Krantenkoppen over vissen

Hier kan je discussiëren over van alles en nog wat, maar vooral over onderwerpen die weinig met vissen te maken hebben (hou het netjes).
Forumregels
Hou steeds rekening met de Forumregels en pas ze ook toe!
lookalike
regelmatige gebruiker
regelmatige gebruiker
Favoriet water: Vijver+Kanaal
Favoriete discipline: Roofvissen
Favoriete vis: Forel
Groep: Geregistreerde gebruikers
Leeftijd: 71

Re: Krantenkoppen over vissen

Berichtdoor lookalike » 08 mar 2017, 10:21

Misschien is er toch nog hoop, de talrijk afgesneden meanders opnieuw verbinden met de Demer. Tientallen paai- en rustplaatsen, dat is wat er ontbreekt. Als ik 100 wordt zal ik het nog meemaken.
http://sigmaplan.be/nl/projecten/demerv ... anders%20/

Orioner
Sponsor
Sponsor
Favoriete discipline: Witvissen
Favoriete vis: Voorn
Groep: Sponsors+
Leeftijd: 37

Berichtdoor Orioner » 08 mar 2017, 11:40

@ jorre, het is een en en en situatie. Die aalscholvers geven de doodsteek in vele gevallen. Een vicieuze cirkel waar je zonder de gepaste maatregelen moeilijk uitkomt.

vlagzalm
nieuwe gebruiker
nieuwe gebruiker
Favoriet water: Kanaal
Favoriete vis: Karper
Leeftijd: 61

Berichtdoor vlagzalm » 08 mar 2017, 14:12

Hallo mannen, was het AK vroeger ook geen betonnen bak met wel veel en schone vis, ik dacht het wel hoor, maar toen hoorde je niets van aalscholvers of meervallen. Een aantal jaar geleden gingen wij een paar keer per jaar naar de Moezel vissen, een prachtwater om te vissen massa's vis. Er zijn daar meervallen op gekomen en het ging van jaar na jaar zwaar achteruit je ziet er nu bijna geen vissers meer zelfs de eenden en de zwanen verdwijnen er. De Duitsers noemen ze de visduivels, echt triestig, want die rivier heeft wel natuurlijke oevers en als ge er een steen omdraait zit die vol waterinsecten dus eten in overvloed. Ja, de mensen vergeten dat die meervallen hun goed vermenigvuldigen hé? Laatst nog een Waal gesproken, hij vist heel veel op de Maas tussen Dinant en Namen, daar hetzelfde probleem, veel meerval en de rest is weg. Ik denk dat het niet alleen dat helder water is hoor, maar er zitten nu aalscholvers en meervallen en die vuiligheid zat er vroeger niet.
Automatisch samengevoegd met je vorig bericht. Gelieve in het vervolg de wijzig knop te gebruiken (cfr. Forumregels 24 uur regel)!
@lookalike, jij zit toch met een vis paradijs naast uw deur, het meer van Keerbergen.

lookalike
regelmatige gebruiker
regelmatige gebruiker

Berichtdoor lookalike » 08 mar 2017, 14:29

Jawel, maar dan moet je wel een goed netwerk hebben man, hoe geraak je anders aan de oevers. Vroeger was dat geen probleem heb tientallen cv installaties onderhouden daar, maar het probleem is vele huizen (excuseer villa's) zijn verhuurd aan expats en expats blijven niet lang op een plaats.
Wat uw opmerking betreft aangaande de Maas, de nagel op de kop. Het brasem bestand van de Maas is meer dan gehalveerd door die meervallen.

guido moors
Vip
Vip
Favoriete vis: Brasem
Lid van: Feeder Team Bolderberg
Groep: Vips
Leeftijd: 45

