Leren vissen met de matchhengel

Info over Techniek en materialen mbt het vissen met de match.
Forumregels
Hou steeds rekening met de Forumregels en pas ze ook toe!
caracal.55
gebruiker
gebruiker
Favoriet water: Vijver+Kanaal
Favoriete discipline: Witvissen
Favoriete vis: Voorn
Lid van: Vlaamse Roofvisfederatie
Groep: Geregistreerde gebruikers
Leeftijd: 62

Leren vissen met de matchhengel

Berichtdoor caracal.55 » 24 mei 2010, 10:53

Hallo,dit onderwerp komt weinig aan bod en wordt ook niet veel beoefend in Belgie.Nu is mijn vraag of er eventueel genoeg geintereseerden zouden zijn om dit te willen leren.Zijn er ook mensen die het aan anderen willen aanleren?
Ik ken persoonlijk iemand die ons de beginselen kan leren als we met enkele mensen zouden zijn.Als dit zou doorgaan zou dit in de buurt van Mechelen Willebroek gebeuren waarschijnlijk op het kanaal in Tisselt.Ik doe hier geen vaste beloften, maar als er genoeg interesse is kan er wel zoiets georganiseerd worden en misschien later nog verder uitgebreid worden.Laat maar iets horen en we zien dan wel verder.
Groeten en vang ze Caracal.55 :D
Vis vangen mag maar respecteer de natuur.

akhnaton
regelmatige gebruiker
regelmatige gebruiker
Leeftijd: 65

Re: Leren vissen met de matchhengel

Berichtdoor akhnaton » 29 mei 2010, 17:12

ja inderdaad matchvissen komt dus zeer weinig aanbod, voor mij is het de favoriete vis manier
ik weet dat het voor vele niet gemakkelijk is en je soms minder vangt maar het geeft een (denk ik) een grotere voldoening
meestal schakelt men over naar feeder die in vergelijk wel veel eenvoudiger is
ook is het niet altijd gemakkelijk voor een goed matchwater tevinden zelfs hier inde w.s.b. is het geen sinecure om een goede visdag tehebben.
indien er zo een initiatiedag is ben ik wel geintresserd bijleren(of helpen) kan men altijd
kan je me enige info geven waar te vissen in het kanaal in tisselt mag met pm

Maxim
Vip
Vip
Favoriete vis: Brasem
Lid van: Snoekbaars Dessel, Zonnebaars Weelde, Maasvissers Geistingen, FT Bolderberg
Groep: Vips
Leeftijd: 55

Berichtdoor Maxim » 29 mei 2010, 23:46

Mooi innitiatief maar ik zou eerder 'beginnen' op bvb de Watersportbaan in Gent dan in Tisselt.
Hier kan je 'makkelijk' met de waggler aan de slag en is de kans op vangst veel groter dan de 'moeilijkere' visserij met de slider in Tisselt.
Als het me uitkomt wil ik graag een paar mensen 'op weg' helpen, ik ga toch wel es een keer 'trainen' in Gent dus .........

Maxim

caracal.55
gebruiker
gebruiker

Berichtdoor caracal.55 » 30 mei 2010, 08:26

Hallo Maxim,
Bedankt voor de info en voor het feit dat je wil helpen.Ik grijp deze kans dus ook met beide handen aan om op je voorstel in te gaan.Als jij me weet vertellen met hoeveel "leerlingen" we het beste aanwezig zijn om een fijne namiddag te kunnen doorbrengen dan wachten we tot we voldoende personen hebben die daar aan willen meedoen.Daarna is het gewoon een dag afspreken, waarschijnlijk een zaterdag of een zondag denk ik.Kun je misschien al eens een beetje vertellen over het materiaal dat we nodig hebben, dan kunnen mensen die interesse hebben eens kijken of ze dit in bezit hebben.In ieder geval bedankt.

