Welke vaste stok zou ik kopen?

Tips en trucks over allerlei witvistechnieken, materialen, enz... mbt het vissen met de vaste hengel.
Forumregels
Hou steeds rekening met de Forumregels en pas ze ook toe!
houbie10
Vip
Vip
Favoriet water: Kanaal
Favoriete discipline: Witvissen
Favoriete vis: Voorn
Lid van: Ftac.(fishing team alpha competition) Team colmic pluys
Groep: Vips
Leeftijd: 32

Re: Welke vaste stok zou ik kopen?

Berichtdoor houbie10 » 21 sep 2016, 10:24

Glen, zo een ST 95 is wat ik te koop heb. Zie: viewtopic.php?f=9&t=16241
Splinternieuw. En beterkoop dan in de viswinkel;)
http://www.prestonfishing.nl/nl/preston-powermax-st-95
Groeten
///HOUBART KRISTOF///
#colmicbelgium# team hengelsport pluys

ben79
gebruiker
gebruiker
Favoriet water: Vijver+Kanaal
Groep: Geregistreerde gebruikers
Leeftijd: 37

Berichtdoor ben79 » 21 okt 2016, 19:05

Aangezien ik na vele jaren de draad terug wil opnemen, ben ik me aan het oriënteren in materiaal.
Zo lijkt me een hengel met rekker wel leuk maar vaste spriet lijkt me dan ook weer leuk, daarbij is het op sommige vijvers net wel of niet toegelaten om al dan niet met rek te vissen.
Na heel veel lezen weet ik wat ik wil, maar ik vraag me af of het bestaat, en dan nog als het al bestaat, bestaat het dan binnen mijn budget. Als ik hier zo wat rond lees kom ik al snel op aanzienlijke bedragen die ik binnen enkele jaren wel wil spenderen, maar nu nog niet. Samenvattend wat ik zoek:
- 9 tot 10.5 meter ongeveer
- zowel inzetbaar met rek als met spriet, waarschijnlijk met extra topset dus
- ik ga waarschijnlijk niet volledige dagen vissen en ik ben de gewichten van 20 jaar geleden gewoon, dus gewicht maakt niet zo veel uit.
- ik hou wel van direct vissen, dus een strakke stok
- sterk, ik wil er ook wel een toevallige karper of dikke brasem of giebel mee boven krijgen zonder schrik
- lastigste punt waarschijnlijk, maar vooropgesteld budget is 150 Euro
Dit is geen zoekertje maar een vraag tot advies. Ik wil binnenkort eens op onderzoek in de winkels maar ik ben nogal snel onder de indruk, of ik zie tussen de bomen het bos niet meer. De bedoeling is dus dat ik erg gericht op zoek kan gaan of de juiste vragen kan stellen. Als wat ik zoek gewoon niet bestaat binnen dat budget zal ik op zoek moeten in de 2e hands sites, maar de kans lijkt me klein dat ik dan 2 topsets kan hebben.
Laatst gewijzigd door harpie op 21 okt 2016, 19:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Bericht verplaatst naar bestaande topic. Gelieve in het vervolg eerst de zoekfunctie te gebruiken.

Rolla
Moderator
Moderator
Lid van: H.C. Ter Apel
Groep: Algemene moderators

Berichtdoor Rolla » 21 okt 2016, 20:30

Voor 150 euro ga je geen hengel met extra topset(s) kopen. Laat staan dat je voor dat geld echt veel keus hebt. Je zult of je eisen bij moeten stellen of je budget proberen te verruimen. Aangezien we al in de herfst zitten zou mijn advies zijn om te proberen je budget te verruimen dan bijvoorbeeld eens te kijken naar een Shimano Catana Allround. Deze hengel is o.a. verkrijgbaar in 9.50 meter en 11.50 meter en is een prima hengel voor de beginnende, maar ook zeker voor de gevorderde visser. De naam zegt het al. Dit is een allround hengel die je naast de kanaalvisserij ook prima voor de vijvervisserij kunt gebruiken. De top hoeft niet ingekort te worden om elastiek te kunnen monteren. Elastiek t/m nummer 12 past er zo in. Voor het vissen met de vaste spriet kun je kikkertjes op het eerste deel laten wikkelen en een versneden top er in steken.
Hier vind je nog een YouTube video betreffende de Catana.
Voorhuis Hengelsport (NL) heeft de hengel nog steeds in de aanbieding als pack met 1x 3-delige topset (4 meter) en een 2-delige cuppingkit. In de aanbieding wordt alleen de 11.50 m en 13.00 m genoemd, maar als ik mij niet vergis is de 9.50 meter nog verkrijgbaar als pack voor circa 219 euro.
Overigens vist mijn vader al 3 jaar met de Catana AR 11.50 meter en is daar zeer tevreden over.

