Netten spannen op de Plassendaalse vaart om vis te stelen, Oostblokkers die ongehinderd alles leegvissen,
vervuilingen die geen staartje zullen krijgen (recente Schelde vervuiling).. en ieder jaar betalen we trouw en op tijd onze staatsvergunning.
Wat gebeurt er met ons geld, wat staat er tegenover? Dertig jaren geleden werden de staatswateren regelmatig bepoot met nieuwe vis. Ik herinner me nog goed de beelden hiervan toen ik een kleine jongen was. Tegenwoordig noem ik wat men met ons geld doet zakkenvullerij of misplaatse spenderingen. Wat te denken van de steigers die men gemaakt heeft aan de kant van het jaagpad van de oude leiearm te Sint-Baafs-Vijve. Ten eerste mag men niet op het jaagpad met de auto, ten tweede is het te voet een halve km stappen en ten derde is het viswater waar deze steigers staan 40cm diep! Ongelofelijk.. En dergelijke feiten, waarheden en anekdote's kunnen ongetwijfeld door ieder van ons worden aangevuld.
Waarom betaal ik dan nog voor een staatspremie?
Waarom niet naar Nederlands model werken? Of een aantal wateren laten beheren door 'clubs'. Vb een club die rechthebbende is op de leie-armen Grammene-Gottem-Oeselgem of Sint-Baafs-Vijve-Ooigem-Bavihove. Een systeem waarop de leden kunnen kiezen voor welk district ze betalen. Deze inkomsten kunnen door de clubs geïnvesteerd worden in nieuwe bepotingen, onderhoud, betere controle... . En de leden kunnen kiezen waar ze vissen op staatswater naar keuze. Dat daarbij een klein gedeelte naar de staat zou gaan (die mannen moeten met hun dikke auto kunnen blijven rijden), tot daar aan toe. In ieder geval zou dit een dikke win situatie voor de hengelaars zijn.
Het is misschien een beetje simplistisch uitgelegd en zal complexer zijn, met jawel struikelblokken. Maar toch zou ik het schitterend vinden mochten we zoiets kunnen verwezenlijken.
Wat vinden jullie hiervan? Het zal wel bij dromen blijven, de Belgische staat indachtig, maar het moet me van het hart dat wat al jaren gaande is kwaad bloed bij me zet.
Welkom op Het Forum
Van harte welkom op Witvisforum.be. Op dit forum kan je terecht met al uw hengelsportvragen.
Om alles netjes en overzichtelijk te houden gelden hier ook Forumregels. Lees de regels aandachtig en pas ze ook toe aub!
Wij wensen u veel plezier met het forum.
Het Witvisforum Team
Van harte welkom op Witvisforum.be. Op dit forum kan je terecht met al uw hengelsportvragen.
Om alles netjes en overzichtelijk te houden gelden hier ook Forumregels. Lees de regels aandachtig en pas ze ook toe aub!
Wij wensen u veel plezier met het forum.
Het Witvisforum Team
Nieuwe formule staatsvergunning
Forumregels
Hou steeds rekening met de Forumregels en pas ze ook toe!
Hou steeds rekening met de Forumregels en pas ze ook toe!
Dit onderwerp heeft 25 reacties
U moet geregistreerd en aangemeld zijn om de reacties in dit onderwerp te kunnen lezen.
Registreer Aanmelden