Vrije hengelkeuze bij nationale wedstrijden?

Alles wat met wedstrijden (zowel vijver als openbare wateren) te maken heeft mbt het vissen met de vaste hengel.
Forumregels
Hou steeds rekening met de Forumregels en pas ze ook toe!

Vrije hengelkeuze toelaten?

Ja
74
69%
Neen
33
31%

Totaal aantal stemmen: 107

steve 2
Sponsor
Sponsor
Favoriet water: Kanaal
Favoriete discipline: Witvissen
Favoriete vis: Voorn
Groep: Sponsors+++
Leeftijd: 43

Re: Vrije hengelkeuze bij nationale wedstrijden?

Berichtdoor steve 2 » 06 dec 2016, 19:24

Er gaan er steeds voor zijn en steeds tegen.
Voor mij is het goed zoals het nu is maar denk wel dat het ooit zal veranderen.
Vandaag gaan vissen met een Nederlander en is daar al volop bezig die open wedstrijden, vaste stok, match, feeder, method...
Vroeg ook of je jezelf dan nog kon verdedigen met vaste stok, vele wedstrijden worden nog gewonnen met stok maar ook met feeder of match, je moet alles beetje kunnen daar.
Denk wel dat zoiets niet voor morgen zal zijn langs hier. Maar ja, van eerste open wedstrijden is reeds sprake voor volgend jaar.
Groeten steve
http://www.dewedstrijdvisser.be
3e Beker van Vlaanderen vaste stok 2014
2e Beker van Vlaanderen vaste stok 2015
1e Beker van Vlaanderen vaste stok 2016

biomix
gebruiker
gebruiker
Groep: Geregistreerde gebruikers
Leeftijd: 31

Berichtdoor biomix » 10 dec 2016, 17:50

Ik denk als er naar de toekomst geen verandering komt onze inters op internationaal vlak niet meer zullen meedraaien, in alle landen in Europa op uitzondering België zijn de competities open. De oudere garde houdt dit hier tegen, hun goed recht. Maar kijk naar onze visserij op nationaal vlak, boert hopeloos achteruit.
@ignacedc, je bent op latere leeftijd toch nog gaan feederen. Waarom kan je dan op latere leeftijd niet meer leren matchen?
Grts

ronny418
Vip
Vip
Favoriet water: Vijver
Favoriete vis: Karper
Lid van: vzw Molenvissers, Team DNY
Groep: Vips
Leeftijd: 46

Berichtdoor ronny418 » 10 dec 2016, 20:39

Oei Steve "method" daar zijn ook nog steeds velen tegen, waarom weet ik niet.
Op deze manier zullen we altijd achter blijven tegen die toplanden waar alles mag/kan.

harleyboy
Sponsor
Sponsor
Favoriete vis: Voorn
Lid van: Vrije vissers Rotem, Maasvissers Geistingen
Groep: Sponsors+++
Leeftijd: 53

Berichtdoor harleyboy » 10 dec 2016, 21:22

IGNACEDC schreef:Ik ben ertegen, enkel goed voor mensen die internationaal vissen. Als ze dit invoeren stop ik gewoon met nationaal te vissen. Vaste stok moet vaste stok blijven.

Ben ik volledig mee eens. En niet iedereen kan er 3 à 4000 Euro tegenaan gooien om een deftig 13 meter pack te kopen.
Grtz Gerard

lander
nieuwe gebruiker
nieuwe gebruiker
Favoriet water: Vijver+Kanaal
Favoriete vis: Paling
Lid van: Statievissers Kortemark, Match en feederteam Roeselare
Leeftijd: 25

Berichtdoor lander » 11 dec 2016, 05:49

Iedereen vangt toch graag zijn visje of niet soms? Stilstaan is achter uitgaan.
Ik ben alleszins voorstander vrije hengelkeuze.
En zo weinig mogelijk reglementen.