ronny418
Vip
Vip
Favoriet water: Vijver
Favoriete vis: Karper
Leeftijd: 47

Berichtdoor ronny418 » 21 okt 2016, 20:43

@ben79, kijk eens naar een Preston P3 (160 Euro).

ben79
gebruiker
gebruiker

Berichtdoor ben79 » 21 okt 2016, 21:25

Dat zijn inderdaad 2 mooie stokken. Dank voor de tips.
Rolla, bedoel je dan dat ik in de top voor de rek er nog een spriet in kan steken? Dan zou er geen extra topset nodig zijn, of snap ik het niet? Het zou trouwens vooral voor vijver zijn en sporadisch Albertkanaal.

Randy
Vip
Vip
Favoriete vis: Zeelt
Lid van: Palingvrienden, de linievissers
Leeftijd: 34

Berichtdoor Randy » 21 okt 2016, 21:47

Kijk eens bij te koop op dit forum. Daar vind je ook soms wel iets dat in je budget past.

ben79
gebruiker
gebruiker

Berichtdoor ben79 » 22 okt 2016, 08:32

Thx, maar bij 2e hand vraag ik me steeds af hoe ik dan kan vissen met rek en kikkertjes op dezelfde stok
Dan lijkt me een tweede topper noodzakelijk toch? En kan je dat voor elke stok bijkopen ?

Rolla
Moderator
Moderator

Berichtdoor Rolla » 22 okt 2016, 09:08

Je kunt tweedehands gaan kijken naar een pack (waar al een of meerdere topsets bij zitten) of een losse hengel. Ga je voor een losse hengel dan is het zaak om vooraf te informeren of de hengel nog leverbaar is en hoe de verkrijgbaarheid van reservedelen en topsets is.
Bij een tweedehands hengel is het wel zaak om de staat van de hengel goed te controleren. D.w.z. op scheurtjes en hoe de staat van de bussen is. Als je de hengeldelen over elkaar heen schuift dan moet er nog een gedeelte van de bus zichtbaar zijn. Is dit niet het geval dan is de bus versleten en zal deze gerepareerd moeten worden. Is dat laatste het geval dan zou ik de hengel laten staan.
ben79 schreef:Dat zijn inderdaad 2 mooie stokken. Dank voor de tips.
Rolla, bedoel je dan dat ik in de top voor de rek er nog een spriet in kan steken? Dan zou er geen extra topset nodig zijn, of snap ik het niet? Het zou trouwens vooral voor vijver zijn en sporadisch Albertkanaal.

Een extra topset is zo wie zo aan te bevelen. Dan kun je in een topset elastiek monteren en de andere topset kun je dan voorzien van kikkertjes met een versneden top. Een versneden top is in feite een losse spriet die in het eerste deel gaat. Een andere mogelijkheid is om een connector op het eerste deel te lijmen waar je, net als bij elastiek, je lijn aan bevestigd.

ben79
gebruiker
gebruiker

Berichtdoor ben79 » 22 okt 2016, 09:22

Dankjewel, zeer duidelijk. Vroeger had ik inderdaad kikkertjes vast op de stok gelijmd. Kan je op een top voor rek ook kikkertjes lijmen? Ik maakte de lijn aan de top vast met een rubbertje. Kan dat dan ook met een top voor rek? Of is die te dik voor een rubbertje? En is de stok daar op berekend?
Tweedehands is inderdaad een risico en ik ben er niet echt fan van, maar kan het budgettair wel wat ik zoek nieuw? Ik ben absoluut niet merkgevoelig dus dat scheelt wel.

ben79
gebruiker
gebruiker

Berichtdoor ben79 » 24 okt 2016, 12:22

Ondertussen ben ik me nog wat verder aan het verdiepen.
Zo lees ik dat er veel stokken 'carper' stokken zijn of 'carp' in de benaming hebben.
Toen ik in de winkel vertelde dat ik niet zou willen dat ik bij een grotere vis een kapotte stok wil hebben, raadde ze me toch een carp stok aan, waarschijnlijk omdat ze al snel vermoedde dat ik niet onmiddellijk met dunne lijnen vis, of omdat ik ook met spriet i.p.v. rek wil vissen.
Nu zie ik niet onmiddellijk prijsverschil met degelijke stokken, dus vroeg ik me af waarom mensen überhaupt andere stokken kopen, als deze toch sterker zijn? Nadeel lijkt me dat ze wat zwaarder kunnen zijn, maar dat lijkt me relatief (toch zeker als ik stokken van 20 jaar geleden gewoon ben) en dat ze wat stijver zijn, maar dat vind ik aangenamer.
Tweede wat me opvalt is dat ik vaak de Spro Holiday Competition zie terugkomen, en vaak voor een erg lage prijs. Waarom is deze toch een stuk goedkoper? is het brol? Is het geen stok om uren mee te vissen? Ligt hij niet aangenaam in hand of zwabbert hij? Met andere woorden, waar zit het addertje?

