Karperset

Alles over Techniek en materialen voor karper.
Forumregels
Hou steeds rekening met de Forumregels en pas ze ook toe!
dhondtjes
nieuwe gebruiker
nieuwe gebruiker
Favoriet water: Vijver+Kanaal
Favoriete discipline: Witvissen
Favoriete vis: Karper
Groep: Geregistreerde gebruikers
Leeftijd: 30

Karperset

Berichtdoor dhondtjes » 20 apr 2016, 06:33

Hallo,
Ik zou graag beginnen met karpervissen nadat ik al heel lang aan witvissen en zeevissen al heb gedaan.
Hiervoor zou ik dus ook een set willen aanschaffen. Mijn budget ligt ongeveer tussen de 150 à 200 Euro
Wat zou ik hiervoor kunnen aanschaffen (desnoods tweedehands)?
Wat ik zou willen: 2 hengels, 2 molens, rodpod, 2 beetmelders, swingers, onthaakmat, ...
Is dit mogelijk? En, hebben jullie soms enkele merken of modellen die jullie mij kunnen aanraden?
Alvast bedankt!
Met vriendelijke groeten,
dhondtjes
Laatst gewijzigd door harpie op 20 apr 2016, 07:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Blanco regels verwijderd. Neem a.u.b. de forumregels in acht.

Rolla
Moderator
Moderator
Lid van: H.C. Ter Apel
Groep: Algemene moderators
Leeftijd: 37

Re: Karperset

Berichtdoor Rolla » 20 apr 2016, 09:10

Allereerst is het handig om te weten welke wateren en welke afstanden je gaat vissen. Mede hier door wordt de keuze voor een hengel en molen bepaald.
Echter met jouw budget wordt het al krap om daar een setje hengels met molens voor aan te schaffen. Laat staan de rest van de spullen. Met dit budget zou ik in eerste instantie alleen voor een setje hengels met molens gaan en dan bij voorkeur ook nog tweedehands, omdat je nieuw niet verder komt dan budgetmateriaal. Tweedehands moet het mogelijk zijn om hengels en molens uit de middenklasse aan te schaffen. Qua molens zou ik je de vrijloopmolens van Daiwa of Shimano aanraden. Welke hengel je neemt maakt op zich niet zoveel uit, zolang deze maar geschikt is voor jouw vis situatie.
Een rodpod is eigenlijk alleen noodzakelijk als je op een harde ondergrond vist. Als je banksticks in de grond kunt krijgen dan zou ik die nemen, omdat dit geld scheelt en je veel meer mogelijkheden hebt om je hengels neer te zetten.
Als je op den duur ook wilt gaan nachtvissen dan is een setje draadloze beetmelders aan te raden, omdat je dan een ontvanger hebt die je in je tent kunt leggen. Bij een aanbeet geeft je ontvanger een signaal af en heeft je omgeving geen last van krijsende beetmelders. Vooral handig als je in een woonwijk vist.
Karpervissen is en dure hobby en neem gewoon rustig de tijd om goed materiaal aan te schaffen. Laat je vooral niet verleiden door die budget setjes die her en der worden aangeboden. Voor dat geld kun je geen kwaliteit verwachten. Vaak zijn de molens in die setjes voorzien van slechts 1 kogellager. Neem je een duurdere molen met meer lagers en je draait aan de slinger dan merk je duidelijk verschil en zul je zien dat die molen met meer lagers soepeler draait. Nu is het ook niet zo dat een molen met 10 lagers per definitie beter is dan een molen met 5 lagers. Het gaat om de kwaliteit van de gebruikte lagers.

