Invasie van grondels

Interessante hengelsport gerelateerde linken of promoot je eigen hengelsport website.
Forumregels
Hou steeds rekening met de Forumregels en pas ze ook toe!
Enkel Hengelsport gerelateerde linken!
BlackEye Catana
nieuwe gebruiker
nieuwe gebruiker
Groep: Geregistreerde gebruikers
Leeftijd: 42

Re: Invasie van grondels

Berichtdoor BlackEye Catana » 11 dec 2014, 09:49

Heb er deze zomer ook de ene achter de andere gevangen, op kanaal Ingelmunster.

bill4210
gebruiker
gebruiker
Favoriet water: Kanaal
Favoriete discipline: Witvissen
Favoriete vis: Voorn
Leeftijd: 36

Berichtdoor bill4210 » 09 feb 2015, 13:14

Ik heb zaterdag weer een Kesselers grondel gevangen aan de sluis in Genedijk. Ik weet niet dat je hier nog iets mee bent pieterjan.
Grtz

pieterjan
Moderator
Moderator
Lid van: NVTA, De Wedstrijdvissers Ieper
Groep: Algemene moderators
Leeftijd: 27

Berichtdoor pieterjan » 10 feb 2015, 00:03

Merci, daar zijn we zeker iets mee. Toevallig geen foto?

bill4210
gebruiker
gebruiker
Leeftijd: 36

Berichtdoor bill4210 » 10 feb 2015, 09:47

Nee, had er geen van gepakt deze keer, hij was een 10 cm ongeveer.

WegMetStropers
mini gebruiker
mini gebruiker
Favoriet water: Vijver
Favoriete vis: Karper
Leeftijd: 25

Berichtdoor WegMetStropers » 05 mei 2015, 21:33

Allen,
Aangezien ik hier eigenlijk niet een geschikte plek voor vind zet ik het hier. Mijn vraag is de volgende.
Hoe krijg je in hemelsnaam Blauwbandgrondel van je visvijver??
Het gaat hier om een serieuze plaag, heb een persoonlijke vijver en deze is zeer groot. Maar op één of andere manier zijn deze beesten hierin terecht gekomen.
Ja kan niet meer met maden, deeg of korrel vissen want het raakt gewoon de bodem niet.
Heb geprobeerd met kleine netten van 1x1 met korrels op en zo vang ik op 1 uur een ganse emmer vol.
Heb geprobeerd met kleine baars, maar volgens mij hebben de vissen mijn baars opgegeten ipv omgekeerd.
Iemand nog suggesties? (Heb gelezen dat kleine snoek of forel wel helpt maar dan gaan die met mijn ritsen lopen die natuurlijk iets dikker zijn).
Mvg.
Laatst gewijzigd door dlv op 06 mei 2015, 09:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Bericht samengevoegd naar bestaande topic en juist Forum. Gelieve in het vervolg eerst de zoekfunctie te gebruiken! Bovendien blanco regels verwijderd (cfr. Forumregels)!

Antoinette
ervaren gebruiker
ervaren gebruiker
Favoriet water: Vijver+Kanaal
Lid van: HSV HVK
Leeftijd: 48

Berichtdoor Antoinette » 05 mei 2015, 21:39

Maar hoe ze er in komen, het zou kunnen dat een aquariumliefhebber er vanaf wou en ze dumpte in het eerste water wat hij tegen kwam, gebeurd overal in de hele EU dat men uitheemse dieren (kreeften en vissen en garnalen) tegen komt in de buiten wateren. Het is zelfs zo erg met die plaagdieren dat er al op veel soorten een importverbod is opgelegd door de EU.
Geen idee hoe je ze kan bestrijden helaas.
Mijn andere hobby (beeldhouwen) http://www.speksteen-creaties.nl
Rubber coaated leefnetten te koop: viewtopic.php?f=9&t=15455