Berichtdoor guido moors » 08 mar 2017, 14:32

Wel @vlagzalm, ik was aan het wachten dat er iemand was die dit zou gaan zeggen, mijn gedacht was ook dat het AK vroeger een betonnen bak was en toen zat er wel veel vis en schone vis. En ook toen had men tijden dat het water heel helder was maar toch beet er veel vis. Vroeger zat er 20 kilo vis per hectare water, nu nog amper 10 tot 12 kilo. Dus dat de mensen die overtuigd zijn dat de achteruitloop van het bestand enkel te wijten is aan het te zuiver water die mogen wat anders gaan denken. Het enige bestand wat op peil blijft is die zwarte pest in de lucht en de meervallen als ook die zwartzakken in het water. Ik weet niet hoeveel mensen het gezegd hadden dat de vis wat er is uitgezet menige jaren terug enkel zou dienen als voeder voor die vreetzakken en zwarte pest, maar degene die bij hoog en laag beweerden dat het niet het geval zou zijn, die mogen nu eens gaan zeggen waar de vis dan allemaal naartoe is. Vooraleer er vis word uitgezet worden deze gekweekt in bassins die dagelijks worden gezuiverd, dus die visjes zijn gewend aan het zuivere water, het enige verschil is dat ze er dagelijks voeding krijgen. En dan komen ze in een betonnen bak waar er weinig voeding is. Maar als die kleine visjes geen kans krijgen om de weinige voeding dat er is te pakken, tja, dan houdt het op. Ik wil hier geen polemiek opstarten en het zuivere (voedingsloze) water zal er misschien geen goed aan doen, maar dat is toch echt zeer miniem. Maar diegene die overtuigd blijven dat het zuivere water de enige boosdoener is mogen mij zeggen waar de vis dan naartoe is.
Mvg guido

vlagzalm
nieuwe gebruiker
nieuwe gebruiker
Favoriet water: Kanaal
Favoriete vis: Karper
Leeftijd: 61

Berichtdoor vlagzalm » 08 mar 2017, 15:19

Vier à vijf maand geleden zetten ze vis uit op het meer van Rotselaar 250 kg, visjes van 5 à 10 cm. Een uur erna, 50 tal aalscholvers wat een vreetpartij, vele mensen zagen het gebeuren, is dat de oplossing ongelofelijk toch? Een 10 jaar geleden heeft daar eentje 7 meervallen van een 30 cm groot op gezet, die zijn ondertussen al 1,80 meter en ze hebben al goed gekweekt dat er al kleinere worden gevangen. De visclub van dat meer heeft de boeken toegedaan van ellende, zo goed als niets meer te vangen. Zeer spijtig, want het was een prachtviswater. Zo zie je maar wat de echte problemen van weinig of geen vis meer, naar het schijnt zouden de karpervissers daar niet zo veel mee inzitten dat er meervallen zitten, die mannen houden van grote vissen, wat ik begrijp. Maar ook de karper en het karperbroed zal er aan gaan hoor, want daar draait zo een volwassen meerval zijne staart niet voor om hoor.

lookalike
regelmatige gebruiker
regelmatige gebruiker

Berichtdoor lookalike » 08 mar 2017, 16:25

Ja dat was een flater van jewelste, meervallen uitzetten. En die aalscholvers hebben een uitstekend communicatie systeem. Ge gaat ze niet zien duiken waar er geen vis te vangen is. En als er ene een school ontdekt heeft binnen de kortste tijd heeft ie al zijn broeders en zusters opgeroepen, begin bijna te geloven dat ie over de nieuwste i-phone beschikt. Nochtans die van natuur en bos hebben er nog nooit meer dan drie gezien op het meer van Rotselaar, althans dat beweren ze toch. Bekijk het verslag maar eens van de monotering van het meer.
https://www.natuurenbos.be/sites/defaul ... n_2014.pdf

guido moors
Vip
Vip

Berichtdoor guido moors » 08 mar 2017, 16:47

Ook een bericht geweest enkele jaren terug, dat een karpervisser op een vijver in Bilzen een meerval had gevangen i.p.v. karp. En dan gaat hij met zijn stomme kop en zijn vader erbij op de foto, toen ze hem zijn gaan uitzetten op het AK. En fier dat hij was dat hij een meerval had gepakt.
Mvg guido

Orioner
Sponsor
Sponsor
Favoriete vis: Voorn
Groep: Sponsors+
Leeftijd: 37

Berichtdoor Orioner » 08 mar 2017, 17:25

Elke exoot, of het nu een zwartbek is of kleine meerval (vaste stok), vliegt op het droge en dit zonder pardon. Ik hoop dat iedereen het doet. Het is maar een druppel op een hete plaat maar beter dan niets.
Vroeger kon je meervallen kopen in de tuincentra's. Nu weet ik het niet, maar vele van die beestjes zijn ook in onze waters terecht gekomen.

