dat techniek en kennis zeer belangrijk is ook in het feederen
Nogmaals proficiat met je overwinning Yves , van harte .
mvg
rene
Een dag niet gaan vissen is voorzeker een verloren dag in je leven!!

florre1978
Vip
Vip

Berichtdoor florre1978 » 24 okt 2010, 21:13

Ok bedankt clairpoes, :wink:
We hebben nu 3 wedstrijden gevist van de 6 en sta met 4 punten aan de leiding :D
Maar het is zo dat je iemand moet hebben die het feederen al wat onder de knie heeft om het goed te leren hé er zijn zoveel dingen die er bij komen kijken, als je alleen moet leren feederen zou het veel te lang duren.
Wij zijn nu ook met een jongen bezig van 17jaar heeft pas 3 keer mee gaan feederen maar maakt een enorme progressie op die 3 keren, hij leert zeer snel bij en dan is het leuk om te zien hoe je die persoon kan helpen en dat het toch loont wat je hem allemaal aanleert, ik ben er zeker van dat hij binnen 1 jaar het ons zeer moeilijk kan maken waar wij dan jaren over gedaan hebben hé, als die het blijft volhouden kan hij zeer goed worden en we zien toch dat hij wat talent heeft en doorzettingsvermogen.

groeten yves

Timo
regelmatige gebruiker
regelmatige gebruiker
Lid van: Katteputvissers, Hs Dekeyser (Deinze)
Groep: Geregistreerde gebruikers
Leeftijd: 31

Berichtdoor Timo » 24 okt 2010, 22:18

Een discussie die ik ook wel al dikwijls gehad heb toen ik begon met feederen (in een cafe met 2 vissersclubs :) is rond een opmerking van een bevriende persvisser. Ik durf wel dikwijls vissen op vijvers met feeder vooral omdat het hier op dit stuk van de Leie vooral een bliekwater is. De plons die je krijgt als je korve het water raakt zou volgens hem telkens vis wegjagen. Nu denkik toch, als je ondiep aan het vissen bentzoals op een vijver, dat hier toch wel iets van aan kan zijn. Daarom toch ook weer die techniek. Als je goed smijt, wordt die plons toch veel minder. Zeker ben ik er niet van, ik heb het zelfs even als zever afgedaan, maar als ik zo eens bezie wat het verschil is in vangsten tussen mijn maat die constant korven de hemel inlanceert en mezelf, begin ik er toch in te geloven...

clairpoes
Vip
Vip
Lid van: TPM Munsterbilzen

Berichtdoor clairpoes » 24 okt 2010, 23:59

Hallo Timo , lees het uitvoerig bericht van Yves maar eens door , vooral het gedeelte over afremmen op het einde van de worp , dan wordt alles duidelijk .
Voor wat betreft de ondiepe vijvers , waarom vissen dan de engelsen met de method feeder zo graag ??
Omdat ze in hun ondiepe vijvers er groot succes mee behalen , en deze vijvers zijn ook ondiep , soms wordt daar op 60cm diepte mee gevist , dus het kan , de method feeder variatie op de gewone voerkorf werd hiervoor speciaal voor ontwikkeld ,
je kan er zelfs een gratis demo dvd over bekomen , daar waar ze de method feeder systemen verkopen .
mvg
rene
Laatst gewijzigd door clairpoes op 25 okt 2010, 20:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Een dag niet gaan vissen is voorzeker een verloren dag in je leven!!

VNARamsel
Vip
Vip
Favoriet water: Vijver
Lid van: 't Kasteeltje Overijse, Feederteam J&K

Berichtdoor VNARamsel » 25 okt 2010, 17:27

dit kan ik inderdaad beamen! ben in september enkele keren op de Blauwmolen in Nieuwrode gaan winklepickeren met de method feeder met groot succes, en hier is het water ook zeer ondiep; De vis reageert daar juist positief op het geluid van een voerbal die in het water valt.
Trekken viske!!! ><(((((°>-----------------------------
VNARamsel = Bart Vercammen

florre1978
Vip
Vip

Berichtdoor florre1978 » 27 okt 2010, 12:05

Timo schreef:Een discussie die ik ook wel al dikwijls gehad heb toen ik begon met feederen (in een cafe met 2 vissersclubs :) is rond een opmerking van een bevriende persvisser. Ik durf wel dikwijls vissen op vijvers met feeder vooral omdat het hier op dit stuk van de Leie vooral een bliekwater is. De plons die je krijgt als je korve het water raakt zou volgens hem telkens vis wegjagen. Nu denkik toch, als je ondiep aan het vissen bentzoals op een vijver, dat hier toch wel iets van aan kan zijn. Daarom toch ook weer die techniek. Als je goed smijt, wordt die plons toch veel minder. Zeker ben ik er niet van, ik heb het zelfs even als zever afgedaan, maar als ik zo eens bezie wat het verschil is in vangsten tussen mijn maat die constant korven de hemel inlanceert en mezelf, begin ik er toch in te geloven...