kdb08
Vip
Vip
Lid van: 't Venneke, 't Zoontje
Groep: Vips
Leeftijd: 30

Berichtdoor kdb08 » 05 mei 2015, 22:05

Ik heb al van verschillende vijvers gezien dat ze met baars te zetten weg zijn. Op 1 vijver hebben ze 100kg baars (kleine baars) en op 2 andere putten 50kg baars. Het hangt er wel van af hoelang het duurt naargelang hoeveel bora erop zit, ik heb horen zeggen dat die 4! Keer per jaar paaien! Een andere manier zou ik niet weten eerlijk gezegd :-)
Grtz

werner
Vip
Vip
Lid van: Goudvisje Diest
Leeftijd: 38

Berichtdoor werner » 05 mei 2015, 23:17

Idd een combinatie van baars zetten, samen met de tactiek die je al toepast met het kruisnet.
Un homme qui parle trop se fait souvent moins entendre qu'un autre qui ne parle pas assez.

Rob
mini gebruiker
mini gebruiker
Favoriete discipline: Roofvissen
Favoriete vis: Forel
Leeftijd: 56

Berichtdoor Rob » 06 mei 2015, 06:30

Heb een gelijkaardig probleem gehad met mijn vijver van 5000 m2. Bij aankoop 4 jaar geleden zat er zeer veel karper en blauwand op. Omdat ik meer helder water wilde heb ik het grootste deel van de karper verwijderd, de blauwband begon dan nog meer te kweken.
Vervolgens heb ik een combinatie van grote winde, baars en roofblei uitgezet en een jaar later was de blauwband opgeruimd. Natuurlijk kan je de laatste exemplaren niet verwijderen maar mijn rietvoorns en voorns hebben zich nu goed kunnen voortplanten zodat de blauwband geen kans meer heeft om zich massaal te vermeerderen. De blauwband is drager van verschillende virussen waarvan er zelfs eentje bij is die er voor zorgt dat het snoekbroed afsterft.
Nog veel succes.

vyverke 5
Vip
Vip
Favoriete vis: Brasem
Lid van: De Genieters ,De Watertoren
Leeftijd: 69

Berichtdoor vyverke 5 » 06 mei 2015, 07:56

Baars werkt zeer effectief maar als je er zet neem dan niet de grotere baars, die van 12 tot 15cm lengte zijn ruimschoots voldoende.

Stoffels
mini gebruiker
mini gebruiker
Favoriete vis: Snoekbaars
Lid van: Neromhof
Leeftijd: 33

Berichtdoor Stoffels » 06 mei 2015, 11:39

Snoekbaars zou die grondels ook wel lusten heb ik al gehoord. Maar dan zou ik er niet te veel op zetten.
@veek, ik begrijp dat het op een humane manier moet gebeuren. Eigenlijk volgens de letter van de wet mag het zelfs niet. Maar, die grondels zijn niet alleen uitheems ze zijn ook een uiterst invasieve soort. Waar deze soort opduikt, worden de inheemse soorten verdreven. Ze vermenigvuldigen zich op een mum van tijd. Als we moeten wachten op regeltjes zal het voor vele wateren al veel te laat zijn. Ik vis zelf regelmatig op roofvis en op sommige wateren waar ik vis kan je je stadje niet meer laten zakken of je vangt van die grondels. Ze zijn een echte plaag.