guido moors
Vip
Vip

Berichtdoor guido moors » 08 mar 2017, 19:56

Ge moogt gerust zijn, ook bij mij vliegen ze de kant op.
Mvg guido

spetje
gebruiker
gebruiker
Favoriet water: Vijver
Leeftijd: 41

Berichtdoor spetje » 08 mar 2017, 20:47

Tot nu toe had nog niet opgepikt welke impact meervallen hebben op een visbestand. Ik wist wel dat ze roofvissen zijn, maar ik beschouwde die net als snoek als vissen die bijdragen tot een gezonde populatie. Een lokale viswachter roemde zelfs de aanwezigheid van meervallen op waters in de regio. Het is pas hier dat ik ook een ander geluid hoor. Als ik wat verder info google, lees ik trouwens dat het mogelijks geen exoot is. Volgens http://www.ikvis.nl/roofvis/meerval/ zijn er aanwijzingen dat hij al 5000 jaar terug voorkwam in Nederland. Andere vis-sites zoals hengeleninbelgië roepen expliciet op om de meerval met zorg terug in het water te plaatsen. In NL is de meerval blijkbaar zelfs een beschermde soort waarvan men blij is dat hij na 25 bijna verdwenen te zijn terugkeert in 'gezonde populaties'. Zover ik weet is de vis in België niet beschermd?
Het enige nieuwsbericht dat ik vlot tegenkwam waarop men aangaf dat de meerval de rivieren leegvreet is te vinden op VTM -nieuws - waarvan in deze topic reeds aangehaald werd dat men bepaalde info wel erg eenzijdig weergeeft (cfr berichtgeving AK).
Ook voor wie zich probeert te informeren is het niet zo evident dat men tot dezelfde conclusie komt. Als jullie links kunnen geven die jullie op het eerste zicht logisch klinkende stelling omtrent de schadelijkheid van de meerval onderbouwen, dan is dat zeker welkom. Of het dan ook verstandig is om vissen dood te kloppen - als ik daar überhaupt toe bereid zou zijn - is nog weer een andere kwestie. Vroeger vond men het uitroeien van de wolf ook het beste wat er kon gebeuren, de snoek kreeg wellicht ook bijna van hetzelfde laken een broek. De meningen daarrond zijn ondertussen ook al weer wat genuanceerder.
The map is not the territory.

guido moors
Vip
Vip

Berichtdoor guido moors » 08 mar 2017, 22:26

Elke zwartbek als meerval (hoe groot of klein ook) blijft op de dijk bij mij, exoot of niet. Allang bestaande of nieuweling maakt voor mij niks uit. Hetzelfde geldt voor zo een zwarte pest uit de lucht, blijft ook eraan, maar dat is voor een ander topic.
Mvg guido

pino2
ervaren gebruiker
ervaren gebruiker
Leeftijd: 64

Berichtdoor pino2 » 08 mar 2017, 23:32

Wat doe je dan met karper?

spetje
gebruiker
gebruiker
Favoriet water: Vijver
Leeftijd: 41

Berichtdoor spetje » 09 mar 2017, 00:03

https://www.nrc.nl/nieuws/2010/10/02/de-aalscholver-is-een-goede-viskweker-11950779-a285977
Niet zo recent, wel terzake. Een op verschillende fronten verrassend artikel voor wie het doorleest. Zo zou de jacht op de aalscholver wel eens een averechts effect te hebben: "Als je aalscholvers wilt kweken, moet je ze verstoren! Door verstoring gaan ze zich verspreiden en stichten ze her en der nieuwe kolonies. Dat is in een land als Zweden wel gebleken. Om de beroepsvissers tegemoet te komen, is het veel slimmer om maatregelen te treffen die de visstand stimuleren, zoals aanleg van natuurlijke oevers met geschikte paai- en schuilplekken voor vissen langs het IJsselmeer.”
Nog verrassender is de stelling dat de aanwezigheid van de zwarte pest tot een aangroei van de vispopulatie leidt, maar dat de aalscholver daar wel zelf het meest voordeel mee haalt (want het zijn net de vissen die hij zelf eet die in aantal groeien). Misschien zit de natuur toch wel complexer in elkaar dan op het eerste zicht lijkt? Aan ieder om zijn eigen rekening te maken.
NB @Pino2, karpers zijn zoals die andere exoten, de neushoorntonijnen: veel te lastig om op de oever te gooien. :P
The map is not the territory.

lookalike
regelmatige gebruiker
regelmatige gebruiker

Berichtdoor lookalike » 09 mar 2017, 07:47

https://www.google.be/url?sa=t&rct=j&q= ... ZUFWUWbhvw
Het ligt gewoon aan de verbeterde waterkwaliteit.
Automatisch samengevoegd met je vorig bericht. Gelieve in het vervolg de wijzig knop te gebruiken (cfr. Forumregels 24 uur regel)!
https://www.google.be/url?sa=t&rct=j&q= ... Gao1HXOdIA
Een zin uit dit verslag is om te onthouden: "ze kennen het busje waarmee we pootvis uitzetten".

Terug naar “Babbelbox”