Aalscholvers

Allerlei onderwerpen over witvis mbt het vissen met de vaste hengel die niet in de bovenstaande categorieën thuishoren.
Forumregels
Hou steeds rekening met de Forumregels en pas ze ook toe!
Wim Reynders
Vip
Vip
Favoriet water: Kanaal
Favoriete discipline: Witvissen
Favoriete vis: Brasem
Lid van: Goudvisje Diest
Groep: Vips
Leeftijd: 26

Re: Aalscholvers

Berichtdoor Wim Reynders » 24 okt 2006, 15:50

Aalscholver jagen veel te efficient zoals Jan zei een reiger of een eend jagen op hun eentje en die hoeveelheid is een gigantisch stuk kleiner...Het is onmogelijk om eventjes met aantallen af te komen die aalscholvers verplaatsen hun constant en hoe kun je nu in gods naam de vissen gaan tellen???

De Aalscholverpopulatie moet beperkt worden, niet door ze af te knallen maar er zijn voldoende andere alternatieven zoals nestroof etc etc... Maarja dat kost onze staat geld en daar doen ze hier in Belgie soms nogal moeilijk over hoeveel ambtenaren trekken zich trouwens aan met onze toch talrijke vissers??

in principe is het niet te verwezenlijken maar dan gaan we off topic :P Doch moet er iets aan gedaan worden want plaatsen waar geen of slechts weinig aalscholvers zitten daar is helemaal geen vis te veel fzo integendeel daar kun je zeer grote vissen vangen en daarbij ook nog de geliefde kleintjes lol ...

btw gerry: tekort aan mussen amai komt der hier ma een paar halen niet te doen... maarja wij zien wel veel zeldzame vogels in onze tuin daarom vind ik het raar dat ze overal spreken van uitstervende vogelpopulatie...

en ouder worden heeft helemaal niks te maken met meer gaan houden van de natuur ook ik zit soms naar moeder eend met haar jongen te kijken, of de kwakende kikker langs mij ipv van naar mijn pen te turen :wink: En in de winter is het interresant om de vogels eens te bekijken terwijl ik aan het eten ben en zij aan het vogelhuisje de pindanootjes deskundig aan het afknabbelen zijn :wink:

Ik hou van de natuur maar die Aalscholvers zijn gewoon met ongelooflijke aantallen aanwezig op veel plaatsen, ze krijgen de vorm van een plaag als ze dat op sommige plaatsen nog niet zijn... Met getallen afkomen is onmogelijk maar er moet dringend een beperking komen.

grtz Wim
Goudvisje Diest :D :banana:
Hengelsport Lemmens: Alles voor de visser
Hasseltsestraat 52-54
3290 Diest
Tel:013/312308

S Volkaerts
Vip
Vip
Favoriet water: Vijver+Kanaal
Favoriete vis: Zeelt
Leeftijd: 37

Berichtdoor S Volkaerts » 24 okt 2006, 17:40

Wim Reynders schreef:Met getallen afkomen is onmogelijk maar er moet dringend een beperking komen.

grtz Wim

Een kleine contradictio in terminis.

Valt mij trouwens op dat enkel wedstrijdvissers klagen.
alias de rover and the honeybadger

steve 2
Sponsor
Sponsor
Favoriete vis: Voorn
Groep: Sponsors+++
Leeftijd: 43

Berichtdoor steve 2 » 24 okt 2006, 20:04

Dat is een onderwerp dat je kan blijven over praten en er zijn met zulke problemen altijd wel mensen die niks liever doen dan tegen werken en andere meningen erop na houden, maar de fotos die ervan getroken zijn en de gruwelijke beelden die de vissers al gezien hebben moeten toch die non believers doen inzien dat da niet kan!

Ik woon ook op de buiten gerry en hier zijn bijna ook geen mussen meer maar wat denk je dat al die kraaien en eksters doen maar die betweters weten het terug veel beter hé en zo is het hetzelfde met die aalscholvers !

