Feederen voor beginners

Info over Techniek en materialen voor de feeder.
Forumregels
Hou steeds rekening met de Forumregels en pas ze ook toe!
fnz
regelmatige gebruiker
regelmatige gebruiker
Favoriet water: Vijver+Kanaal
Favoriete discipline: Witvissen
Favoriete vis: Zeelt
Groep: Geregistreerde gebruikers
Leeftijd: 35

Feederen voor beginners

Berichtdoor fnz » 03 jun 2007, 12:45

Momenteel beperk ik me tot het vissen met de vaste stok & een enkele keer haal ik men spinhengel boven. Mede door het rondhangen op dit forum is mijn interesse in het vissen met een feeder zodanig gegroeid dat ik besloten heb me er ook eentje aan te schaffen. Nu is de vraag natuurlijk:welke combinatie van hengel / molen is aangewezen?
Viswaters:
Momenteel vis ik voornamelijk met de vaste stok op het kanaal Dessel-Schoten. Dit is een traagstromend kanaal met relatief weinig scheepvaart van een meter of of 20 - 30 breed. Is het op dergelijke afstanden mogelijk / aan te raden te feederen of niet echt?
Verder staan het Albertkanaal (100-150meter breed, meer scheepvaart), de E10-plas, Antitankgracht, de dokken van Antwerpen en op enkele fortvijvers (Walem, Oelegem, Merskem) op de lijst van mijn vislocaties.
Zoals je kan zien zijn het allemaal stilstaande tot traagstromende wateren, waar de werpafstand haast nooit boven de 50 - 75 meter zal uitkomen.
Budget:
Als budget had ik voor hengel + molen samen gedacht aan iets tussen de 250 & 350€. Nu wil ik me hier niet volledig op vastpinnen, als ik mooie spullenkan kopen voor onder de 250€ is dat natuurlijk ook goed. Langs de andere kant heeft kwaliteit meestal ook een prijs en als het nodig blijkt iets meer uit te geven dan vooropgesteld ... is dat ook maar zo.
Molen/lijn:
- Degelijke merken, types
- Slip vooraan of achteraan
- Hoeveel extra spoelen?
- Spoelen laten voorzien van nylon of gevlochten & welke diameter
Hengel:
- Degelijke merken, types
- Light, medium of heavy
- Lengte
- Aantal meegeleverde toppen
Korven:
Wat voor korven (aantal, gewicht, gesloten, open, ...) aan te schaffen als beginner om toch beetje te kunnen inspelen op wisselende omstandigheden?
Ik weet dat het een aardige boterham is om op te antwoorden, maar beter beetje uitgebreidere vraag dan droog "welke feeder moet ik kopen". (En ja ik heb zoekfunctie gebruikt, en alle topics over feederen doorgelezen. Maar zie door de bomen het bos niet meer).
Groeten,
fnz

sando612
regelmatige gebruiker
regelmatige gebruiker
Leeftijd: 40

Re: Feederen voor beginners

Berichtdoor sando612 » 03 jun 2007, 20:46

ik heb me enkele weken geleden een feeder met molen(slip achteraan) van GARBOLINO aangeschaft ( inclusief 3 verschillende topppen) ,het was een setje van rond de 80 euro en best wel een aanrader om mee te beginnen ,vraag maar eens na in de hengelsportzaak
verder heb ik hier gevlochten draad laten opleggen van een 4,5 kg = 18 euro
dus voor een 100 euro ben je al flink op weg
extra spoelen heb ik niet aangezien ik altijd een voorslag van een 8-tal meter aanknoop in nylon om de schokken op te vangen ,ik stel de dikte van die nylon af aan de te verwachten vis

Mathias
nieuwe gebruiker
nieuwe gebruiker
Favoriet water: Vijver
Favoriete vis: Brasem
Leeftijd: 26

Berichtdoor Mathias » 10 jul 2007, 19:32

hallo, ik ben ook van plan te starten met de picker en heb al wat info opgezocht. zo heb ik gelezen dat wanneer ik vis met gevlochten draad ik het best een voorslag kan monteren. Maar wat is een voorslag en met wat soort van draad moet ik die maken ?
Hopelijk kan iemand me helpen.
Vriendelijke groeten,
Mathias

