Leren vissen met de matchhengel

Info over Techniek en materialen mbt het vissen met de match.
Forumregels
Hou steeds rekening met de Forumregels en pas ze ook toe!
spetje
gebruiker
gebruiker
Favoriet water: Vijver
Favoriete discipline: Witvissen
Favoriete vis: Brasem
Groep: Geregistreerde gebruikers
Leeftijd: 41

Re: Leren vissen met de matchhengel

Berichtdoor spetje » 05 sep 2016, 21:11

jim_s schreef:Ik neem altijd 13/100 à 14/100 ste en neem deze dubbel en maak zo mijn stuitje. Deze blijft mooi op zijn plaats.

Voor wat het waard is (het is pas het eerste seizoen dat ik match). Zo maak ik ze ook altijd, dubbel 14/100e op een hoofdlijn met die dikte.
Dubbele stuitjes blijven bij mij langer meegaan, ze komen minder snel los en zijn makkelijker terug aan te spannen zonder ze door te trekken. Als ik dikkere lijn neem met dubbele stuitjes heb ik al vlug last van haperingen bij het uitwerpen.
Als ik met aas vis waar karpers vaker op komen (vb pellets of mais in plaats van maden), verzwaar ik mijn onderlijn van 10/100 naar 14. Met een erg soepele match en veel geduld haal ik de meeste karpers binnen, ook al duurt het soms 3 kwartier... Dat neemt niet weg dat ze er af en toe van bij de aanslag met mijn onderlijn vandoor zijn. Doorgaans breekt die op de swivel die ik er tussen zet.
The map is not the territory.

splingard
mini gebruiker
mini gebruiker
Favoriete vis: Karper
Leeftijd: 31

Berichtdoor splingard » 06 sep 2016, 07:53

Heb hetzelfde voor met de match wanneer dikkere of nerveuzere karpers aanbijten. DIt is natuurlijk ook juist de bedoeling van de match, lichte lijn en zo voorzichtig mogelijk binnenhalen. Zet je maïs of pellet rechtstreeks op de haak?

Duffman
regelmatige gebruiker
regelmatige gebruiker
Favoriet water: Vijver+Kanaal
Favoriete vis: Voorn
Leeftijd: 33

Berichtdoor Duffman » 10 sep 2016, 08:27

Donderdag avond nog paar uurtjes gaan matchen op de Steenberg vijver.
Ik denk dat ik nog te hard aansla en nog te zeer omhoog, veel beter niet kunnen verzilveren ook al waren het stevige beten (van kleine voorns dan wel).
Waar vis jij meestal, splingard?

matchvisser
nieuwe gebruiker
nieuwe gebruiker
Leeftijd: 48

Berichtdoor matchvisser » 10 sep 2016, 17:25

Duffman, als ik je een goede raad mag geven als je beet hebt met de match, tel dan tot drie en sla dan rustig in een haalbeweging aan. En je zal meer vis verzilveren.
Groeten, matchvisser.

jim_s
Sponsor
Sponsor
Favoriet water: Kanaal
Lid van: Maasvissers Geistingen
Groep: Sponsors+
Leeftijd: 35

Berichtdoor jim_s » 11 sep 2016, 07:24

Zijn er hier mannen die met een voorslag vissen met de slider? Ik vind het verdomd moeilijk! Ik heb altijd gevist zoals de Engelsen, dikke diameter hoofdlijn en werpen op de clip. Nooit geen problemen, nooit in de war, hoe ik mijn loodjes ook plaats. Een groot nadeel is dat die dikke hoofdlijn serieus kan driften. Een 12/100ste hoofdlijn is veel beter bestand tegen de drift maar ik gooi regelmatig eens in de war, zeker met mijn carbon slider, want daar wilt de lijn nogal eens achter de antenne blijven hangen.
Iemand hier ervaring mee? Alvast bedankt!

