Krantenkoppen over vissen

Hier kan je discussiëren over van alles en nog wat, maar vooral over onderwerpen die weinig met vissen te maken hebben (hou het netjes).
Forumregels
Hou steeds rekening met de Forumregels en pas ze ook toe!
Repesteel
Sponsor
Sponsor
Favoriete vis: Karper
Groep: Sponsors+++
Leeftijd: 54

Re: Krantenkoppen over vissen

Berichtdoor Repesteel » 06 mar 2017, 15:49

Hoi Orioner,
Gelijk heb je zeker, maar bekijk nu eens die sonar beelden, het is een biljard vlak, dus industrie speelt daar grote parten in. Er is een maximum diepgang van 5 meter, geloof me die 2000 tonners hangen heel laag tegen de bodem. Wat de schroef van zo een boot aan water en druk verplaatst is immens groot, laat staan dat er daar een plantje of mos de kans krijgt aan te groeien is nihil. De zijarmen van het AK zijn voor kleinere boten, tja kleiner. :(
Zoals je aangeeft wordt de bijgezette vis losgelaten in een grote plas water zonder voedsel en planten, juist zoals sommige vissen thuis bij mensen in een bokaal water. Dan moet je het eens hebben over die waterkrachtcentrales dat er staan. Dit is om het sluizen en sassen op pijl te houden, man wat er daar doorgaat van water en de zuigkracht onvoorstelbaar, ze zeggen wel er staan filters voor, tja bla bla. Als je als mens of vis moest voor zo een filter terecht komen hang je eraan vast tot je opgelost bent, daar geraakt je niet meer weg uit die ruimte! Momenteel proberen ze nu zoveel mogelijk trafiek te hebben via het water en laten ze industries de kanalen gebruiken om water aan te zuigen. In vele gevallen komt het in weer gefilterd zoals je meld (graatmager). Op den duur zouden we allen beter streven voor grote water spaarbekkens of grote vijvers of natuurgebieden dat ze open stellen voor hengelaars en daar hun vis komen in plaatsen. Maar die mannen met hun verrekijker liggen overal op de loer. Vergeet niet als het jacht seizoen open is, staat ze er zeker bij hoor die vogeltellers en wat eender. Nu de groene mannen hebben iets bekomen door allen te streven voor natuurgebieden. Laats ons allen te samen ijveren voor/naar iets, misschien te mogen gaan vissen in natuurgebieden of jaagpaden er zijn nog zoveel mooie gebieden waar we niet mogen vissen. Maar wie gaat het heft in handen nemen ? Dan moeten we ook allen achter die persoon staan. Maar voor mij is het einde bijna in het zicht, allen gaan ze terug naar clubs die beschikken over een mooie vijver! Je moet eens de internationale/nationale wedstrijden bekijken de dag van vandaag, daar komen bijna geen bezoekers meer naar toe. Bij vroeger, de mensen droegen je op handen en eerbiedigden die man die een titel behaalde.
Klein voorbeeld als klein manneke mocht ik vroeger mee naar het kampioenschap van België omwille mijn vader eraan moest meedoen, heel vroeg in de morgen stopten we langs de Brugse Damse vaart bij iemand die daar aan het vissen was, die man viste nog met een bamboehengel, voor velen was dat nog normaal dan. Enkele malen kwam de pen van de man omhoog en kwam plat op het water te liggen. :) Dus een platte pen, een aanbeet die man reageerde daar gewoonweg niet op, waarop mijn vader en zijn vrienden die persoon daar op attent maakten dat dit een aanbeet was. Omwille nu echt niemand lachte met die persoon, ze hielpen hem. Maar in de namiddag tijdens het kampioenschap was er een touw gespannen en stond het boem vol toeschouwers. Ik moest dan van de ene clubvriend naar de andere van mijn vader gaan en vragen wat ze vingen en hoe, op grond van grond, hoeveel met wat van aas op nummer haak, ja man. Eerlijk gezegd Johan Demeulenaere vond ik echt dan de beste visser ooit, uren heb ik naast hem gezeten als klein manneke tijdens de wedstrijden en hij vroeg me dan ga je ook eentje roken? Héhé, ik ging erop in zat dan in het geniep als 8 of 10 jaar oud manneken te roken bij hem. :) Nu Johan vroeg het dan anders, Johan vroeg meestal ga een kijken op dit nummer wat vangt deze en hoe? Dit waren tegenstanders van andere clubs die ikzelf ook niet kende, dit waren er wel van in zijn sector. Ik zie Johan vroeger nog aanzetten 's morgens vroeg met zijn fiets en hengelspullen naar Labeeuws den Boereput. Johan geeft alles van zichzelf geleerd, want ik denk dat zijn vader Roger niet viste.
Freddy Soenen was de brasem visser ooit! Voordien was Freddy ook een heel goede voornvisser!
Geert Vanhecke en Renzo Gunst de voorn vissers ooit! Zich meten met die mannen kan men nu niet meer het kantvissen is onmogelijk geworden op kanalen. De tijd van toen tja, jammer genoeg kan men die niet meer terugdraaien, kon dit maar op gebied van natuur.
Nu genoeg daarover weer bij nu, er moet iets gebeuren voor de hengelsport beoefenaars! Jammer dat het ieder voor zich geworden is. Op werkvloer wordt je tussen de gele lijnen gehouden, het komt dat je in je vrije tijd er ook moet tussen lopen! Voor vele mensen is het een te dure sport geworden en haken af.
Bekijk nu eens die materiaal prijzen. :shock:

