Lengte van de vaste hengel

Tips en trucks over allerlei witvistechnieken, materialen, enz... mbt het vissen met de vaste hengel.
Forumregels
Hou steeds rekening met de Forumregels en pas ze ook toe!
esperto
Vip
Vip
Groep: Vips
Leeftijd: 25

Lengte van de vaste hengel

Berichtdoor esperto » 27 aug 2006, 10:44

ben van gisteren trg van vakantie, heb er wat boeken (over vissen nat.) gelezen, etc.
nu las ik ook over lengte van hengels=> er werd geschreven= met een hengel van 6-7m kan je al op een vijver vissen. Ik zie jullie al onmiddelijke raar kijken !!! Maar ik vind dat ze best gelijk hebben...
daarvoor even mijn mening:

Waarom zouden we (voor alle duidelijkheid op vijver) vissen op bv 11m of nog meer, als we dichter ook kunnen vissen?? en vis kunnen vangen.
Volgens mij zit het hem bij de fabrikanten, deze proberen alsmaar langere hengels te maken, die toch nog licht en strak zijn.
Maar ook bij de visclubs natuurlijk, stel dat deze reglementen stellen, dat een hengel max. 6-7m lang mag zijn. dan zouden ook de fabrikanten daarop inspelen, en krijgen we goede hengels op 6-7m.
maar de schuld ligt ook bij ons. het zijn wij die op max. lengte willen vissen. Niemand die met 6-7m hengel vist, als je er op 9,5 mag vissen.
omdat de vissen gewoon "getraint" zijn, en weten dat op 9,5m voer te vinden is. Maar ik geloof er in, als iedereen korter vist, dat ook de vis korter zal komen!!! volgens mij heeft korter vissen niets dan voordelen:

-de prijs van een hengel daalt natuurlijk, en we krijgen echte klassehengels met topsets etc. voor weinig geld.
-de fabrikanten gaan zich niet meer moeten toeleggen op strakheid, en lichtheid, want op 6-7m heeft dit minder problemen dan op 16m...
-mss krijgen we dan wel sets met parabolische topset, topactie en semi topactie. -die zijn er nu ook al, maar slecht op de dure hengels...-
-de techniek zal nog belangrijker worden, veel belangrijker dan het materiaal.
-ook de jeugd (zoals ik) zal zich sneller aangesproken voelen, een hengel zal goedkoper worden, en meestal is het de prijs de jongeren afschrikt.
-het is ook aangenamer vissen met een korte hengel (gewicht, strakheid etc.)
-en voor zij die dan toch verder willen vissen: er bestaat ook nog een matchhengel, en feederhengels, etc.
en wie kan matchhengelen, overweg kan met een feeder, of noch iets anders, is een zeer complete,flexibele hengelaar. en dat is dan weer wat nodig is aan de top van de hengelsport....

er zijn nog talrijke redenen, maar ik zie niet direct een nadeel...

zo dit is even mijn kijk op de lengte van een vaste hengel, ik weet ook wel dat ik niets zal kunnen veranderen, maar ik ben wel benieuwd naar jullie reactie's

-voor alle duidelijkheid, het gaat hier over hengels voor de vijver, op kanaal is dit alles weer anders....-

greetz :joker:
Bezoek http://www.dewedstrijdvisser.be
Een vat vol geleerdheid is nog geen druppel wijsheid waard

ronny418
Vip
Vip
Favoriet water: Vijver
Favoriete discipline: Witvissen
Favoriete vis: Karper
Leeftijd: 47

Re: Lengte van de vaste hengel

Berichtdoor ronny418 » 27 aug 2006, 11:11

ik geef je volkomen gelijk, ik vis al 31 jaar op vijver en ik vis bijna nooit op volle lengte. ik vis graag op 4 a 5 delen afstand en doe dit al vanin het begin van het seizoen tot ver op het einde van het seizoen. ik vind dat je een vele betere controle en reactie hebt op die afstand, en als de vis er goed opkomt gaat het veel sneller dan wanneer je op volle lengte vist.groetjes ronny418

