Ik weet begot niet waar ik deze vraag kwijt zou kunnen. Dit subforum lijkt mij de meest geschikte locatie.
Het is namelijk zo dat ik met een erg concrete vraag zit, gericht aan mensen die thuis zijn in de bureaucratische rompslomp van de ruimtelijke ordening annex gewestplannen.
Het "probleem" : ik heb onlangs in Wingene een huisje gekocht in een regio die geklasseerd wordt als "landschappelijk waardevol agrarisch gebied". Er is een weide bij waar we nu ons paard en onze pony op laten grazen. Het paard is echter al... errr... op een gezegende leeftijd (28 jaar is niet niks voor een paard). Ik kijk er niet naar uit om het dier te verliezen, maar vroeg of laat zal het toch "van dattem" zijn, en dan komt die weide grotendeels vrij. Ik zie het niet echt zitten om daar een groot gazon of zo van te maken, en dus heb ik mijn boontjes te weken gelegd op mijn oude droom : een visvijver in mijne hof.
Probleem is nu echter dat ik heb opgezocht wat wel en niet toegelaten is in landschappelijk waardevol agrarisch gebied, en het enige wat ik in die regelgeving terugvond was dat je een - hou je vast - kikkerpoel kan aanleggen. Een poel dus van maximaal 150 m². Te klein dus om als viswater te dienen, zeker als je meerekent dat er één langzaam aflopende oever moet voorzien worden in dit soort poel.
Allez : kortom : dan nog liever een gazon dan zo'n "willen maar niet mogen"-oplossing.
Het is nu echter wel zo dat deze regio vroeger bekend stond om zijn grote hoeveelheid visvijvers. Die zijn weliswaar in de loop der jaren nagenoeg allemaal gedempt ten behoeve van landbouwgrond. Nu heb ik vernomen dat de groene jongens (o.a. Natuurpunt) er naar streven om deze regio terug in zijn oude eer en glorie te herstellen, ergo : er wordt naar gestreefd om terug te keren naar het vijver-rijk karakter van weleer.
Mijn vraag is nu : bestaan er mogelijkheden om uitzonderingen op de bestaande regelgeving te bekomen, en dus tóch een deftige vijver aan te kunnen leggen ? Op zowat alle wetten bestaan er achterpoortjes, en het is maar een kwestie van ze te weten vinden, nietwaar ? Daarom hoop ik hier zo'n achterpoortje of zinvolle suggesties te kunnen vinden.
Alvast bedankt voor de eventuele reacties !
Welkom op Het Forum
Van harte welkom op Witvisforum.be. Op dit forum kan je terecht met al uw hengelsportvragen.
Om alles netjes en overzichtelijk te houden gelden hier ook Forumregels. Lees de regels aandachtig en pas ze ook toe aub!
Wij wensen u veel plezier met het forum.
Het Witvisforum Team
Van harte welkom op Witvisforum.be. Op dit forum kan je terecht met al uw hengelsportvragen.
Om alles netjes en overzichtelijk te houden gelden hier ook Forumregels. Lees de regels aandachtig en pas ze ook toe aub!
Wij wensen u veel plezier met het forum.
Het Witvisforum Team
Visvijver in landschappelijk waardevol agrarisch gebied ?
Forumregels
Hou steeds rekening met de Forumregels en pas ze ook toe!
Hou steeds rekening met de Forumregels en pas ze ook toe!
Dit onderwerp heeft 9 reacties
U moet geregistreerd en aangemeld zijn om de reacties in dit onderwerp te kunnen lezen.
Registreer Aanmelden