Gunne
Moderator
Moderator
Groep: Algemene moderators
Leeftijd: 49

Berichtdoor Gunne » 10 jul 2007, 19:36

Mathias schreef:hallo, ik ben ook van plan te starten met de picker en heb al wat info opgezocht. zo heb ik gelezen dat wanneer ik vis met gevlochten draad ik het best een voorslag kan monteren. Maar wat is een voorslag en met wat soort van draad moet ik die maken ?
Hopelijk kan iemand me helpen, vriendelijke groeten
Mathias

Ga hier eens kijken :
viewtopic.php?t=865&highlight=voorslag
Gunther
Tene Quod Bene
><(((((°> ><(((((°> ><(((((°>

Slafes

Berichtdoor Slafes » 10 jul 2007, 20:50

Op een picker gewoon nylon zetten. Picker dient niet om verre afstanden te vissen.
Zou trouwens wel leuk zicht zijn als er dan toch eens een dikke vis bijt. :twisted:

ronny418
Vip
Vip
Favoriete vis: Karper
Groep: Vips
Leeftijd: 47

Berichtdoor ronny418 » 11 jul 2007, 15:31

hey, ik gebruik nylon als ik niet verder vis dan 30m, anders gevlochten draad. kwestie van korven moet je toch een bepaald aantal hebben. en zelfs van eenzelfde soort ook verschillende gewichten om steeds te kunnen aanpassen aan de weersomstandigheden. voor verdere afstanden neem ik een niet al te kleine molen, en voorzien van reservespoelen.grtz ronny418

Adriaan
Vip
Vip
Leeftijd: 24

Berichtdoor Adriaan » 11 jul 2007, 18:27

op vijver vis ik me ne 20g korf en op rivier 60g.

Gunne
Moderator
Moderator
Groep: Algemene moderators
Leeftijd: 49

Berichtdoor Gunne » 27 jul 2008, 19:37

dylan schreef:hey
kan iemand me zeggen waar ik het beste op moet letten als ik pas begin met feederen?
alvast bedankt

Kurt69 schreef:Dylan,
Da's geen simpele vraag, hé. Ik denk dat het belangrijkste is dat eerst veel info verzamelt ivm feederen (lectuur, internet, ...).
Als je dan ook nog het geluk hebt dat je met iemand mee mag gaan die al een aardig beetje kan feederen, zal je snel veel leren.
Eén goede raad : hou het vooral simpel!!!

dylan schreef:
Kurt69 schreef:Dylan,
Da's geen simpele vraag, hé. Ik denk dat het belangrijkste is dat eerst veel info verzamelt ivm feederen (lectuur, internet, ...).
Als je dan ook nog het geluk hebt dat je met iemand mee mag gaan die al een aardig beetje kan feederen, zal je snel veel leren.
Eén goede raad : hou het vooral simpel!!!

ik weet ik vis nu met ne kameraad (robby zit hier ook) ma hij is niet echt ne feeder maar leert me wel veel bij ma zou graag willen weten welk voer ik beter kan gebruikenvoor op het kanaal iets simpels graag;)
grtz dylan
Gunther
Tene Quod Bene
><(((((°> ><(((((°> ><(((((°>

timklm
mini gebruiker
mini gebruiker
Leeftijd: 24

Berichtdoor timklm » 18 sep 2008, 18:42

wat hengel betreft: op jou water is een lengte van 3.60 meter voldoende met een werpgewicht tot een gram of 80 (medium dus). zelf vis ik met een feeder van mitchell, hier ben ik zeer tevrede over. (koste me trouwens ong 100 euro)
wat molen betreft: een relatief groot model. kies niet een kleine molen want dat vist niet fijn. het liefst heb ik de slip achterop omdat je molen dan vaak wat groter/zwaarder is. dit omdat je dan je hengel en molen meer in evenwicht eb en dat vist gewoon fijner. zelf vis ik met mitchell molen waar ik ook heel tevrede over ben (60 euro).
op die molen kun je het best gevlochten lijn zetten met een diameter van ong. 10/00. (6 kilo trekkracht).
en korven heb je in alle soorten en maten. maar dat is zeker niet het belangrijkst. de korf vangt de vis niet, de korf zorgt er alleen maar voor dat het voer op je stek komt. eigelijk zijn alle korven op de markt wel ok. tenzij je ze met 2 vingers plat knijpt......

