Welke vaste stok zou ik kopen?

Tips en trucks over allerlei witvistechnieken, materialen, enz... mbt het vissen met de vaste hengel.
Forumregels
Hou steeds rekening met de Forumregels en pas ze ook toe!
cabrioken
nieuwe gebruiker
nieuwe gebruiker
Favoriet water: Vijver
Favoriete discipline: Witvissen
Favoriete vis: Karper
Groep: Geregistreerde gebruikers
Leeftijd: 36

Re: Welke vaste stok zou ik kopen?

Berichtdoor cabrioken » 04 nov 2016, 08:58

Graag zou ik voor volgend jaar overgaan tot de aanschaf van een nieuwe stok. Deze stok zou tot 25/100 moeten aankunnen maar mag niet te zweperig zijn. Nu vis ik met een Magic Powerlight.
Ikzelf dacht aan een Mammoth 54 van Sensas. Wel moeten er toppen zijn met en zonder pullakit.
Wat raden jullie aan?
Laatst gewijzigd door Rolla op 04 nov 2016, 09:19, 2 keer totaal gewijzigd.
Reden: Gelieve voortaan eerst de zoekfunctie te gebruiken alvorens u iets plaatst! B.v.d.

insano187
Moderator
Moderator
Favoriet water: Kanaal
Favoriete vis: Karper
Groep: Algemene moderators
Leeftijd: 36

Berichtdoor insano187 » 04 nov 2016, 10:07

Sensas Magic Monster 10 meter en koop er powerkits Slim serie van Colmic bij als je met een rek vist. Zeer sterke stok en de Colmic kits zijn +/- 55 Euro, dus ben je nog relatief goedkoop gesteld.

ben79
gebruiker
gebruiker
Favoriet water: Vijver+Kanaal
Favoriete vis: Voorn
Leeftijd: 37

Berichtdoor ben79 » 08 nov 2016, 15:33

Na wat onderzoek zie ik toch heel wat op het eerste zicht mooie stokken, soms zelfs als pack met een extra topsetje.
Wat me wel opvalt is dat bijna al de stokken tegenwoordig 9.5 meter zijn, is dat een nieuwe standaard? Ik herinner me vroeger altijd met 11 meter gevist te hebben en dat bijna iedereen dat zo deed. De stokken van 11.5 meter zijn in ieder geval in de minderheid en ineens een pak duurder in verhouding.
Nu stel ik eigenlijk vast dat zowat al de merken wel enkele 9.5-10 meter stokken en packs hebben onder de 250 Euro en zelfs onder de 200 Euro, maar ik vraag me dan onmiddellijk af, zijn er dan zo een grote verschillen voor de recreant?
Vereisten zijn dus zoals eerder gezegd: sterk genoeg voor een 18/100 en liefst 20/100. met spriet en eventueel een extra topset voor rek, en redelijk strak, geen zwabber stokken. Gewicht is van onderliggend belang, ze moeten ook niet dienen om door middel van aan de rek te trekken en sleuren een karper boven te halen. Maar ik zou er wel graag mee op 18/100 mee kunnen vissen op de spriet.
Wat kwam ik tegen:
Sensas: de Powerking 92, zowel als pack als stok, de Powerking 71, de Margin Carp, de Carp'X Power Specimen (334), de Powermatch River Carp en de Super Magic Carp
Colmic: de Vulcan all round
Tubertini: de Elevator Carp (pack) en de Extreme Carp (pack)
Cresta/Spro: de Carpology 950, de Universal Power 9508, de Powerman, de S18 Gold Black Stalion (als aanbieding weliswaar)
Arca: de Carp Force
Shimano: de Diaflash Carp
Arca: de Absolute Power
Maver: de Medussa Carp
Wat zijn de verschillen tussen deze stokken of zijn ze zowat allemaal een gelijk niveau?

Rolla
Moderator
Moderator
Lid van: H.C. Ter Apel

Berichtdoor Rolla » 08 nov 2016, 16:26

Mijns inziens is het gewicht van de hengel wel degelijk van belang. Als de hengel namelijk te zwaar is om er actief mee te vissen en jij legt hem daardoor in de steunen dan ga je geheid aanbeten missen.
Bovenstaand lijstje met hengels is van internet of heb je deze hengels daadwerkelijk in handen gehad?
Als je de hengels op volle lengte in handen hebt gehad dan weet je wel welke stok je beviel en welke je niet beviel. De hengels die je niet bevielen streep je weg en op een gegeven moment houd je een lijstje met een paar hengels over. Of je moet zo'n moeilijk persoon zijn, die geen keus kan maken, dat ze je allemaal bevielen, maar dat kan ik mij niet voorstellen.