marc
Vip
Vip
Favoriet water: Kanaal
Lid van: Vrije Vissers Gent
Leeftijd: 56

Berichtdoor marc » 30 mei 2010, 11:20

Ik moet zeggen dat ik dit een mooi initiatief vind!
Als ik , via deze rubriek , weet wat ik allemaal juist nodig heb en ik geraak daar aan voor de geplande datum; dan denk ik dat ik één van de leerlingen zal zijn. (Als de datum past natuurlijk hé)
Heb dit al altijd eens willen doen, maar het is er nooit van gekomen en dit lijkt me het juiste moment sé!
Groeten,
Marc
Groeten uit Gent

Maxim
Vip
Vip
Lid van: Snoekbaars Dessel, Zonnebaars Weelde, Maasvissers Geistingen, FT Bolderberg

Berichtdoor Maxim » 30 mei 2010, 12:47

OK, moeten we dus zeker een keer doen. =D>

[-X Niet dat ik alle wijsheid in pacht heb, maar een man of 5 'op weg helpen' moet te doen zijn en zeker als er nog enkele 'ingewijden' zijn die mee de kar willen helpen trekken.

:idea: Voornaamste benodigdheden zijn voor de hand liggend; Matchhengel 3.90m / 4.20m ( liefst niet te heavey -tot 20gr-), molen(tje) met zinkende nylonlijn 16 /°°, matchpennen ( wagglers ) 12 - 14 - 16 gr (bvb Sensas ProMatch 233) en 16 - 18 - 20 gr (bvb type Sensas Bob ) , matchlood ( 9 tot SSG ), microwarteltjes en onderlijnen 12 - 14 /°° met haak 14 - 16.
Verder nog nodig een 'goeie' katapult ( bvb Drennan -groen handvat- met zwarte rek ) een steun voor je hengel en een brasemvoer en leem + aas ( kl en gr vere, maden en casters ). Vergeet ook je viskist uiteraard niet :P .

:?: Datum moet ik nog even bekijken, ik kom hier eerstdaags nog op terug.

:wink: Maxim

akhnaton
regelmatige gebruiker
regelmatige gebruiker

Berichtdoor akhnaton » 31 mei 2010, 19:45

persoonlijk vis ik op de w.s.b niet langer dan een 3.90m en op 12/100 hoofdlijn met knijplood nr 6 of 4 en 8-10/100 onderlijn
een dobber van 4-6gr en 18 soms 20 van haak(gamakatsu)
of hoofdlijn 14/100 met 8 & 10gr dobbers ,enkel bij veel wind en grotere afstand

Maxim
Vip
Vip

Berichtdoor Maxim » 31 mei 2010, 22:47

akhnaton schreef:persoonlijk vis ik op de w.s.b niet langer dan een 3.90m en op 12/100 hoofdlijn met knijplood nr 6 of 4 en 8-10/100 onderlijn
een dobber van 4-6gr en 18 soms 20 van haak(gamakatsu)
of hoofdlijn 14/100 met 8 & 10gr dobbers ,enkel bij veel wind en grotere afstand

Ik begrijp maar al te best dat je als ervaren matchvisser alles een 'klasse' lager neemt maar zeker voor de beginners zal het veel eenvoudiger zijn om een matchpen van 12/16 gr telkens weer juist geplaatst naar 20 a 25 m te werpen dan één van 6 gr ( trouwens, ik wil een 'gevorderde' dat ook wel eens zien doen ) en met onderlijnen van 8/100 en haak 20 gaan er van de aanbeten niet veel verzilverd worden door de 'beginners' vrees ik, aan haakjes recht kloppen en onderlijnen breken hebben we ten slotte ook weinig voldoening.
Maar enfin, alle 'hulp' is welkom en met een paar 'gevorderden' zal het zeker makkelijker 'instructeren' zijn dan alleen.
Ook hier onderling zullen de verschillen in visserij opvallen en ook dat is altijd interessant om verder op in te gaan.

Heb ondertussen even gekeken voor een evt datum en dat zal voor mij best uitkomen ergens tegen de grote verlofperiode.
Wat mij betreft nog even geduld dus.

