"In het zakken" op karper

Alles over Techniek en materialen voor karper.
Forumregels
Hou steeds rekening met de Forumregels en pas ze ook toe!
Dundee1
Vip
Vip
Favoriet water: Vijver
Favoriete discipline: Witvissen
Favoriete vis: Karper
Groep: Vips
Leeftijd: 52

Re: "In het zakken" op karper

Berichtdoor Dundee1 » 04 apr 2016, 11:56

Daar heb je geen maden voor nodig hoor, dat gaat evengoed met korrels, er zijn genoeg 3 mm korrels die langzaam naar beneden dwarrelen. Pellet in elastiekje of maden op haak, en je bent vertrokken. Ik vind dat ze de reglementen moeten aanpassen naargelang de bezetting van de vijver. Als je maar een kleine 2 meter uit elkaar zit moet je dat niet toelaten, want dan vraag je gewoon om problemen.

ronny418
Vip
Vip
Leeftijd: 47

Berichtdoor ronny418 » 04 apr 2016, 12:05

Inderdaad @Dundee1, zelfs met micro korrels heb je er trouwens niet veel voor nodig, maar die 2 meter uit elkaar zal meer te maken hebben met "hoe meer vissers, hoe meer geld". Die zullen zich niets aantrekken van hoe je uw vis vangt.

Dundee1
Vip
Vip

Berichtdoor Dundee1 » 04 apr 2016, 13:24

Ja inderdaad Ronny, en de brouwerij moet natuurlijk ook draaien.

bakkie
Vip
Vip
Lid van: De Sportvissers SKW, Noorderwijk
Leeftijd: 35

Berichtdoor bakkie » 04 apr 2016, 16:59

Laat ze een paar jaar boven vissen, en ze gaan terug op de grond vissen. Ken veel vijvers waar je al jaren boven mag vissen, probeer daar maar is eentje boven te vangen. Wij worden slimmer maar de vis ook, normaal de vis boven zal hangen als hij daar niet gevangen wordt. Ik ben voorstander van het systeem vrij te laten.

def p
Vip
Vip
Favoriet water: Kanaal
Favoriete vis: Brasem
Leeftijd: 32

Berichtdoor def p » 04 apr 2016, 17:38

Vis moet je vangen waar hij zit. Vorige week eentje op kanaal, 10 meter stok en 10 meter draad. Die ving daar
15 kg platte, ik 70 gram grondels. Ik kan die visserij niet, dus moet ik ook beginnen zagen? Ik heb 2 keuzes, of ik leer dat ook of ik zwijg en wacht tot ze ook onder topje bijten.
Als je blijft verbieden heb je op den duur nog één montage en vang je geen staart meer. Dan gaat het zagen zijn dat er geen vis zit.

souvret
gebruiker
gebruiker
Favoriet water: Vijver+Kanaal
Groep: Geregistreerde gebruikers
Leeftijd: 38

Berichtdoor souvret » 04 apr 2016, 18:22

Dat je de hoeveelheid voer en aas via reglementen wat binnen de perken houd kan ik begrijpen. Maar als we gaan spreken over beperken van techniek door allerhande regels in te voeren zijn we niet goed bezig vind ik. Als je de vele wedstrijden in Engeland bekijkt, zie je dat ze van het vissen in de verschillende waterlagen net zoveel mogelijk proberen aan te passen en te verbeteren. En, dit zowel met de feeder, match als vaste stok. Als je deze technieken dan hier (en met succes) probeert op punt te zetten, krijg je meestal de wind van voren. Voor velen is het nog steeds onbekend is onbemind. Dit is zeer spijtig want daardoor verliezen we een deel van onze visserij en vangsten. En zo zijn er meerdere voorbeelden die ons door al die regels beperken.
Groeten Mathieu

fille1
Vip
Vip
Favoriete vis: Voorn
Lid van: fwft, stropke, GK, VVG, BPSB, Rijdtv
Leeftijd: 43

Berichtdoor fille1 » 04 apr 2016, 19:35

Het is inderdaad zo dat wanneer je buurman 12 liter maden schiet en alle vis boven komt je er bij zit voor spek en bonen. Wil je dan meedoen voor de prijzen (wat er nog van over rest) dan moet je dat ook meehebben, of je kan met je tenen spelen zoals sommigen zeggen. Feit is ook als het verboden is en je foefelt, die paar extra bonusvissen halfwater er zal voor zorgen dat je bovenaan zal eindigen.

vdkjohan
Vip
Vip
Lid van: Steenputvissers, Mijmerland, De Penne, Natuurvrienden, Visserskliekske
Leeftijd: 44

Berichtdoor vdkjohan » 04 apr 2016, 20:48

Plaats dan een beperking op hoeveelheid maden of pellets, enz. Een pot is een pot en daar kan men geen discussie over hebben. Ik vind het er ook soms over en doe daar niet aan mee, in feite hebben we geluk, hier is het zo nog niet te zien op ons putten. Een pot korrels, pot maden, wat piertjes, pot expanders, wat deeg, wat vers, en daar vissen we dikwijls een week mee. Wat hebt je er nog voor plezier aan mee die 12 liter maden en een kleine hoofdprijs. Maar vis vangen moet je doen waar hij zit, vorig jaar zat al die vis boven in Voorde en beneden kregen we nauwelijks beet. Er zou drie keer zoveel vis gevangen zijn als op de zak of half water toe gelaten was, spijtig toch? Ben toch tevreden dat die uitspattingen hier zo niet voor komen, en ga dan met veel plezier vissen op MDM, de Penne, enz. En ja, het zijn daar geen honderden kilo's te vangen maar we moeten er ook geen kilo's in smijten, en hebben toch amusement en men kan al eens een visje op de zak mee vangen zonder discussie. :D ;-)
Kampioen VK2016
Koning-kampioen RVA2015, Prins DP 2015
Koning RVA 2014 Koning VVO 2012
Kampioen-prins 2011 LFT, Kampioen 2011 Santens
http://www.dewedstrijdvisser.be
http://www.geerwedstrijdpennen.nl

