Montage matchhengel

Info over Techniek en materialen mbt het vissen met de match.
Forumregels
Hou steeds rekening met de Forumregels en pas ze ook toe!
Kosmozz
ervaren gebruiker
ervaren gebruiker
Favoriet water: Kanaal
Favoriete discipline: Witvissen
Favoriete vis: Karper
Lid van: Maasvissers Geistingen, Grand Leez
Groep: Geregistreerde gebruikers
Leeftijd: 40

Re: Montage matchhengel

Berichtdoor Kosmozz » 21 mar 2016, 16:41

Houd 0.5 gram aan als bulk met een no 6 droppertje op 50 cm eronder. De rest van het gewicht in de dobber. Dit is prima voor stilstaand water.
Ga eens vissen met de match

misser61
Sponsor
Sponsor
Favoriete vis: Zeelt
Lid van: HSV Grafhorst
Groep: Sponsors+
Leeftijd: 55

Berichtdoor misser61 » 21 mar 2016, 16:54

Ja zo zou ik het ook doen, of evt wat kleine loodjes gegroepeerd en dan tegen de onderlijn een kleine Stotz loodje.
Vaste stok en match vissen =D>

Rolla
Moderator
Moderator
Favoriet water: Vijver+Kanaal
Lid van: H.C. Ter Apel
Groep: Algemene moderators
Leeftijd: 37

Berichtdoor Rolla » 21 mar 2016, 17:57

Bedankt voor de reacties. De montage van Kosmozz lijkt mij het eenvoudigste, minder snel in de war te gooien, en deze ga ik dan ook maar aanhouden. Alleen 0.5 gram bulk wordt 0.6 gram en dat droppertje wordt een no.4. Anders kom ik niet uit met de schijfjes en nu kan ik 2 stuks van de dobber afhalen.
De onderlijn verbindt ik gewoon lus in lus en gebruik de zelfde onderlijnen die ik voor de vaste stok ook gebruik. De gewone onderlijnen van 20 cm 10/00 en onderlijnen met een baitband of speedstop van 15 cm 16/00.

Kosmozz
ervaren gebruiker
ervaren gebruiker

Berichtdoor Kosmozz » 22 mar 2016, 08:08

Hoi Rolla, 50 cm onderlijn is standaard voor de match. De onderlijn mag gerust wat langer zijn, want je kunt met de match niet zo secuur vissen als met de stok. Een beetje meer onderlijn op de bodem om de zaak stil te houden is daarom zeker niet slecht. Als je de dropper nu op een klein warteltje laat rusten dan zit je goed qua uitloding. Voorkomt ook pruiken in je onderlijn tijdens het binnendraaien. Twee warteltjes is zelfs nog beter. ;-)
En bulk mag ook 0.45 zijn of 0.55, dat maakt niet uit.

Rolla
Moderator
Moderator

Berichtdoor Rolla » 22 mar 2016, 16:12

Hallo Dennis, ik heb over nagedacht en 2 tonwarteltjes (Preston mini match swivels size 10) is geen slecht idee. Ik had gedacht om de dobber vast of schuivend op de lijn te monteren. Daaronder een tonwartel, vervolgens een stuk lijn van 18/00 (zelfde als de hoofdlijn of dikker bijv. 20/00 nemen?) met een lengte van 60 cm waar ik het bulklood en de dropper op plaats. Onderaan de lijn weer een tonwartel en aan deze tonwartel knoop ik de 50 cm lange onderlijn. Op deze manier hoef ik tijdens het vissen niet elke keer het lood weer op de lijn te zetten en de onderlijn te monteren.

Rolla
Moderator
Moderator

Berichtdoor Rolla » 24 mar 2016, 17:59

Ik heb de door mij voorgestelde montage eens geprobeerd, maar die mini match swivels van Preston zijn te zwaar. Met 2 schijfjes van de dobber af en 0.8 gram lood op de lijn gaat de dobber onder. Vervolgens 0.2 gram van de lijn gehaald en de dobber zinkt nog.
Nu kan ik kleinere wartels (bijv. maat 20) gaan gebruiken, maar als ik naar de trekkracht (1kg) kijk ben ik bang dat de montage te fijn wordt. Ik vis immers met een floathengel en wil graag de wat grotere vissen zoals brasem, zeelt en karper vangen.
Heeft iemand ervaring met de Preston waggler adaptors? Ik had gedacht om zo iets te gebruiken om de dobber vast op de lijn te monteren, zodat ik na elke vissessie de hengel weer uit elkaar kan halen en op kan bergen in het bijgeleverde stoffen foudraaltje. Die paar loodjes knijp ik wel op de hoofdlijn en monteer hooguit een (speld)wartel voor de onderlijn.

Mario M.
Moderator
Moderator
Lid van: Vissers vrienden Ieper, de wedstrijdvissers Ieper
Leeftijd: 34

Berichtdoor Mario M. » 25 mar 2016, 08:20

Hallo Rolla, ik heb die adapters nog gebruikt. Geen enkel probleem mee gehad.
sportieve groeten

Rolla
Moderator
Moderator

Berichtdoor Rolla » 25 mar 2016, 16:05

Ik heb ze inmiddels besteld met nog een paar andere spulletjes waaronder mini match swivels in maat 14. Hopelijk morgen in huis en dan eens aan de gang met het maken van een goede montage.