Maxim

caracal.55
gebruiker
gebruiker

Berichtdoor caracal.55 » 01 jun 2010, 19:13

Hoikes iedereen,bedankt voor alle reacties.Als we de leermeesters hier al hebben en we hebben een datum en een plaats zie ik het wel lukken.Als onze Maxim eens even in zijn planning kijkt en toch een weekje op voorhand een datum kan doorspelen dan zijn we vertrokken hé zelfs al is het maar met enkelen.

akhnaton
regelmatige gebruiker
regelmatige gebruiker

Berichtdoor akhnaton » 01 jun 2010, 20:26

hoho ervaren matchvisser: een klasse lager??? ik heb wedstrijden gevist waar ik van de betere(gerenomeerde naam)gewonnen heb en van de"de zonder naam" glansrijk verloren heb(dus een middelmaat).op zo initiatie dag zou ik zeker graag bij zijn want in sommige situatie's kan ik me zeker verbeteren vooral op de+4m diepte(zoals tisselt). zoals vele vissers zijn we afhankelijk van vele omstandigheden en kunnen we maar van elkaar leren(dat is de zin) ik volg dit zeker op met goede en behulpzame bedoeling. mogelijks tot aan de waterkant grt A

bartos
regelmatige gebruiker
regelmatige gebruiker
Favoriet water: Kanaal
Favoriete discipline: Karpervissen
Favoriete vis: Karper
Leeftijd: 29

Berichtdoor bartos » 01 jun 2010, 20:32

nu we het toch over hebben een matchhengel hoeveel ogen moet die best hebben, want heb er overlaats ene gekocht om op kleine riviertjes is op karper te gaan maar die heeft maar 5 ogen en ver werpen valt niet al te best.

jantje
regelmatige gebruiker
regelmatige gebruiker
Leeftijd: 42

Berichtdoor jantje » 02 jun 2010, 06:41

@ akhnaton Maxim had het hier niet over uw niveau van vissen, maar over uw materiaal. hij bedoelde dat u als het materiaal iets lichter neemt dan iemand die het nog alles moet leren.

jantje
regelmatige gebruiker
regelmatige gebruiker
Leeftijd: 42

Berichtdoor jantje » 02 jun 2010, 07:12

nog iets vergeten. ik ga het ook proberen met de match Ben al in bezit van een shimano catana cx match 420FA en als molen heb ik de keuze uit nog twee modellen dat ik liggen heb de ene is de SPRO W/S 740 MATCH of de andere is een SHIMANO EXAGE 1000RB. Welke is het beste model om mee te matchen?
Ik ga het proberen in waregem veel vis en niet diep (+/- 1m50) en hier op een oude leiearm waar de diepte ong. 2 meter is.
Als er iemand mij enkele types van dobber kan aanraden voor stilstaand water laat maar weten.
Merci.
Mocht de initiatie niet al te ver zijn zou ik wel interresse hebben. Maar beginnen op grote diepte vind ik toch niet aangeraden.

Grtn jantje

akhnaton
regelmatige gebruiker
regelmatige gebruiker

Berichtdoor akhnaton » 03 jun 2010, 07:49

jantje schreef:@ akhnaton Maxim had het hier niet over uw niveau van vissen, maar over uw materiaal. hij bedoelde dat u als het materiaal iets lichter neemt dan iemand die het nog alles moet leren.

och mijn niveau zal ik zeker zelf niet overroepen en mijn materiaal is ook maar van de prehistorie :)
ik ben ook maar een budgetvisser en ik weet wel dat het een goed bedoelde reactie was
en aan bartos op mijn matchstok staan 17 ogen(oud shakespeare)
vast en zeker tot aan de waterkant grt akhnaton

Herbie
Vip
Vip
Lid van: champion feed oost vlaanderen
Leeftijd: 57

Berichtdoor Herbie » 03 jun 2010, 21:11

Maxim,
Ik ben ook kandidaat om meer ervaring met de match en de bolo op te doen, ga in mn verlof al eens met de bolo en feeder vissen in italie. Dus zet mij maar bij op je lijst van leerjongens

Terug naar “Match techniek en materialen”