KEV...
Vip
Vip
Favoriet water: Vijver+Kanaal
Lid van: Team Den Dobber, Campina
Leeftijd: 29

Berichtdoor KEV... » 27 aug 2006, 13:40

gistre een wedstrijd gevist waar we maar 16m mogen hebben lijn+hengel... en dat was veel te kort om goed aan de vis te kunnen.

na die wedstrijd nog naar een andere wedstrijd gaan kijken op een andere vijver...
daar vange ze ne meter uit de kant massa's vis... :idea:

Wim Reynders
Vip
Vip
Favoriet water: Kanaal
Favoriete vis: Brasem
Lid van: Goudvisje Diest
Leeftijd: 26

Berichtdoor Wim Reynders » 27 aug 2006, 13:49

ik geef u nu eens niet gelijk :twisted:

1. hengels zullen altijd duur blijven hoe kort dat je ze ook maakt de besten zullen altijd gepeperd blijven en alle carbonmaterialen gaan volgend jaar op met 30% dus wat nu 200€ wordt er al snel 260€...

2. stel jij staat daar op 6-7m te vissen en op 8-9m is een talud nu kan jij lekker gaan fluiten naar je vis...

3. Als je een lijn van 10m kan je afbouwen en zo nog op 6-7m vissen maar ook op die plaats van 8-9m waar de talud licht

4. ik ken genoeg wedstrijdvissers die op sommige putten maar op 6-7m vissen ipv de toegelaten 10m

Conclusie je hebt een veel groter berijk met een lange hengel..

5. er bestaan al reeds superieure kortere modellen maar niet iedereen kent die omdat bijna niemand ze wilt buiten beginnelingen en er zo goed als niet over gediscusierd wordt in 8m20 zijn er zeker volop hengels naar keuze...

6. Een kortere hengel is daarom nog niet altijd beter... Kijk nu jij vist met een powerlight de 8m20 daarvan zou naar het schijnt ietsje minder sterk zijn door de gevoeligere delen wat moet op een kortere lengte...

7. ook voor het uitpeilen is een langer model handig... je moet zo goed als altijd onder uwe top uitpeilen... stel jij gaat karperen op 6-7m je moet dan toch al zeker met slag vissen van 3m hoe ga jij dan onder je top peilen??? Je kan wel peilen buiten je top maar dat vraagt eeen zeeer lange tijd van oefening en je zult zo dus vaak tegen de lamp lopen...

en ik kan nog blijven doorgaan zo maar ik ga al reeds stoppen... enja vissen noem ik alles of niets je steekt er als jeugd al je geld in ofwel niks... maar als je eens degelijk materiaal hebt kan je 5jaar verder...

mensen hou altijd in het achterhoofd... VISSEN IS DE DUURSTE SPORT

en als jij met wedstrijden wilt meedoen bij de grote mannen zul je ook geld op tafel moeten leggen als de grote mannen wat zeer moeilijk is voor onze leeftijd...

zo dat is mijn mening :wink:

grtz Wim
Goudvisje Diest :D :banana:
Hengelsport Lemmens: Alles voor de visser
Hasseltsestraat 52-54
3290 Diest
Tel:013/312308

Slafes

Berichtdoor Slafes » 27 aug 2006, 16:55

1. Minder materiaal zal de kostprijs doen dalen.
2. Stel je staat te vissen op 8-9-10 meter, maar op 12 meter is er een talud, dan kun je fluiten naar je vis.
3. Ja, je lijn van 6-7 m kan je ook nog afbouwen... :)
4. geef ik je gelijk in.
5. Klopt ook. Maar dat is de bedoeling van de op, beginnelingen de kans geven. Dus je bevestigt het toch?
6. Nee, maar ligt soms wel heel erg goed in de hand en je kan verdomd snel aanslaan met zo'n licht en dun hengeltje.
7. heu? Dat is toch niet waar? Als je met 7 meter onder je top peilt, of bij 9 meter? Dat gaat beiden hoor. Eens rechtstaan van je korf ipv lui te blijven zitten. :)