jeffry12
Moderator
Moderator
Groep: Algemene moderators
Leeftijd: 64

Berichtdoor jeffry12 » 11 sep 2016, 13:55

Zou gewoon als hoofdlijn 14% nemen, die 12% vind ik maar op het randje af. Is ook mogelijk dat je die 12% verkeerd opgewonden hebt, dan krult die wat die problemen veroorzaakt. Is altijd nog iets waar vele vissers niet naar kijken.

jim_s
Sponsor
Sponsor

Berichtdoor jim_s » 11 sep 2016, 18:02

@jeffry12, dat heeft mij eerlijk gezegd nog nooit iemand gezegd?

jeffry12
Moderator
Moderator
Groep: Algemene moderators
Leeftijd: 64

Berichtdoor jeffry12 » 11 sep 2016, 18:15

jim_s
Sponsor
Sponsor

Berichtdoor jim_s » 11 sep 2016, 18:19

@jeffry12, bedankt voor de link. Top! =D>
Zo leren we altijd bij.

spetje
gebruiker
gebruiker

Berichtdoor spetje » 11 sep 2016, 21:34

@jim_s, let je ook op het afremmen van je worp, zodat de onderlijn zich strekt voor hij het water raakt? Ik lees dat je vroeger op de clip viste - waardoor de lijn zich wellicht vanzelf strekte. Als je dat niet doet durft de slider nog wel eens recht door de onderlijn in het water te duiken en alles in de war te sturen.
Ik vertraag de afgifte van lijn meestal door de punt van mijn hengel net onder water te steken.
Splingard: mais en pellets zet ik zowat altijd op een baitband. Mais levert daardoor veel minder missers op. Pellets gebruik ik niet zo vaak, maar heb een paar potjes die ik soms gebruik als het iets te lang stilvalt. Ik heb er echter geen enkele die aan de haak blijft. Zachte vallen er af tijdens het werpen, hardere kraken dan weer doormidden bij of na het opsteken van een haak.
Ook voor mij is licht vissen waar het om draait bij matchen. Als het zo warm is heb ik er echter geen goed gevoel bij als ik een vis te lang moet drillen. Stevige exemplaren duren me soms tot 3 kwartier om te kunnen netten zonder al te veel risico op lijnbreuk (onderlijnen van 8 tot 10/100). Doordat ik met mais en pellets meer kans heb dat er karper op mijn stek afkomt, verzwaar ik mijn onderlijnen dan tot 12 of 14. Een pamflet van Jan Schreiner doet me echter overwegen om de draadsterkte enkel nog af te stemmen op de buigweerstand van mijn hengel, en niet op de trekkracht van de vis.

jim_s
Sponsor
Sponsor

Berichtdoor jim_s » 11 sep 2016, 21:43

@spetje, dat is ook helemaal mijn probleem. Met op de clip te werpen had ik nooit problemen. Nu rem ik af met mijn vinger maar dat is zo ongecontroleerd. Ik ga je tip zeker proberen. Als ik mijn stuitje voor mijn afstand door de ogen hoor gaan, dan gewoon mijn tip onder water..

spetje
gebruiker
gebruiker

Berichtdoor spetje » 11 sep 2016, 22:14

Je lijn moet wellicht nog even afrollen nadat je stuitje je topoog verlaat. Ik werp gewoon iets te ver voorbij mijn stek en let vooral op de vlucht van mijn dobber. Op het moment dat deze zijn afdaling inzet en nog wat voorwaartse kracht bezit, rem ik wat af. Je kan heel subtiel afremmen door de tip wat vroeger net in het water te steken of net weer iets dieper te laten zakken. Met mijn vinger heb ik het gaandeweg iets beter onder de knie dan de puinhoop die dit in het begin veroorzaakte, maar het is wel een overal toepasbare manier. Het water is immers niet altijd even vlot bereikbaar of vergeven van eendenkroos zoals hier momenteel het geval is.
[edit] Zag net iemand een tweede stuitje gebruiken van topelastiek om de afstand van de voerplek te markeren. In dat geval is dat voor jou natuurlijk wel de trigger.