Dundee1
Vip
Vip

Berichtdoor Dundee1 » 04 apr 2016, 21:06

@souvret, daar is weinig techniek aan hoor. Hier zijn de putten 1,80 - 2.00 meter en vissen ze 30 à 50 cm diep, zo vang je het best. Gewoon wat maden of korrels aan je pen blijven schieten, en de vis haakt zichzelf, je moet zelfs niet aanslaan, enkel je stok opheffen. Om dat te kunnen moet je nu ook niet teveel verstand hebben van vissen.

lorre
Vip
Vip
Lid van: De Luie vissers Ledegem
Leeftijd: 37

Berichtdoor lorre » 05 apr 2016, 19:02

Ik weet één ding en dit vanwege ondervinding de laatste jaren. Met overal veel open wedstrijden mee te vissen over het hele land kom je echt wel dingen tegen die ik toch persoonlijk heel moeilijk snap:
- open wedstrijd op karper: voeder, cuppen, vers de vase verboden, zelf geen potje voeder mocht je bij hebben, maar 3 kg bol die er per ongeluk na 5 minuten al in lag op hun eigen plaats kon blijkbaar wel (dit hadden wij niet bij)
- open koppelwedstrijd: vers de vase in voeder ten strengste verboden en zware controle, geen probleem heel weinig bij die dag, tot je dan je geburen 3 ketels mais in het water ziet deponeren (dit noemt ook een techniek)
- open wedstrijd op de brasem: vers de vase verboden, maar blijkbaar 10 kg knippieren wel toegelaten (daar sta je dan met je halve kilo pieren).
Ik bedoel maar, wij zijn hobbyvissers en doen overal graag even een open wedstrijd mee om iets bij te leren en fun te hebben. We vragen overal reglementen op voor we ergens naartoe gaan om zeker niets teveel bij te hebben. Maar meestal sta je dan toch versteld van de kluchten. Ik ben voorstander van zo weinig mogelijk reglementen, want overtreden doen ze toch. Wij doen het toch met het minimum. Het blijft een hobby.

fille1
Vip
Vip
Favoriete vis: Voorn
Lid van: fwft, stropke, GK, VVG, BPSB, Rijdtv
Leeftijd: 43

Berichtdoor fille1 » 05 apr 2016, 19:32

Lorre, ben het eens met je uitleg, voor iedereen hetzelfde is utopie. Zeker op open wedstrijden. De goeie blijven de goeie. De kantjes worden er altijd wel afgereden.
En inderdaad, eens een open wedstrijdje gaan vissen dan zie je veel. Zelf pas je dan op om niet "gepakt" te worden.
Niemand zegt iets tijdens de wedstrijd, maar na de wedstrijd.
Vissen met een goed clubje vrienden waar de sfeer belangrijker is dan winnen haalt steeds meer de bovenhand, voor mij toch.

vdkjohan
Vip
Vip
Lid van: Steenputvissers, Mijmerland, De Penne, Natuurvrienden, Visserskliekske
Leeftijd: 44

Berichtdoor vdkjohan » 05 apr 2016, 21:12

Dat is het @fille1, vissen waar men elkaar kent, gezonde competitie met respect voor elkaar en waar iedereen een hoop plezier heeft gehad en zijn stress van de week kwijt is. Daar moet het om gaan. Gelukkig kan dit nog altijd op sommige plaatsen.
Kampioen VK2016
Koning-kampioen RVA2015, Prins DP 2015
Koning RVA 2014 Koning VVO 2012
Kampioen-prins 2011 LFT, Kampioen 2011 Santens
http://www.dewedstrijdvisser.be
http://www.geerwedstrijdpennen.nl

DENIS
gebruiker
gebruiker
Lid van: De Natuurvrienden, Mijmerland. de postvissers
Leeftijd: 60

Berichtdoor DENIS » 05 apr 2016, 21:22

Ik lees hier 12 liter maden en 10 kg knippieren. Zijn ze helemaal zot aan het worden? Daar zou men dringend paal en perk moeten aan stellen.

bakkie
Vip
Vip
Lid van: De Sportvissers SKW, Noorderwijk
Leeftijd: 35

Berichtdoor bakkie » 06 apr 2016, 13:54

Denis, als het vrij is, is het vrij. Ok, vind dit ook overdreven, maar als het mag, mag het. Enkel de winkelier wordt hier beter van. In juni ga ik in Frankrijk een wedstrijd vissen, daar is 10 kg pieren blijkbaar niets. Ik ben benieuwd.

souvret
gebruiker
gebruiker
Leeftijd: 38

Berichtdoor souvret » 06 apr 2016, 15:11

Ik moet dringend een pierenkwekerij opstarten als dit de norm is om een wedstrijd te kunnen winnen. :|
Ik heb persoonlijk veel meer voeldoening om een wedstrijd te kunnen winnen door het feit van de juiste techniek toe te passen dan dat ik vele euro's aan voer en aas moet uitgeven om te kunnen concurreren de dag van wedstrijd.
Groeten, Mathieu

Terug naar “Karper techniek en materialen”