Hoi Timo,

Ik denk toch ook dat op vijvers waar geregeld met voer gevist word de vis juist aangetrokken word door de plonsen in het water en zal dus er op af komen omdat ze uit gewoonte denken dan dat er voer in het water valt en uit nieuwschierigheid.
Ivm techniek over het gooien kan je volgens mij wel de plons een beetje beinvloeden door de korf af te remmen net voor ze het water raakt.

groeten yves

Timo
regelmatige gebruiker
regelmatige gebruiker
Lid van: Katteputvissers, Hs Dekeyser (Deinze)
Leeftijd: 31

Berichtdoor Timo » 14 feb 2011, 10:50

Ga dit jaar toch maar eens de method leren gebruiken op vijvers.

insano187
Moderator
Moderator
Groep: Algemene moderators
Leeftijd: 36

Berichtdoor insano187 » 21 dec 2016, 21:35

De laatste tijd diverse filmpjes bekeken van Russische enz feedervissers enz.
Wat me op valt is hun werptechniek. Ze laten hun korf ongeveer 30 cm onder de top hangen en brengen hun hengel in 1 beweging naar achter. Terwijl de Engelsen hun korf een meter tot 1.5 meter onder de top laten hangen en met een pendelum beweging naar achter brengen en dan ingooien.
Is er iemand die zoals in onderstaande filmpje ingooit? Ik gooi momenteel op de Engelse manier, maar vind dat ik zeker op de langere afstanden niet echt zuiver gooi. Met mijn Colmic black queen gooi ik het zuiverste, maar met de beastmaster commercial veel minder zuiver en dan nog op kortere afstand. Ofwel liggen strakkere feeders mij beter om in te gooien.

kleintje
gebruiker
gebruiker
Favoriet water: Vijver
Favoriete vis: Brasem
Leeftijd: 62

Berichtdoor kleintje » 22 dec 2016, 09:02

Denk persoonlijk ook wel dat strakke hengels iets preciezer werpen dan slappe.

Angelino
mini gebruiker
mini gebruiker
Favoriete vis: Brasem
Leeftijd: 24

Berichtdoor Angelino » 01 jan 2017, 21:57

Hallo, ik heb een vraag, als je bijvoorbeeld op 30 meter wil vissen met de feeder maar de put heeft een diepte van 10 meter, moet je dan je lijn afmeten op 40 meter om op 30 meter te vissen met een diepte van 10 meter. Ik doe dit maar een paar keer in de winter, ik ken er niet zoveel van.

Orioner
Sponsor
Sponsor
Groep: Sponsors+
Leeftijd: 37

Berichtdoor Orioner » 01 jan 2017, 22:39

Voila,
Scheelt weinig hoor. Om geen heel moeilijke wiskundige uitleg te gaan verkopen. Het verlies van diepte wordt opgevangen door de hoek die je nylon aanneemt t.o.v. de bodem wanneer hij uit het water komt.
http://maasvissersgeistingen.blogspot.b ... eetje.html
Als je 30 meter ver werpt en de put is 10 meter diep dan vis je werkelijk op een afstand van 28,6 meter.

studio-micka
Sponsor
Sponsor
Groep: Sponsors+++
Leeftijd: 41

Berichtdoor studio-micka » 02 jan 2017, 10:46

Dus kortom, het tellen van de diepte heeft enkel voeder belang.
:arrow: reversus est recessio :arrow:

constant
regelmatige gebruiker
regelmatige gebruiker

Berichtdoor constant » 02 jan 2017, 12:59

Afbeelding
Rekenmachine.com. Hiermee kan je perfect het verschil berekenen.
Grt

insano187
Moderator
Moderator
Groep: Algemene moderators
Leeftijd: 36

Berichtdoor insano187 » 16 jan 2017, 19:09

Een leuk filmpje van Preston.