Na meer dan 16 jaar niet meer gericht op karper te hebben gevist, denk ik er aan om dit jaar opnieuw eens mijn kans te wagen in deze tak van de hengelsport. Indertijd aan de slag gegaan met als techniek de running boltrig met backstopper(hair) en zelfgemaakte boilies of mais als aas, mij toen voornamelijk baserend op het welbekende werk van Rini Groothuis “Het grote karperboek”.
Tegenwoordig is het vissen op karper populairder dan ooit tevoren en wordt deze vissoort bijna overal fel belaagd. Met als triest en bekend gevolg: dressuur.
Onlangs heb ik online een artikel gelezen over de traditionele vangtechniek: freelining. Bij freelining bestaat het tuig enkel uit de lijn met een haak eraan vastgeknoopt. Op het gewicht van het aas alleen – zoals deegballen – kan er over redelijke afstanden geworpen worden. Er wordt een waker in de lijn gehangen. Dit systeem vereist alertheid van de visser tijdens de doorgaans korte hengelsessie, want het is de visser die de haak moet zetten.
Artikel: http://karperidee.nl/inleiding-freelini ... principes/
Zijn er eigenlijk vissers die deze vangtechniek nog gebruiken?
Welkom op Het Forum
Van harte welkom op Witvisforum.be. Op dit forum kan je terecht met al uw hengelsportvragen.
Om alles netjes en overzichtelijk te houden gelden hier ook Forumregels. Lees de regels aandachtig en pas ze ook toe aub!
Wij wensen u veel plezier met het forum.
Het Witvisforum Team
Van harte welkom op Witvisforum.be. Op dit forum kan je terecht met al uw hengelsportvragen.
Om alles netjes en overzichtelijk te houden gelden hier ook Forumregels. Lees de regels aandachtig en pas ze ook toe aub!
Wij wensen u veel plezier met het forum.
Het Witvisforum Team
Freelining
Forumregels
Hou steeds rekening met de Forumregels en pas ze ook toe!
Hou steeds rekening met de Forumregels en pas ze ook toe!
Dit onderwerp heeft 1 reactie
U moet geregistreerd en aangemeld zijn om de reacties in dit onderwerp te kunnen lezen.
Registreer Aanmelden