Vissen de duurste sport? Niet overdrijven hé, dat is absoluut niet waar. Vissen valt best nog wel mee kwa prijs. Je maakt het zo duur als je zelf wil, en als beginner heb je nu eenmaal geen centjes. Ik ben begonnen met een glasvezellijn van 7 meter. Heb een carbon gekocht van 8 meter, maar kwam te kort als ik ging vissen met mensen die 9,5 hadden, vooral voor het wintervissen is lengte iets belangrijker. Maar voor de rest, je kan zelfs gaan vissen met enkel maden, wat geweekte zaden, of wat chapeluur dat je nat maakt.

Probeer maar uit.

Wim Reynders
Vip
Vip

Berichtdoor Wim Reynders » 27 aug 2006, 18:04

op een vijver wat bomvol vis zit en nauwelijks gevist word maakt het niet uit als je nu chapelure, c-mix, wonder yellow, bio-mix, of mais smijt... (heb ik werner al horen zeggen :D) en hij heeft verdomd gelijk... nu moeten we ook wel een onderscheid maken tussen vijver en kanaal op kanaal (albertkanaal) vind ik persoonlijk lengte wel heel noodzakelijk vanwege het diepte verschil...

1. dat de kostprijs zal mss dalen... kan maar volgend jaar kosten die 7-8m lijntjes zo goed als evenveel als onze nucleaires en powerlights... Ook de leverancier zal geld willen dus enkel van die stokken (6-7-8m) zal toch de hoogte ingaan als er geen andere meer gemaakt worden...

2. als daadwerkelijk een talud op 12m is heb je nogaltijd een slag waar je mee kan vissen meestal (5-6m) en dan kan je wel op 12m geraken is er echter een op 15 of verder dan weet je niet een als er een talud is omdat je daar niet kan peilen :P maar dan heb je nog 15m tussen talud en de oever en daartussen is het wel mogelijk om de vis over die talud te krijgen op 10m weliswaar met een goed lokvoeder...

3. je lijn van 6-7m kan je afbouwen maar dan zit je echt met kantvisserij met een lijn van 10m kan je ver vissen maar ook in de kant je hebt zo een veel grotere keuze waarop je je wil toespitsen..

6. als je een 10m afbouwt tot 6-7m licht hij altijd even goed of beter zefls...

7. hoe ga jij met je 7meter lijn op 9m onder je top peilen???? dan zul je met een slag moeten peilen wat toch enige oefenig vergt dat probleem heb je ook niet bij een 10m

Ikzelf heb er spijt van dat ik niet direct duur materiaal heb gekocht... Dit is een tip voor alle beginnende vissers die rotsvast van vissen hun hobby willen maken voor enkele jaren: KOOP NIET EERST EEN GOEDKOOP LIJNTJE VAN MAAR KOOP DIRECT TOPMATERIAAL JE BESPAART ZO EEN HELE HOOP KOSTEN :!: :!:

Kijk je gaat eerst een goedkoop lijntje halen van 6-7m voor 50€ na enige tijd blijkt dat dit te kort is en je gaat een 8m20 halen voor 100€ na enige tijd blijkt dit ook tekort of een slechte stok fzo... dan maar een 9m50 of 10m voor 150€-200€ zo ben je wel al 150€ kwijt voordat je een redelijke stok hebt... geld ook zo voor zitkisten en al dat ander duur materiaal...

vissen zal uiteindelijk een van de duurste hobby's zijn die er zijn gewoon omdat je zonder degelijk materiaal moeilijk kunt beginne met wedstrijdvissen fzo... recreatievissen zal wel gaan dat hangt van jouw normen af maar je zal toch altijd beter willen worden en om beter te worden ga je ook beter materiaal gaan nodig hebben... dus vind ik het verstandig voor dat je begint met vissen eens met een ervaren visser te praten en te horen wat topmateriaal is en dan direct superdegelijk materiaal te kopen ipv op te bouwen... dan heb je wel een groot startkapitaal nodig maar het zal zich op langere termijn lonen van even te sparen voordat je begint...

