Beginnen karperen

Alles over Techniek en materialen voor karper.
Forumregels
Hou steeds rekening met de Forumregels en pas ze ook toe!
Jonastie
nieuwe gebruiker
nieuwe gebruiker
Favoriet water: Vijver
Favoriete discipline: Karpervissen
Favoriete vis: Karper
Groep: Geregistreerde gebruikers
Leeftijd: 25

Re: Beginnen karperen

Berichtdoor Jonastie » 08 aug 2016, 17:48

Idd maar moet ook sterk genoeg zijn.
Automatisch samengevoegd met vorige post (cfr. Forumregels 24 uur regel). Gelieve in het vervolg de wijzig knop te gebruiken!
Dat is toch wat ik denk en de draad doet er toch ook toe volgens mij.
Automatisch samengevoegd met vorige post (cfr. Forumregels 24 uur regel). Gelieve in het vervolg de wijzig knop te gebruiken!
Zou dan beter beginnen met feeder te vissen zeker dat ik van alle soorten vissen kan vangen voor ik uitsluitend op karper begin te vissen?
Laatst gewijzigd door dlv op 08 aug 2016, 20:21, 2 keer totaal gewijzigd.
Reden: Leestekens in de zinnen geplaatst (cfr. Forumregels)!!!

Rikken
Vip
Vip
Lid van: Parkingvissers Aalst
Groep: Vips
Leeftijd: 37

Berichtdoor Rikken » 09 aug 2016, 07:24

Kar schreef:@Rikken, ik heb dat karpermateriaal gekocht. En wat is je punt? Wil je nu zeggen dat je duur materiaal nodig hebt om karper te vangen? Zoals ik al eens heb gezegd je kan een molen van 1300 euro ook kopen, maar met mijn Shimano baitrunner van 75 euro vang je even goed karper. Uiteindelijk ligt het niet aan het materiaal om vis te vangen maar aan de visser zelf. Ik heb een buurman 75 jaar, heeft heel zijn leven op karper gevist, maar niet met materiaal dat iedereen nu gebruikt maar het materiaal van vroeger, en vangt nog altijd karper. De commerce moeten blijven draaien dus vinden ze nieuwer duurder en(beter) materiaal uit en koopgrage mensen gaan erin mee tuurlijk dat. Mijn materiaal mag voor u peanuts zijn, maar het gaat erom welke vissen er gevangen worden denk ik dan. En voor te beginnen is dit meer dan degelijk materiaal dat ik heb gekocht.

Blijkbaar vind je het moeilijk om raad te krijgen. Daar dient dit forum nochtans voor. Ik heb het niet over de prijs van het materiaal hoor, maar over wat je allemaal nodig hebt. Dan zal het prijskaartje zeker 3 x hoger liggen. Bijvoorbeeld, ga je nachtvissen heb je een tent, brolly, overwrap, bedchair... nodig. Vis je op moeilijke plaatsen heb je een voerboot of boot met motor nodig. Ga je langere sessie doen (zoals Frankrijk) heb je de kosten van de reis alsook grote hoeveelheden aas nodig.
Dus geloof me vrij dat het heel wat geld kost. Ik vis immers ook al 30 jaar... Je zal na verloop van tijd wel inzien dat duurder materiaal soms wel een betere investering is (hangt ervan af wat juist). Ik heb liever beetmelders die iets meer kosten, maar dan wel bestand zijn tegen regen en jaren meegaan. Klein materiaal en dergelijke koop ik ook zo goedkoop mogelijk.

Stevee
nieuwe gebruiker
nieuwe gebruiker
Leeftijd: 43

Berichtdoor Stevee » 09 aug 2016, 08:42

Ik zou eerst een actievere visserij kiezen, zoals je zelf zegt met de feeder of vaste stok.
Voor karper heb je meestal meer geduld nodig. En als je geregeld beet krijgt krijg je meer feeling voor het vissen zelf dan wanneer je zo eens af en toe maar beet krijgt.
Ik heb al veel jongens zien beginnen met karperen maar het ook snel zien opgeven. De foto's uit de boekjes steken hun ogen uit maar dat wil niet zeggen dat ze ook bij jou de kant opspringen. Die mannen steken daar meestal veel tijd en energie in om uiteindelijk die grote vissen te vangen.

Jonastie
nieuwe gebruiker
nieuwe gebruiker

Berichtdoor Jonastie » 09 aug 2016, 08:48

Dus best met de feeder, maar dan moet je wss vele verschillende aassoorten hebben?
Laatst gewijzigd door dlv op 10 aug 2016, 13:20, 1 keer totaal gewijzigd.

Stevee
nieuwe gebruiker
nieuwe gebruiker

Berichtdoor Stevee » 09 aug 2016, 08:51

Met grondvoer voor je korf, en als aas mais en maden kom je al ver.