mteun
gebruiker
gebruiker
Lid van: VBG Gennep, HSV De Heisnutters Siebengewald
Leeftijd: 52

Berichtdoor mteun » 26 feb 2017, 10:36

Vorige week en gisteren voor het eerst met de match gevist, het viel me niet tegen alleen de vangst, 3 voorns. Met de feeder werd er af en toe een karper en een brasem gevangen.
Nu heb ik het zo gedaan, ingegooid 5 slagen terug gedraaid, beugel los voor lijn te geven, toen op de voerplek gedraaid weer even de beugel los om lijn te geven en op de voer plek gedraaid, wel vanaf begin de top goed onder water dobber en lijn bleven mooi op de plek.
Ditzelfde gedaan om te peilen, dobber stond met het puntje boven water vandaar uit de stuitjes tijdens het vissen verschoven om de vis te zoeken (peilen, lood tegen de tonwartel en een extra SSG onder erbij gezet als peilloodje, nadat de dobber goed stond de onderlijn er aan 0.30 cm).
Is dit de goede manier of bak ik er niks van, haha.
Ik had op 20 meter een stuitje geknoopt van witte floss draad en de lijn voor en achter het stuitje gemankeerd zo kon ik nog beter in de gaten houden of het stuitje op zijn plek bleef. het stuitje op de 20 meter was voor de afstand, en heb 25 meter ingegooid.

spetje
gebruiker
gebruiker

Berichtdoor spetje » 26 feb 2017, 10:55

Over wat een 'goede manier' is durf ik me niet uitspreken, ik weet enkel dat ik naar mijn gevoel genoeg mijn vissen vang. Misschien heb je er wat aan.
Ik snap niet goed waarom je de beugel lost om lijn te geven? Na het ingooien draai ik enkele slagen terug tot op mijn voerplek (met top onder water), daarna los ik mijn beugel zeker niet meer omdat de lijn dan een bocht kan vormen. De kans dat ik dan niet goed kan aanslaan neemt daardoor toe volgens mij. Als de lijn een bocht maakt draai ik voorzichtig weer in tot ze recht ligt, kom ik daardoor te ver van mijn voerplek, dan werp ik opnieuw uit. Net buiten mijn voerstek vang ik trouwens wel eens een grotere vis die daar blijkbaar ligt te wachten.
Als ik het goed heb vis je ook 30 cm overdiepte, gezien je eerst peilt en daarna de onderlijn bevestigt? Zelf peil ik uit met mijn onderlijn er al op (groot loodje op de haakbocht zetten). Zo weet ik redelijk goed hoe diep het op mijn voerplek is. Ik start met dit weer ook altijd op die diepte, als ze niet bijten vis ik een beetje op de grond, of iets hoger. Gisteren trouwens alleen beet gehad als ik precies op diepte viste. Met 5 cm overdiepte had ik veel minder beet, 5 cm boven de grond had ik geen aanbeten meer (was toen met vaste stok, waardoor er natuurlijk meer zekerheid is dat je net op dezelfde plaats en diepte vist).
Veel succes met het matchen, eenmaal je de basis onder de knie hebt is het een eenvoudige visserij die heel breed inzetbaar is.

mteun
gebruiker
gebruiker
Lid van: VBG Gennep, HSV De Heisnutters Siebengewald
Leeftijd: 52

Berichtdoor mteun » 26 feb 2017, 13:01

Spetje bedankt voor de uitleg. De beugel los zetten was dat je dan met de lijn recht naar onder vist hebben ze mijn verteld. Net als het peilen met de vaste stok recht onder de top.
Even kort samen gevat. Onderlijn eraan een SSG op de haak als peilloodje dan gooi ik 25 meter in wil op
20 meter vissen, dan de stuitjes zo schuiven dat de dobber net met het puntje boven water staat, dan vis toch met een staande haak toch. Kan ik na het ingooien als ik peil gelijk na die 20 meter terug draaien?

Terug naar “Match techniek en materialen”