Kosmozz
ervaren gebruiker
ervaren gebruiker
Lid van: Maasvissers Geistingen, Grand Leez
Leeftijd: 39

Berichtdoor Kosmozz » 11 dec 2016, 08:20

Eerst maar eens een goede visstand in de Belgische openbare wateren.
Ga eens vissen met de match

Repesteel
regelmatige gebruiker
regelmatige gebruiker

Berichtdoor Repesteel » 11 dec 2016, 08:37

Ieder zijn eigen categorie bevissen en een klasse visser proberen te zijn vind ik het mooiste op wedstrijdvlak!
Maar dan moet er voor iedere categorie evenveel respect getoond worden!
Zoals er hier veel mensen aanhalen 11meter en niet verder! En onder de top blijven vissen vindt ik een must.
Die 13 meter packs deden vroeger al de wedstrijden stuk, wat als iedereen 13 meter mag vissen, na enige tijd zijn ze daar met 15 meter. Vrienden wees goed indachtig, laat eens als proef 300 wedstrijdvisser op een kanaal vissen op 6 meter ver "vaste hengel". En, je zal zien wat een verschil van visserij. Dan pas ga je echte voornvissers aan het werk zien! Maar er gaat ook evenveel vis gevangen worden dan op die 11 meter! De vis woekert niet alleen op die 11 meter afstand. Steeds hetzelfde, op vijvers en kanalen willen ze steeds zover mogelijk vissen.
Vriendschap moet er zijn en elkaar helpen, "rotsen in de branding moeten we zijn".
Maar jammer genoeg een man is en blijft een jager en geeft een killer instinkt.
Natuurlijk is dit mijn mening en heb ik steeds respect voor iemands anders zijn/haar mening.
Vrede mannen, :) schiet me nu niet af. :) Lol.

Randy
Vip
Vip
Favoriete vis: Zeelt
Lid van: Palingvrienden
Leeftijd: 33

Berichtdoor Randy » 11 dec 2016, 09:17

Je hebt een punt, maar op 6 meter vissen naast u op 11 meter. Uitkomst moet ik niet vertellen. Ik vis op enkele waters waar je met 11,5 meter en lange slag om net op het talud te liggen waar je de vis vangt. Dus 13 meter toelaten zou heel interessant kunnen zijn.

ronny418
Vip
Vip
Lid van: vzw Molenvissers, Team DNY
Leeftijd: 46

Berichtdoor ronny418 » 11 dec 2016, 09:29

Hij bedoeld iedereen op 6 meter Randy, als proef.

Repesteel
regelmatige gebruiker
regelmatige gebruiker

Berichtdoor Repesteel » 11 dec 2016, 09:33

Hoi Randy,
Nee allen op 6 meter. Nu Randy je ziet men geeft de verkeerde instelling, om op de talud te liggen zeg je.
Je hebt toch een talud voor je voeten. Iedereen kent misschien Geert Vanhecke, ik heb Geert eens 9 kg voorn zien vangen op 3 uur tijd op nog geen 4 meter ver (in kanaal Stasegem) en naast hem zaten ze ook met elf meter in hun handen op het talud te vissen. Danny Desmedt uit Ieper was ook zo een visser (was een Internationaal). Jammer, is die man vroeger gestopt met vissen. Ik kan die knallers van vissers noemen hoor van vroeger, waar ze het nu nog steeds heel lastig zouden tegen hebben als ze nog moesten vissen. :)

Randy
Vip
Vip
Favoriete vis: Zeelt
Lid van: Palingvrienden
Leeftijd: 33

Berichtdoor Randy » 11 dec 2016, 11:11

Elk water verschilt. Waar ik over spreekt loopt van aan de kant tot 12 meter af. En, daarbij nog helder water ook. Vis zet zich dus ver van de oever.

biomix
gebruiker
gebruiker
Leeftijd: 31

Berichtdoor biomix » 11 dec 2016, 13:45

Wat een gedoe hier allemaal, het gaat er gewoon over om de B wedstrijden (vroeger A competitie) open te maken. Dus 13m, match en bolo (zoals het internationaal reglement), helemaal geen 15m of 16m. Dit wordt enkel gedoogd in Engeland op bepaalde commercials. Ik denk dat iedereen die nationaal vist (ik spreek niet over de vijvervissers die hier ook hun zegje willen doen) een 13m heeft.
@ repelsteel, ik daag je uit om op een kanaal op 6m te vissen. Haalt geen bal meer uit. Het enige wat je daar vangt zijn nog enkele goby's. Het water is veel te helder geworden. Vroeger kon je in Zemst in het kantje nog een zaak doen. Probeer nu eens, je vangt daar geen ruk meer, idem voor Ingelmunster.
Grts