grtz Wim

@ Esperto: Interessante topic btw :wink:
Hasseltsestraat 52-54
3290 Diest

ronny418
Vip
Vip
Leeftijd: 47

Berichtdoor ronny418 » 27 aug 2006, 19:55

als je op 6 a 7 meter vist zie ik eigenlijk niet in waarom je een slag moet hebben van 3 meter. ik vis zelfs altijd maar met een slag van max 1m. op karpervijvers en soms nog minder. groetjes ronny418

Slafes

Berichtdoor Slafes » 27 aug 2006, 20:24

2. Het blijft hetzelfde met een 7m als met een 10m lijn om het zo te stellen... :)

3. ik ga soms op vijvers vissen waar ik minder dan 30cm uit de kant vis en verdomd veel vis vang... Op de meeste vijvers is het echt niet nodig om met 9,5 meter te vissen.

6. ik heb al korte lijntjes in mijn handen gehad die amper dikker zijn dan mijn duim. Mijn vaste stok is op die lengte wel dikker. Het is maar welke smaak je hebt.

7. Is hetzelfde probleem, of je nu korte of lange lijn hebt, verder dan uw top peilen vergt bij beiden evenveel oefening.

Ik denk niet dat een beginnend visser meteen het duurste gaat nemen. Iedereen doet het op de manier dat je beschrijft, eerst een fluthengel krijgen of kopen, en dan op zoek gaan naar meer materiaal. Ik heb ook al menig jonge visser na een paar keer vissen zien afhaken. Gelukkig maar dat ze geen 500 euro voor een lijn en 900 euro voor een zitkost hebben uitgegeven. Dat heet in mijn ogen leren.

Ik blijf er bij, vissen is niet de duurste hobby. Verre van. Eens je je dure hengel en dure zitkist hebt, dan kom je minstens 5 jaar toe. Trouwens, ik wil toch wel 1 ding duidelijk maken, dat wat duur is, is niet noodzakelijk goed. Je kan met een hengel van 150 euro ook ongelooflijk veel vis vangen dan met een hengel die 10 keer meer kost. Die hengel gaat niet onder water hé... De hengel is maar een instrument om de vis boven te halen.

Ik vis nu met een hengel van 150 euro, en ben er heel tevreden van. ALs die stuk is koop ik me binnen enkele jaren een nieuwe die terug lekker in de hand ligt, en waar ik me goed bij voel. Ik zou me alvast niet goed voelen met een hengel die me 10 kee rmeer heeft gekost. Allez ja... Wil maar zeggen,...

Wim Reynders
Vip
Vip

Berichtdoor Wim Reynders » 27 aug 2006, 21:05

ik heb niet gezegt dat een visser direct het duurste materiaal moet gaan kopen maar zeker en vast niet bang moet zijn om een aardige cent uit te geven voor degelijk materiaal ik ken genoeg jonge vissers die heel hard weggelopen of mij uitlachen bij ons als ik vertel dat mijn momentele stomme exodus 150€ heeft gekost in korting omdat ze dit onbetaalbaar vinden... ik wil maar zeggen veel jongens van mijn leeftijd vallen achterover als ik het woord "200€vaste stok" uitspreek

ik had ook gezegt dat je enkel geld in vissen moet steken als je daadwerkelijk de vissersmicrobe had te pakken

zo zie je ik vis nu ook met een lijn van 150€ wat ik toen al enorm veel vond en nu heb ik enorm spijt dat ik geen 50€ meer had bijgelegt voor een nucleare (toen was ik van het principe dat italiaans dikke overpijsde brol was) nu wil ik immers niks anders meer als italiaans... zo valt over materiaal nog uren te discussieren...
maar nu zijn we off topic aan het gaan :!: dus zwijgen over materiaal en kostprijzen maar ik vind dat een langere hengel veel meer voordelen heeft dan een 6-7m hengel je keuze is immers zeer beperkt en dat zeker en vast bij wedstrijden... om nog maar niet te praten over de lengte op sommige kanalen...

grtz Wim
Hasseltsestraat 52-54
3290 Diest

werner
Vip
Vip
Favoriete vis: Voorn
Leeftijd: 38

Berichtdoor werner » 27 aug 2006, 21:24

Wim Reynders schreef:op kanaal (albertkanaal) vind ik persoonlijk lengte wel heel noodzakelijk vanwege het diepte verschil...

