Zelf pennen maken

Tips en trucks over allerlei witvistechnieken, materialen, enz... mbt het vissen met de vaste hengel.
Forumregels
Hou steeds rekening met de Forumregels en pas ze ook toe!
koen gijsels
Vip
Vip
Favoriet water: Vijver
Favoriete discipline: Witvissen
Favoriete vis: Brasem
Groep: Vips
Leeftijd: 50

Re: Zelf pennen maken

Berichtdoor koen gijsels » 27 okt 2006, 23:18

Ben een paar maanden geleden begonnen met er een aantal te maken. Het zijn er wel om mee op een vijver in de kant te vissen. dat was het gemakkelijkste om mee te beginnen. In Ranst in een modelbouwwinkel ben ik balsahout gaan halen.
Hoe ben ik te werk gegaan.
1. Hout zagen op de gewenste lengte.
2. Mijn overbuur heeft een speciale mal waarin aan de ene kant het balsahout past en aan de andere kant is een gaatje waardoor je een boortje kan steken.
3. Ik gebruik nu nog gewoon een halve tandenstoker, die ik in het geboorde gaatje lijm.
4. Mijn overbuur heeft eveneens een draaibakje zelf gemaakt. Daarop zet ik het balsahoutje vast aan de kant van de tandenstoker.
5. Met verschillende schuurpapiertjes schuur ik tot ik de gewenste vorm heb.
6. Nadien enkele keren vernissen en een kleurtje geven, zoals je wil.
Ik heb er al een aantal keren mee gevist en het lukt prima. Er gaan gemiddeld twee tot drie twintigers aan deze dobbers. Het zijn eenvoudige, maar degelijke dobbers. In bijlage vind je enkele foto's
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

miloboy
ervaren gebruiker
ervaren gebruiker
Groep: Geregistreerde gebruikers
Leeftijd: 47

Berichtdoor miloboy » 28 okt 2006, 08:26

knap gedaan ,maar voor die onderantenne zou ik een kopspeltje gebruiken,die tandenstoker is van hout en vervalst de balans als je begrijpt wat ik bedoel.
een leven is een strijd,maar een stijd is geen leven

koen gijsels
Vip
Vip

Berichtdoor koen gijsels » 28 okt 2006, 20:20

Wat bedoel je met de balans vervalsen? Ik vind dat ze toch stabiel in het water liggen.

Gerry
ervaren gebruiker
ervaren gebruiker
Leeftijd: 66

Berichtdoor Gerry » 29 okt 2006, 04:53

Als je het onder antennetje in metaal maakt liggen ze bij wind wel stabbieler in het water denk ik hoor Koen :?: En je hebt ook minder lood nodig natuurlijk :roll:
49 jaar visser en 'k zint nog niet beu !!!

spectral
Vip
Vip
Favoriete vis: Paling
Lid van: De Snoek Booischot, DMV Blauwmolen
Leeftijd: 32

Berichtdoor spectral » 29 okt 2006, 10:50

moeten dat allemaal dezelfde pennen voorstellen?

die vorm van die pennen zien me er toch niet hetzelfde uit, ofwel bedriegt die foto

koen gijsels
Vip
Vip

Berichtdoor koen gijsels » 29 okt 2006, 21:24

Het zijn ongeveer allemaal dezelfde. Gemiddeld twee tot drie loodjes 20 eraan. Het was mijn eerste probeersel. Voor de eerste keer was ik wel tevreden.

Benny
PK Vlaams Brabant 2007
PK Vlaams Brabant 2007

Berichtdoor Benny » 02 nov 2006, 20:49

:oops: :oops: :oops: Als trouwe forumganger had ik beter moeten weten moderator Wim :oops: Eerst de zoekfunctie gebruiken vooraleer een nieuwe topic op te starten. SORRY!!

@Koen, Marc, Gerry,Steve: Bedankt voor het reageren op mijn andere topic en voor het plaatsen van de info. Maar ook andere forumgebruikers nodig ik uit om te reageren, want ik weet namelijk zeker dat er nog gasten zijn die zich bezighouden met het maken van eigen dobbers.
We gaan dus hier verder!!