Repesteel
regelmatige gebruiker
regelmatige gebruiker

Berichtdoor Repesteel » 11 dec 2016, 14:48

Je gaat toch niet zeggen dat je aan de Wante in Ingelmunster geen visje meer kan vangen in de kant!
Neem eens je diepte op vier delen en dan op twee delen juist tegen de kant daar heb je een geul van een meter dieper.
Vis maar eens op twee delen aan de Wante in die geul je zal zien wat je vangt van voorns (blieken). Vijvervissers zeg je, meestal zijn dit mensen die al het stomme gedoe beu zijn van op de openbare wateren.
Maar vertel me nu eens hoeveel vissers kunnen er nog zelf een aas samenstellen om voorn/brasem te vangen?
Ik kan het nog steeds hoor! Ben het heel jong aangeleerd geweest, en ik kan mijn basics. Kant en klaar heb ik niet nodig om te vissen.
Andere kant Ingelmunster zeg je, de kant van de serres ter hoogte ervan en zeker aan de rioolbuis die daar in het kanaal kwam kon je bakken vis vangen onze wedstrijden waren daar nu en dan (dus vijvervissers waren we zeker niet)! Maar wat is er daar gebeurt, die natuurgroepen hebben er een eind aan gemaakt samen met die mannen vanuit de zwaaikom met hun bootjes. Als er een nationale visserij was kwamen die op 3 meter van je top varen, nu je ziet maar. Verder viste ik mee op alle wedstrijden op de kanalen de zondag , ook aan de Belgische kampioenschappen na voorgaande selectie wedstrijden dus steeds moest men zijn sector bevissen vaste hengel!! We gingen dan nog zelf onze armorce en vers de vase scheppen, de volledige week waren we onrechtstreeks bezig met vissen.
Trouwens moet je maar eens de groeten doen aan Gunther Bardoel van mij. Heel veel wedstrijden gevist waar Gunther en zijn vader aanwezig waren.

IGNACEDC
gebruiker
gebruiker
Favoriete vis: Brasem
Lid van: zpdvde
Leeftijd: 59

Berichtdoor IGNACEDC » 12 dec 2016, 09:14

biomix schreef:Ik denk als er naar de toekomst geen verandering komt onze inters op internationaal vlak niet meer zullen meedraaien, in alle landen in Europa op uitzondering België zijn de competities open. De oudere garde houdt dit hier tegen, hun goed recht. Maar kijk naar onze visserij op nationaal vlak, boert hopeloos achteruit.
@ignacedc, je bent op latere leeftijd toch nog gaan feederen. Waarom kan je dan op latere leeftijd niet meer leren matchen?
Grts

Beste @biomix, de inters kunnen best genoeg hun mannetje staan. Ik ken er genoeg, allemaal topvissers en allemaal krakken, zowel met de vaste stok, match en bolo. Daar is het niet aan gelegen. Zouden ze dan niet beter meer naar het buitenland gaan vissen en zich daar aanpassen aan de waters? Waarom moeten wij ons altijd aanpassen aan de inters. 2 jaar geleden is de vaste stok van 13 meter afgeschoten. Deze werd niet toegelaten op nationaal vlak en ook voor de BVVL niet. Ik ga jullie zeker niet tegen houden om dit in te voeren, iedereen zijn mening, maar als je eens nakijkt hoeveel oudere mensen er nog mee vissen op nationaal vlak... dat zijn er heel wat. Kijk eens hoe alles afneemt in alle verbonden minder en minder vissers die nog meedoen. Houd alles simpel zoals het is. Het is zo al moeilijk genoeg. Ik feeder soms wel eens, maar buiten de competitie. En nog geen wedstrijd, ennkel bij de federale politie waar ik lid van ben. Je kan alles leren op oudere leeftijd, dat is juist, maar ik heb daar gewoon geen interesse voor.
Grt ignace

Calo
gebruiker
gebruiker
Favoriete vis: Brasem
Leeftijd: 28

Berichtdoor Calo » 13 dec 2016, 14:12

Alles open en geen zever. Oude garde moet eens aan de toekomst denken in plaats van de reglementen zoveel mogelijk te controleren dat zij nog kunnen blijven meedoen voor een prijske. Laat de hengelsport in godsnaam toch evolueren, zou op termijn iedereen ten goede komen. Besef echter wel dat dit een zinloze discussie is, want, zoals op meerdere vlakken zal het hier niet veranderen. Zal zich in de toekomst wel uiten in het dalend aantal deelnemers aan bepaalde wedstrijden.

Terug naar “Vaste hengel wedstrijden”