Beginnen karperen

Alles over Techniek en materialen voor karper.
Forumregels
Hou steeds rekening met de Forumregels en pas ze ook toe!
Kevin Richez
mini gebruiker
mini gebruiker
Lid van: de lijnvissers geluwe
Groep: Geregistreerde gebruikers
Leeftijd: 34

Re: Beginnen karperen

Berichtdoor Kevin Richez » 21 sep 2012, 22:30

hey denny.
ik vis op de volgende manier achter karper.
1. als ik mijn lijn inwerp hou ik de lijn tegen voordat het lood de bodem raakt.
je kan via je lijn voelen of je lood op een zachte of een harde bodem terecht is gekomen. het is vooral belangrijk dat je aas op een harde bodem ligt en niet weg getrokken word in de bodem (modder, planten .enz..).
2. eens alles op de bodem terecht gekomen is zorg ik ervoor dat er op geen enkel moment spanning op de lijn komt, zo trek ik de haak nergens in of onder. 3. het is ook niet nodig om met strakke lijnen te vissen ( zo verjaag je veel vis) gebruik lichte hangers als het kan.
4. voor de laatste meter(s) gebruik ik graag leadcore of een extra loodje op het eind van je tube of leader om dit alles mooi tegen de bodem te houden om zo geen karper af te schrikken. hou zeker rekening met de saftey van de karpers (vissen), bij het gebruik van leadcore zorg je er best voor (als er zich een lijnbreuk voor doet) dat de karper of andere vis die meter koord kan kwijt geraken. daarom maak ik gebruik van een helicopter montage of weerhaakloze haken.
5. mijn montage: deze is een snowman met een (kleine)longshankhaak en een 15cm soepele lijn die ik voorzie van 1 of 2 sinkers(loodjes of tungsten). de hair maak ik vast op de haak bocht, zo zorg ik voor een snelle inhaking. om dit nog te verbeteren doe ik nog een pb line aligner op de haaksteel.
voor de snowman gebruik ik geen te grote boilies en snij ik ze bijna vierkant.
voor de loodmontage gebruik ik zowel vastlood- als (semi)runningrig systeem, maar die laatste zou ik meer gaan gebruiken op waters waar hengeldruk heerst.
6. voeren en bij voeren. om het haak aas te voorzien van een extra aantrekkingskracht gebruik ik graag een spod mix die ik zelf maak, veel kleine granen geweekt en gekookt met chili en zout, pinda's, tijgernoten, blik mais en tonijn ( de pindas en tijgernoten zeker laten voorweken "minimum 48uur" het water verversen en goed door koken, zodat de giftige stoffen er uit zijn). daarop doe ik nog wat verkruimelde en halve boilies en wat pellets bij.
om bij te voeren wanneer je nog geen resultaat hebt, een beetje voorgeweekte pellets boven je aas voeren, na een beet nog wat extra mix bij voeren.
ik hoop je zo wat geholpen te hebben, en dat het niet te veel latijn is. anders kun je in de betere hengelsportzaak free dvd's vinden van korda, die leggen alles haar fijn uit, of als je een beetje engels verstaat chek je even hun site, hij staat vol interessante filmpjes.
http://www.korda.co.uk/
veel succes.

grts kevin.

karperfan
nieuwe gebruiker
nieuwe gebruiker
Favoriet water: Vijver
Favoriete discipline: Witvissen
Favoriete vis: Brasem
Lid van: de bunt otters
Leeftijd: 21

Berichtdoor karperfan » 29 okt 2012, 18:42

Onlangs heb ik een karperlood gekocht voor te beginnen met karperen. Is er iemand die me kan uitleggen hoe ik deze moet monteren en hoe ik dan het beste vis.
groetjes karperfan :D
Laatst gewijzigd door harpie op 29 okt 2012, 20:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Bericht samengevoegd met bestaande topic, gelieve in het vervolg eerst de zoekfunctie te gebruiken.

LievenDeauville
regelmatige gebruiker
regelmatige gebruiker
Favoriet water: Vijver+Kanaal
Favoriete discipline: Karpervissen
Favoriete vis: Karper
Lid van: De Schelse Vissers, Penneke Volt
Leeftijd: 60