lookalike
regelmatige gebruiker
regelmatige gebruiker
Favoriet water: Vijver+Kanaal
Favoriete discipline: Roofvissen
Favoriete vis: Forel
Groep: Geregistreerde gebruikers
Leeftijd: 71

Berichtdoor lookalike » 06 mar 2017, 16:45

De nostalgie druipt er vanaf, golden memories ja daar kunnen mannen van onze leeftijd zich nog aan optrekken maar het verandert geen jota aan de huidige toestand. Zoals je zelf al aangeeft is het einde in zicht of je moet genoegen nemen met het hengelen op vijvers. Sorry, maar voor mij is dat vissen in een badkuip waar de vis geen kant op kan.
Mijn besluit staat vast, ik geef nog weinig of geen geld uit aan hengelen op de Belgische wateren, hetgeen ik uitspaar zal ik besteden aan vissen in het buitenland. Nederland en Ierland.

insano187
Moderator
Moderator
Favoriet water: Kanaal
Favoriete discipline: Witvissen
Groep: Algemene moderators
Leeftijd: 36

Berichtdoor insano187 » 06 mar 2017, 22:27

spetje
gebruiker
gebruiker
Favoriet water: Vijver
Favoriete vis: Brasem
Leeftijd: 41

Berichtdoor spetje » 06 mar 2017, 23:22

Edit: off topic.
The map is not the territory.

lookalike
regelmatige gebruiker
regelmatige gebruiker

Berichtdoor lookalike » 07 mar 2017, 08:15

insano187 schreef:http://www.hln.be/hln/nl/2764/milieu/article/detail/3097873/2017/03/06/Vissen-verdwijnen-in-Albertkanaal-door-te-proper-water.dhtml

Het zal wel beteren zei de licht gelovige.

insano187
Moderator
Moderator

Berichtdoor insano187 » 07 mar 2017, 09:03

@spetje: mijn post van HLN gaat over het aantal vissen in het AK. Het is een krantenkop. Denk dat dit dan wel het juiste topic is medunkt.
Indien dit uw gevoel voor humor is, gelieve dit dan ook in het juiste topic te plaatsen, namelijk (flauwe) moppen.
Grtjs

lookalike
regelmatige gebruiker
regelmatige gebruiker

Berichtdoor lookalike » 07 mar 2017, 14:19

Deze heren en dames beloven ook weeral het paradijs voor de Nederlandse vissers:
http://www.sportvisserijnederland.nl/ac ... video.html

spetje
gebruiker
gebruiker

Berichtdoor spetje » 07 mar 2017, 18:32

@insano187 Mijn eigen post was off topic, waardoor ik die zelf weg ge-edit heb. Posts verwijderen kan zover ik weet niet. Dit had dus geen betrekking op jou. Ik probeer me net aan de forumregels te houden.

