Welkom op Het Forum
Van harte welkom op Witvisforum.be. Op dit forum kan je terecht met al uw hengelsportvragen.
Om alles netjes en overzichtelijk te houden gelden hier ook Forumregels. Lees de regels aandachtig en pas ze ook toe aub!
Wij wensen u veel plezier met het forum.
Het Witvisforum Team

Wedstrijdhengelen = oude mannen sport ???

Alles over wedstrijden met de vaste hengel (zowel vijver als openbare wateren).
Forumregels
Hou steeds rekening met de Forumregels en pas ze ook toe!
Plaats reactie
art
Vip
Vip
Favoriet water: Kanaal
Favoriete discipline: Witvissen
Favoriete vis: Voorn
Lid van: Indivilux
Groep: Vips
Dierenriem:
Leeftijd: 70

Wedstrijdhengelen = oude mannen sport ???

Ongelezen bericht door art »

Wedstrijdhengelen = oude mannensport ?

Met dit item riskeer ik om alle zonden van Israël over me heen te krijgen, maar helaas krijg ik een punthoofd van de Belgische visfederaties.
Na het vinkenzetten en het duivenmelken dreigt de wedstrijdhengelsport ook een sport voor oude mannen te worden.
In 2009 was er géén geld en de nodige omkadering om de Belgische jeugdploegen (U14 U 18 en U22) naar het WK in Portugal te sturen ... Vanaf 2010 is er alleen nog blijkbaar plaats om een U 18 team, weliswaar op twee krukken (géén serieuze selectienormen enz...) op de been te houden.
En wat doen onze in zogezegde financiële nood verkerende federaties (Vlaamse en Waalse)... wel beste vrienden ze richten het WK voor veteranen in op de Watersportbaan in Gent op de Vlaamse feestdag.
Waarschijnlijk kost dit niets... Niet dat ik mijn vrienden/collega’s veteranen dit niet gun. Maar het is wel een teken aan de wand hoe de visie is bij de verantwoordelijken van de respectievelijke federaties.
Als ze zo doorgaan kunnen ze in 2020 het WK voor hoog bejaarden inrichten en in 2025 het WK U100+ ...
Mijn simpel vissersverstand kan hier werkelijk niet bij.
Graag doe ik twee simpele voorstellen om wel middelen en omkadering te ontwikkelen voor de Belgische jeugdvissers.
Zoals iedereen weet bestaat er géén jeugdcompetitie, een U 14 moet bij wijze van spreken tussen de internationalen gaan zitten op een A wedstrijd wil hij aan een wedstrijd kunnen deelnemen.
Richt dus wedstrijden in uitsluitend voor U14 U18 en U 22 (zoals bij alle andere sporttakken) zodanig dat deze jonge vissers zich onderling kunnen meten.
De federaties zouden elk verbond in Vlaanderen en Wallonië moeten VERPLICHTEN om minimaal 1 dergelijke wedstrijd in te richten. Op die manier krijg je gezien het grote aantal verbonden al een reguliere Belgische jeugdcompetitie.
Om dit financieel mogelijk te maken vragen de federaties om bij elke officiële wedstrijd aan elke deelnemer één (1) euro extra te betalen , waarvan 0.50€ naar het verbond gaat voor hun jeugdwerking en 0.50€ naar de nationale jeugdwerking.
Gezien het grote aantal wedstrijden/clubs/verbonden zal dit een aardige stuiver opbrengen, en mijn inziens kan géén enkele visser tegen de toekomst van zijn eigen sport zijn. Graag zie ik jullie reacties tegemoet.
Visrijke jeugdige groet.

Dit onderwerp heeft 68 reacties

U moet geregistreerd en aangemeld zijn om de reacties in dit onderwerp te kunnen lezen.

Registreer Aanmelden

Plaats reactie
Witvisforum.be : Mededeling i.v.m. de Forumregels