Berichtdoor LievenDeauville » 22 jun 2013, 20:35

5 jaar heeft mijn karpergerief stilgestaan :oops: hengels, molens, steunen, wakers zijn nog goed.
Na hoeveel jaar :?: terug in de winkel, met een budjet van 200 € was het al direct op :oops:
Gisteren terug nieuw klein materiaal aangekocht, amaai, wat is er allemaal veranderd zeg en wat een prijzen :oops:
Vandaag meteen vergeleken met voorheen, gevlochten draad is maar half zo dun en even sterk, leadcore met een harde mantel, ja watte, haken zijn veel scherper, ai al rap geprikt :shock: onzichtbaar onderwater :?: ben benieuwd wat het morgen zal worden, jullie lezen er nog van :mrgreen:
Laatst gewijzigd door dlv op 23 jun 2013, 08:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Bericht samengevoegd naar bestaande topic. Gelieve in het vervolg de zoekfunctie te gebruiken!
Als ze me missen ben ik vissen en als ze me zoeken ben ik snoeken
Grts, Lieven

Yves R
regelmatige gebruiker
regelmatige gebruiker
Lid van: E3 club, VBK
Leeftijd: 43

Berichtdoor Yves R » 22 jun 2013, 21:06

Haha, succes.

pedro koi
nieuwe gebruiker
nieuwe gebruiker
Leeftijd: 43

Berichtdoor pedro koi » 20 dec 2013, 23:35

Hallo
Sedert september is men zoon (12j) beginnen karperen wou hij eens proberen buiten het brasem vissen om.
Heb dan maar wat oude spullen boven gehaald en een montage gemaakt, molen was met een gevlochten lijn gewonden had ook van die safe klips om het lood te bevestigen en een onderlijn gevlochten lijn met karper haak had er ook de korde leader tussen zitten.
Wat we nu ondervonden is dat als je eens vast komt te zitten het steeds de boven lijn is die knapte vermoedelijk verstorven door ouderdom. Vast zitten kan boven op grond maar ook mis worp in de struiken of zo zijn.
Nu goed na wat speur werk op een nieuwe boven lijn uit gekomen de korda subline 12lb volgens de verkoper op de hengel beurs voldoende als hooflijn karper water waar we vissen is vis 5 a 8 kg. Als onderlijn nieuwe gevlochten lijn gekocht.
Terug alles opgebouwd maar het probleem blijft nu nog steeds steeds de boven lijn die knapt dus de onderlijn is nog steeds te sterk tegen over de boven lijn maar dit was volgens verkoper geen probleem.
Uit men wit vis ervaring vaste stok heb ik nog thans steeds geleerd onderlijn lichter te vissen dan boven lijn.
Nu zit ik er over te denken om over te stappen naar de ultima power link fluorcarbon lijn 12lb dit zou dan de zelfde trek sterkte moeten hebben als men boven lijn 10lb bestaat niet vermoed ik.
Ook zou het probleem van verwart in werpen opgelost moeten zijn dan voor de zoon.
Of wat raden jullie mij aan want ben het beu om steeds bij een partijtje karper vissen een heel systeem achter te laten in het water je zit al snel boven de 5 euro zonder het aas enz.
Mvg Pedro
Laatst gewijzigd door dlv op 21 dec 2013, 10:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Bericht gewijzigd (cfr. Forumregels). Blanco regels verwijderd!

Rikken
Vip
Vip
Lid van: Parkingvissers Aalst
Groep: Vips
Leeftijd: 37

Berichtdoor Rikken » 21 dec 2013, 10:30

Neem gewoon een nylon bovenlijn van 35% en een onderlijn van 30%. Om niet in de knoop te raken kan je gebruik maken van anti tangle sleeve. Gewoon een inline lood, wartel erop, anti tangle sleeve erover, rig aanknopen en je bent vertrokken.

Jonastie
nieuwe gebruiker
nieuwe gebruiker
Leeftijd: 25

Berichtdoor Jonastie » 06 aug 2016, 12:41

Ik zou beginnen met karpervissen, maar zou graag wat tips en tricks leren en weten als beginner met welk materiaal je moet beginnen.

Kar
nieuwe gebruiker
nieuwe gebruiker
Leeftijd: 28

Berichtdoor Kar » 06 aug 2016, 13:46

Ik ben ook juist begonnen met karpervissen. Ik ben een deel nieuw materiaal gaan kopen, maar gelukkig met iemand dat zeer ervaren is (grootste vangst rond 20 kilo). Ik wou eerst alleen gaan, maar ik ben blij dat ik assistentie gekregen heb of ik was met alles teruggekomen behalve het juiste materiaal. Ik denk eerst en vooral de juiste molen, lijn, leadclip en gepast lood. Ik heb onderlijn materiaal van N-trap 20 Lb soft. Dit heb je ook verschillende kleuren en voor verschillende bodems. Je kunt ook fluorcarbon gebruiken. Dit zijn persoonlijke voorkeuren. Voor met boillie te vissen een boillie naald en stoppers. Ik heb korda haken wide gape maat 4. Voor met pop up te vissen de korda choddy haken maat 6, krimpkous, silicon tubing, korda sinking rig tube, kneedbaar lood is ook handig, Quick links en ronde swifels. Met dit materiaal ben je gesteld om zelf je onderlijnen te maken. Dan nog een bieper, onthaakmat, schepnet. En dan kan je beginnen volgens mij. Veel succes.