insano187
Moderator
Moderator

Berichtdoor insano187 » 07 mar 2017, 19:07

Een PB naar de moderators en beheerders om een bericht aan te passen of te verwijderen mag altijd.
No hard feelings.
Grtjs

spetje
gebruiker
gebruiker

Berichtdoor spetje » 07 mar 2017, 20:31

guido moors
Vip
Vip
Lid van: Feeder Team Bolderberg
Groep: Vips
Leeftijd: 45

Berichtdoor guido moors » 07 mar 2017, 21:51

Ik had ook verwacht dat de vissers die ze interviewden ook zouden beginnen over de zwarte pest, alsook over het toenemende scheepsverkeer. Maar neen, en dat vind ik persoonlijk een grote gemiste kans. Maar als ze er echt iets aan gaan doen dan zal dat nog jaren duren vooraleer dat allemaal terug op punt zal staan.
Mvg guido

Dendezen
ervaren gebruiker
ervaren gebruiker

Berichtdoor Dendezen » 07 mar 2017, 22:18

Gingen ze er dan iets aandoen Guido?
Zou me verbazen. Misschien nog eens een studie, en dan nog eens één. Denk dat de Oosterweel niet zo een groot probleem gaat zijn tov de kanalen en rivieren weer visvriendelijk te maken en ja daar hoort ook bij het elimineren van een deel van die zwarte vogels.

Randy
Vip
Vip
Favoriete vis: Zeelt
Lid van: Palingvrienden, de linievissers
Groep: Vips
Leeftijd: 34

Berichtdoor Randy » 08 mar 2017, 00:49

Ik denk dat men moet beseffen dat deze kanalen dienen voor scheepvaart, dus die zorgen voor werk, dit gaat voor op onze hobby. Maar de zijkanten wel vis leefbaarder maken. En visvriendelijker. En toch even nadenken ivm de waterzuivering. Die doet zijn werk naar mijn inzien te goed.

Orioner
Sponsor
Sponsor
Favoriete vis: Voorn
Groep: Sponsors+
Leeftijd: 37

Berichtdoor Orioner » 08 mar 2017, 08:01

Ik blijf er bij dat het water te proper is geworden. Als je 100 vissen op een kaneel steekt en er is maar eten voor 20 heb je na bepaalde tijd een probleem. 80 sterven, 10 belanden in de maag en er schieten er nog 10 over. Vroeger was het water idd wel minder proper, maar er werd ook veel meer voedsel gesmeten. Wedstrijden van 100 vissers en meer ieder weekend op kanaal Kortrijk of Roeselare-Leie. Ze zaten van Emelgem tot in Ingelmunster (200 man) en er zat dan nog eens 100 man aan de Wante. Zowel de zaterdag als de zondag. Hoeveel kg en liters lokaas en vers werd er niet gesmeten. Die vis kreeg volop te eten. Ook al was de biologische draagkracht van deze kanalen niet voldoende, toch zat er veel vis op omdat ze genoeg eten kregen.
Ik had gisteren gelezen op HLN dat er iemand schreef: mijn vijver is ook helder en er zit ook vis op, tuurlijk omdat hij zijn vissen eten geeft. Ik raad hem eens aan om 1 jaar geen eten te geven. Hoeveel van zijn vissen zullen er nog overblijven??

jorredaneels
gebruiker
gebruiker
Favoriete discipline: Karpervissen
Lid van: 't Panneke Vol Pulle
Leeftijd: 64

Berichtdoor jorredaneels » 08 mar 2017, 09:41

Toen zag je ook geen aalscholver!!!