Op het hele stuk tussen veldwezelt en kanne is het op 5 meter uit de kant dieper dan op 10 of 11 meter.

vissen maak je zo duur als je zelf wilt.
niemand verbied je om tijdens een wedstrijd wel dichter in de kant te vissen.
Vorige week maak ik een twee in de sector in wijgmaal met op 4 meter uit de kant op voorn te vissen.

etc blablabla....

Wim Reynders
Vip
Vip

Berichtdoor Wim Reynders » 27 aug 2006, 21:36

@werner geef ik je geen ongelijk in :wink: maar ik heb toch al veel vissers horen zeggen dat ze klagen dat ze niet verder kunnen vissen (ga laatste tijd veel kijken op het kanaal zowel wedstrijd als tussendoor van vroenhoven helemaal tot eigenbilzen) kan zijn dat zij verkeerd zijn ik heb ook al gevraagd waarom ze niet diep in de kant vissen en ik kreeg telkens het zelfde domme antwoord dat daar geen vis zit... ik ben zelf niet ervaren met kanaalvisserij maar ik vermoed dat zij gelijk zullen hebben... Gij als crack kunt dat mss tegenspreken of bevestigen :wink: :P kgeloof u immers meer dan de mannen die daar zitten...

iemand verbieden in de kant te vissen zou het absurpste regelement zijn tot nu toe hé :wink:

vissen maak je zo duur als je wilt maar het wordt duur als je een crack wil worden in wedstrijdvissen en volgens mij kan daar niemand iets tegen inbrengen :!: recreatievissen is een hele andere zaak...

Grtz Wim :wink:
Hasseltsestraat 52-54
3290 Diest

david_deman
ervaren gebruiker
ervaren gebruiker
Groep: Geregistreerde gebruikers
Leeftijd: 28

Berichtdoor david_deman » 27 aug 2006, 23:12

ik weet uit ervaring dat het moeilijk is om met een stok van 8 m meer vis te vangen op wedstrijd dan op 12 m bijvoorbeeld , en da is gewoon omdat ze verder vissen .
Vissen is tof !!!

esperto
Vip
Vip
Leeftijd: 25

Berichtdoor esperto » 28 aug 2006, 11:09

mijn mening is wel zo goed als waterdicht...

1. hengels zullen altijd duur blijven hoe kort dat je ze ook maakt de besten zullen altijd gepeperd blijven en alle carbonmaterialen gaan volgend jaar op met 30% dus wat nu 200€ wordt er al snel 260€...
je gaat me niet vertellen dat een hengel van 11,5m evenveel gaat kosten of een hengel van bv. 7m.

2. stel jij staat daar op 6-7m te vissen en op 8-9m is een talud nu kan jij lekker gaan fluiten naar je vis...
stel dat je op 11,5m vist, en der ligt op 14m een talud, dat is dan juist hetzelfde é...

3. Als je een lijn van 10m kan je afbouwen en zo nog op 6-7m vissen maar ook op die plaats van 8-9m waar de talud licht
dat is waar...

4. ik ken genoeg wedstrijdvissers die op sommige putten maar op 6-7m vissen ipv de toegelaten 10m
ja, maar toch=> de vissen zijn toch getraind op de max. lengte,(of op de lengte dat de meesten vissen...) en als je daar dan achter kan vissen... vraag maar aan wim, op syslo wonnen zij de interclub, gwn omdat de syslovisser met aanslag van 6-7m visten, en de anderen hadden daar geen materiaal voor mee...

Conclusie je hebt een veel groter berijk met een lange hengel..
dat is waar, maar we hebben toch nog de matchhengel ook? indien we allen vissen op 7-8m, en de vis zit achter je stek, neem dan de match!, zo zouden we polyvalente vissers kunnen krijgen...