ben79
gebruiker
gebruiker

Berichtdoor ben79 » 08 nov 2016, 16:38

Klopt misschien wel, maar ik weet dat ik nogal snel overdonderd ben, dus ik wil redelijk gericht op zoek.
ik wil niet zoveel gaan testen dat ik op het einde het verschil toch niet meer merk, en eigenlijk thuis kom met iets waar ik vooraf mogelijk had van kunnen weten dat ik het beter niet gekocht had.
Trouwens, waar kan ik zoveel merken en stokken testen? Ik heb namelijk ook wel wat voorbehoud bij verschillende winkeliers die elk hun favoriet merk aanbevelen en een ander merk mogelijk afkraken. Volgens mij kan je dit enkel tegengaan door een winkel te vinden die veel merken en veel stokken op voorraad heeft liggen, waardoor je dus inderdaad kan testen, en het voor de winkelier niet zoveel uitmaakt welk merk je koopt.
Maar dan nog moeten er toch bij de voorgestelde stokken enkele tussen zitten die vooraf al afgeschreven kunnen worden of net niet? Of zijn ze echt allemaal kwalitatief hetzelfde (voor de prijsklasse) en is enkele persoonlijke voorkeur doorslaggevend?

houbie10
Vip
Vip
Lid van: Ftac.(fishing team alpha competition) Team colmic pluys
Groep: Vips
Leeftijd: 32

Berichtdoor houbie10 » 08 nov 2016, 17:47

Bij Lemmens in Diest liggen heel veel stokken.
Maar in december stellen zei zo een 150 verschillende stokken voor. Best dan eens langs gaan en vergelijken.
///HOUBART KRISTOF///
#colmicbelgium# team hengelsport pluys

Rolla
Moderator
Moderator

Berichtdoor Rolla » 08 nov 2016, 19:01

ben79 schreef:klopt misschien wel, maar ik weet dat ik nogal snel overdonderd ben, dus ik wil redelijk gericht op zoek..
ik wil niet zoveel gaan testen dat ik op het einde het verschil toch niet meer merk, en eigenlijk thuis kom met iets waar ik vooraf mogelijk had van kunnen weten dat ik het beter niet gekocht had...
trouwens, waar kan ik zoveel merken en stokken testen? ik heb namelijk ook wel wat voorbehoud bij verschillende winkeliers die elk hun favoriet merk aanbevelen en een ander merk mogelijk afkraken.. volgens mij kan je dit enkel tegengaan door een winkel te vinden die veel merken en veel stokken op voorraad heeft liggen, waardoor je dus inderdaad kan testen, en het voor de winkelier niet zoveel uitmaakt welk merk je koopt..
Maar dan nog moeten er toch bij de voorgestelde stokken enkele tussen zitten die vooraf al afgeschreven kunnen worden of net niet? of zijn ze echt allemaal kwalitatief hetzelfde (voor de prijsklasse) en is enkele persoonlijke voorkeur doorslaggevend?

Heb je in je kennissen- of familiekring geen ervaren visser die je mee kunt vragen en jou van advies kan voorzien? Als je die niet hebt kijk dan eens aan het water of vraag bij jouw in de visclub na welke hengels er gebruikt worden.

ben79
gebruiker
gebruiker

Berichtdoor ben79 » 08 nov 2016, 19:05

Ik heb geen viskennissen of club, hopelijk is het tijdens de opendeurdag niet te druk zodat ik me kan laten adviseren. Wat vinden jullie van bovengenoemde Tubertini's en de Sensas Powerking?

harpie
Beheerder
Beheerder
Favoriete vis: Brasem
Lid van: HSV Het Meuntje
Groep: Beheerders
Leeftijd: 68

Berichtdoor harpie » 09 nov 2016, 10:43

@ben79, nog even een opmerking n.a.v. het gewicht. De balans van een hengel is belangrijker dan het gewicht.
Een lichte hengel kan door een slechte balans veel zwaarder aanvoelen.
Daarom, altijd de stok op volle lengte in handen nemen.
Gr,
Harpie

ben79
gebruiker
gebruiker

Berichtdoor ben79 » 09 nov 2016, 12:02

Daarom dat ik ook niet onmiddellijk sta te springen op 2e hands stokken, tenzij ik ze in een winkel tegenkom.
Mijn bedoeling van bovenstaande lijst is een eerste selectie te maken, waarmee ik op zoek kan gaan in de winkel. Als ik 50 stokken moet testen ben ik toch de draad kwijt. Daarom dacht ik met bovenstaande vraag eens te kijken welke stokken al zeker niet of net wel interessant zijn.