147david147
gebruiker
gebruiker
Leeftijd: 43

Berichtdoor 147david147 » 24 okt 2016, 14:27

Ben aan het twijfelen tussen de Magic Powerlight 15th Anniversary of de nieuwe ervan, naam even vergeten. Welke is de betere?

juleke
regelmatige gebruiker
regelmatige gebruiker
Leeftijd: 59

Berichtdoor juleke » 24 okt 2016, 14:39

Heb vernomen dat de laatste nieuwe niet zo sterk meer is.

Rolla
Moderator
Moderator

Berichtdoor Rolla » 24 okt 2016, 15:02

ben79 schreef:Kan je op een top voor rek ook kikkertjes lijmen? Ik maakte de lijn aan de top vast met een rubbertje. Kan dat dan ook met een top voor rek? Of is die te dik voor een rubbertje? En is de stok daar op berekend?

Op een top voor elastiek kun je ook kikkertjes lijmen, maar handig is het niet, want als je met elastiek wilt vissen zul je de losse spriet er uit moeten halen en het elastiek weer door het hengeldeel moeten trekken. Een losse spriet is nodig, omdat het topdeel van de hengel vaak te stug is.
ben79 schreef:Zo lees ik dat er veel stokken 'carper' stokken zijn of 'carp' in de benaming hebben.
Toen ik in de winkel....heel verhaal......spriet ipv rek wil vissen.

Hengels bedoeld voor de vijvervisserij op grote vis als karper, hebben vaak de letters "carp" in de benaming. Deze hengels kunnen in de regel ook tegen een stootje. Daarnaast hebben sommige fabrikanten ook allround hengels in het assortiment, die je zowel voor de kanaal- als vijvervisserij kunt gebruiken.
Belangrijk bij een hengel is dat deze niet te zwaar is. Als een hengel te zwaar is, en je legt hem daardoor in de hengelsteunen, ga je aanbeten missen, omdat je niet zo snel kunt reageren. Daarom altijd de hengel op volle lengte in de hand nemen om goed te kunnen beoordelen.
ben79 schreef:Tweede wat me opvalt is dat ik vaak de spro holiday competition zie terugkomen, en vaak voor een erg lage prijs. Waarom is deze toch een stuk........heel verhaal....addertje?

De Spro Holiday Competition is een budget hengel en voor zover ik na kan gaan geschikt tot 16/00. Het verschil met duurdere hengels zit o.a. in het feit dat er een ander soort carbon is gebruikt. Voor de recreant die af en toe eens een hengeltje uitgooit zal het een prima hengel zijn, maar vis je regelmatig dan zou ik toch naar een andere hengel kijken.
Ik wil je niet perse een Shimano vaste stok aan praten, maar feit is dat de prijs/kwaliteit van de Catana Allround prima is. Zo uit mijn hoofd is het 9.50 m pack al verkrijgbaar voor 219 euro en het 11.50 m pack voor 259,95 euro. Beide worden geleverd inclusief een 3-delige topset (circa 120 euro) en een 2-delige cupset (circa 60 euro). Alles in beschermkokers en een foudraaltje. Daarnaast is de levering van reservedelen bij Shimano gewoon goed.

bakkie
Vip
Vip
Lid van: De Sportvissers SKW, Noorderwijk
Leeftijd: 35

Berichtdoor bakkie » 24 okt 2016, 15:39

Ga gewoon langs je winkelier, hij zal je zeker kunnen verder helpen. Shimano kom je in België heel weinig tegen.

147david147
gebruiker
gebruiker
Leeftijd: 43

Berichtdoor 147david147 » 27 okt 2016, 07:19

Iemand ervaring met de Sensas Hulk 55? Geraak er niet uit, kan niet kiezen :?:
Laatst gewijzigd door dlv op 27 okt 2016, 10:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Leestekens in de zinnen geplaatst (cfr. Forumregels)!!!

Terug naar “Vaste hengel techniek en materialen”