Gelukkig zijn er meer en meer mensen die inzien dat veel van die groene praats een hoop zever is en ik zeg ook dat het uitroeien van een diersoort niet kan maar ze moeten toch inzien dat er iets moet aangedaan worden en dat willen ze ook al niet!!

ivan
regelmatige gebruiker
regelmatige gebruiker
Favoriet water: Vijver
Lid van: de 3 hofsteden vissers
Groep: Geregistreerde gebruikers
Leeftijd: 59

Berichtdoor ivan » 24 okt 2006, 20:09

dat is nu eens klaar en duidelijk , de nagel op de kop
ivan
ps: ik had toch niet verwacht dat er zoveel reacties gingen komen op dit onderwerp

woudman
regelmatige gebruiker
regelmatige gebruiker
Leeftijd: 74

Berichtdoor woudman » 24 okt 2006, 20:34

Voor en tegenstanders zijn nu al uitgebreid aan het woord geweest.
Niemand heeft iemand kunnen overtuigen van elkaars gelijk of ongelijk.
Dat er dringend "iets" moet gedaan worden is de algemene trend.
Het enige dat "kan" gedaan worden is het uitroeien van de broedplaatsen in de kolonies.
Alle ander maatregelen zijn maatregelen voor niets, zolang de vogel kan broeden.
Ondertussen is gebleken dat de vogel toch werd geconsumeerd tijdens de 2de wereldoorlog (van de grote honger).
Woudman
als ze me vangen zal ik hangen
><((((°>

marc
Vip
Vip
Lid van: Vrije Vissers Gent
Leeftijd: 56

Berichtdoor marc » 24 okt 2006, 20:53

Beste visvrienden,
laten we eens allemaal eerlijk zijn en zeggen dat we met minder aalscholvers gelukkiger zouden zijn! Over heel europa klaagt men over deze "ingevoerde" vogel dat het niet meer mooi is.
Maar de natuurmens in mij zegt ook van roei ze niet uit, maar dijk de uitbreiding in.Op termijn zal dat wel zijn vruchten afwerpen.
In Gent heeft men een lokaal probleem gehad met ganzen .Op den duur waren die zo talrijk dat ze te veel schade aanrichtte ( zelfs aan hun beschermde gebieden) en ook daar heeft men aan indijking gedaan.Zelfs de groenen waren er mee akkoord.De eieren werden geschud en er is een beperkt deel afgemaakt.
Volgens mij moet dit ook kunnen met de aalscholver. Het is juist kwestie van iedereen zijn gezond verstand te laten werken en degelijke afspraken te maken .
Ik vermoed dat de meeste vissers wel kunnen leven met een beperkt aantal aalscholvers aan de waterkant, net als dat ze kunnen leven met de futen en de reigers( die toch ook met de vis gaan lopen hé).En dat de groenere jongens onder ons ook wel zullen kunnen verstaan dat een indijking van het aalscholver bestand zich wel opdringt.
Tenslotte hoop ik dus dat het verstandelijke zal zegen vieren van het hartstochtelijke.De gepassioneerde vissers zien de aalscholver liever volledig weg en de gepassioneerde groene jongens laten ze liever verder kweken.Daar moet toch een middenweg in gevonden worden want ik vrees dat het anders radicaal zal aflopen in eender welke richting.Ofwel gaat de vispopulatie zo sterk achteruit (ondanks alle inspanningen naar de waterkwaliteit toe)dat het hengelen niet meer leuk meer is.Ofwel worden de mensen het zo beu dat we naar een massale afslachting gaan van de aalscholver.
Beiden zou ik persoonlijk zeer jammer vinden!
Groeten,
Marc.
Groeten uit Gent

Wim Reynders
Vip
Vip

Berichtdoor Wim Reynders » 24 okt 2006, 20:59

Awel Marc dat is nu eens heel duidelijk en deftig uitgelegd seh

Ook met Steve ben ik met elk woord wat hij zegt 300% akkoord die 2 reacties alleen al moeten toch iedereen doen inzien dat dit op een diervriendelijke manier op te lossen is???

grtz Wim
Hasseltsestraat 52-54
3290 Diest

robby
Vip
Vip
Lid van: Maasvissers Geistingen, VNA Neeroeteren

Berichtdoor robby » 24 okt 2006, 21:20

@ marc, dat indijken zou wel een goed idee zijn MAAR wie gaat er voor zorgen dat in bijna heel Belgie de eieren worden geschut? wie gaat dat betalen? want daar zullen toch wel mensen voor nodig zijn e.
en veel zou het toch niet uithalen want ik dnek dat de meerderdeel van de vissers nog liever zelf de vogels zouden afschieten ofzo ....

het is maar mijn gedacht e :d

grtz
De rietvoorn stokkem :joker:
Maasvissers Geistingen :joker:
Vermaak na arbeid :joker:

woudman
regelmatige gebruiker
regelmatige gebruiker
Leeftijd: 74

Berichtdoor woudman » 24 okt 2006, 22:01

Inderdaad Robby wie gaat de eieren schudden?
In de veronderstelling dat in België de vogel gedecimeerd wordt, komen er andere in hun plaats uit Nederland.
Nedeland bezit 10 aalscholverskolonies.
De grootste zit in de Oostvoornseplassen, 5000 paren.
Schudden maar.
Ik denk, zolang de vogel beschermd is, dat wij lijdzaam moeten toezien op uitbreiding van de kolonies.
Herhaal het nogmaals, de enige manier tot bestrijding is vernietigen van de broedplaatsen.
Wil er wel aan beginnen samen met een paar honderd vrijwilligers.
Woudman
als ze me vangen zal ik hangen