harpie
Beheerder
Beheerder
Favoriete vis: Brasem
Lid van: HSV Het Meuntje
Groep: Beheerders
Leeftijd: 68

Berichtdoor harpie » 09 nov 2016, 12:45

Zal het je nog wat moeilijker maken, heb je ook al aan deze nieuwe uitgave van Preston gedacht?
http://www.prestonfishing.nl/nl/preston ... -pre-order
Gr,
Harpie

Rolla
Moderator
Moderator

Berichtdoor Rolla » 09 nov 2016, 13:15

ben79 schreef:Daarom dat ik ook niet onmiddellijk sta te springen op 2e hands stokken, tenzij ik ze in een winkel tegenkom.
Mijn bedoeling van bovenstaande lijst is een eerste selectie te maken, waarmee ik op zoek kan gaan in de winkel. Als ik 50 stokken moet testen ben ik toch de draad kwijt. Daarom dacht ik met bovenstaande vraag eens te kijken welke stokken al zeker niet of net wel interessant zijn.

Bepaal eerst voor jezelf welke lengte je wilt en of je extra topsetten er bij wilt. Kijk daarnaast naar de verkrijgbaarheid van reservedelen. Je wilt immers niet weken moeten wachten op een reservedeel, omdat deze uit Verweggistan moet komen. Je zult zien dat je lijstje dan al aardig kleiner wordt.

ben79
gebruiker
gebruiker

Berichtdoor ben79 » 09 nov 2016, 14:30

Bij voorkeur 11 meter ongeveer. Ik wil 1 set met spriet en 1 set met rek.
Ik wil geen rek in 3 delen, ik wil ook geen systeem waar ik de rek aan de buitenzijde van de stok kan oprekken, het is niet de bedoeling de grote karpers met de stok te vangen. Hij moet gewoon bestand zijn als er een kleine zeelt of karper aan hangt om deze boven te krijgen, dus geen gekke toeren.
Dus een standaard 11 meter stok en een extra topset met spriet is voldoende.
Maar zoals gezegd is 11 meter blijkbaar eerder uitzondering t.o.v. de 9.5 meter waar er verschrikkelijk veel van zijn en aanzienlijk goedkoper zijn.
Automatisch samengevoegd met vorige post (cfr. Forumregels 24 uur regel). Gelieve in het vervolg de wijzig knop te gebruiken!
harpie schreef:Zal het je nog wat moeilijker maken, heb je ook al aan deze nieuwe uitgave van Preston gedacht?
http://www.prestonfishing.nl/nl/preston ... -pre-order
Gr,
Harpie

Harpie, die had ik inderdaad gezien, de Euroclas P3 lijkt me inderdaad een erg mooie stok voor wat ik zoek. ik hoor er ook erg positieve commentaren over. En 215 Euro voor een 11 meter lijkt me ook zeer redelijk.
Maar dan vraag ik me af, wat maakt deze stok de 50 of 60 Euro meerprijs waard ten opzichte van de Spro Cresta Carp XL1100?

Rolla
Moderator
Moderator

Berichtdoor Rolla » 09 nov 2016, 16:02

Ik denk dat je in de war bent met een paar reacties eerder waar ronny418 het over de Preston P3 heeft. In de link van Harpie wordt de Masterclass X0 genoemd en voor het geld lijkt het mij een aardige hengel. Er wordt een 4-delige topset bijgeleverd en een mini verlengdeel en daarmee is de hengel 10 meter.
Alleen kost deze hengel hier, maar 199,95 euro. Scheelt bijna 60 euro. :shock:

ben79
gebruiker
gebruiker

Berichtdoor ben79 » 09 nov 2016, 16:24

Inderdaad, en dat is net wat ik bedoel van het bos en de bomen. :-)
Op zich is het pakket zeker een mooie aanbieding, maar weer opnieuw 9.5 meter.
Als ik dan opnieuw naar eenzelfde soort pakketten kijken van 9.5 meter dan heb je ook de Sensas Powerking voor een 160-170 Euro of de Tubertini Extreme Carp en Elevator Carp voor 160-180 Euro.
Voor 215 Euro heb je een 11 meter Preston Euroclass P3, geen pack maar wel 11 meter.
Dus eigenlijk zit ik ook met de vraag, wat is het belangrijkste? Ik wil sowieso met de spriet vissen, wat is dan de grootste meerwaarde van 11 meter t.o.v. 9.5 meter of toch een extra top om af en toe eens met de rek te vissen.

Terug naar “Vaste hengel techniek en materialen”