Welkom op Het Forum
Van harte welkom op Witvisforum.be. Op dit forum kan je terecht met al uw hengelsportvragen.
Om alles netjes en overzichtelijk te houden gelden hier ook Forumregels. Lees de regels aandachtig en pas ze ook toe aub!
Wij wensen u veel plezier met het forum.
Het Witvisforum Team

Lengte van de vaste hengel

Tips en trucks over allerlei witvistechnieken, materialen, enz... m.b.t. het vissen met de vaste hengel.
Forumregels
Hou steeds rekening met de Forumregels en pas ze ook toe!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
esperto

Lengte van de vaste hengel

Ongelezen bericht door esperto »

ben van gisteren trg van vakantie, heb er wat boeken (over vissen nat.) gelezen, etc.
nu las ik ook over lengte van hengels=> er werd geschreven= met een hengel van 6-7m kan je al op een vijver vissen. Ik zie jullie al onmiddelijke raar kijken !!! Maar ik vind dat ze best gelijk hebben...
daarvoor even mijn mening:

Waarom zouden we (voor alle duidelijkheid op vijver) vissen op bv 11m of nog meer, als we dichter ook kunnen vissen?? en vis kunnen vangen.
Volgens mij zit het hem bij de fabrikanten, deze proberen alsmaar langere hengels te maken, die toch nog licht en strak zijn.
Maar ook bij de visclubs natuurlijk, stel dat deze reglementen stellen, dat een hengel max. 6-7m lang mag zijn. dan zouden ook de fabrikanten daarop inspelen, en krijgen we goede hengels op 6-7m.
maar de schuld ligt ook bij ons. het zijn wij die op max. lengte willen vissen. Niemand die met 6-7m hengel vist, als je er op 9,5 mag vissen.
omdat de vissen gewoon "getraint" zijn, en weten dat op 9,5m voer te vinden is. Maar ik geloof er in, als iedereen korter vist, dat ook de vis korter zal komen!!! volgens mij heeft korter vissen niets dan voordelen:

-de prijs van een hengel daalt natuurlijk, en we krijgen echte klassehengels met topsets etc. voor weinig geld.
-de fabrikanten gaan zich niet meer moeten toeleggen op strakheid, en lichtheid, want op 6-7m heeft dit minder problemen dan op 16m...
-mss krijgen we dan wel sets met parabolische topset, topactie en semi topactie. -die zijn er nu ook al, maar slecht op de dure hengels...-
-de techniek zal nog belangrijker worden, veel belangrijker dan het materiaal.
-ook de jeugd (zoals ik) zal zich sneller aangesproken voelen, een hengel zal goedkoper worden, en meestal is het de prijs de jongeren afschrikt.
-het is ook aangenamer vissen met een korte hengel (gewicht, strakheid etc.)
-en voor zij die dan toch verder willen vissen: er bestaat ook nog een matchhengel, en feederhengels, etc.
en wie kan matchhengelen, overweg kan met een feeder, of noch iets anders, is een zeer complete,flexibele hengelaar. en dat is dan weer wat nodig is aan de top van de hengelsport....

er zijn nog talrijke redenen, maar ik zie niet direct een nadeel...

zo dit is even mijn kijk op de lengte van een vaste hengel, ik weet ook wel dat ik niets zal kunnen veranderen, maar ik ben wel benieuwd naar jullie reactie's

-voor alle duidelijkheid, het gaat hier over hengels voor de vijver, op kanaal is dit alles weer anders....-

greetz :joker:

Dit onderwerp heeft 26 reacties

U moet geregistreerd en aangemeld zijn om de reacties in dit onderwerp te kunnen lezen.


Registreer Aanmelden
 
Plaats reactie
Witvisforum.be : Mededeling i.v.m. de Forumregels