Kleur dobbers

Tips en trucks over allerlei witvistechnieken, materialen, enz... mbt het vissen met de vaste hengel.
Forumregels
Hou steeds rekening met de Forumregels en pas ze ook toe!
ben79
gebruiker
gebruiker
Favoriet water: Vijver+Kanaal
Favoriete discipline: Witvissen
Favoriete vis: Voorn
Groep: Geregistreerde gebruikers
Leeftijd: 37

Kleur dobbers

Berichtdoor ben79 » 19 mei 2017, 12:09

Maakt de kleur van de dobbers eigenlijk veel uit?
Ik heb bijvoorbeeld een hele reeks dobbers vervangen door nieuwe dobbers met een wit lichaam, de onderantenne is grijs/zwart. Ik heb de indruk dat ik er niks mee gevangen krijg.
Ik heb een oud favoriet dobbertje dat groen is, en daar vang ik wel mee hoewel ik daar met draad van 12 vis i.p.v. 10 op de witte dobbers. Of zit het allemaal in het hoofd?
Laatst gewijzigd door harpie op 19 mei 2017, 12:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Type de eerste letter van een nieuw onderwerp altijd met een hoofdletter. Zie forum regels.

vyverke 5
Vip
Vip
Favoriete vis: Brasem
Lid van: De Genieters, De Watertoren
Groep: Vips
Leeftijd: 69

Re: Kleur dobbers

Berichtdoor vyverke 5 » 19 mei 2017, 19:30

Een vis zal zich weinig aantrekken van de kleur van de dobber. Indien je echter wil veronderstellen dat de vis toch naar de kleur van de dobber omhoog gaat kijken, wel dan zul je een volledig kleurenpallet aan dobbers moeten bij hebben. De reden hiervoor is dat je de dobber zult moeten aanpassen aan de kleur van lucht en wolken! Een donkere lucht een donkere kleur... veel witte wolken een lichte tot witte dobber enz. Persoonlijk zou ik het echt niet zover zoeken wat kleur van dobber betreft. De kleur van draad kan wel van meer belang zijn.

MarvinMertens
regelmatige gebruiker
regelmatige gebruiker
Favoriete discipline: Roofvissen
Leeftijd: 39

Berichtdoor MarvinMertens » 19 mei 2017, 21:51

Persoonlijk zou ik zorgen dat het drijflichaam een kleur heeft die goed contrasteert met de kleur die de antenne heeft. Er zijn van die moeilijke dagen dat je zeer subtiele opstekers krijgt. Het drijflichaam kan dan soms slechts één mm of minder boven de waterspiegel komen te staan. Als je dan niet op tijd aanslaat mag je het vergeten.
I don't like fishing,
I love it! :D

Ronald
ervaren gebruiker
ervaren gebruiker
Leeftijd: 54

Berichtdoor Ronald » 20 mei 2017, 08:11

Kleuren vangen meer vissers dan vis! Dat kan zelfs zo'n hype aannemen dat men enkel dobbers van een bepaalde kleur aankoopt, ongeacht het model. Ik kan me in de praktijk maar twee voorbeelden bedenken die functioneel zijn:
1. Doorzichtig als glas voor die schuwe karpers op vijvers die aan de oppervlakte of zeer ondiep azen. (Drennan heeft dergelijke pennen in z'n assortiment)
2. Een spierwit drijflichaam of zichtvlakje bovenaan dat je ook onder water nog een tijdje kunt volgen. Op sommige wateren zijn de vissen heel argwanend. Ze nemen het aas zodat uw antenne onder water verdwijnt, maar daarna blijven ze even met dit aas in hun bekje stilstaan. Pas na enkele seconden komt er dan weer een neerwaartse beweging in de pen en gaat de aanbeet door. Wanneer je al aanslaat terwijl net de antenne onder water staat, sla je in veel gevallen mis of wordt de vis gelost tijdens het afsteken omdat deze niet goed is gehaakt. Een wit deel van het drijflichaam geeft dus ook de doorgaande aanbeet beter weer. Echter kan een licht gekleurd drijflichaam ook een groot nadeel hebben want het leidt in veel gevallen uw concentratie af van de antenne.
Greetz,
Ronald

TubaBee
gebruiker
gebruiker
Favoriete vis: Zeelt
Leeftijd: 33

Berichtdoor TubaBee » 20 mei 2017, 12:12

Voor mij liefst dobbers met een zwart drijflichaam. Dobbers met felle kleuren zie je op helder water vaak ook onder water staan, is gewoon erg vervelend. Zoals Ronald aangeeft is dit ten nadele van de concentratie op de antenne.

ben79
gebruiker
gebruiker
Favoriete vis: Voorn
Leeftijd: 37

Berichtdoor ben79 » 21 mei 2017, 16:44

Vandaag moeten overschakelen wegens een grote baars die in men emmer besliste om toch maar even de laatste 2 cm van men lijn af te breken. :-)
In ieder geval heb ik nog mooi vis gevangen, water was een spiegel, maar toch troebel, ideaal dus. Heb met de witte dobbers nog best veel vis gevangen, dit in tegenstelling tot de vissers naast mij die niks konden vangen. Ook mijn record baars en zowel voorn als dikke platte.

Terug naar “Vaste hengel techniek en materialen”