Jo noukens
mini gebruiker
mini gebruiker
Favoriete discipline: Roofvissen
Favoriete vis: Snoek
Leeftijd: 23

Berichtdoor Jo noukens » 13 nov 2009, 18:01

Hallo.
IK ben begonnen met feederen, alles lukt goed :)
Op het vissen zelf na, ik gooi in, laat mijn voerkorfke ( 30 gram ) vol met voer naar de bodemzakken.
Mijn lokvoertje bestaat uit 2 deeltjes geel gevaar en 1 deeltje Karma groundbait ( allround )
Alles lukt goed en ik veronderstel dat mijn lokvoertje goed werkt, de man van de winkel raadde het mij aan en iemand anders zei me dat geel gevaar een goed lokvoertje is, ik heb de andere lokvoer er bij gemixt voor een lekkere geur, meaty flavour staat op de verpakking.
Nu ik gooi in, korfke zakt, beugel toe, lijnt beetje inhalen zodat hij strak staat.
Maar telkens keer als ik inhaal kan ik zeker zijn tot er struiken aan hangen, echt irriterend!!!
Ik vis op de Zuid Willems Vaart en voor mensen die bekend zijn rondom rotem/Dilsen, ik vis aan het begin van de kom in rotem bij het nieuwe milieu park.
Weet iemand raad en of ander viswater waar geen struiken zijn?
Alvast bedankt!

werner
Vip
Vip
Favoriet water: Kanaal
Favoriete vis: Voorn
Lid van: Goudvisje Diest
Leeftijd: 38

Berichtdoor werner » 14 nov 2009, 08:30

Jo, je moet eens proberen om dan iets verder te vissen. Het kan zijn dat je op een lijn aan het vissen bent waar er meer vuil ligt.
Bij het binnenhalen je hengeltop ook recht omhoog houden, zodat je korf direct van de grond komt bij het binnenhalen.
werner
Un homme qui parle trop se fait souvent moins entendre qu'un autre qui ne parle pas assez.

fishman
ervaren gebruiker
ervaren gebruiker
Favoriete vis: Voorn
Lid van: Goudvisje Diest
Leeftijd: 47

Berichtdoor fishman » 14 nov 2009, 14:44

plastieke gesloten voerkorven gebruiken ,een paar gaatjes erin kan geen kwaad en ge zult merken dat u korfje direkt omhoog komt bij 't binnendraaien :wink:
grts fishman

Jo noukens
mini gebruiker
mini gebruiker
Favoriete discipline: Roofvissen
Favoriete vis: Snoek
Leeftijd: 23

Berichtdoor Jo noukens » 15 nov 2009, 17:56

werner schreef:Jo, je moet eens proberen om dan iets verder te vissen. Het kan zijn dat je op een lijn aan het vissen bent waar er meer vuil ligt.
Bij het binnenhalen je hengeltop ook recht omhoog houden, zodat je korf direct van de grond komt bij het binnenhalen.
werner

De hele hengel verticaal omhoog of hoe bedoel je?

tonny33
mini gebruiker
mini gebruiker
Lid van: ,t poldervoorntje
Leeftijd: 58

Berichtdoor tonny33 » 22 mar 2010, 21:57

Mathias schreef:hallo, ik ben ook van plan te starten met de picker en heb al wat info opgezocht. zo heb ik gelezen dat wanneer ik vis met gevlochten draad ik het best een voorslag kan monteren. Maar wat is een voorslag en met wat soort van draad moet ik die maken ?
Hopelijk kan iemand me helpen, vriendelijke groeten
Mathias

Een voorslag is een nylon lijn van een paar meter, die de klap van het gewicht van de voerkorf opvangt tijdens het inwerpen

Tom Meertens
regelmatige gebruiker
regelmatige gebruiker
Lid van: Hsv Geduld Overwint Philippine
Leeftijd: 58

Berichtdoor Tom Meertens » 23 mar 2010, 18:40

Beste FNZ ik raad je aan eens te gaan kijken bij andere feedervissers terwijl deze aan het vissen zijn .
Dan ga je wel zien hoe het werkt en ook meer informatie krijgen .
Koop het beste gelijk een fatsoenlijke hengel en molen , anders wil je later toch weer een betere .
Neem geen molen met de slip van achter , de slip voorop werk gewoon beter .
En een medium feederhengel kun je bijna overal gebruiken .
mvg Tom .

Terug naar “Feeder techniek en materialen”