Jonastie
nieuwe gebruiker
nieuwe gebruiker

Berichtdoor Jonastie » 09 aug 2016, 10:13

En kan je dat dan met een molen of?

Stevee
nieuwe gebruiker
nieuwe gebruiker

Berichtdoor Stevee » 09 aug 2016, 10:16

Feederhengel is altijd met een molen. Best eens een hengelsportzaak binnenstappen die zullen je wel uitleg geven hierover.

Rolla
Moderator
Moderator
Favoriet water: Vijver+Kanaal
Favoriete discipline: Witvissen
Lid van: H.C. Ter Apel
Groep: Algemene moderators

Berichtdoor Rolla » 09 aug 2016, 10:30

Jonastie schreef:Dus best met de feeder, maar dan moet je wss vele verschillende aassoorten hebben?

Ik sluit mij volledig aan bij Stevee. Karpervissen vraagt veel doorzettingsvermogen, tijd en ook geld. Karpervissen betekent niet automatisch karpers vangen. Je kunt sessies hebben waar in je blankt. Of te wel geen vis op de mat krijgt. Dat kan frustrerend zijn en voor sommigen zelfs de aanleiding om hun pas aangeschafte materiaal, maar weer van de hand te doen.
Feedervissen is een leuke manier van vissen. Weliswaar goedkoper als het statisch karpervissen, maar als je alles nog moet aanschaffen ben je zo 150 euro kwijt en ik vraag mij af of dit echt is wat jij wilt. Gezien je reacties krijg ik nl. de indruk dat je dat nog niet weet.
Daarom zou ik je willen adviseren om eens aan het water bij andere vissers te kijken of wellicht kun je met iemand van het forum afspreken om eens samen te gaan vissen om er zo achter te komen of het feedervissen iets voor je is. In ieder geval zou ik niet overhaast iets gaan aanschaffen waar je later spijt van krijgt.

Jonastie
nieuwe gebruiker
nieuwe gebruiker

Berichtdoor Jonastie » 09 aug 2016, 11:18

150 euro valt nog mee vind ik.
Laatst gewijzigd door dlv op 11 aug 2016, 09:52, 3 keer totaal gewijzigd.

Kar
nieuwe gebruiker
nieuwe gebruiker
Leeftijd: 28

Berichtdoor Kar » 09 aug 2016, 17:41

Rikken schreef:
Kar schreef:@Rikken, ik heb dat karpermateriaal gekocht. En wat is je punt? Wil je nu zeggen dat je duur materiaal nodig hebt om karper te vangen? Zoals ik al eens heb gezegd je kan een molen van 1300 euro ook kopen, maar met mijn Shimano baitrunner van 75 euro vang je even goed karper. Uiteindelijk ligt het niet aan het materiaal om vis te vangen maar aan de visser zelf. Ik heb een buurman 75 jaar, heeft heel zijn leven op karper gevist, maar niet met materiaal dat iedereen nu gebruikt maar het materiaal van vroeger, en vangt nog altijd karper. De commerce moeten blijven draaien dus vinden ze nieuwer duurder en(beter) materiaal uit en koopgrage mensen gaan erin mee tuurlijk dat. Mijn materiaal mag voor u peanuts zijn, maar het gaat erom welke vissen er gevangen worden denk ik dan. En voor te beginnen is dit meer dan degelijk materiaal dat ik heb gekocht.

Blijkbaar vind je het moeilijk om raad te krijgen. Daar dient dit forum nochtans voor. Ik heb het niet over de prijs van het materiaal hoor , maar over wat je allemaal nodig hebt. Dan zal het prijskaartje zeker 3 x hoger liggen. Bijvoorbeeld, ga je nachtvissen heb je een tent, brolly, overwrap, bedchair... nodig. Vis je op moeilijke plaatsen heb je een voerboot of boot met motor nodig. Ga je langere sessie doen (zoals Frankrijk) heb je de kosten van de reis alsook grote hoeveelheden aas nodig.
Dus geloof me vrij dat het heel wat geld kost. Ik vis immers ook al 30 jaar... Je zal na verloop van tijd wel inzien dat duurder materiaal soms wel een betere investering is (hangt ervan af wat juist). Ik heb liever beetmelders die iets meer kosten, maar dan wel bestand zijn tegen regen en jaren meegaan. Klein materiaal en dergelijke koop ik ook zo goedkoop mogelijk.