Ben bij een metaalbewerker/draaier binnen gesprongen om hem enkele malletjes te laten maken voor het centreren van de antennes. 'Het zal veertiental dagen duren eer ik deze ga hebben want hij heeft massa's werk.

Op het WWW wat rondgeneusd en daar heb ik mijn gerief gevonden. Een Unimat 3 draaibankje net dezelfde als de bekende pennenbouwer Ronald hammers gebruikt. Vraagprijs was €350.....maar na wat afdingen en de eigenaar te wijzen op de "vele" gebreken(HIHI) de prijs drastisch weten te verlagen tot €190. Eén gebrekje is echter wel waar. Het motortje maakt iets teveel lawaai, dus heb ik die maar even binnengedaan bij een gepensioneerde bobineur hier in het dorp die dat eens deftig gaat in orde brengen voor een habbekrats.

Voorts ook eens binnengesprongen bij een modelbouwzaak voor wat balsahout, en wat inoxstaafjes en fibertjes meegebracht van bij Lemmens.

Dus nog even wachten op die mallen en het reviseren van het motortje en ik kan starten met de eerste testjes se.

Men heeft mij de tip gegeven om poriënvuller te gebruiken om mijn pennetjes waterdicht te maken. Gebruiken jullie dit ook of werken jullie met andere produkten/verven om ze waterdicht te krijgen? en van welk merk dan wel?

@Marc: je zegt dat je ook wel isolatiemateriaal gebruikt. Vond je dit beter dan balsa? En waarom dan juist?
Vissen is niet mijn hobby.
Vissen is mijn leven.

Wim Reynders
Vip
Vip
Favoriet water: Kanaal
Lid van: Goudvisje Diest
Leeftijd: 26

Berichtdoor Wim Reynders » 02 nov 2006, 20:57

Ge moet mij toch ne keer leren hoe ge zo ne prijs kunt halveren :D :lol: kan binnekort goed vanpas komen :D

btw ge hebt toch al op pennenrosseel gekeken hé?

grtz Wim
Goudvisje Diest :D :banana:
Hengelsport Lemmens: Alles voor de visser
Hasseltsestraat 52-54
3290 Diest
Tel:013/312308

yves naulaerts
Vip
Vip
Favoriet water: Vijver+Kanaal
Favoriete vis: Voorn
Lid van: Goudvisje Diest, Internationalen B
Leeftijd: 38

Berichtdoor yves naulaerts » 02 nov 2006, 21:00

van die piepschuim die je bij ronald hammers kan bestellen kan je echt 100 identieke pennen maken met een goed malletje maar benny vis maar eens met zo een peipschuim pen op stroment water of water waar veel wind od zit en vis dan maar eens met een balsapen, ik heb die piepschuim pennen direct weggesmeten, ze deugen voor niets, balsa is volgens mij het beste, maar pas op er is een groot verschil tussen balsa en balsa.

lode
Vip
Vip
Favoriet water: Vijver+Kanaal
Lid van: flipper Tessenderlo lid beheerraad gerhagenvijver
Leeftijd: 63

Berichtdoor lode » 02 nov 2006, 22:18

Benny schreef::oops: :oops: :oops: Als trouwe forumganger had ik beter moeten weten moderator Wim :oops: Eerst de zoekfunctie gebruiken vooraleer een nieuwe topic op te starten. SORRY!!

@Koen, Marc, Gerry,Steve: Bedankt voor het reageren op mijn andere topic en voor het plaatsen van de info. Maar ook andere forumgebruikers nodig ik uit om te reageren, want ik weet namelijk zeker dat er nog gasten zijn die zich bezighouden met het maken van eigen dobbers.
We gaan dus hier verder!!

Ben bij een metaalbewerker/draaier binnen gesprongen om hem enkele malletjes te laten maken voor het centreren van de antennes. 'Het zal veertiental dagen duren eer ik deze ga hebben want hij heeft massa's werk.

Op het WWW wat rondgeneusd en daar heb ik mijn gerief gevonden. Een Unimat 3 draaibankje net dezelfde als de bekende pennenbouwer Ronald hammers gebruikt. Vraagprijs was €350.....maar na wat afdingen en de eigenaar te wijzen op de "vele" gebreken(HIHI) de prijs drastisch weten te verlagen tot €190. Eén gebrekje is echter wel waar. Het motortje maakt iets teveel lawaai, dus heb ik die maar even binnengedaan bij een gepensioneerde bobineur hier in het dorp die dat eens deftig gaat in orde brengen voor een habbekrats.