5. er bestaan al reeds superieure kortere modellen maar niet iedereen kent die omdat bijna niemand ze wilt buiten beginnelingen en er zo goed als niet over gediscusierd wordt in 8m20 zijn er zeker volop hengels naar keuze...

6. Een kortere hengel is daarom nog niet altijd beter... Kijk nu jij vist met een powerlight de 8m20 daarvan zou naar het schijnt ietsje minder sterk zijn door de gevoeligere delen wat moet op een kortere lengte...
ik vis met een powerlight van 9,5m, voor alle duidelijkheid, en de fabrikanten zouden zich daarop dan toeleggen...

7. ook voor het uitpeilen is een langer model handig... je moet zo goed als altijd onder uwe top uitpeilen... stel jij gaat karperen op 6-7m je moet dan toch al zeker met slag vissen van 3m hoe ga jij dan onder je top peilen??? Je kan wel peilen buiten je top maar dat vraagt eeen zeeer lange tijd van oefening en je zult zo dus vaak tegen de lamp lopen...

en ik kan nog blijven doorgaan zo maar ik ga al reeds stoppen... enja vissen noem ik alles of niets je steekt er als jeugd al je geld in ofwel niks... maar als je eens degelijk materiaal hebt kan je 5jaar verder...

mensen hou altijd in het achterhoofd... VISSEN IS DE DUURSTE SPORT

en als jij met wedstrijden wilt meedoen bij de grote mannen zul je ook geld op tafel moeten leggen als de grote mannen wat zeer moeilijk is voor onze leeftijd...

tot slot: ik weet dat vissen duur is, ook mijn spaarcenten gaan erin, maar als je nu een "klassehengel" hebt met 3tops voor 150euro, of een voor 300euro met 3 sets, gwn omdat ie 2m korter is, voor de echte beginnende visser is dat toch een groot verschil.
het gaat mij eigenlijk gwn omdat vissen de jeugd wat afschrikt owv de prijs, dus met zo'n simpele regel kan je mss meer jeugd krijgen...

en voor alle duidelijkheid=> het gaat hier over de vijver!!! over kanaaal spreek ik mij niet uit!!!

greetz :joker:
Bezoek http://www.dewedstrijdvisser.be
Een vat vol geleerdheid is nog geen druppel wijsheid waard

1_visserke
Vip
Vip
Lid van: 't venneke
Leeftijd: 30

Berichtdoor 1_visserke » 28 aug 2006, 12:45

Ik zie niet in waarom je dit zou beperken tot bv 7m :!:

Je enige argumenten om dit te doen is omdat kortere stokken goedkoper zijn en dichterbij vissen "gemakkelijker" is.

Als jij graag dichtbij vist, doe dat dan, je moet niet ver vissen omdat iedereen dat doet hé. Je zei ook dat als iedereen dichterbij vist, de vis ook dichterbij zal komen...daar heb ik ook mijn twijfels over: als de vis goed aast komt die altijd wel maar als hij niet goed aast, dan blijft hij zitten waar hij graag zit, dus moet je gaan vissen waar de vis zit, je zal hem niet dichterbij kunnen lokken.

Ik ben geen tegenstander van dichtbij vissen :!: Bij ons vis ik zelden verder dan 3m :!:

Wim Reynders
Vip
Vip

Berichtdoor Wim Reynders » 28 aug 2006, 14:10

voila ik vind doodgewoon het voordeel van een lange stok veel groter dan het enige argument dat die stokken goedkoper zijn...

ik ben ook geen tegenstander van kantvisserij intgendeel iedereen doet dat wel...

maar ik koop gewoon liever een lange vaste stok omdat ik dan ver en kort kan vissen...

grtz Wim

@Esperto mss een poll toevoegen... wat kies je een korte,goede,korte stok of een dure,lange stok? :wink:
Hasseltsestraat 52-54
3290 Diest

Terug naar “Vaste hengel techniek en materialen”