Nee heb geen moeite om raad te krijgen, maar je moet wel naar de juiste persoon je antwoord geven :) ik ken een paar gasten waarvan hun leven met bewijzen van spreken karpervissen is. En ik weet heel goed dat het allemaal veel geld kost. De persoon dat met mij naar de winkel is gegaan is èèn van die gasten en heeft mee mijn setup gekozen. Ik wou ook eerst een molen van 180 euro nemen en hij heeft mij dat afgeraden, omdat ik met mijn molen van 75 gesteld ben om te beginnen karpervissen. Ik snap dat je degelijk materiaal wil hebben zoals een goede bedchair en biepers enzo... Maar ik begin juist en met mijn enkel bieperke van 30 zal het ook wel lukken, ik snap ook dat het waarschijnlijk niet zolang zal meegaan en meer batterijen zal eten dan een bieperset van 180 euro. En nachtvissen is bij mij maar een nachtje dus... Ik had al wat vismateriaal van de voorbije jaren zoals stoeltje tackle box paraplu enz... En Ik ben nog niet zo gedreven om een weekske te gaan vissen in Frankrijk, een maat van mij is onlangs ook ergens gaan karpperen in Frankrijk. 7 dagen geen enkele karper gevangen :)
Je kan er uiteindelijk zo zot in gaan da je wil in karpervissen. Maar we zullen wel zien waar de toekomst mij brengt mss ook een weekske in Frankrijk ofzo :wink:

Jonastie
nieuwe gebruiker
nieuwe gebruiker

Berichtdoor Jonastie » 09 aug 2016, 19:07

Ik kan een karperhengel aankopen met 2 lijnen van het merk Spro voor 60 euro. Zou ik dit doen of niet?
Ik kan dan wss nog vissen op andere vissen met deze hengel of niet?

Rolla
Moderator
Moderator
Favoriet water: Vijver+Kanaal
Lid van: H.C. Ter Apel
Groep: Algemene moderators

Berichtdoor Rolla » 10 aug 2016, 07:53

Met alle respect, hier boven zijn al de nodige adviezen gegeven. Waarom doe je er niets mee?
Rolla schreef:Mocht blijken dat het jouw visserij niet is dan is het ook zinloos om een karperhengel aan te schaffen daar je deze dan alleen nog voor de visserij met doodaas op snoek kunt gebruiken. Voor het vissen met een pennetje/dobber zijn deze hengels te stug, omdat je dan meestal direct onder de top vist en dan is een hengel met een soepele top gewenst. Ik heb hier dan wel over een hengel voor de afstandsvisserij op karper.

Rolla schreef:Dan is het misschien verstandig om eerst met je schoonbroer te gaan vissen en zien of het je bevalt, voordat je materiaal gaat aanschaffen.

Rolla schreef:Ik sluit mij volledig aan bij Stevee. Karpervissen vraagt veel doorzettingsvermogen, tijd en ook geld. Karpervissen betekent niet automatisch karpers vangen. Je kunt sessies hebben waar in je blankt. Of te wel geen vis op de mat krijgt. Dat kan frustrerend zijn en voor sommigen zelfs de aanleiding om hun pas aangeschafte materiaal, maar weer van de hand te doen.

Nog een paar Youtube filmpjes die voor beginners interessant zijn:
Vissen doe je zo - karpervissen deel 1 | deel 2 | deel 3
Visblad TV - nachtvissen op karper Klik

geranimo
ervaren gebruiker
ervaren gebruiker
Favoriete vis: Brasem
Lid van: KV Doeg
Leeftijd: 63

Berichtdoor geranimo » 29 aug 2016, 20:40

Hallo Rolla, ik vis enkel karper op verlof (Vielsalm). Als men zo van start gaat, gewoon eenvoudig en geen emmers boilies meenemen. Er liggen er toch al genoeg in ze kennen alle soorten al. Ge moet enkel wat geluk hebben, met welke ze op dat ogenblik het liefst hebben.
Vrg. geranimo
Laatst gewijzigd door dlv op 31 aug 2016, 10:48, 1 keer totaal gewijzigd.

Sportster
Sponsor
Sponsor
Lid van: Stellavissers, UVV
Groep: Sponsors+++
Leeftijd: 47

Berichtdoor Sportster » 30 aug 2016, 13:25

Als er niet te ver moet gegooid worden, kan je al goede karperhengels vinden van <100.00€. Van belang zijn de geleideringen (de ogen). De beste zijn (Fuji-)Sic. Kijk eens naar deze: http://www.henkkoster.nl/soul-transformer-ace.html.
Gr

geranimo
ervaren gebruiker
ervaren gebruiker
Lid van: KV Doeg
Leeftijd: 63

Berichtdoor geranimo » 31 aug 2016, 17:10

Ik vis op verlof met 2 werphengels Arca-Bifa 2.75 lb en 3 delen. Wat een gemak om mee te nemen en ze kunnen hun mannetje staan. Haal met 35% en 50 gr werpgewicht gerust de 80-85 m. Ben van plan om toch eens met gevlochten draad op de molen, geven een marge om 20% verder te gooien. Haal ik 95 tot 100 m, alles met een korreltje zout genomen. Iemand ondervinding met gevlochten draad??? Wel met voorslag 40% en helikopterrig.
Vrg. geranimo
Laatst gewijzigd door dlv op 01 sep 2016, 09:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Hoofdletters uit bericht verwijderd (cfr. Forumregels)!!!

Terug naar “Karper techniek en materialen”