Voorts ook eens binnengesprongen bij een modelbouwzaak voor wat balsahout, en wat inoxstaafjes en fibertjes meegebracht van bij Lemmens.

Dus nog even wachten op die mallen en het reviseren van het motortje en ik kan starten met de eerste testjes se.

Men heeft mij de tip gegeven om poriënvuller te gebruiken om mijn pennetjes waterdicht te maken. Gebruiken jullie dit ook of werken jullie met andere produkten/verven om ze waterdicht te krijgen? en van welk merk dan wel?

@Marc: je zegt dat je ook wel isolatiemateriaal gebruikt. Vond je dit beter dan balsa? En waarom dan juist?

nu weet ik tenminste waar ik mijn pennen in de toekomst moet bestellen
:lol: :lol: :lol:

mvg,Lode :wink:

blaerie78
ervaren gebruiker
ervaren gebruiker
Leeftijd: 39

Berichtdoor blaerie78 » 03 nov 2006, 01:37

Hey, Benny

Gefeliciteerd met je aankoop. Heb zelf een maand geleden hetzelfde toestel aangeschaft via e-bay. Maar heb er daar wel 311€ voor moeten neertellen.

Net zoals jij had ik op hammers' site gezien dat hij dit toestel hanteert. Maar ik ben nog op zoek naar een kopieerinrichting zoals bij hem te zien is. Die malletjes zijn geen probleem. (die maak ik zelf via pc prints van halve pennen) De apparatuur echter.... nergens te vinden.

Ik wil namelijk wel in staat zijn om exact dezelfde modellen te produceren en reproduceren. Liever door een machinaal gestuurd proces op basis van malletjes dan handmatig gestuurde freestechnieken te moeten gebruiken.... Ik verondersrel dat ook jij identieke modellen wil maken. vandaar deze reply.

Ik ben zelfs even al van plan geweest de unimat 3 door te verkopen en een unimat pc aan te schaffen.... Deze is jammer genoeg wel iets kleiner denk ik, maar kan op basis van een 3D computermodel exacte kopies maken (geen mallen of andere inrichtingen nodig....

Grtz, B78

PS: Ook ik gebruik balsa. Heb gewoon door de weinige ervaring nog niks anders geprobeerd.

blaerie78
ervaren gebruiker
ervaren gebruiker
Leeftijd: 39

Berichtdoor blaerie78 » 03 nov 2006, 01:42

Benny, nog een tip.

Koop int begin genoeg balsa.... Ge zult ze nodig hebben. :D :D :D

(ik spreek uit ervaring, ik moest meer wegsmijten dan ik kon gebruiken :oops: )

Vandaar ook de zoektocht naar automatisch gestuurde kopieerinrichtingen.... hehe...

Grtz, B78

koen gijsels
Vip
Vip

Berichtdoor koen gijsels » 05 nov 2006, 20:22

Mijn overbuur heeft zelf een draaibankje ineengeknuseld. Werkt perfect. Hij heeft alleen een boorkopje gekocht. De rest is van gerecycleerde dingen.

Benny
PK Vlaams Brabant 2007
PK Vlaams Brabant 2007

Berichtdoor Benny » 09 nov 2006, 22:12

hmmm...

Valt een bekke tegen..

De malletjes om te centreren zijn nog niet klaar en hij heeft het vreselijk veel werk
En da motorke van men draaibank... ook nog wachten tot minstens volgende week....

Khem wel al vernis gevonden opt WWW dieje heel goed zou zijn
fleske van besteld om uit te proberen se
Vissen is niet mijn hobby.
Vissen is mijn leven.

Patrick Van Laer
nieuwe gebruiker
nieuwe gebruiker
Leeftijd: 45

Berichtdoor Patrick Van Laer » 09 nov 2006, 22:24

benny voor je materiaal kun je ook in leuven gaan in de mechelsestraat bij vandoren dat is een modelbouw winkel

Terug naar “Vaste hengel techniek en materialen”