Welkom op Het Forum
Van harte welkom op Witvisforum.be. Op dit forum kan je terecht met al uw hengelsportvragen.
Om alles netjes en overzichtelijk te houden gelden hier ook Forumregels. Lees de regels aandachtig en pas ze ook toe aub!
Wij wensen u veel plezier met het forum.
Het Witvisforum Team

De Dijle

Allerlei info en vangstmeldingen met de vaste hengel (vijvers, openbare wateren, buitenland).
Forumregels
Hou steeds rekening met de Forumregels en pas ze ook toe!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Slafes

De Dijle

Ongelezen bericht door Slafes »

Zijn er hier nog mensen die op de Dijle vissen? Ik ken er nu een drietal stekken waar er wel vis te vangen is, maar nu niet meteen veel vis. Als je er vangt zijn het wel kroezen en karperkes van meer dan een kilo, maar van bepaalde mensen hoor ik dat ze ook vissen op de niet "gekende" stukken, namelijk de snelstromende stukken. Als je dan vraagt hoe ze er op vissen: met het juiste materiaal hé.
Ik vraag me dus af wat het juiste materiaal is, en waarom men daar zo geheimzinnig over doet. Op de snelstromende stukken heb ik ook al met de picker proberen te vissen, maar zonder succes. Voerkorfjes van 20gr zijn dikwijls nog te licht, en de vis te dun gezaaid. Vlagdobbers, ook al getest, de stroming is er op bepaalde stukken nog te snel om daar plezier aan te beleven. Nu dat het zo lang goed weer is, en het water kristal helder was kon ik lange stukken bekijken. Op sommige stukken zie je echt enkel groen en eenden, op andere ineens een school vissen. Kroeskarper, winde, een zeldzame brasem en wat schubkarpers.
Hoe pakken de pro's dit aan? In Mechelen zou er in het centrum ook goed gevist worden op de Binnen Dijle, maar daar ben ik nog niet gaan kijken.
Ik pak het aan door op stilstaande stukken te gaan vissen, of op stukken die zeer zacht stromen en waar ik al vis gezien heb. Met een lichte werphengel en een dobber van één gram ga ik dan aan de slag en laat mee driften en af en toe blokkeer ik even. De manier heeft wel succes, maar werkt dus enkel op traagstromende stukken.
Vaste stok is op deze stukken onbruikbaar, zelfs de karpers van anderhalve kilo trekken als karper van 8 kilo op vijver. Gisteren nog kapot getrokken, slip van de molen redelijk los, haakje 16 en 12% onderlijn. Precies een run van een dikke karper op vijver en over in no time van de moment dat je ook maar even wil tegenhouden. Onderlijntjes waar ik op vijver al karper van 5 kilo met gemak op de kant kreeg!
Stromend water, het zal altijd iets speciaals zijn denk ik, maar weinig mensen die er op kunnen vissen vrees ik.

Dit onderwerp heeft 33 reacties

U moet geregistreerd en aangemeld zijn om de reacties in dit onderwerp te kunnen lezen.


Registreer Aanmelden
 
Plaats reactie
Witvisforum.be : Mededeling i.v.m. de Forumregels