Veek
regelmatige gebruiker
regelmatige gebruiker
Favoriete vis: Zeelt

Berichtdoor Veek » 06 mei 2015, 12:37

Snoekbaars is ook uitheems...
Hoort hier ook niet te zijn. Veel snoek is hierdoor verdwenen. Maar toch vissen we er graag op.
Zie artikel: http://www.natuurbericht.nl/?id=1332
Jammer dat ons water en sportvisserij in Belgie geen deftig beleid heeft, op dat vlak zouden we eens beter wat meer naar nederland kijken.
De grondels zijn inderdaad met veel, maar menig vis voedt zich hier toch mee. Meer voeding is meer roofvis.
Kijk maar naar uilen: als er een jaar een knaagdierenplaag is, zal het jaar erop meer uilen zijn, en zou houdt dit zich vnm in stand. Maar dat geld natuurlijk voor open habitats.
Op een privé vijver zou ik roofvis bijzetten, onderzoek wijst uit dat grotere baars en snoekbaars en zelfs snoek na kennis grondel eten. Maar een harmonie op een gesloten habitat is nooit eenvoudig te bereiken.
Afvissen en invriezen/koken is diervriendelijker bevonden dan levend op het droge te gooien.
Hier ook een artikel over de blauwband exoot: http://www.natuurbericht.nl/?id=11241

pieterjan
Moderator
Moderator
Lid van: NVTA, De Wedstrijdvissers Ieper
Groep: Algemene moderators
Leeftijd: 27

Berichtdoor pieterjan » 06 mei 2015, 19:42

Er bestaat nog geen deftig beheerplan om grondels op een biologisch verantwoorde manier te reduceren (uitroeien mag je vergeten; ze zitten er en je krijgt ze niet meer weg).
Specifiek voor blauwband werd onderzoek gedaan naar het uitzetten van kleine snoek. Dit werd positief bevonden: blauwband werd drastisch gereduceerd in aantal. Daarenboven deden andere vissen als voorns het beter dan in de vijvers met blauwband, maar zonder snoek. Ik vermoed dus dat je met het uitzetten van snoek de blauwband wel kan verminderen. Maar het is niet zeker of dit in elk water zal werken, hiervoor is meer onderzoek nodig.

Stoffels
mini gebruiker
mini gebruiker
Favoriete vis: Snoekbaars
Lid van: Neromhof

Berichtdoor Stoffels » 07 mei 2015, 12:02

Qua beleid ivm sportvissen kunnen we hier in België inderdaad nog heel veel leren. Onze noorderburen doen het op dat gebied een heel stuk beter.
Zo zouden ze wat mij betreft de problematiek van het illegaal meenemen van vis eens dringend gaan aanpakken.
Waar ik af en toe eens op de snoekbaars ga vissen waren onlangs hele sporen in het gras en jawel hoor geen snoekbaars meer te zien...
En niet alleen de roofvissen moeten eraan geloven, karpers, voorns, windes, enz. worden lustig meegenomen voor consumptie of privé vijvers enz.
Dit is echt een jammere zaak, laat iedereen toch zijn visje vangen voor het plezier, voor de sport. Hoe krijg je terug jeugd aan de waterkant als ze langs openbare wateren een dag moeten wachten voor één verloren voorntje te vangen?
Hopelijk komt er snel verbetering wat dat betreft.

wim_ver
regelmatige gebruiker
regelmatige gebruiker
Favoriete vis: Zeelt
Leeftijd: 29

Berichtdoor wim_ver » 07 mei 2015, 13:59

Ivm het waterbeleid doen we hier in België helemaal nog niet zo slecht hoor jongens! De tijd dat Nederland de place to be was en er wekelijks duizenden vissers van België naar Nederland gingen om er te witvissen is ook al een tijdje voorbij denk ik. In Nederland is er nog steeds legale beroeps visserij op binnenwater, het stikt er op sommige plekken ook van de grondels, er zijn daar ook bepaalde vissers die alles de kop in slaan en het stropen op snoekbaars is daar nog een groter probleem als hier. Er is vorig jaar zelfs commotie geweest over een partij die opkwam en het sportvissen daar wilde verbieden, stel je voor! Het gras lijkt altijd groener aan de overkant, maar ik heb toch het gevoel dat het de laatste 4-5 jaar in België er goed op vooruit gaat. Beken die vroeger compleet dood waren hebben zich hersteld en ook op kanalen is best een visje te vangen. Nederland heeft natuurlijk wel veel meer water en ook meer water types dus kun je er ook afwisselender vissen, dat is nu eenmaal een feit wat we niet in de hand hebben.

Terug naar “Interessante linken”