Hoi,
Nee, "zomerdel" is geen Hollandse griet, maar de naam van een meer in het gebied Geestmerambacht in Nederland. Het is dan nog gelegen in het dorp Broek op Langendijk (rare jongens die hollanders)...
We gaan daar al een jaar of 10 een weekendje feederen met zeer goede vangsten van grote voorns en brasems.
Nu blijkt, sinds 2008, dat het meer is afgesloten van het openbaar water. Resultaat: vangsten zo goed als nihil! Strange niet?! We zaten er in de zomer van 2008 al drie uur te vissen zonder dat ons topje gewiggeld had toen een Nederlander bij ons kwam staan en vroeg naar onze vangst. Nog geen tik gezien. Hij vertelde ons vervolgens dat ze op dat meer jaarlijks een 24-uren wedstrijd houden. Meestal wint men er met 120 a 150 kg. In 2008 won men met 24 (!) kilo... Hij vertelde dat het al eens gans jaar zo was, sinds het afsluiten van het openbaar water.
Nu heb ik al enkele artikelen gelezen waarin men zegt dat bepaalde nederlandse verenigingen ijveren voor zuiver water. Gezien onze slijmerige vriend het water lekker troebel maakt bij het zoeken naar voedsel en zomerdel een paradijs is geworden voor zwemmers (er werden meerdere "zwemkommen" aangelegd), zou het mij niet verwonderen dat onze nederlandse vrienden de brasem er lekker effe hebben verwijderd met netten. Mogelijks zwemmen die brasems nu al in onze plaatselijke wedstrijdvijvers. Weet iemand hier "meer" van? Als iemand weet of ze er terug bijten, mag hij/zij me dat ook vertellen. Graag zelfs!
Grtz,
Venneke
Welkom op Het Forum
Van harte welkom op Witvisforum.be. Op dit forum kan je terecht met al uw hengelsportvragen.
Om alles netjes en overzichtelijk te houden gelden hier ook Forumregels. Lees de regels aandachtig en pas ze ook toe aub!
Wij wensen u veel plezier met het forum.
Het Witvisforum Team
Van harte welkom op Witvisforum.be. Op dit forum kan je terecht met al uw hengelsportvragen.
Om alles netjes en overzichtelijk te houden gelden hier ook Forumregels. Lees de regels aandachtig en pas ze ook toe aub!
Wij wensen u veel plezier met het forum.
Het Witvisforum Team
[Meer] Zomerdel Geestmerambacht NL
Forumregels
Hou steeds rekening met de Forumregels en pas ze ook toe!
Hou steeds rekening met de Forumregels en pas ze ook toe!