><((((°>

Slafes

Berichtdoor Slafes » 25 okt 2006, 10:08

-gewist door gebruiker-
Laatst gewijzigd door Slafes op 24 jan 2008, 18:52, 1 keer totaal gewijzigd.

flor
ervaren gebruiker
ervaren gebruiker
Leeftijd: 70

Berichtdoor flor » 20 nov 2006, 13:31

Op één van de visclubs waar ik vis heeft men ook veel last van aalscholvers.
We hebben al geprobeerd met een vogelverschrikkervisser.
In de winter met lint volledig overspannen( eficient; maar men kan dan ook niet meer vissen)
Als laatste truc 2 zwarte plastiek zwanen verankerd in het midden (klein resultaat).

Weet nog iemand een natuurvriendelijke oplossing.
Een carbuur kanon is uit den boze (bebouwde kom).

Vang ze (florreke) :shock:

Gerry
ervaren gebruiker
ervaren gebruiker
Leeftijd: 66

Berichtdoor Gerry » 20 nov 2006, 20:18

Het gaat hier niet over een aalscholver, maar het staat hier wel op zijn plaats denk ik? :scratch:
Ik zat gisterenmorgen rustig te eten toen ik opeens mijn vrouw heel hard hoorde roepen “Gerrryyyyyy”, ‘k viel bekanst van mijne stoel van’t verschieten en ben zo snel mogelijk gaan zien wat er gaande was.
Mijn vrouw kwam uit den hof en had juist aan onze vijver een reiger zien vertrekken met een mooie grote goudvis in zijn bek.
Nu bleek dat er al minstens een vijftal kleinere vissen verdwenen waren, dus dienen reiger had daar al goed zijn buikje vol gegeten.
Omdat het gisteren zondag was had ik mij voorgenomen om vandaag vroeg op te staan om nu en dan eens te gaan zien of er geen reiger aan de vijver zat, en als de winkel open ging een net te gaan halen om over de vijver te spannen.
Ik was al een viertal keer gaan zien en toen ik de vijfde keer ging kijken kwam ik al te laat, hij had al een mooie gouden sluierstaart gepakt maar terug laten vallen in het gazon omdat hij blijkbaar te groot en te dik was om door te slikken.
Hierbij een foto van de vis die spijtig genoeg al dood was toen ik hem vond, hij is 28 cm lang en hij zat al een tiental jaar in onze vijver. :cry:
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
49 jaar visser en 'k zint nog niet beu !!!

david_deman
ervaren gebruiker
ervaren gebruiker
Leeftijd: 28

Berichtdoor david_deman » 20 nov 2006, 21:16

off topic : @ Gerry : Wij hadden daar thuis ook last van. Mijn pa heeft een techniek uit de boekskes gebruikt en het werkt perfect. Mijn pa heeft 6 visdraden van 15 meter aan de goot van het dak gehangen en dat verbonden over de vijver aan het dak van het tuinhuis die daar tegenover staat. (hopelijk volgt ge nog)

Dus het komt er op neer dat je enkele visdraden ongeveer 3 à 4 meter boven uw ne vijver moet spannen. En dan blijft de reiger weg . Je zou denken dat de reiger een beetje verder neerdaalt en dan de vijver gewoon leegeet maar dat is niet zo want hij durft niet meer landen.

Een net juist boven het wateroppervlak zou niet echt mooi zijn hé. Echt waar het is het proberen waard want het werkt echt !!

Ik hoop dat het werkt want niemand ziet graag zijn visput leeggegeten worden hé . :wink:
Vissen is tof !!!

siebe
ervaren gebruiker
ervaren gebruiker
Leeftijd: 30

Berichtdoor siebe » 29 dec 2006, 13:32

die aalscholvers zijn egte smeerlappen.. zeker bij het karpere ze nemen al uw bollen van uw stek.. en verjaagd dus de vissen.. heb deze zomer redelijk veel valse runs van deze aalscholvers... ze kunnen egt smerig zijn dus..

grtz siebe

Wim Reynders
Vip
Vip

Berichtdoor Wim Reynders » 29 dec 2006, 14:59

hoe kunnen die aalscholvers aan u boillies die 3m of meer onder water liggen???

grtz Wim
Hasseltsestraat 52-54
3290 Diest

Terug naar “Vaste hengel algemeen”