dhondtjes
nieuwe gebruiker
nieuwe gebruiker

Berichtdoor dhondtjes » 20 apr 2016, 09:58

Hallo Rolla, bedankt voor je uitgebreide uitleg!
Ik zou vooral op (karper) vijvers en op kanaal (Dender) gaan vissen. Lange afstanden zijn hiervoor dus niet noodzakelijk lijkt me.
Ik begrijp dat mijn budget een beetje krap is inderdaad voor hetgeen dat ik zou willen. Daarvoor kijk ik ook uit naar tweedehands materiaal in plaats van nieuwe spullen.
Zo heb ik 2 aanboden gekregen voor een tweedehands set:
Set 1:
- 2 hengels merk Traser - model Bander I
- 2 molens merk Dam - model SE
- rodpod merk Lion
- 2 beetmelders
Dit samen voor 100€
Set 2:
- 2 hengels merk Ultimate 3m60 2,5lbs
- 2 nieuwe ongebruikte Shimano Titanos 4500 XSA + nieuwe draad
- driepoot rodpod Ultimate voor 3 hengels
- set van 3 piepers + afstandsontvanger
Dit samen voor 250 €
Lijkt hiervan een goede set voor die prijs?
Alvast bedankt!
Laatst gewijzigd door dlv op 20 apr 2016, 10:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Blanco regels en hoofdletters verwijderd (cfr. Forumregels)!

Rolla
Moderator
Moderator
Lid van: H.C. Ter Apel
Groep: Algemene moderators

Berichtdoor Rolla » 20 apr 2016, 11:24

Als ik een keus zou moeten maken uit bovenstaande sets dan zou ik voor set 2 gaan. Ultimate hengels zijn zeker niet slecht en 2,5 lbs is voldoende voor de wateren waar jij vist. Daarnaast zijn de Shimano Titanos molens (nieuwprijs circa 100 euro p/stuk) beter dan de Dam molens van set 1. Alleen beschikken deze molens niet over een vrijloopsysteem. Je zult dus alles met de slip moeten regelen. Het is maar net waar je voorkeur naar uit gaat.
Als je persé een rodpod wilt, kijk dan wel goed naar de stabiliteit van de driepoot. Mijn broer heeft een normale rodpod van Ultimate gehad en dat was op zich een prima ding. Heeft hem alleen weg gedaan, omdat hij met losse banksticks wilde vissen met het voordeel dat hij zijn hengels zo neer kan zetten als hij wil.

Rikken
Vip
Vip
Lid van: Parkingvissers Aalst
Groep: Vips

Berichtdoor Rikken » 21 apr 2016, 07:00

Een goede raad, spaar nog even verder, want je gaat geld uitgeven voor iets waar je zeker spijt van gaat krijgen. Voor 200 euro moet je al goede hengels + molens in 2dehands kunnen bemachtigen. Als je niet gaat nachtvissen kan je inderdaad beter beetmelders zonder ontvanger nemen, scheelt al een heel stuk in prijs. Kijk eens naar Fox ontvangers op 2dehands; Zonder ontvanger zijn deze goed betaalbaar. Dan nog het allerbelangrijkste waar je niet over spreekt is een schepnet en degelijke onthaakmat. Ik vind een budget van 250 € helemaal niet realistisch voor een karperset...

dhondtjes
nieuwe gebruiker
nieuwe gebruiker

Berichtdoor dhondtjes » 21 apr 2016, 07:14

Bedankt voor jullie reacties.
@ Rikken: Sorry dat ik dat niet vermeld had, maar een schepnet en onthaakmat heb ik al.
Dus jij zou die 2de set waarover ik in mijn vorig bericht sprak, niet kopen? Wat is er volgens jou verkeerd aan?

Rikken
Vip
Vip
Lid van: Parkingvissers Aalst
Groep: Vips

Berichtdoor Rikken » 21 apr 2016, 08:20

Molens hebben geen vrijloop wat moeilijker is voor een beginner. De beetmelder set is dermate goedkoop dat ik vrees dat je er spijt gaat van krijgen, rodpod zijn geen goede ervaringen mee. Voor op kanaal zou ik een stabiele rodpod nemen of banksticks.

Terug naar “Karper techniek en materialen”