Jonastie
nieuwe gebruiker
nieuwe gebruiker

Berichtdoor Jonastie » 06 aug 2016, 13:54

Mijn schoonbroer vist met bollies. Wat is het verschil met het andere?

Kar
nieuwe gebruiker
nieuwe gebruiker

Berichtdoor Kar » 06 aug 2016, 13:58

Het gewone aas zoals mais of brood of dergelijke. Ik vis nu met boillies. Maar ik moet mijn eerste karper nog vangen. Ik ben sinds gisteren klaar met mijn onderlijnen te maken en morgen ga ik voor de eerste keer op karper.

Jonastie
nieuwe gebruiker
nieuwe gebruiker

Berichtdoor Jonastie » 06 aug 2016, 14:47

Ik zou die onderlijnen laten maken.
Zelf heb ik er geen verstand van en ben bang dat mij dat zou mislukken.
Automatisch samengevoegd met vorige post (cfr. Forumregels 24 uur regel). Gelieve in het vervolg de wijzig knop te gebruiken!
En ik wil duurzaam materiaal.

Kar
nieuwe gebruiker
nieuwe gebruiker

Berichtdoor Kar » 06 aug 2016, 16:05

Ik ben zelf ook een leek, maar het is me goed gelukt. Op het internet moet je maar opzoeken: karper rigs, op youtube staan ook genoeg filmpjes. En het geeft meer voldoening, vind ik, dat je dan een karper vangt met zelfgemaakte onderlijnen.

Rolla
Moderator
Moderator
Lid van: H.C. Ter Apel
Groep: Algemene moderators
Leeftijd: 37

Berichtdoor Rolla » 06 aug 2016, 19:50

Jonastie schreef:Ik zou beginnen met karpervissen, maar zou graag wat tips en tricks leren en weten als beginner met welk materiaal je moet beginnen.

Vissen op karper kan zowel statisch als actief met het pennetje. Persoonlijk vis het liefst met de pen, omdat je minder materiaal mee hoeft te slepen. Het is een actieve manier van vissen aangezien je de vis op zoekt en het al kan als je slechts een paar uurtjes tijd hebt.
Statisch vissen daarentegen is het duurste. Dien je alles nog aan te schaffen houdt dan rekening met een uitgave van minimaal 500 euro. Er zijn ook winkeliers die complete sets aanbieden voor circa 100 euro bestaande uit 2 hengels met molens, rodpod, piepers e.d, maar de kwaliteit is niet je van het. Vaak zijn de molens maar voorzien van 1 kogellager en na een aantal karpers gevangen te hebben merk je dat die molens minder worden.
Kortom, wil je statisch of met de pen vissen? Wat is je budget en wat moet er van gekocht worden? Met die info kunnen wij jou van goed advies voorzien.

Kar
nieuwe gebruiker
nieuwe gebruiker

Berichtdoor Kar » 07 aug 2016, 00:28

Ik heb een mooie degelijke baitrunner van 75 euro gekocht, en een 2 de hands lijn in perfecte staat 50 euro bieper 30 euro groot schepnet 100 euro karpermat 2de hands 5 euro. Klein materiaal ongeveer 100 euro, Rodpod gebruik ik niet voor 1 lijn,gewoon 2 schroef steuntjes is voldoende. Maar idd je bent een dikke 300 euro kwijt maar de meeste dingen koop je maar 1 keer. Maar op 2de hands sites kijken of zoals ik, ik heb een hengelsport winkel dat sluit en uitverkoop doet en vanaf 50 is alles aan halve prijs. Winkel is in Brecht. Maar ik heb al ondervonden dat je er zo gek in kan gaan in karper vissen dat je alleen voor een molen 1300 euro betaald, maar dan stel ik me de vraag is dit nodig. Ik heb voor mijn setup om statisch te vissen alles erop en eraan met 1 lijn 370 euro betaald.

QwertYYY
ervaren gebruiker
ervaren gebruiker
Leeftijd: 31

Berichtdoor QwertYYY » 07 aug 2016, 00:53

Als beginner zou ik zeker eens kijken op tweedehands voor materiaal! Vaak zijn er mensen zoals jij die begonnen zijn met karpervissen met de lancee, en na een maand het niet meer zien zitten. Heb je enige ervaring met vissen?

Terug naar “Karper techniek en materialen”