Kosmozz
ervaren gebruiker
ervaren gebruiker

Berichtdoor Kosmozz » 25 mar 2016, 17:18

Hoi Rolla, een 14 is niet echt mini te noemen. Maat 20, 22 of 24 is mini. Ik gebruik maat 22 van Colmic en heb nog nooit problemen gehad, ook niet op karper. Die komen overeen met een nr.8 loodje als ik me niet vergis.
Stonfo connectors zijn de beste.

Rolla
Moderator
Moderator

Berichtdoor Rolla » 25 mar 2016, 19:23

Als je die hele kleine wartels gebruikt hoe monteer c.q. verwissel je dan een onderlijn? Met lus in lus knip ik gewoon de lus van de onderlijn door en bevestig een nieuwe onderlijn. Is zo gedaan. Als je een wat grotere wartel gebruikt kun je naar mijn idee de lus van de onderlijn over het oog van de wartel schuiven en de haak door de wartel steken en bevestigd is je onderlijn...

atkk
gebruiker
gebruiker
Favoriete vis: Brasem
Lid van: Hsv Ons Genoegen Spijkenisse
Leeftijd: 55

Berichtdoor atkk » 25 mar 2016, 22:23

Afbeelding
Deze heb uit China laten komen. Zijn er in verschillende maten. Super snel onderlijnen verwissellen. Deze gebruik ik ook voor de feeder.

Rolla
Moderator
Moderator

Berichtdoor Rolla » 31 mar 2016, 10:12

Kosmozz schreef:Hoi Rolla, een 14 is niet echt mini te noemen. Maat 20, 22 of 24 is mini. Ik gebruik maat 22 van Colmic en heb nog nooit problemen gehad, ook niet op karper. Die komen overeen met een nr.8 loodje als ik me niet vergis.
Stonfo connectors zijn de beste.

Afbeelding
Hallo Dennis, haakgroottes wil tussen verschillende merken nog weleens verschillen. Nu weet ik niet of er een standaard voor wartels is, maar ik vindt de mini match swivels size 14 al aardig klein. Zie ook bovenstaande foto.
De waggler adapters van Preston zijn op zich wel goed. Deze blijven vast op de lijn zitten en verschuiven niet. Als ik de dobber er aan hang zonder schijfjes te verwijderen dan staat de antenne boven water, op zich prima. Alleen als ik alle drie schijfjes van de dobber af haal dan kan ik niet meer dan 2 nr. 4 loodjes op de lijn plaatsen. Bij mijn vorige montage had ik de dobber bevestigd aan een speldwarteltje die tussen twee rubber stoppers was geklemd. Nu vermoed ik dat deze rubber stopppers van Korum (maatje large) voor extra drijfvermogen gezorgd hebben, waardoor ik meer lood op de lijn kon plaatsen. Anders kan ik het niet verklaren. De mini match swivel heb ik ook meegenomen in de uitloding, maar met of zonder zie ik weinig verschil. Naar mijn idee weegt deze bijna niets.

Kosmozz
ervaren gebruiker
ervaren gebruiker

Berichtdoor Kosmozz » 31 mar 2016, 11:32

De Preston mini match swivels die ik had waren ook 22. Het lijkt dat ze de maatvoering hebben aangepast. Wel erg vreemd moet ik zeggen. Die standaard swivels van Spro zijn ook prima, die kosten geen kloot.
Qua connectors zou ik die van Preston niet nemen. Die lagen bij mij zo uit elkaar.
Probeer deze eens:
http://www.nathansofderby.com/coarsemat ... connectors
http://www.anglingproshop.com/index.php ... t_id=25647

matchvisser
nieuwe gebruiker
nieuwe gebruiker
Favoriete vis: Brasem
Leeftijd: 48

Berichtdoor matchvisser » 31 mar 2016, 15:42

Voor een vaste montage zijn naar mijn mening de adapters van Cralusso (recht model) de beste.
Voor draad kies ik resoluut voor XPS Match Sinking van Trabucco. Sterk, correct in diameter, soepel, super glad door coatinglaag, en zinken als een baksteen.
Groeten, matchvisser.

Rolla
Moderator
Moderator

Berichtdoor Rolla » 31 mar 2016, 16:56

Kosmozz schreef:De Preston mini match swivels die ik had waren ook 22. Het lijkt dat ze de maatvoering hebben aangepast. Wel erg vreemd moet ik zeggen. Die standaard swivels van Spro zijn ook prima, die kosten geen kloot.
Qua connectors zou ik die van Preston niet nemen. Die lagen bij mij zo uit elkaar.
Probeer deze eens:
http://www.nathansofderby.com/coarsemat ... connectors
http://www.anglingproshop.com/index.php ... t_id=25647

Dank voor de tips, maar ik ga eerst de Preston connectors eens proberen aangezien ik ze al in huis heb. Mocht ik de Stonfo connectors tegenkomen zal ik zeker een pakje aanschaffen. Enig nadeel van de Stonfo connectors kan het eigen gewicht zijn als ik ze gebruik i.c.m. de Matrix wagglers. Deze zullen zinken als een baksteen.
matchvisser schreef:Voor een vaste montage zijn naar mijn mening de adapters van Cralusso (recht model) de beste.
Voor draad kies ik resoluut voor XPS match sinking van Trabucco. Sterk, correct in diameter, soepel, super glad door coatinglaag , en zinken als een baksteen.
Groeten, matchvisser.

Die adapters van Cralusso zien er ook goed uit, maar zijn wel duurder dan de Stonfo.
Wat lijn betreft gebruik ik 18/00 Technium. Op mijn feedermolens zit Technium ook en deze lijn heeft mij nog nooit in de steek gelaten.

Terug naar “Match techniek en materialen”